Versys

TR1stan

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Kawasaki Versys 07
Finns det ett 12 Voltsuttag på Versysen? Jag har en 2007:a och hittade en tvåpolig elektrisk kontakt på en sladd som satt fast med buntband på insidan av ramen i närheten av passagerarfotpinnen.
Jag behöver kunna ladda min iPhone och det skulle vara en smidig lösning ifall det gick att utnyttja den kontakten.

F ö har men Versys och jag börjat säsongen på ett lysande vis – många jättefina turer och om tre veckor åker vi på semester tillsammans.
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
Biltema säljer filter. Däremot vet jag inte vilket av dem som passar till just Versys. Oljefilter på biltema kostar mellan 30kr - 60kr och rimligen bör inte en MC-firma kunna sälja oljefilter så vansinnigt mycket dyrare än så.

Tackar! :tummenupp

Vill ju kunna fixa med sin hoj själv.
Är både kul och nyttigt. :D
 

TR1stan

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Kawasaki Versys 07
Men vad är det då för uttag jag har hittat? Det sitter på vänster sida av ramen - på insidan, nära passagerarens fotpinne. Och det verkar definitivt vara en tvåpolig elektrisk kontakt.
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
Någon som har gjort sin 1200 mila service?

Jag närmar mig den magiska gränsen med stormsteg och den skall få sin tillsyn och stämpel i boken, så jag undrar vad ni andra har fått betala för denna tjänst.

Bor i Stockholm så jag får väl räkna med att det är lite dyrare än om man kör längre från stan.

AVA vill ha 3600 vilket känns saftigt, men men.

Så någon som har förslag på bra ställe och vad det kostar skulle jag upskatta. :)
 

rallypack

n00b
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Versys 650 2009a
Körde en Versys för första gången idag, fick den som lånehoj när jag servade min egen.

Ganska rolig hoj, påminde mig ganska mycket om körskolans BMW 650 gs.
Det enda som störde mig som fan var vibrationerna i fotpinnar och sadel. Kändes som myror i röven efter 5 mil.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej lösningen ligger 15 mil bort prata med Håkan på biketech.se. Otroligt duktig och prisvärd mek. Har servat där själv två ggr. Nej undvik firmor som tar ocker priser. Lycka till





Någon som har gjort sin 1200 mila service?

Jag närmar mig den magiska gränsen med stormsteg och den skall få sin tillsyn och stämpel i boken, så jag undrar vad ni andra har fått betala för denna tjänst.

Bor i Stockholm så jag får väl räkna med att det är lite dyrare än om man kör längre från stan.

AVA vill ha 3600 vilket känns saftigt, men men.

Så någon som har förslag på bra ställe och vad det kostar skulle jag upskatta. :)
 

Scoolex

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Malmö/Hässleholm
Hoj
Kawasaki Versys & Yamaha TTR600
Däckbyte Pirelli MT60 Corsa

Tyvärr har jag inte kommit över däcken ännu :-(, ligger i ett garage i s-tälje, och jag har inte fått tummen ur än.

Eftersom detta tidigare varit uppe i denna strängen tänkte jag ge lite input på hur dessa däcken är på Versysen.

:yoparty:rock:bow:hoppa:wiggle

MT60 Corsa:s gör verkligen Versysen till vad den säger att den ska vara - versatile! Det var därför jag köpte en Versys från början men fram till nu tycker jag inte den har levt upp till den mångsidighet jag önskade iaf.

Med Corsa:s så får man ett helt annat grepp på grus och sämre väglag samtidigt som de behåller bra grepp på asfalt. Nu kan hela vägnätet utnyttjas och inte bara de "civiliserade" vägarna :tummenupp.

Pirelli_MT60.jpg


Beroende på hur man ser det så känns cykeln stabilare nu vilket förmodligen beror på en plattare profil på däcken. OEM däcken är mer "toppiga" på mitten vilket leder till att cykeln svänger bara man lutar den lite - så är alltså inte fallet med MT60:eek:rna. Men eftersom Versysen svänger lätt i sig själv så är det inget problem - bara ngt man måste vänja sig vid. Allt eftersom jag mjukat upp MT60:iorna den senaste veckan så tycker jag faktiskt att greppet på smala kurviga asfalts vägar är bättre än OEMen. De ger liksom ett tryggare intryck.

