Vad hade du gjort? Rätt eller fel?

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
OT:
Vilken historia! Jag har faktiskt åkt polis-Valiant. I baksätet, under utryckning. Den sladdade gott med bakvagnen på spårvagnsspåren i korsningen Bangatan-Stigbergsliden. Inget anti-sladdsystem 1976! :) *)

*) Gjorde en veckas pryo hos polisen på Tredje Långgatan som 15-åring.

Fjärde vaktdistriktets fantastiska station blir nu lyxhotell:



Ur led är tiden.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
För vem ska avgöra vad som är ok eller inte ok -och vad påföljden ska bli?
Folket, den allmänna rättsuppfattningen/sedvanerätt? Min känsla är att rättssystemet idag ligger lite för lång bort ifrån denna.
Så, rättssystemet/domstolar ska döma enligt den allmänna rättsuppfattningen.

Lite problematiskt idag - tjatigt jag vet - är att vi numera kanske inte riktigt har en befolkning som kan sägas ha en allmän rättsuppfattning pss som tidigare i historien. Kulturkrockar och sådär ni vet. Ett avhugget finger där är en vädjan om bättring här.
Så hur löser vi det? Genom att börja hugga händerna eller tända eld på tjuvar som snor en hoj, en moppe eller en oxfile?
Tänker som så att ska vi ha kodifierad lag så ska den i större utsträckning straffa enligt folkets vilja. Generellt så ska befolkningen känna att straffen som delas ut är rimliga map på brottet i större utsträckning än idag.
Mindre tolkning av lagboken, mer tolkning av allmänhetens rättskänsla. Med det så ökar förtroendet för rättsväsendet.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Olika länder olika seder.
Kenya 1977, två män rånar en juvelerare butik. Allmänheten ingriper när de lämnar butiken. När Polisen kommer ligger rånarna på marken medan allmänheten / lynchmobben sparkar på dom. En av rånarna är redan död när polisen anlänt. Den andre rånaren avlider i polisbilen på väg till polisstationen. Enligt lokal blaska. I Kenya var rån 1977 "a hanging offence".

I Burundi såg jag på en lokal marknad två män med armarna fastbundna på ryggen med gummiremmar över armbågarna. Gummiremmar skurna ur innerslangar från bildäck. Som leddes fram av några andra män. Jag frågade min "guide" från Pingstmissionen vad det var fråga om ?
Svaret : Det är tjuvar, man slår dom något fruktansvärt men det är bättre än i Zaire för där slår man ihjäl dom.

Nairobi Kenya 1977. En tjej på vandrarhemmet berättar att hon lessnat på alla killar som nypt henne i rumpan och ilsknat till på allvar när det hänt igen. Så hon vände sig om och klippte med handväskan till mannen. Allmänheten fattade direkt vad som hänt. När hon gick därifrån låg han på marken medan allmänheten sparkade på honom.

Göteborg sommaren 2021: En kvinna kommer gående på en trottoar i direkt anslutning till en cykelbana. På cykelbanan kommer en man cyklande i byxor med bar överkropp. Han skriker förolämpningar till alla han cyklar förbi och skriker bakifrån åt kvinnan. Kvinnan bli förbannad och skriker tillbaka. Mannen som cyklat förbi henne kastar då cykeln och rusar mot henne.
En man som kommer bakom kvinnan ingriper och de börjar slåss. Cyklisten blir nedslagen. Polis kommer till platsen och mannen som ingrep är nu misstänkt för grov misshandel.
 
Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Olika länder olika seder.
Kenya 1977, två män rånar en juvelerare butik. Allmänheten ingriper när de lämnar butiken. När Polisen kommer ligger rånarna på marken medan allmänheten / lynchmobben sparkar på dom. En av rånarna är redan död när polisen anlänt. Den andre rånaren avlider i polisbilen på väg till polisstationen. Enligt lokal blaska. I Kenya var rån 1977 "a hanging offence".

