Varför vi vinkar till varandra.

ordeith

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Ort
Skellefteå
Hoj
Honda CB750 1971
Har själv upplevt något av det författaren av texten i förstainlägget varit med om. Allt från att uppleva att hälsningar från hojar man möter till att hjälpa främlingar.
En sommarafton när jag kanske var 9-10 år är jag och farsan på väg hem (med bil :/) på E4:an, ca en halvmil kvar, då ser vi en motorcykel som står i en p-ficka och verkar ha problem. Så fort vägen tillåter vi vänder vi och kollar hur det står till. Det visar sig att hans kedja gått av, som tur är åker han HD vilket farsan kört och skruvat i sen 70-talet så vi har lite reservdelar i garaget. Sagt och gjort åker vi hem och hämtar en kedja och verktyg och fixar det. Minns att karln hette Jonny och kom från någonstans i norra norge.

Fenomenet med att vissa glidarförare inte hälsar är väl kanske dom som fick hojkort tillsammans med bil och förverkligar sin pojkdröm genom att köpa sig en japansk glidare i pensionspresent och har missat det hyfs som alla hojåkare har.

Alla äldre gubbar som jag känner hälsar iaf, men då har dom nästan uteslutande kört sen tidigt 70-tal.
 

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Det var fantastisk läsning så här i början av dagen.
Jag ger alla en vink. De gånger man inte får en vink tillbaka är så få att de inte ens räknas. Två bilister vevade t.o.m ner rutan för att hinna snacka några ord i kö igår (båda MC-förare) :tummenupp
 

Bifogat

  • storm3.jpg
    storm3.jpg
    13.9 KB · Visningar: 72

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
själv hälsar jag på alla jag kör förbi men får oftast ingen vink tbx från custom åkare...

Kan jag tycka är rätt surt men skit i det, jag hälsar ändå...

Dom tycker kanske att jag är nån typ av slödder som kör plastraket
och höjer premien för alla "riktiga" mc åkare?!

som sagt de flesta custom åkare är väll sånna som har kortet sen tidigare och har någon typ av kris och pengar att göra av med... den kännslan får jag iaf..
 

Hellpig

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Ort
Wexiö
Hoj
Såld!
Kan bara instämma i att det var j-t bra skrivit & beskrivit, hur det borde vara. Nice! :) Och ja, själv hälsar jag alltid... flinar lite om man inte får en hälsning tillbaks för då vet man att vederbörande inte fattat grejen med hoj. (Alternativt: sitter o tänker på annat...)
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Det var någon som skrev att mc åkare är som vänner/familj. Känner verkligen så, var jag än kommer blir jag inbjuden och välkomnad. Det finns en delad passion för motorcyklar varesig man gillar glidare eller sporthojar. Underbart! =)
 

AshT4

Va'e'dee??
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Svintrinnda
Hoj
Gsx-r 600 (såld), Er-6 n (Vardags moppe), Gsx-r 1000 (kan vara Filip Backlunds gammla racehoj :D)
Jag hälsar på alla oavsett typ av hoj :hej
 

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Ort
Vallentuna
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).
Det är något som har fascinerat mig genom åren och när jag tog kortet för 1½ år sedan och åkte ut på min första solo tur och sträckte ut armen till första mötande mc och fick respons vart jag helt salig och kunde inte annat än le under hjälmen.

Gjorde min första solotur för några veckor sedan och det vara samma sak här. :) Var däremot lite ledsen när jag inte fick hälsning från alla jag mötte (typ HD-åkarna). så lät blir att hälsa om den mötande inte hälsade först. Men sen bestämde jag mej för att jag ska hälsa på alla, oavsätt om jag får en vink tillbaka eller ej. :)
 

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
Jag tycker att det är bra att vi hälsar på varandra och att vi har lite koll på varandra i trafiken.
Vi är inte bara en grupp människor som gillar samma saker. Vi motorcyklister brinner ju för det här allihopa.
Vi klär på oss i 15 minuter på morgonen för att åka i 10 minuter till jobbet, där vi måste byta om igen...
Vi åker dag ut dag in i både sol och regn på väg till en främmande plats och vi gör det med leendet under hjälmen, för det är det bästa vi vet.
För mig är det självklart att jag ska hälsa varje sådan person jag möter i trafiken.
Folk som är för coola att vinka tillbaka behöver inte göra det, det är faktiskt ingen tvång...men för mig är de långt ifrån coola...
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top