Veckans gåta! Koxade stift mm på Z1

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Hej Alla!

Vänder mig nu till denna enorma kunskapsbank för att få lite inputs på ett problem som jag har.

Som en del av er vet så bygger jag en Z1 900, ubertrimmad. Och nu i uppstarten så har jag råkat ut för en del problem. Känns verkligen som det gått ordentligt med troll i bygget, och jag börjar bli ganska less på detta efter fyra veckor. Hoppas här är någon som sitter inne med lite kunskap kring detta. Här kommer beskrivningen:

Har äntligen fått ihop hojen, kommit så pass långt att jag har kommit till själva inställnings-fasen av förgasarna. De är Lectron 38 mm som sitter på. Förgasarna är av rätt mått för att passa min båge. Efter många kickar och koxade stift så har vi kommit så pass långt att vi har kunnat fara ut och testa den vid ett flertal tillfällen.

Problematiken kring detta är att stiften koxar efter varje färd. Vi har lyckats pricka in förgasarna så att vi ligger ungefär 1/4 varv på nålen från optimal gång, det är ungefär en 1/3 milimeter ge och ta.
Då tycker man ju att hojen bör gå relativt bra. Har jag nya stift så funkar hojen perfekt, inga problem, går bra på tomgång och allt. Kan köra den varm, stänga av den och sen starta upp den på 2 kickar igen.

Låter jag den däremot stå 1-2 dagar så går den inte att få liv i, alls.... Har använt ungefär 20 stift under själva inställningen, lagt ca 1500 kr på stift. Den koxar allt ifrån Biltemas B9ES till NGK:s racingstift som kostar 200 kr/st.

Ibland rök hojen till under pådrag/växling. Och när vi lyfte av toppen för att kolla alla ventiler etc så såg vi att kolvarna var riktigt sotiga, vilket är konstigt eftersom det var samma mängd på alla kolvar. Hur kan den då vara så pass sotig om man träffat rätt på förgasarna? (Kompet ligger på runt 13-14 kg) ska byta till mjukare kopparpackningar.

Allt är i princip felsökt och genomgånget 2 ggr om. Vi har:

-Gått igenom elsystemet. Kollat spolarna, gnistan, volt, laddning etc (sitter Dyna 3,5 Ohm racing spolar på) det är bra gnista.

- Förgasarna är inställda, nålarna ligger på 53,2 mm

- Kolvar, ringar och cylinder är nya = rätt monterade, så utesluter att det skulle dra olja under i från.

- Gått igenom toppen, kollat vetiler etc.

- När man skruvar av stiften så var de ganska mörka till en början, men började få bättre färg när vi väl började närma oss rätt inställningar (dock är kolvarna fortfarande sotiga)

- Tändningen är rätt inställd.


Nu är jag så pass jävla less på den, så är det någon som är sugen på att ta över. Lämna ett vettigt bud med PM :näsblod
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ett hett tips; kör den i bromsbänk med bredbandslambda och justera utifrån det.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om kolvarna redan är så påbyggda med kol, så går den endera fett nåt våldsamt, eller så drar den i sig olja.

vad har du för vevhustryck?
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Vad har du för munstycken i den?

Det är Lectroner, så de har inte munstycken utan "nålar", eller "fuel metering rods" som de kallar det. Problemet är inte att den går fett nu, utan att stiften koxar. Vi satte igen en del stift under tiden vi höll på att ställa den. Men nu ligger vi bra på tomgång och mellanregistert. Med nya stift startar bågen utan problem, går att köra och går igång på två kickar när den är nykörd. Men står den 1-2 dagar så är den omöjlig att få igång.

http://www.lectronfuelsystems.com/docs/Tuning_Instr.pdf


Om kolvarna redan är så påbyggda med kol, så går den endera fett nåt våldsamt, eller så drar den i sig olja.

vad har du för vevhustryck?
Så långt har vi med kommit, haha. Inte mätt vevhustrycket. Men med tanke på att kolvar+cylindrar+ringar är nya. Så har jag vågat utesluta att det skulle dra in underifrån.

Kör du med oktanbooster?