I Burundi såg jag på en lokal marknad två män med armarna fastbundna på ryggen med gummiremmar över armbågarna. Gummiremmar skurna ur innerslangar från bildäck. Som leddes fram av några andra män. Jag frågade min "guide" från Pingstmissionen vad det var fråga om ?
Svaret : Det är tjuvar, man slår dom något fruktansvärt men det är bättre än i Zaire för där slår man ihjäl dom.

Nairobi Kenya 1977. En tjej på vandrarhemmet berättar att hon lessnat på alla killar som nypt henne i rumpan och ilsknat till på allvar när det hänt igen. Så hon vände sig om och klippte med handväskan till mannen. Allmänheten fattade direkt vad som hänt. När hon gick därifrån låg han på marken medan allmänheten sparkade på honom.

Göteborg sommaren 2021: En kvinna kommer gående på en trottoar i direkt anslutning till en cykelbana. På cykelbanan kommer en man cyklande i byxor med bar överkropp. Han skriker förolämpningar till alla han cyklar förbi och skriker bakifrån åt en kvinna. Kvinnan bli förbannad och skriker tillbaka. Mannen som cyklat förbi henne kastar då cykeln och rusar mot henne.
En man som kommer bakom kvinnan ingriper och de börjar slåss. Cyklisten blir nedslagen. Polis kommer till platsen och mannen som ingrep är nu misstänkt för grov misshandel.
Svenskt rättsväsende….
:näsblod
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Svenskt rättsväsende….
:näsblod
Är ett löjligt skämt som sticker i ögonen på oss hederliga svenskar som betalar skatt. Helt sjukt att svensk polis lägger ner utredning på utredning trots tydliga bevis och en skyldig i baksätet. Detta land är på väg så långt utför att vi snart slår runt och sjunker.
Problemet är att man direkt liknas vid nmr osv när det enda man kräver är ordentlig ordning och reda i sitt samhälle. Där det utförs grundliga bakgrundskontroller innan människor får permanenta uppehållstillstånd etc. Att polisen för en gångs skull får de mandat som krävs och resurser i en ordentlig budget. Att militären används till att skapa ordning i de förorter mm där svensk polis inte ens vågar sig in längre.

Fattar fan inte hur folk kan rösta s längre. De har suttit där i 8 år utan att lösa ett skit.

Allt blir dyrare och inflationen ökar men lönerna hänger inte på.

Jag kommer ihåg när Sverige var ett respekterat namn och inte förlöjligades.

Jag saluterar de idioter som styrt landet ner i avgrunden. ??
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det kan det göra, liksom tidigare domar (som 17-årigen som fälldes för mord på polisen i Biskopsgården, han var ju tidigare dömd för mordförsök som 15 åring. Det var ju inte till hans fördel....)

Vad jag förstår var detta en drive by: en bil öppnade mot en gäng vid macken och Adriana råkade vara på platsen? Och kulorna matchar ett ännu inte hittat vapen som använts i en musikvideo vilket gör att 3 män nu åtalats för grovt vapenbrott? Och ytterligare fem är häktade för mord och mordförsök?

Klart dom ska dömas till mord men jag tror inte det blir helt enkelt för åklagaren att bevisa att det fanns ett uppsåt att döda Adriana. Tror iofs det finns något som heter likgiltighetsuppsåt, dvs att skytten/skyttarna måste ha insett vad som skulle kunna hända om man åkte ned till macken och började skjuta men struntade i det.
Nej. Dom hade säkerligen inte något som helst motiv eller plan för att döda just henne. Däremot är det väl så att eftersom dom tagit med sig vapen i bilen och därigenom kan anses ha planerat att skjuta så anser man att det juridiskt sett är implicit planerat och därigenom rubriceras det som mord även om det inte var just henne man avsett att döda. Man hade trots allt med mycket hög sannolikhet planerat att skjuta på någon.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Folket, den allmänna rättsuppfattningen/sedvanerätt? Min känsla är att rättssystemet idag ligger lite för lång bort ifrån denna.
Så, rättssystemet/domstolar ska döma enligt den allmänna rättsuppfattningen.

