Varför vi vinkar till varandra.

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Underbar läsning :), brukar alltid vinka med, brukar alltid få vinkningar tillbaks med, bortsett från en och annan krompåle.
 

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
tycker att texten är exaxt vad jag trott om motorcyckel åkare. Men när man har varit ute har jag alltid mötts av en trevlig vinking och jag lyser upp som en sol :) Kan va nån glidare som inte inte vinkar, men jag brukar skratta lite lätt ändå :yoparty

16 bast e man så jag ska göra allt för att föra traditionerna vidare :)

Övningskör fortfarande, (körskolan var fullbokad, börjar köra tisdag nästa vecka:tummenupp )
 

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
Hur många drar upp visiret, sätter sig upp i sporthojen och vilar vänsterhanden på knäet när dom kör genom ett 50kmh område då?
Haha, kanske inte visiret (fått knott i ögat i den hastigheten, satan vad det sved, blev cock- & pinkeye direkt), men nog släpper upp vänsterhanden på benet, posöraktigt så det förstår. (Händer på essingeleden också ibland när det är lite trafik :ajjabajja) Ack, ingen sporthoj här heller iofs ...
 
Last edited:

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Hur många drar upp visiret, sätter sig upp i sporthojen och vilar vänsterhanden på knäet när dom kör genom ett 50kmh område då?

Hehe...
Drar inte upp visiret men annars vänster hand på knät ibland ja..
Kan tom hända på motorvägen när jag bara ska till el hem från jobbet el nått sånt... När det bara är vanlig transportsträcka typ...
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Kan inte annat än att hålla med föregående talare, underbar text.

Känner igen mig i det där, åkte bakpå en hel del som liten/yngre och frågade min far samma sak och fick näst intill samma svar på frågan.
Det är något som har fascinerat mig genom åren och när jag tog kortet för 1½ år sedan och åkte ut på min första solo tur och sträckte ut armen till första mötande mc och fick respons vart jag helt salig och kunde inte annat än le under hjälmen.
 

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR800 07
Har flippUp hjälm som jag ofta åker med helt öppen,
solglasögon för att inte få knott och annat skit i ögonen.
Älskar att heja på andra, dock kan jag sitta i mina
egna tankar och missa en eller annan :ajjabajja

Något som jag tycker är riktigt kul är när barn får syn på
mig och står och jättetittar, då brukar jag vinka tillbaka,
och dom små trollen lyser upp som en sol :D

BW

PS: Extremt bra text, copad och kommer bli inplastad på jobbet!
 

Hinckley

Captain Slow
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Sprint 900
Tycker det är trevligt när folk hälsar. Brukar glo på hojarna jag passerar mest för att det är kul att glo på andra hojar. Hälsar givetvis tillbaka om någon hälsar på mig. Men initierar sällan en hälsning eftersom jag kör en hel del, inte bara söndagsturer och tröttnat på att inte få hälsningar tillbaka. :rolleyes:


En lustig grej som hände mig och tjejen i dag. Blåser om en glidare med böna på pallen på motorvägen. Hårdingens ego blir uppenbarligen sårat då han ger sig fan på att han ska om mig. Kunde bry mig mindre, men han ska om och ser till att klämma sig förbi när motorväg upphör och blir enfiligt med vajjeräcke där jag lagt mig bekvämt ett par bilar back.
När det blir motorväg hinner jag ikapp honom efter ett tag igen. Han tror väl det är något race för när jag ligger bakom honom kör han om bilen framför på insidan för att komma ifrån. Det var rätt uppenbart att han inte hade kört på det här sättet om jag inte kört om honom eftersom han segade på fri och öppen motorväg innan jag blåste om, vad är grejen?
Som att bli sur när en sportbil drar om dig där du sitter och cruisar i din jänkarbil. :confused:

Efter det tänkte jag... något är skumt med kostymnissarna här i krokarna, men jaja. Så kommer en sporthoj förbi, han hälsar, jag hälsar tillbaka. Så kommer det någon kromsläde till i motsatta fil, denne räcker helt spontant :FU när han kör förbi. Ingen initierande hälsning från vår sida. :dummer

Har fattat det här med att vissa posers inte fattar grejen med hojåkning och av någon anledning inte gillar något med plastkåpa, även om det är rätt rejäl skillnad på min hoj och en japansk räser.
Men... att räcka fingret till allt du åker förbi som inte blänker av fejk-krom.... uhm... :va

Jag blir alltid glad att se en hoj, även om det är en som jag skulle spy av att se i mitt eget garage. Men dom här töntarna beter sig alltså ungefär som Volvo raggare där en 240 är det bästa i världen och allt annat är skit.

