Vem sa att SD1290 var snabbare än Ducati SF?

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Äntligen ett klart och tydligt bevis där man har plockat bort alla felkällor! Grymt Jóhnny! :rock
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Sådär kör jag också. Upprätt utan att hänga av. Då får man luta och känna sig snabb för att man asar grejer i backen. Sen är det alltid nåt problem med däcken när andra drar förbi trots usla växelval.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jistanes vad Kåtten drog på rakorna. Och vad sent båda går på gas genom kurvorna (eller snarare, vilken hemsk gaskontroll rakt igenom). :3freak
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Det har så klart inget förarna på respektive hoj att göra :va

Nu har du kanske inte hört allt rabbel, men jag tycker att var och varannan nuförtiden lovordar SD1290, som en bråkdel har kört och den ska tydligen vila ifrån ALLT med fullt hjulspinn som om de andra står still.

Även jag var ju nyfiken på hur pass överlägsen denna "besten" var.

Jistanes vad Kåtten drog på rakorna. Och vad sent båda går på gas genom kurvorna. :3freak

Fast kåtten blev ju frånåkt på rakorna.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast kåtten blev ju frånåkt på rakorna.

Inte de flesta. Den drog ju från SFen på de flesta, sedan kom SFen ut ur en kurva med högre hastighet, samt att kåtten verkade sluta accelerera och då körde SFen om.
Båda hojarna är kapabla till bra mycket mer än vad respektive förare är kapabla till i den där videon vågar jag påstå.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Inte de flesta. Den drog ju från SFen på de flesta, sedan kom SFen ut ur en kurva med högre hastighet, samt att kåtten verkade sluta accelerera och då körde SFen om.
Båda hojarna är kapabla till bra mycket mer än vad respektive förare är kapabla till i den där videon vågar jag påstå.

Man såg tydligt när kåtten slutade accelerera, SFen närmade sig redan innan.
Och utan att veta vilket varv kåtten ligger på så tycker jag att SFen hade ett övertag var gång den låg på bra varv.

Ja ingen av dom var någon gp-förare direkt, men videon visar ju, det som jag ville motbevisa, dvs. påståendet att kåtten skulle vara fullständigt överlägsen.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag skulle tro att kåttens antiwheelie dämpar effekten för att inte wheela och därför tappar mot duccen men vad vet jag igentligen...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nu har du kanske inte hört allt rabbel, men jag tycker att var och varannan nuförtiden lovordar SD1290, som en bråkdel har kört och den ska tydligen vila ifrån ALLT med fullt hjulspinn som om de andra står still.

Nej, jag har inte läst om vad folk skriver om respektive hoj. För många år sedan hade R1 sina fanboy´s. Om vi ska vara helt ärliga mot oss själva är det få av oss som kan utnyttja dessa hojar till dess fulla potential. Sätter man två glada amatörer på var sin potent hoj och den ena är lite snabbare har det knappast något med hojen att göra.

Man kan sätta en potent förare på en customhoj och medelmåtta på R1an och den senare kommer inte att ha en chans när det svänger trots att han har möjlighet till bättre nedläggningsvinkel och kurvhastighet. När raksträckan kommer är han hopplöst efter. Då spelar det heller ingen roll att han kan nå en topphastighet närmare 280- 300 km/h.

Av den anledningen blir dessa jämförelser ganska meningslösa. Gillar man en Ducati Streetfighter köper man en sådan. Föredrar man istället en KTM köper man en sådan. Så länge man är nöjd med sitt val spelar det ingen roll vad tangentkrigare har för åsikter om hojarna i fråga.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Nej, jag har inte läst om vad folk skriver om respektive hoj. För många år sedan hade R1 sina fanboy´s. Om vi ska vara helt ärliga mot oss själva är det få av oss som kan utnyttja dessa hojar till dess fulla potential. Sätter man två glada amatörer på var sin potent hoj och den ena är lite snabbare har det knappast något med hojen att göra.

Man kan sätta en potent förare på en customhoj och medelmåtta på R1an och den senare kommer inte att ha en chans när det svänger trots att han har möjlighet till bättre nedläggningsvinkel och kurvhastighet. När raksträckan kommer är han hopplöst efter. Då spelar det heller ingen roll att han kan nå en topphastighet närmare 280- 300 km/h.

Av den anledningen blir dessa jämförelser ganska meningslösa. Gillar man en Ducati Streetfighter köper man en sådan. Föredrar man istället en KTM köper man en sådan. Så länge man är nöjd med sitt val spelar det ingen roll vad tangentkrigare har för åsikter om hojarna i fråga.

Jag pratar inte om tangentkrigare, jag pratar om riktiga motorcyklister utomhus, ofta i mc-kläder.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag pratar inte om tangentkrigare, jag pratar om riktiga motorcyklister utomhus, ofta i mc-kläder.

Ja, och även riktiga motorcyklister kan vara rent värdelösa på att framföra motorcyklar. I det här fallet så kan jag ju bara uttala mig om föraren på SFen om dennes gaskontroll, men den var ju rent jättehemsk! Blippande, gas tätt följt av avslag eller ingen gas förrän i utgång. o_O
Kåttens förare hänger ju inte ens av, så misstänker att gaskontrollen där är ungefär lika bra.

Den här videon visar att föraren på SFen hänger av lite, och håller lite högre kurvhastighet, men i övrigt kan man ju inte direkt avgöra vilken hoj som är bäst/snabbast utifrån videon.
Själv har jag ingen som helst åsikt om vilken som är bäst, jag tycker att folk ska köpa och köra den hojen som får dem glada och lite upphetsade. Det får gärna vara allt möjligt på två hjul. :tummenupp
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag pratar inte om tangentkrigare, jag pratar om riktiga motorcyklister utomhus, ofta i mc-kläder.

Det spelar heller ingen roll vad riktiga motorcyklister har för åsikter. Man köper den hoj man vill ha med alla dess brister och styrkor. Är man en amatör dit jag räknar majoriteten av motorcyklisterna jag möter har det ingen större betydelse vilken hoj som är snabbast. Det är mer av akademisk betydelse då få av oss kan utnyttja potentialen i en modern hoj.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Men det var ju satan vad bitska ni är, syftet var att visa ett filmklipp jag hittade, det enda jag har hittat som jämför dessa två hojar, som visar att super duken inte är så fruktansvärt överlägsen som jag har fått intrycket är ren sanning i vissa kretsar.

Slappna av grabbar, har ni punka på hojen eller? :krama
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har åkt ifrån en R1 -09 med en SuperDuke990 -06, var än snabbare på en CBR600RR med även där frånåkt av en R1 -07.

Snabbast-ordningen är alltså (eftersom förutsättningarna var identiska och det gör det till ett högst signifikant och vetenskapligt test):

R1 -07
CBR600RR
SuperDuke990 -06
R1 -09


Frågor på det?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top