Lite problematiskt idag - tjatigt jag vet - är att vi numera kanske inte riktigt har en befolkning som kan sägas ha en allmän rättsuppfattning pss som tidigare i historien. Kulturkrockar och sådär ni vet. Ett avhugget finger där är en vädjan om bättring här.

Tänker som så att ska vi ha kodifierad lag så ska den i större utsträckning straffa enligt folkets vilja. Generellt så ska befolkningen känna att straffen som delas ut är rimliga map på brottet i större utsträckning än idag.
Mindre tolkning av lagboken, mer tolkning av allmänhetens rättskänsla. Med det så ökar förtroendet för rättsväsendet.
Vad gäller påståendet att rättssystemet och den allmänna rättsuppfattningen ligger långt ifrån varandra så kräver det att man tittar på flera faktorer.
Tittar man på vad som bedöms som ett brott så är skillnaden inte speciellt stor. Det mesta som den allmänna rättsuppfattningen anser är ett brott är det också i lagens mening.
Däremot finns det ett stort problem sett till uppklaradeprocenten. För många typer av brott så är det ensiffriga procentsatser som klaras upp. Dvs för den absoluta majoriteten av brotten så kommer man inte så långt som att man hittar en gärningsman och dömer denne eftersom man antingen inte hittar gärningsmannen eller lyckas samla in tillräcklig bevisning för att döma denne för brottet.

Där finns det två delar. Den ena är bevisbördan. Enligt Svensk rättsprincip så skall det bevisas bortom rimligt tvivel att en person är skyldig för att kunna dömas för ett brott. Det har jag svårt att säga speciellt mycket emot. Det är en ganska bra princip då den i väldigt hög grad säkerställer att inte en massa personer döms för brott dom faktiskt inte är skyldiga till.
Att urholka den principen skulle innebära att man urholkar rättssäkerheten avsevärt vilket knappast skulle vara till gagn för förtroendet för rättsväsendet.

Den andra delen är de resurser som polisen har till sitt förfogande för att utreda brott och leta reda på gärningsmannen. Här finns det mycket att hämta anser jag. Polisen har långt ifrån de resurser och prioriteringar som man behöver för effektivt kunna utreda de brott som begås och lagföra de individer som är skyldiga till brotten.

Sen kan man förvisso diskutera en del kring det faktum att det är hårdare straff på att försnilla 100 000 kr från ett storföretag som omsätter miljarder än det är om man mördar någon vilket kan anses som ganska snett. Men grunden i problemet får nog ändå anses som att det stora problemet är att vi inte har tillsatta resurser som på ett effektivt sätt kan utreda de brott som begås och lagföra de skyldiga.
Så länge som uppklaradeprocenten är ensiffriga så innebär det ju att majoriteten av brotten aldrig ens kommer att bedömas av en domstol och därigenom inte alls kan få det straff dom borde få enligt vare sig rättspatos eller lagtext. Över hälften avskrivs direkt utan någon utredning vilket bara det är en katastrof.

Sett till det så är det inte direkt underligt om folk tar lagen i egna händer när man vet att det är över 50% sannolikhet att polisen inte ens lägger 1 timme på att försöka utreda brottet utan bara avslutar ärendet med vändande post.
 

Zeromannen

Guest
Ingen har väl missat denna? Mitt blodtryck passerade nog gränsen för vad som är okej när jag såg den. Får dom inte lära sig något öht. på dom där kurserna i Landvetter?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Folket, den allmänna rättsuppfattningen/sedvanerätt? Min känsla är att rättssystemet idag ligger lite för lång bort ifrån denna.
Så, rättssystemet/domstolar ska döma enligt den allmänna rättsuppfattningen.

Lite problematiskt idag - tjatigt jag vet - är att vi numera kanske inte riktigt har en befolkning som kan sägas ha en allmän rättsuppfattning pss som tidigare i historien. Kulturkrockar och sådär ni vet. Ett avhugget finger där är en vädjan om bättring här.