Någon som fattar vad deras deal är? För mycket luftrum i byxan?
 

Hinckley

Captain Slow
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Sprint 900
[YOUTUBE-ID]dKMLZXA8LJY[/YOUTUBE-ID]


Haha. Fick upp den i huvudet när jag såg honom glida förbi faktiskt. Måste ha varit en Harley :tummenupp

Är detta en attityd främst Harley-fantaster har, eller delas den mer generelt av folk med Japanska HD-kopior och allehanda kromslädar likväl?
 
Last edited:

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
intressant fenomen kring de som inte hälsar av skäl andra än att sitta i egna tankar eller har fullt upp med sin körning. Har kört alldeles för lite för att veta eller förstå en procent av hojåkarvärlden. Personligen hälsar jag på alla - tycker det är en trevlig gest och lite mer vänlighet i trafiken skadar nog inte.

Att visa finger tyder ju bara på något anitisocialt eller så är man en poser av största rang med klippkort på harleybutiken som man använder så fort en ny mugg eller nyckelring med harleyloggan släpps.....

jag åker hoj för att det är så jäkla skoj därav val av lite sportigare hoj dessutom skulle jag se för jävla töntig ut i fransiga skinnbrallor...

Stannade vid Rosenhill igår för att för det första se stället och ta en vattenpaus innan hemfärd. Sitter lite mc folk där varav ett större gäng med glidarhojar med obligatorisk skinnväst. Kliver av och ingen hälsar, försöker nicka lite åt de som sitter där men nada.... glidargubbarna försökte mest se tuffa ut i sina skitiga skinnvästar. Tyvärr blir det mest patetiskt när ölmagen spänner ut den nyinköpta harleytröjan.

så, vad gäller vid Rosenhill, några hemliga koder eller hade jag bara otur?

jaja egentligen är det skitsamma, jag lär fortsätta köra hoj, förhoppningsvis bättre för varje gång och jag lär fortsätta hälsa...
hare bra alla.....
 

xc303

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Gbg
Hoj
RSV Mille mm...
Apropå hojare emellan

För många år sedan blev min bensintank tom, mycket märkligt. Hur som, ståendes i djupaste småland, kliandes mig själv i huvudet, en bil stannar. en tjej kliver ut och undrar vad problemet är?
-Man saknar inte bensinen för än tanken är tom..sa jag.

Jag fick ett par liter ur hennes reservdunk och ville betala för mig. Nej svarade tjejen(som oxå körde hoj), det behövs inte, nästa gång är det du som får hjälpa någon i nöd.

Mycket riktigt, något år senare fick jag syn på en stackare som på E6an knuffade sin tunga cykel mot närmsta bensinstation skulle det visa sig.

Jag stannade, greppade dunken och mötte honom, vi tankade ett par liter och han ville självklart betala mig.
Då berättade jag min lilla story och nu hoppas jag att någon annan fått hjälp med vad det nu kan ha varit...
 

anDURRs

Joråsåatte'
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ja
- När jag liten och seglade på farsans stora båt på sommrarna...vinkades det mellen alla båtar, även motorbåtar. Numera vet jag inte hur man gör där på sjön?

Jorå, för f-n, det är YTTERST sällan båtar inte hejar på varandra...

Jag minns när jag var i USA och körde hoj, vi var ett gäng som hade hyrt 7st Harley's och körde runt i trakterna av Sturgis och Black Hills (dvs ett område med väldigt mycket motorcyklar) där mötte man, utan att överdriva, fler hojar än bilar. Ofta mötte vi gäng på uppåt 50-100 hojar och ALLA hälsade, inte ett undantag på hela resan! Ibland hängde man ut vänsterhanden och fick sitta med den ute i kilometer...snacka om stämning, det gav gåshud på hela kroppen
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Den här tråden är definitivt värd ett trådlyft - ämnet har diskuterats lite på forumet på sistone så denna tråd ligger rätt i tiden :)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hur många drar upp visiret, sätter sig upp i sporthojen och vilar vänsterhanden på knäet när dom kör genom ett 50kmh område då?

Öppnar inte visiret. Men sådär sitter jag nästan jämt när jag inte kör inspirerat. :D
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top