Versys

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Har inte set någonting färdigt men det är nog inte så svårt. Jag tror tom att hela "hänget" är avtagbart. Dvs man behöver inte kapa :)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Har inte set någonting färdigt men det är nog inte så svårt. Jag tror tom att hela "hänget" är avtagbart. Dvs man behöver inte kapa :)

Hängen brukar ofta vara löstagbara men den ståra frågan är om det finns något praktiskt att köpa för att enkelt få dit blinkare och skylt. Annars måste man börja bygga själv och det är inte helt lätt om man saknar verkstad.
Såg att det fanns någon hållare som passar på Er-6:an men frågan är om den passar på versys.
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Hängen brukar ofta vara löstagbara men den ståra frågan är om det finns något praktiskt att köpa för att enkelt få dit blinkare och skylt. Annars måste man börja bygga själv och det är inte helt lätt om man saknar verkstad.
Såg att det fanns någon hållare som passar på Er-6:an men frågan är om den passar på versys.

Jag har sett färdiga satser på någon hemsida. Halkade in på den när jag kollade på pruttrör. Sidan hette nånting med twin tror jag. Men det finns rumpstymparsatser färdiga att köpa =).

Ska kolla om jag hittar det... jodå...
http://www.twinshack.co.uk/prods/128.html

Mera Kawakarameller=) : http://www.twinshack.co.uk/prods/pc11.html

//Robert :tummenupp
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08

Det där ser högintressant ut. Det jag däremot undrar över är huruvida blinkers är integrerade i den där?!? Ser inget ställe att fästa blinkers annars..

128_2.jpg
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
För de som undrar så funkade de att montera på Givis pakethållare som ev skulle gå att montera ihop med Kawas original sidoväskhållare.

Monteringen var dock inte smärtfri. Fästena ligger imot varandra så det var lite böjande och bändande innan allt satt på plats. Är nog i längden inte den bästa lösningen men det går. Vill man lägga ner lite mer tid så kan man ju även slipa och kapa lite på fästen så kommer de och sitta smärtfritt. Men då är det ju även omlackning som behövs.

Har man möjlighet så är det bättre att välja Kawas original väskor utan fäste och gå helt på Givis alternativ för där finns ett paket med fäste för både topp och sidoväskor.

Som sagt, monteringen funkade men jag antar att när de ligger mot varandra så kommer de att börja rosta efter ett tag (ber på hur man andvänder hojen) men det kan lösas med lite mindre moddar för att få det att sitta helt smärtfritt.

Om någon vill så heter Givis pakethållare 300301 på Duells art nummer.
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Såg att Versys fick väldigt fin kritik i senaste MC Nytt (7/08).
Förra året provkörde jag Versys en sväng och det enda som jag då egentligen hängde upp mig på var att den vibrerade väldigt mycket i fotpinnarna.

Därför undrar jag nu: Var det ett måndagsex som jag provkörde, eller går alla Versyspiloter till tandläkaren 1 gång i veckan för att ersätta de plomber som vibrerat loss?
Då Versys är så jäkla full att den nästan är snygg samt att den nästan är gratis att äga, gör ju att den skulle kuna vara ett intressant alternativ vid ett byte av hoj.

Vad har ni för åsikter, fungerar Versys som hoj om man kör 1000-1500 mil per år?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
..tt den vibrerade väldigt mycket i fotpinnarna.

Vad har ni för åsikter, fungerar Versys som hoj om man kör 1000-1500 mil per år?


Nu kommer jag iofs från att ha kört monster så det är möjligt att min åsikt är en smula skev men jag anser inte att hojen vibrerar särskillt mycket. Nu har jag iofs bara kört dryga 50 mil med min hoj men jag har inte upplevt några obehagliga vibrationer.

Däremot blir jag bara mer och mer nöjd med hur förbaskat skönt man åker på den. Skulle jag köra mer "touring" hade jag nog möjligen velat ha en lite större motor och för längre turer kommer jag nog slänga på den extra vindruta som jag köpte till. Men för mina dagsturer och jobbpendling så är jag hur nöjd som helst.

Den stora frågan är HUR du kör dina 1500mil. Är det 750*2 mil eller 100*15mil?

Är det som jag till och från jobbet dagligen á 2 mil så är hojen ypperlig.

Är det till och från flickvännen 15 mil bort, varje helg så hade jag kanske valt en mer touringanpassad hoj.

ABS är dessutom en höjdare. Någon gnällde på att man får längre bromsträcka på t.ex grus. JA, det förutsätter att du jämför en optimal inbromsning med traditionella bromsar med ABS. Men för det flesta gäller ju inte jämförelsen en optimal och kontrollerad inbromsning när nödsituationen inträffar utan det rör sig snarare om att bromsa omkull eller få hjälp av ABS att behålla styrförmågan på två hjul. I mitt fall är valet enkelt.
 