Det bör nämnas att pga den grövre mönstringen så viner däcken lite vid 50-60 km/h på asfalt. Kanske försvinner det efter lite slitage, om inte inget större problem. Vad gäller ökning av vibrationer i ramen/cykeln har jag inte märkt ngn skillnad.

Så summa sumarum - Pirelli MT60 Corsa gör användningsområdet för Versys om än ännu bredare. Först nu kan man ta en avstickare på vilken väg som helst utan att behöva stanna och vända 2 mil in för att vägen går över i grus. Med MT60 Corsa är det bara att fortsätta oavsett vilken väg du ställs inför - och kul är det också oavsett underlag.
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
ny versys

Ja då var man och bytte in sin -09 BMW f650gs igår mot en ny -09 versys i silvergrå färg (den snabbaste färgen) tycker versysen känns roligare även om BMW:n var en fin cykel den med. hur som helst så tänkte jag be om lite tips på bra ställen att handla tillbehör på, skulle vilja ha bla. en hugger och en skärmförlängare fram (ser ut att kunna spruta upp en hel del skit på grenrören ) sedan undrar jag om någon här har lyckats klämma på ett fatbar styre, tycker orginalet är lite smalt med något för mycket pullback. Annars är jag nöjd hittils med dom 25mil jag presterat, tycker inte den vibrerar något besvärande alls (som jag var lite oroad för i gämförelse med BMW:n)
Bild finns i mitt garage om någon skulle vilja se pärlan
/M
 

jjohan94

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Versys -2008
Ja då var man och bytte in sin -09 BMW f650gs igår mot en ny -09 versys i silvergrå färg (den snabbaste färgen) tycker versysen känns roligare även om BMW:n var en fin cykel den med. hur som helst så tänkte jag be om lite tips på bra ställen att handla tillbehör på, skulle vilja ha bla. en hugger och en skärmförlängare fram (ser ut att kunna spruta upp en hel del skit på grenrören ) sedan undrar jag om någon här har lyckats klämma på ett fatbar styre, tycker orginalet är lite smalt med något för mycket pullback. Annars är jag nöjd hittils med dom 25mil jag presterat, tycker inte den vibrerar något besvärande alls (som jag var lite oroad för i gämförelse med BMW:n)
Bild finns i mitt garage om någon skulle vilja se pärlan
/M

Jag köpte skärmförlängare där och det gjorde susen, dom har hugger där med. :)
www.s-racing.com
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Tack för den, hittade skärmförlängare på bukten 52:- billigare än s-racing (snåltarmen tog över) Nu skulle jag vilja ha tag på ett strålkastarskydd, har sett att det finns i deemontweeks katalogen men tyckte deras sida var lite krånglig att beställa ifrån, fler förslag mottages tacksamt.

Tänk...om någon sagt åt mej för tio år sedan att en skärmförlängare, det borde du ha, då hade man ju sagt något i stil med "skit påre gubbjävel" men nu så tycker jag att det verkar vara en bra grej, i alla fall på en versys med så kort stänka fram...ja tiden går och man bir mer o mer lik sin far :)
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Den här var det:
banditrob12 på ebay.co.uk
 
Last edited:

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Någon som bytt styre och/eller styrhållare på sin versys, jag tycker det är lite för smalt med för mycket pullback. Förslag ??
/M
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
Hej lösningen ligger 15 mil bort prata med Håkan på biketech.se. Otroligt duktig och prisvärd mek. Har servat där själv två ggr. Nej undvik firmor som tar ocker priser. Lycka till

Problemet är just att de ligger 15mil bort vilket innebär att en semesterdag eller helg (om de har öppet och har tid) försvinner.
(bor ju i Stockholm)

Well, 3100 vill Örby MC ha och Daniel som jag snackade med verkar vara en trevlig och kunnig kille.
Ligger på gångavstånd från vart jag bor, så det är också ett stort +. :tummenupp

Skall boka tid när däcken kommer så får man allt fixat på en och samma dag.
Sen blir det åka av. :yoparty
 
Nyheter
Stenegärd på Gränsö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Top