Vad ser du för film eller serie just nu?

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Är det någon, som såg, och har sett om Macahan?
Såg med andakt varje avsnitt som liten parvel. 🫣
Undrar vad man skulle tycka idag?
Gör det inte om du vill behålla de fina minnena. Den har åldrats extremt dåligt. Samma med det mesta från den tiden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Macahan är ändå lite filmhistoria, jag tycker inte det är fel att se om den även om den är så dålig att man bara orkar se första avsnittet. Jag har inte sett den men nu när ni påminner om den serien så blev jag lite nyfiken.

Jag såg nyligen den gamla tvserien "Shogun" den var fortfarande okej att se. Jag blev påmind efter att jag noterat att det verkar gå en remake på Netflix. Den har jag däremot inte sett ännu. Jag väntar helst tills alla avsnitt är klara.

Angående tvserier så håller jag med om att Breaking bad är jäkligt bra. Better call saul såg jag bara i början.

Beträffande serier så gillade jag Stranger things i början men har tröttnat lite men kanske jag ser årets episoder ändå.
Game of thrones hör ju också till de bättre serierna.

Och så insåg nu att jag måste se Hitchcocks filmer.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hur står sig gammal skräck?
Stephen Kings Cujo, Carrie, It, Christine, Jurtjyrkogården osv.
Gröna milen är ju definitivt i klassiker-segmentet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur står sig gammal skräck?
Stephen Kings Cujo, Carrie, It, Christine, Jurtjyrkogården osv.
Gröna milen är ju definitivt i klassiker-segmentet.

Jag har sett många av de där senare men ingen sitter väl kvar färskt i minnet.
Gammal skräck brukar ju generellt kännas ganska fåniga beroende på de oftast dåliga specialeffekterna och ur den synvinkeln har väl Kings filmer generellt klarat sig med hedern i behåll någorlunda i alla fall. Generellt sett går dom väl att se utan skämskudden.

Christine såg jag för kanske 10 år sedan och vad jag minns hade den nog åldrats hyfsat väl.

Carrie minns jag mer som en ungdomsfilm beträffande handlingen.
Jurkyrkogården kom ju en nygjord film för några år sedan, då såg jag även originalet. Tror inte den var någon höjdare men inte skitusel men jag minns inte så väl. Jag tror inte att remaken var bättre än originalet faktiskt. Eller det var nog rent av någon slags fortsättning.

The Shining står ju sig definitivt väl, vilket väl iofs kanske mycket beror på Jack Nickolson.

Någon av Kings filmer har jag sett efter att ha lyssnat på boken och det gör ju filmen till en helt annan upplevelse.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Macahan är ändå lite filmhistoria, jag tycker inte det är fel att se om den även om den är så dålig att man bara orkar se första avsnittet. Jag har inte sett den men nu när ni påminner om den serien så blev jag lite nyfiken.

Jag såg nyligen den gamla tvserien "Shogun" den var fortfarande okej att se. Jag blev påmind efter att jag noterat att det verkar gå en remake på Netflix. Den har jag däremot inte sett ännu. Jag väntar helst tills alla avsnitt är klara.

Angående tvserier så håller jag med om att Breaking bad är jäkligt bra. Better call saul såg jag bara i början.

Beträffande serier så gillade jag Stranger things i början men har tröttnat lite men kanske jag ser årets episoder ändå.
Game of thrones hör ju också till de bättre serierna.

Och så insåg nu att jag måste se Hitchcocks filmer.
Fick just tips från dotter att se nya Shogun. :)
Lästa alla böcker från Clavell jag kom över när det begav sig.
Shogun, Tai Pan, Noble House, Gai-jin är dom jag kommer ihåg.
Var väldigt spännande att "komma närmare" österländsk kultur och tankar.
(Hur sanna dom nu var...)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Hustrun försökte se den gamla "I, Claudius" nyligen och konstaterade att det inte var genomförbart. Jag gav upp efter 10 minuter.

En serie jag såg nyligen var "Kin" https://www.imdb.com/title/tt13444408/ Tillräckligt underhållande för att jag ska vilja se säsong två.
Annars är jag motståndare till evighetsserier utan upplösning.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag såg nyligen den gamla tvserien "Shogun" den var fortfarande okej att se. Jag blev påmind efter att jag noterat att det verkar gå en remake på Netflix. Den har jag däremot inte sett ännu. Jag väntar helst tills alla avsnitt är klara.
Disney+, startar idag. Har skaffat månadsabbonnemang där enbart för denna serie
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Hustrun försökte se den gamla "I, Claudius" nyligen och konstaterade att det inte var genomförbart. Jag gav upp efter 10 minuter.
Den gillade jag när jag såg den. Var tvungen att googla, den visades när jag var 13, om det inte var en repris jag såg. Har funderat på att kolla igen, men det har inte blivit av. Man kanske ska låta bli.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Raskens var lika bra som förr.
Svenska Hjärtan har det lite svårare men bättre än det mesta idag

Utvandrarna är också ganska bra och en historiska tillbakablick.