Last edited:

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Nu kommer jag iofs från att ha kört monster så det är möjligt att min åsikt är en smula skev men jag anser inte att hojen vibrerar särskillt mycket. Nu har jag iofs bara kört dryga 50 mil med min hoj men jag har inte upplevt några obehagliga vibrationer.

Däremot blir jag bara mer och mer nöjd med hur förbaskat skönt man åker på den. Skulle jag köra mer "touring" hade jag nog möjligen velat ha en lite större motor och för längre turer kommer jag nog slänga på den extra vindruta som jag köpte till. Men för mina dagsturer och jobbpendling så är jag hur nöjd som helst.

Den stora frågan är HUR du kör dina 1500mil. Är det 750*2 mil eller 100*15mil?

Är det som jag till och från jobbet dagligen á 2 mil så är hojen ypperlig.

Är det till och från flickvännen 15 mil bort, varje helg så hade jag kanske valt en mer touringanpassad hoj.

ABS är dessutom en höjdare. Någon gnällde på att man får längre bromsträcka på t.ex grus. JA, det förutsätter att du jämför en optimal inbromsning med traditionella bromsar med ABS. Men för det flesta gäller ju inte jämförelsen en optimal och kontrollerad inbromsning när nödsituationen inträffar utan det rör sig snarare om att bromsa omkull eller få hjälp av ABS att behålla styrförmågan på två hjul. I mitt fall är valet enkelt.

De vibrationer som var i den hojen som jag provkörde, var enbart koncentrerade till just fotpinnarna. I övrigt var det helt ok.

750x2 mil eller 100x15 mil?
Mitt hojåkande är ganska varierande, dvs där i ingår allt från de 2 milen till jobbet, nöjesåka en tank eller två under helgen, till att åka på semester med hojen som färdmedel. Semestrandet håller sig dock innom rikets gränser.

Vill gärna höra fler åsikter, särskilt av dem som har hunnit med att köra en säsong på hojen.
 

Gpz900r

Förvirrad
Gick med
21 May 2008
Ort
Utanför Gbg
Hoj
Kawasaki Versys 08
Har bara kört 80mil med min Versys, men dom vibrationer som jag känt är väl dom som kommer vid ca 3000rpm, vilket det ofta skrivs om i nästan alla tester.
Själv tycker jag att det inte stör ett dugg, och runt 3000rpm ligger man nästan aldrig ändå.
I Motorrad nr:6 kom den på tredjeplats och i MCnytt nr:7 kom den på förstaplats, och då jämförde dom samma cyklar, det beror nog på att dom testar lite olika, men alla tycker olika.
Det jag tycker är en kanon cykel kan någon annan tycka är rena skiten.
Men testa en gång till, åk och prov kör, det är en jätte rolig cykel att köra, tycker jag i alla fall.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Har kört ca 200mil med min Versys nu och tycker att väghållning, sittställning mm är toppen! Var ute en dag och körde nästan 70 mil bara för att det var skoj och när jag körde hem på kvällen så tog jag en extra runda ändå :)

Min körning är lite blandad. Pendlar till jobbet med den (ca 8 mil om dan). Kör gärna lite extra svängar både till och från jobbet.

Sedan blir det lite helg turer mm bara för att köra på de gammla favoritvägarna. Gillar hojen skarpt. De vibrationer som någon pratar om känner jag inte så mycket av. Har lite i högra fotpinnen ibland och sedan så skakar speglarna lite. Men det är ingenting som som jag stör mig på alls.

Har därimot stört mig på att insprutningen är ryckig på hojen. Känns extra mycket när man kör runt inne i Göteborg under rusningstid. Det är ett problem som tydligen vissa känner av relativt mycket. Kan bli så illa ibland att man tom får en liten osäkerhetskännsla när man måste smyga runt bland bilar och vill ha en ordentlig trottelkontroll. Har undersökt det hela lite och kommit fram till att det nog kan vara att de Europeiska modellerna har lambda vilket inte de i Amerika eller Asien har. Kawasaki har helt enkelt inte jobbat tillräckligt på alla parametrar för bränsle luft mm (transienter). Det hela kan avhjälpas helt om man får dit en powercommander och nytt avgas. Känns bara lite ruttet att behöva betala de extra pengarna bara för att få hojen att bli riktigt bra.

Kan dock säga att om man bara busar runt med hojen på kurviga vägar så känner man inte av problemet alls. Bara inne i stan och ibland om man ligger och vill ha jämnfart och hålla hastigheten som är satt på skyltar så kan det bli lite irriterande. Ligger man i ca 70 så kan det ibland kännas som om hojen helatiden vill mer? Den liksom ligger och "pulsar"?