Nupe, inte börjat experimentera med det än. Prioriterade först att få den att gå någorlunda normalt. Men det verkar som att den inte vill det, haha. Aldrig någonsin haft så mycket strul med ett bygge som nu :3freak
Tror du att det kan ha någon avgörande skillnad?

Ett hett tips; kör den i bromsbänk med bredbandslambda och justera utifrån det.

Vi är inne på att sätta den i bänk när den är grovjusterad, mer för att finställa den. Men i med att vi ligger någorlunda bra i inställningarna nu, så vågar man utesluta att den går fett. Utan mer att den drar olja på något egendomligt sätt. Vi ligger på ungefär 1/4 varv ge och ta på inställningarna med nålen, så man tycker inte att det ska vara antingen eller när det kommer till att koxa stift.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det är Lectroner, så de har inte munstycken utan "nålar", eller "fuel metering rods" som de kallar det. Problemet är inte att den går fett nu, utan att stiften koxar. Vi satte igen en del stift under tiden vi höll på att ställa den. Men nu ligger vi bra på tomgång och mellanregistert. Med nya stift startar bågen utan problem, går att köra och går igång på två kickar när den är nykörd. Men står den 1-2 dagar så är den omöjlig att få igång.

http://www.lectronfuelsystems.com/docs/Tuning_Instr.pdf



Så långt har vi med kommit, haha. Inte mätt vevhustrycket. Men med tanke på att kolvar+cylindrar+ringar är nya. Så har jag vågat utesluta att det skulle dra in underifrån.



Nupe, inte börjat experimentera med det än. Prioriterade först att få den att gå någorlunda normalt. Men det verkar som att den inte vill det, haha. Aldrig någonsin haft så mycket strul med ett bygge som nu :3freak
Tror du att det kan ha någon avgörande skillnad?



Vi är inne på att sätta den i bänk när den är grovjusterad, mer för att finställa den. Men i med att vi ligger någorlunda bra i inställningarna nu, så vågar man utesluta att den går fett. Utan mer att den drar olja på något egendomligt sätt. Vi ligger på ungefär 1/4 varv ge och ta på inställningarna med nålen, så man tycker inte att det ska vara antingen eller när det kommer till att koxa stift.

Koxande stift är ju i regel tecken på att den går fett.

Men den typen av förgasare låter ju som om deras syfte är fullgas, och möjligen lite tomgång?
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Koxande stift är ju i regel tecken på att den går fett.

Men den typen av förgasare låter ju som om deras syfte är fullgas, och möjligen lite tomgång?

Förgasarna är byggda precis som du säger, för full patte. Men i med att vi nu lyckats ställa in dem, så känns det som att det hela beror på att den drar olja. Man märker ganska snabbt om den går fett. Och eftersom den inte går fett när man drar på fräscha stift, så känns det hela som att den drar olja. Frågan är bara hur, blir så jävla less på detta. Hållt på med bygget i över två år, och nu när allt äntligen är på plats så får man börja backa bandet massa veckor, hehe
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Alltså, om den drar i sig olja till den milda grad att stiften ryker, borde den ju rimligtvis lukta som en gammal pundarfård. Vad är det är det egentligen du har på stift/kolvtoppar, sot från för mycket bensin eller sot från förbränd olja? Koks i min värld är oljerester som inte är förbrända utan olja utsatt för hög temperatur. Dvs "kladdigt" sot.

När nya ringarna åkte i, honades cylindrarna i samma veva? Om inte kan de nya ringarna ha "satt sig" dåligt? Isåfall borde det bli en hel del flås genom vevhuset. Ventilstyrningar och tätningar ok?

