Versys

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Min kedja var också för hårt spänd. Tyvärr reagerade jag inte förrän efter första servicen vid 100 mil. Generellt så spänner kanske fabriken den för hårt. Lite intressant eftersom verkstan hade en genomgång av hojen i 2 timmar enligt mekanikern, säkert! :rofl
Men kedjespelet kanske låg utanför den genomgången :rolleyes:

//Fredrik

Eller så går det efter vad handboken skriver. Och det blir inte bra, deffinetivt inte på en Versys :rolleyes:

Kennet's MC service är ju också auktoriserade. Så alla garanti gäller ju även där. Och om jag skall se till ekonomi, vilket jag måste göra för att jag kör så mycket (2-2500 mil per år) så finns det hittils inga förlängda "garantier" som funkar för mig. Men hade jag haft säg en MV agusta eller liknande som jag hade tänk behålla riktigt länge och bara köra lite med så hade kanske någon variant utav trygghetsavtal varit någonting ändå.
 

kawaer5

Versyer
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Onsala
Hoj
Kawasaki Versys 650 -07
jag menade att Trygghetsavtalet bara gäller då J.Mc gjort servicen.
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Var förresten på en långtur med min Versys ner till ön Mön (kul namn :tungan ) i Danmark och kollade runt lite i Fredags. Måste säga att jag blir jäkligt imponerad över hur hojen funkar. Körde nästan 120 mil på en dag och var inte alls trött när jag kom hem. Körde med ca 20 kg packning och packväskorna monterade höll hyffsat högt tempo (mellan 6500-7000rpm högsta växeln) och hojen drog aldrig över 0,55. Inte ens på nervägen med tokmycket motvind!

Tror inte att det finns mer hoj för pengarna att köpa idag om man vill ha en busig kurv hoj som ändå kan ta dig på långresa. Funkar även utmärkt som pendlarbåge. Skall bli intressant och se vad de andra fabrikanterna kommer med för att svara upp på Versys och ER6 trenden.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Tror inte att det finns mer hoj för pengarna att köpa idag om man vill ha en busig kurv hoj som ändå kan ta dig på långresa. Funkar även utmärkt som pendlarbåge. Skall bli intressant och se vad de andra fabrikanterna kommer med för att svara upp på Versys och ER6 trenden.

Jag läste två bra kommentarer som sammanfattar versys rätt bra, när jag läste denna artikel om hojen.

http://www.motorcycle.com/manufacturer/kawasaki/2008-kawasaki-versys-road-test-71476.html

- "Is this the dawn of a new standard motorcycle?""

- "it’s a motorcycle, a machine that amazingly doesn’t seem out of its element anywhere"
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Eller så går det efter vad handboken skriver. Och det blir inte bra, deffinetivt inte på en Versys :rolleyes:
.

Nej, de kan inte kollat den, spelet låg på 25 mm och handboken säger 30-40 mm. Men det är skitsamma, det komiska var vilken tid de påstod de hade lagt ner på hojen. :)

Fel, jag menade att Trygghetsavtalet bara GÄLLER då J.Mc gjort servicen, och
det vet jag Kenneth:s Mc är förbannade på.
De menar att auktorisation borde räcka, men icke så

Man kan tycka att de 2 första åren som fabriksgarantin gäller, borde vilken auktoriserad verkstad som helst kunna serva/laga hojen utan att man tappar Trygghetsavtalet. Självklart är inte Johans MC dumma, de vill behålla sina kunder och det är Johans egna avtal och villkor. :)

//Fredrik
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Självklart är inte Johans MC dumma, de vill behålla sina kunder och det är Johans egna avtal och villkor. :)
//Fredrik

Och ibland så slår det fel. För mig så förlorade de en kund istället. Iaf på verkstaden. Tycker inte att man skall behandla kunder som imbeciller. Om kunden säger någonting så får man utreda om det stämmer. Men tyvärr så är detta problem som många svenska mc handlare har.

När jag hade min XT660 så var det tjat om att den också ryckte som attan på låga varv. Fick alla möjliga komentarer från en otroligt okunnig personal (verkstad) som sa att du måste fatta att det är en enstånka du har köpt mm (hade haft 6st olika stånkor innan denna så jag visste vad jag hade :rolleyes: ). Var säkert inne med den 3-4 gånger och sista gången hade de inte ens kört den. Bara tagit mig för en gnällig kund som inte kunde köra hoj. Så som vanligt fick man ta saken i egna händer och fick tillslut reda på vi en kontakt i England (lite större marknad än i Svedala) att det fanns ett servicemeddelande ang någon tändbox som inte funkade som den skulle på alla XT innom ett visst chassie nummer. Fast inte ens när jag påpekade detta så fick jag rätt hos firman. Inte förrän jag fick en kopia på servicemeddelandet från killen i England så gav det med sig och kontaktade Yamaha Sverige. Och mycket riktigt, det fanns ett sådant meddelande även här.