Jaja, det kanske är ett relativt litet problem och vissa känner kanske inte ens av det. Jag har nog blivit lite kräsen också med alla hojar man har haft genom åren och alla milen man har kört.

Jag personligen ville inte ha ABS. Gillade det inte då jag provkörde en sådan hoj. Körde en demo nu efter att jag har kört 200mil med min egna hoj (utan ABS) och jag tyckte att absen särkillt bak var inne nästan helatiden. Har kört andra hojar med ABS där de funkat riktigt bra men på Versysen tycker jag inte att de vill lira.

Har även köpt mig ett GPS fäste att sätta bakom kåpglaset. Hade tänkt köra upp till nordkap med den. Efter den resan kan jag berätta mer om hur jag tycker touring egenskaperna är :tungan
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vad har ni betalat för er första service?!

Jag ringde två firmor och den ena ville ha 1900 och den andra 2100 för 100milaservicen inklusive olja och filter. Tycker det låter jäkligt dyrt. Den ena firman hävdade att det berodde på att jag hade ABS medan den andra firman sa att inget gjordes med ABS:en på hundramila...
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Det där med ABS är skitsnack!

Jag servade för 1500 vilket också kan tänkas lite dyrt. Men då skulle även 600 mila servicen ligga på samma pris!

Det finns de som har betalat 8-900kr för samma jobb. Men 1500 tycker jag ändå är ok iom att det är så nära jobbet mm plus ett servicen jag har fått (iaf hos säljaren där jag köpte hojen) är bra.

Är tydligen så att Kawa har en ganska så omfattande service lista på saker som skall göras. Vissa kan vara rätt onödiga, beror lite på hur många mil hojen rullar mellan servicarna. Jag som kör ca 2k om året har ingen nytta av att de redan första året tar ner styrlager mm och fettar om dom :rolleyes:
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det där med ABS är skitsnack!

Jag servade för 1500 vilket också kan tänkas lite dyrt. Men då skulle även 600 mila servicen ligga på samma pris!

Det finns de som har betalat 8-900kr för samma jobb. Men 1500 tycker jag ändå är ok iom att det är så nära jobbet mm plus ett servicen jag har fått (iaf hos säljaren där jag köpte hojen) är bra.

Är tydligen så att Kawa har en ganska så omfattande service lista på saker som skall göras. Vissa kan vara rätt onödiga, beror lite på hur många mil hojen rullar mellan servicarna. Jag som kör ca 2k om året har ingen nytta av att de redan första året tar ner styrlager mm och fettar om dom :rolleyes:

Jag kollade serviceboken och enligt serviceschemat görs en jäkla massa vid 100mila men däremot görs knappt något utöver olja och filterbyte vid 600 så det är kanske inte orimligt. Båda var kawa-mekar så man tycker de borde ha koll.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Båda var kawa-mekar så man tycker de borde ha koll.

De vet säkert. Frågan är bara om de slaviskt går efter chemat eller gör servicen anpassad efter specifik hoj. Kawa har varit "fega" och listat upp massor med saker som skall kollas upp. Alla hojar behöver inte detta. Om firmorna går efter chemat helt utan avvikelser så bli alla servicarna dyra på Kawasaki.

På tex Honda så är det listat på ett helt annat sätt. Och där SKALL alla punkter kontrolleras. Kawa har ju mer åt ett generellt chema som gäller på alla deras modeller.
 

delai

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2006
Ort
Bromma
Hoj
Versys-07
Vad har ni betalat för er första service?!

Jag ringde två firmor och den ena ville ha 1900 och den andra 2100 för 100milaservicen inklusive olja och filter. Tycker det låter jäkligt dyrt. Den ena firman hävdade att det berodde på att jag hade ABS medan den andra firman sa att inget gjordes med ABS:en på hundramila...

Hej

kolla med MCexperten på norrastationsgatan har för mig att de tog typ 1200 för en 100mila
 

Gpz900r

Förvirrad
Gick med
21 May 2008
Ort
Utanför Gbg
Hoj
Kawasaki Versys 08
Skall göra 100milar service på Bike trollhättan och dom tar 1950kr
Men stämpeln skall ju in i boken och jag har en känsla av att bike vet vad dom gör, så även om dom skulle vara billigare där jag köpte min Versys så skulle jag inte göra servicen där, är inte direkt nöjd med dom, så jag vill ha så lite som möjligt att göra med dom i fortsättningen.
Viket innebär att jag kommer köra 14 mil för att göra service i stället för 4mil, säger kanske lite vad jag tycker om firman som jag köpte min Versys hos i Borås.
Men är jätte nöjd med min Versys :D
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Vågar nog sticka ut hakan och säga att Kennets MC i Göteborg är det självklara valet om man vill serva hojen och få det bra gjort!

Men de har alltid jäkligt mycket att göra så man får vara ute i god tid :gnissla
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top