Tänker som så att ska vi ha kodifierad lag så ska den i större utsträckning straffa enligt folkets vilja. Generellt så ska befolkningen känna att straffen som delas ut är rimliga map på brottet i större utsträckning än idag.
Mindre tolkning av lagboken, mer tolkning av allmänhetens rättskänsla. Med det så ökar förtroendet för rättsväsendet.
Hmm...om det vore så enkelt att "folket" och "allmänheten" vore en homogen grupp med liknande rättsuppfattning. "Vanligt sunt förnuft" brukar det ju heta. Problemet är att det inte är särskilt vanligt.....ska vi bygga en rättstat på det?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hojtjyvar? Sådan har man jagat, fi fan!

Som moppekille var det "Bosse Gamen" som var king-pin på Zundappstölder i väst.
Han höll till i Flatås/Högsbo och hade en grym snurr på sin verksamhet.
Detta var tidigt sjuttital, fram till typ -74 eller så när hans äldre bror åkte in för något riktig grovt.
Änyway - Gamen var uppe på industriell skala och nosade. Han hade folk som snodde mopparna åt honom runt kring hela stan. Han plockade av trimgrejer och eventuella tillbehör som balla styren och annat och sålde vidare - inte sällan till samma stackare som redan förlorat sin hoj. Enstaka motorer behöll han någon dag, utackorderad hos någon medhjälpare, men bara om han hade färdig beställning. Resten slängdes omgående.
Göteborg vid den här tiden var våldsamt expansivt, havsvikar som Hinsholmskilen och Önneredsbukten fylldes igen med rivningsmassor under dagtid så det var en baggis att få även stora partier gods att försvinna spårlöst samma natt som moppen försvann.
Gamen höll på stort till typ 18-års ålder men lade av tvärt när brorsan (Eddie...?) åkte in.
Bosse Gamen hade driv och blev en respekterad (nåja) affärsman. Våra vägar korsades igen när jag var 25 och han typ 33-34. Vi kom att tala om gamla dagar, och plötligt spritter han till och låser upp en låda i hyllan bakom sig.
Han drar ut en cigarrlåda, öppnar och visar mig: den är knôkfyll med typskyltar från Dappar.
Uppskattningsvis 40-50 stycken. Jag ser flera ytterligare cigarrboxar inne i dunklet.
Han säger inget, bara ler, och stoppar in lådan igen. Vad fan säger man?

Han är pensionär med god marginal nu, ser jag när jag slår upp honom på Hitta, och jag är övertygad att han har lådorna kvar.

1976 fick min årskull ta MC-kort, och det gjorde vi! I min grundskoleklass var vi 3 stycken som körde 125a, och just 10% känns som en representativ siffra 125-yngel på den tiden. Alla körde MC. Alltså alla som var något att räkna med - vi 10% som låg före i kurvan. :fakta

Enter MC-stöder. Klasskamraten Dick fick sin jäkligt snabba KS 125a stulen från skolan - dåvarande Levgrenska, sedan länge ett annex till nuvarande Hvitfeldska. Vi hörde den startas, vi såg den rulla iväg, vi var ute på skolgården innan tvåtaktsröken skingrats - och vi var ikapp redan efter krönet vid Guldheden.
Men att få stopp på dem... Jag drog spårvagnsspåren utanför Sahlgrenska för att försöka komma fram framför, men det stod vagn inne på hållplatsen och mötande vagn på gång in.
Jag upp själva hållplatsen och börja brôta bland av- och påstigande passagerare.
...med olika krämpor dom antingen varit hos läkaren med, eller skulle dit med.
Inte något av mina finare ögonblick.

Väl ute på Dag Hammarskjölds led var vi hopplöst akterseglade Honda XL och SL samt Suzuki TS - inget hade något att sätta emot en KS 125 med lite trim. Dom var två på Zundappen, men försvann ändå. Utan hjälmar.
Men, vi visste vilka det var! Kryckan och Gållan.
Två ökända hojtjyvar, 10 år äldre än oss och fast i det frätande Göteborgsgiftet.
Göteborg slog sig länge för bröstet och var stolta över att heroinet inte fått fäste hos oss.
Va bra då. Att amfetaminet regerade big time låtsades de styrande inte om.