Jag brukar tänka på dom filmerna och även böckerna från Per Anders Fogelström ibland när jag rest i tredje världen. Det finns en hel del likheter mellan hur svenskar levde då och hur folket i tredje världen lever idag.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Första två avsnitten av "nya" Shogun igår. Våldsam o blodigt men bra. Serien är producerad av en av huvudrollsinnehavarna (Hiroyuki Sanada som gjorde rollen som Ujio i "Den siste samurajen"). Scenografin är toppen, japanerna talar japanska (förutom när de talar portugisiska vilket blir till engelska i serien). Kan bara rekommendera den
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Första två avsnitten av "nya" Shogun igår. Våldsam o blodigt men bra. Serien är producerad av en av huvudrollsinnehavarna (Hiroyuki Sanada som gjorde rollen som Ujio i "Den siste samurajen"). Scenografin är toppen, japanerna talar japanska (förutom när de talar portugisiska vilket blir till engelska i serien). Kan bara rekommendera den
Har nu sett de två första avsnitten.. stämmer hyfsat väl in i historien från serien från 1980, av vad jag kan komma ihåg (och boken, som iofs var mer fyllig).

Noterar samma historiska fel som de hade i den gamla serien - flintlåspistoler som kom i användning först 30 år senare. Vid 1600 var det fortfarande hjullås som gällde och för gevären ofta luntlås. Men det är sånt där som de flesta inte ens tänker på eller känner till
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Såg första Shogun igår och tyckte den var lite seg. 🤔
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det har varit glest med bra serier på sistone men de tre bästa serierna jag har sett på senare år är breaking bad, better call saul och always sunny in philadelphia.
Kul, den sista har jag inte hört talas om.

Det sista jag kollade klart var Better Call Saul, den var väldigt bra.

Nu kollar jag Yellowstone, den är väl ungefär motsatsen och extremt corny men ändå något som gör att jag fortsätter kolla.

Började kolla True detective men det var under all kritik.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Kul, den sista har jag inte hört talas om.

Det sista jag kollade klart var Better Call Saul, den var väldigt bra.

Nu kollar jag Yellowstone, den är väl ungefär motsatsen och extremt corny men ändå något som gör att jag fortsätter kolla.

Började kolla True detective men det var under all kritik.
Ja, jävlars vilket magplask True Detective var, lägg inte mer tid på den.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, jävlars vilket magplask True Detective var, lägg inte mer tid på den.
Första som kom 2014 var ju fenomenal även om jag minns upplösningen som lite för mycket.
Tvåan var ok.
Trean var grym.
Men detta, och SÅ tröttsamt med Jodie Foster som måste spela över, men värst är allt annat. Nej, nej och nej. Det var det det.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Angående tvserier så håller jag med om att Breaking bad är jäkligt bra. Better call saul såg jag bara i början.
För mig tog det en fyra-fem avsnitt att komma in i den, kanske också att komma över faktumet att det är inte Breaking Bad man tittar på, men när man väl kommit in i den så förstår jag varför SvD rankade den bäst av alla tv-serier någonsin, även om jag inte är helt säker på det betyget. Topp tio ska den in på i alla fall.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För mig tog det en fyra-fem avsnitt att komma in i den, kanske också att komma över faktumet att det är inte Breaking Bad man tittar på, men när man väl kommit in i den så förstår jag varför SvD rankade den bäst av alla tv-serier någonsin, även om jag inte är helt säker på det betyget. Topp tio ska den in på i alla fall.

Alltså jag gick direkt från Breaking bad till better call saul för att jag gillade att se Saul in action men jag tröttnade ganska snabbt. Jag såg nog hela första säsongen men den gav liksom inget nytt när man redan sett honom så mycket.

Väldigt många serier tenderar ju att egentligen sakna långsiktig handling och förändring så varje avsnitt känns till slut likadant som det förra.

Kanske jag skulle uppskatta serien mer nu flera år senare men då fick jag liksom nog.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Världens sämsta minne när det kommer till vilka filmer o serier jag sett.

Breaking Bad försökte jag verkligen med men nej det gick inte att kolla klart. Liite väl krystat och konstgjort.
Prison break, the wire och soa är bra. Även the punisher har jag för mig jag gillade.

Filmmässigt gick det utför efter "Freddy got fingered". Där och då peakade hollywood.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top