För kännedom har jag en turbohoj som till synes går som kulor och krut, men när jag åkte i bänken med den visade den sig gå våldsamt fett genom större delen av registret för att sen gå rätt på fullgas. Det märks ingenting av det när man kör själv och testar med arseldynon på väg.
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Att den startar bra direkt efter du har kört med den men inte efter någon/några dagar låter som att den släpper igenom lite bränsle via nålventilerna och därmed surar igen direkt när du försöker.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Förgasarna är byggda precis som du säger, för full patte. Men i med att vi nu lyckats ställa in dem, så känns det som att det hela beror på att den drar olja. Man märker ganska snabbt om den går fett. Och eftersom den inte går fett när man drar på fräscha stift, så känns det hela som att den drar olja. Frågan är bara hur, blir så jävla less på detta. Hållt på med bygget i över två år, och nu när allt äntligen är på plats så får man börja backa bandet massa veckor, hehe

Jag har kört med hojar som ryker blått satan, men inte lade stiften av för det.

Kör du på något annat än full eller tomgång är det ju inte konstigt om det sotar stiften, men gör du det eller är bara fulla spjäll som du kört på?

T
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Alltså, om den drar i sig olja till den milda grad att stiften ryker, borde den ju rimligtvis lukta som en gammal pundarfård. Vad är det är det egentligen du har på stift/kolvtoppar, sot från för mycket bensin eller sot från förbränd olja? Koks i min värld är oljerester som inte är förbrända utan olja utsatt för hög temperatur. Dvs "kladdigt" sot.

När nya ringarna åkte i, honades cylindrarna i samma veva? Om inte kan de nya ringarna ha "satt sig" dåligt? Isåfall borde det bli en hel del flås genom vevhuset. Ventilstyrningar och tätningar ok?

För kännedom har jag en turbohoj som till synes går som kulor och krut, men när jag åkte i bänken med den visade den sig gå våldsamt fett genom större delen av registret för att sen gå rätt på fullgas. Det märks ingenting av det när man kör själv och testar med arseldynon på väg.

Jag har själv inte sett hur kolvtopparna ser ut, inte varit ute hos hojen på några dagar. Styvpappa som rivit ner toppen och håller på att gå igenom tätningarna & styrningarna nu.
Han är precis som du, helt inne på styrningarna. Får se hur de ser ut, hoppas nästan på att det är dem så man kan utesluta det problemet.
Kommer bara det roliga att man kommer få lämna iväg toppen = ytterligare 2-3 veckor utan att köra. Buhu....

Att den startar bra direkt efter du har kört med den men inte efter någon/några dagar låter som att den släpper igenom lite bränsle via nålventilerna och därmed surar igen direkt när du försöker.

Det problemet uppstår väl om förgasarna sitter högre upp? I med att jag har förgasarna i rät linje med motorn så har jag inget fall, som kan orsaka någon form av läckage.
IMG_3297.jpg
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Jag har kört med hojar som ryker blått satan, men inte lade stiften av för det.

Kör du på något annat än full eller tomgång är det ju inte konstigt om det sotar stiften, men gör du det eller är bara fulla spjäll som du kört på?

T

Jag har den i vanlig trafik, så den går som vilken hoj som helst ;)
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Det problemet uppstår väl om förgasarna sitter högre upp? I med att jag har förgasarna i rät linje med motorn så har jag inget fall, som kan orsaka någon form av läckage.
View attachment 405113

Om flottörnivån är fel så är det inte säkert att nålventilerna stänger igen ordentligt (gäller även slitna nålventiler) och eftersom soppan är i tanken ovanför så räcker trycket till att passera nålventilen och rinna in i motorn.

Om du parkerar hojen i brant uppförsbacke så borde soppan rinna bakåt istället men i övrigt hamnar nog soppan där det är tänkt.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Last edited:

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Om flottörnivån är fel så är det inte säkert att nålventilerna stänger igen ordentligt (gäller även slitna nålventiler) och eftersom soppan är i tanken ovanför så räcker trycket till att passera nålventilen och rinna in i motorn.

Om du parkerar hojen i brant uppförsbacke så borde soppan rinna bakåt istället men i övrigt hamnar nog soppan där det är tänkt.

Glömde skriva det innan, förgasarna är genomgångna och flotörnivåerna står enligt org inställning. Lectronerna bygger på ett vakuum tryck för att få upp soppan och in i motorn. För att de skulle klättra sig ur förgasarna (utan att de flödar över då) så skulle jag behöva hitta en riktigt brant backe ;)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top