Kryckan ochh Gållan var totala karikatyrer av dåtidens pundare. Jag kommer för evigt minnas bilden av dessa två luffare när dom vinglat sig igenom metkroken nedanför Annedalskyrkan efter typ tre instyrningar i samma kurva och passageraren sittandes stel som en pinne, lutande sig bakåt och hållande sig krampaktigt med raka armar och fingrarna inflätade i pakethållaren: barhuvade med stripigt, fett hår, ärmlösa afghanpälsar med polotröjor under, Wranglerjeans med tjafs och boots med lila foder och neddragen dragkedja.

Dom här lirarna var knappast några arvtagare till Bosse Gamen. Dom använde hojarna dom snodde till lite väskryckningar i omkringliggande stadsdelar, och kanske några butiksrån. Fanns det något värdefullt på hojen så slet dom av det och sedan ställdes hojen så traktens alla småungar fick tillgång till resterna att busa runt på så länge den gick. Det var så man byggde lojalitet på den tiden...

Lokala kunskapare visste i vart fall att den ene bodde i något av husen närmast torget. Ingen av de lokala ville dock vara med i vårt mikrouppbåd om 4 pers på 3 motorcyklar. Dom hade växt upp med dessa smågangsters omkring sig och var uttalat rädda för dem. Dels här och nu, men även rädda för repressalier om det blev känt att dom hade hjälpt till på något vis.

Nå, vi fyra 16-åringar stövlade runt i varje portuppgång kring torget, ringde på varje klocka och frågade efter Kryckan och Gållan. Precis så. "Bor Kryckan eller Gålllan här? Vet tant var dom bor? Men hälsa dom att vi vill ha tillbaka kompisens motorcykel som dom tog idag."

Det låter inte klokt idag, och det var inte klokt då heller.
Men det funkade! "Hela havet stormar" var en framgångsrik taktik.
Vi hade precis gett upp och tog oss en tröstkorv på dåtidens korva borta mot Marconigatan - nör vi hörde det typiska lätet från Dicks KS. Vi kastade korvarna i papperskorgen igen och skulle börja jaga, när dom kommer glidande fram till oss utan ljus på en gångbana.

"Vi fattar att ni vill ha tillbaka denna. Fan vad gôtt den går. Vad är gjort med den?"
Ett sådant antiklimax. Dick stod och snackade GS-trim med två överåriga moppeknarkartjyvar.
Cykeln var plundrad på allt som var typiskt för den nya modellen: blinkers, baklampa, elreglagen på styret.
Men, den var tillbaks och den gick att köra! Vi sade tack och vill bjuda på korv, men dom "hade någonstans dom behövde vara".

Ett mycket bisarrt möte.

På vägen hem blev vi stoppade av Polisen! Vi körde i klunga för att inte avsaknaden av bakljus skulle märkas, men dom prejade in oss med Valianten vid Påvelundsskolan och började ställa tusen frågor.
Dick halade fram stöldanmälan, och vi var fortfarande kvar i femte vaktdistriktet så det hela var enkelt uppklarat.
"Å fan, är det ni som rännt runt och skrämt upp tanterna och farbröderna kring torget?
Ni har ställt till med fler påringningar i kväll än vad tjyvarna själva gör på en hel månad!
Bra jobbat! Grattis till hojen!"

Och jag har fortsatt jaga tjyvar så fort jag fått chansen:




Människoliv vs motorcykel?

Svaret borde vara enkelt. Men, jag är en sådan som utvecklar ett personligt band till mina hojar.
Jag älskar dem! Det är därför jag aldrig lyckas sälja någon, och ångrar mig direkt och evigt om jag ändå gör det.
För mig är en stöld av en motorcykel samma sak som en häststöld i 1800-talets USA.
Hängning är en lämplig påföljd tycker jag.
Nej, jag kan inte rättfärdiga det och jag vet att jag har fel.
Men ändå.

Skall andra, oskyldiga utsättas för fara för att jag gillar mina hojar?
Självklart inte. Men det har hänt. Och tyvärr måste jag säga att det kan hända igen.
Äldre behöver inte betyda visare. Jag vill helt enkelt ha mina grejer i fred.
Grym story ;-)
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top