Men återigen. Jag köper gärna hoj där :tummenupp
 

kawaer5

Versyer
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Onsala
Hoj
Kawasaki Versys 650 -07
Gratisavtalet gäller i 3 år efter att garanti gått ut, år 3-5.
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag är gärna med på att köra någon dag. Hade kanske varit kul med en liten Versys träff?
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Och ibland så slår det fel. För mig så förlorade de en kund istället. Iaf på verkstaden. ...

Då är vi två :) Den verkstan har inte imponerat på mig heller... Det blir Kenneths till nästa service, det hade jag bestämt mig för redan vid förra servicen. Däremot tycker jag försäljningen är helt ok, man har köpt en hel del där.

Surt det där med Yamaha'n, frustrerande att de inte läser på bättre. Det är samma med bilverkstäder, där slarvars det också med bulletins.

Läste om din tur till DK, bra förbrukning med tanke på att du körde rätt friskt. Min ER6a ligger runt samma förbrukning, de är bra hojar vi har, roliga att köra med låga kostnader :tummenupp
Jag betalade min försäkring förra månaden, 2 600 kr, 1 år, helförsäkrat hos Bilsport & MC. :)

Man får väl testköra en Versys nån gång, det hade varit kul att jämföra den med ER6an. :)

//Fredrik
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Gör det ,men ER-6 är ju (nästan) lika bra, fast på sitt sätt.
Hur fixa typ Versys-sajt , alltså en egen hemsida......
Vem kan ???
Är ej bra på datorer själv

Det finns ett engelskt Versys-forum. Känns ganska meningslöst att dra igång ett eget. Ett forum är meningslöst om det inte blir någon aktivitet på det coh då det redan finns Sporthoj.com och http://www.versys.co.uk/ så är det inte värt att slösa tid på.. Varför uppfinna hjulet på nytt lixom!?

...annars är det inget svårt jobb att dra igång sitt egna forum. Men återigen, det är meningslöst då det redan finns bättre alternativ.

mvh
W. Ebbutvecklare
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Kanske skulle kunna få tillgång till en egen del på det engelska Versys forumet?

Har set det på vissa bil forum mm. Vi skulle kunna kalla det för typ Valhalla :)
 

kawaer5

Versyer
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Onsala
Hoj
Kawasaki Versys 650 -07
Förra årets lugna resor låg jag på 0,38 l/mil .
Jag har läst om siffror med ER-6F som under lång resa med packning
dragit 0.32 l/mil
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Någon här som kör med handtagsskydd?! Alltså den typen som sitter på crossar å endurohojar å liknande?!

Såg på Versys-forumet att en del körde med handtagsskydd och jag funderade lite kring hur mycket det skyddar mot väder och vind?! Jag klarar inte att köra i allt för tjocka handskar och därför har jag funderat på om handtagsskydd kan ge någon vecka extra med tanke på att det borde skydda händerna från fartvinden?!

zeta-hand-guards.jpg



Eller "Inga From Schweeeden"
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Någon här som kör med handtagsskydd?! Alltså den typen som sitter på crossar å endurohojar å liknande?!

Såg på Versys-forumet att en del körde med handtagsskydd och jag funderade lite kring hur mycket det skyddar mot väder och vind?! Jag klarar inte att köra i allt för tjocka handskar och därför har jag funderat på om handtagsskydd kan ge någon vecka extra med tanke på att det borde skydda händerna från fartvinden?!

zeta-hand-guards.jpg




Eller "Inga From Schweeeden"

Jag har tyvärr inga på min Versys men har provat på andra hojar och det gör en enorm skillnad!

Hade en Kawa KLR som jag körde till jobbet hela året med och den hojen hade inte gått att köra utan handtagsskydden.

Har hört att det som sitter på KTM:s nyaste modeller skall passa på en Versys. Kanske kan vara värt att kolla upp.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Har hört att det som sitter på KTM:s nyaste modeller skall passa på en Versys. Kanske kan vara värt att kolla upp.

Är oerhört sugen för nu känner jag att det börjar bli lite svalt trots att jag investerat i ett par tjockare handskar. Jag fryser absolut inte ännu men kryper mätaren nedåt ytterligare kommer dte bli kallt.

De där Zeta Handguards ser lättmonterade och fina ut men de är så dyra, särskillt om man måste pröjsa tull från USA...
Om någon känner till andra skydd osm passar så tages tips tacksamt emot.

Överväger dessutom att köpa handtagsvärme från Duells...
Någon med erfarenhet av handtagsvärmare?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Har bara provat handtagsvärme på en BMW. Funkar kanon! Men vet inte hur bra de eftermarknadsvärmarna som finns fungerar.
 

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Vad roligt att denna tråd blivit mer aktiv=) Nu var det längesen jag var inne här på Sporthoj.

Jag trivs bra med min Versys. Perfekt hoj för mina behov.

Det är en sak jag har bekymmer med. Det är att vänstra backspegeln släpper vid för hög fartvind. Mäkta irriterande! Den sitter ju bara med ett motstånd vid visa vinklar.

Någon som har tips på hur man åtgärdar detta?

På firman där jag köpte hojjen hade de inga förslag alls.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top