Hej Alla!
Vänder mig nu till denna enorma kunskapsbank för att få lite inputs på ett problem som jag har.
Som en del av er vet så bygger jag en Z1 900, ubertrimmad. Och nu i uppstarten så har jag råkat ut för en del problem. Känns verkligen som det gått ordentligt med troll i bygget, och jag börjar bli ganska less på detta efter fyra veckor. Hoppas här är någon som sitter inne med lite kunskap kring detta. Här kommer beskrivningen:
Har äntligen fått ihop hojen, kommit så pass långt att jag har kommit till själva inställnings-fasen av förgasarna. De är Lectron 38 mm som sitter på. Förgasarna är av rätt mått för att passa min båge. Efter många kickar och koxade stift så har vi kommit så pass långt att vi har kunnat fara ut och testa den vid ett flertal tillfällen.
Problematiken kring detta är att stiften koxar efter varje färd. Vi har lyckats pricka in förgasarna så att vi ligger ungefär 1/4 varv på nålen från optimal gång, det är ungefär en 1/3 milimeter ge och ta.
Då tycker man ju att hojen bör gå relativt bra. Har jag nya stift så funkar hojen perfekt, inga problem, går bra på tomgång och allt. Kan köra den varm, stänga av den och sen starta upp den på 2 kickar igen.
Låter jag den däremot stå 1-2 dagar så går den inte att få liv i, alls.... Har använt ungefär 20 stift under själva inställningen, lagt ca 1500 kr på stift. Den koxar allt ifrån Biltemas B9ES till NGK:s racingstift som kostar 200 kr/st.
Ibland rök hojen till under pådrag/växling. Och när vi lyfte av toppen för att kolla alla ventiler etc så såg vi att kolvarna var riktigt sotiga, vilket är konstigt eftersom det var samma mängd på alla kolvar. Hur kan den då vara så pass sotig om man träffat rätt på förgasarna? (Kompet ligger på runt 13-14 kg) ska byta till mjukare kopparpackningar.
Allt är i princip felsökt och genomgånget 2 ggr om. Vi har:
-Gått igenom elsystemet. Kollat spolarna, gnistan, volt, laddning etc (sitter Dyna 3,5 Ohm racing spolar på) det är bra gnista.
- Förgasarna är inställda, nålarna ligger på 53,2 mm
- Kolvar, ringar och cylinder är nya = rätt monterade, så utesluter att det skulle dra olja under i från.
- Gått igenom toppen, kollat vetiler etc.
- När man skruvar av stiften så var de ganska mörka till en början, men började få bättre färg när vi väl började närma oss rätt inställningar (dock är kolvarna fortfarande sotiga)
- Tändningen är rätt inställd.
Nu är jag så pass jävla less på den, så är det någon som är sugen på att ta över. Lämna ett vettigt bud med PM
Vänder mig nu till denna enorma kunskapsbank för att få lite inputs på ett problem som jag har.
Som en del av er vet så bygger jag en Z1 900, ubertrimmad. Och nu i uppstarten så har jag råkat ut för en del problem. Känns verkligen som det gått ordentligt med troll i bygget, och jag börjar bli ganska less på detta efter fyra veckor. Hoppas här är någon som sitter inne med lite kunskap kring detta. Här kommer beskrivningen:
Har äntligen fått ihop hojen, kommit så pass långt att jag har kommit till själva inställnings-fasen av förgasarna. De är Lectron 38 mm som sitter på. Förgasarna är av rätt mått för att passa min båge. Efter många kickar och koxade stift så har vi kommit så pass långt att vi har kunnat fara ut och testa den vid ett flertal tillfällen.
Problematiken kring detta är att stiften koxar efter varje färd. Vi har lyckats pricka in förgasarna så att vi ligger ungefär 1/4 varv på nålen från optimal gång, det är ungefär en 1/3 milimeter ge och ta.
Då tycker man ju att hojen bör gå relativt bra. Har jag nya stift så funkar hojen perfekt, inga problem, går bra på tomgång och allt. Kan köra den varm, stänga av den och sen starta upp den på 2 kickar igen.
Låter jag den däremot stå 1-2 dagar så går den inte att få liv i, alls.... Har använt ungefär 20 stift under själva inställningen, lagt ca 1500 kr på stift. Den koxar allt ifrån Biltemas B9ES till NGK:s racingstift som kostar 200 kr/st.
Ibland rök hojen till under pådrag/växling. Och när vi lyfte av toppen för att kolla alla ventiler etc så såg vi att kolvarna var riktigt sotiga, vilket är konstigt eftersom det var samma mängd på alla kolvar. Hur kan den då vara så pass sotig om man träffat rätt på förgasarna? (Kompet ligger på runt 13-14 kg) ska byta till mjukare kopparpackningar.
Allt är i princip felsökt och genomgånget 2 ggr om. Vi har:
-Gått igenom elsystemet. Kollat spolarna, gnistan, volt, laddning etc (sitter Dyna 3,5 Ohm racing spolar på) det är bra gnista.
- Förgasarna är inställda, nålarna ligger på 53,2 mm
- Kolvar, ringar och cylinder är nya = rätt monterade, så utesluter att det skulle dra olja under i från.
- Gått igenom toppen, kollat vetiler etc.
- När man skruvar av stiften så var de ganska mörka till en början, men började få bättre färg när vi väl började närma oss rätt inställningar (dock är kolvarna fortfarande sotiga)
- Tändningen är rätt inställd.
Nu är jag så pass jävla less på den, så är det någon som är sugen på att ta över. Lämna ett vettigt bud med PM
Last edited: