Vad hade du gjort? Rätt eller fel?

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Satt hemma och browsa Youtube när följande kanal dök upp. Killen legit söker upp mc tjuvar mm och lägger ut all info online. En video fångade mitt intresse och det är den nedan. Se videon och skriv hur du hade gjort och känner inför straffet.

Min åsikt är att jag hade gjort liknande om jag fått chansen. Dvs följt efter. Dock hade jag nog ringt 112 vilket bilföraren inte gjorde i detta fall. Håller med om bedömningen att han körde vårdslöst i jakten. Känner mig delad inför straffet. Lite synd han fick 10 år för att skydda egendom. En tjuv mindre i världen.
 
Last edited:

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Det är en motorcykel.
Det är verkligen inget mer än det.
Skulle aldrig riskera att köra ihjäl någon för en motorcykels skull.
Tjuv eller inte, det är någons bror, son eller kanske till och med pappa.
Att riskera att ta livet av någon för att jag känner mig adrenalinstinn och uppbragd känns väldigt oproportionerligt.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Han riskerar också andras liv och lem med den jakten...
NEJ NEJ NEJ så felaktigt handlande går inte att försvara.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tänker som er när det kommer till hur själva jakten gick till. Går ej att försvara körningen. Däremot anser jag att mc och mopedtjuvar är avskum så cynisk kanske man är men hade han inte varit tjuv så hade han högst troligt levt idag.

Det här med att ens handlingar kan få konsekvenser verkar svårt att förstå för en del.

De har också enorma problem med mc stölder i England och polisen gör inget. Kollar ni kommentarerna till videon så ser man vems sida folk tar i försvar.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Dömd för vårdslös körning , ja... Vållande till annans död, ja... 10 år, nej..

En bra tjuv är en död tjuv... De är ett val på egen risk å bli tjuv å inte förstå va som är mitt å ditt..
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Ja, jag blir lite splittrad. O ena sidan är det bara en motorcykel kan jag tycka, o andra sidan hur skulle jag reagera om jag tog en tjuv på bar gärning med just MIN motorcykel..?

Vet hur förbannad jag var när nåt as hade försökt sno dotterns moppe och brutit sönder tändninglås och kåpor för att tillsist bara springa iväg med batteriet.
Hade jag tagit den fan på bar gärning så hade gjort mig olycklig. Jag kände i flera veckor att det hade varit värt ett långt fängelsestraff bara för att få tag på han.

Skulle jag se nån dra iväg på min mc så skulle jag nog dra efter med bilen jag med. Så hade jag väl fått värdera i efterhand om det var värt det.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag landar nog i att nej, det är vare sig sunt eller rimligt att utöva egen rättskipning i affekt. Vad skulle vi har för samhälle om alla tolkade lagen efter eget tycke och smak och dagsform?

Jag kan förstå att han blev förbannad (vem gillar tjuvar?) och att "street justice" känns smakligt i ögonblicket. Men köra som en idiot med avsikt att ramma två tjuvar som snott en (försäkrad) hoj för vad 50-100k...sorry det är helt snett. Ren tur att han inte körde på någon annan än hojen.

Om hade uppsåt att döda tjuvarna låter jag vara osagt men nu tog han de facto livet av en människa -för en hojs skull! Då ska man sitta inne - i hans fall för dråp (manslaughter).
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det är bara en motorcykel, det var bara en spark, det är bara en klocka och ett par utslagna tänder...

Tror ni som resonerar så att det är första gången för dem och aldrig igen? Jag kanske inte tycker att någon skall dö men saft och bullar funkar inte så 3-4 veckor på sjukhus och lång rehab kanske får dem att tänka om.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Man bör ha rätt att skydda sin egendom och sig själv. Däremot är det inte rätt att utsätta allmänheten för fara iom jakten. Mängden våld får ju också stå i proportion till den materiella eller personliga skadan.

För mig är detta ett dråp dock med förmildrande omständigheter då han blev bestulen men försvårande omständigheter då han inte larmade polisen samt att jakten pågick under en längre tid.

2-3 år bakom galler känns rimligt. Om tjuvarna klarat sig med skrubbsår och benbrott så hade böter räckt.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Dömd för vårdslös körning , ja... Vållande till annans död, ja... 10 år, nej..

En bra tjuv är en död tjuv... De är ett val på egen risk å bli tjuv å inte förstå va som är mitt å ditt..

På filmen säger de manslaughter som är dråp. Som mord fast med förmildrade omständigheter.

Vållande till annans död är oavsiktigt, tex om du slåss med en snubbe och för att freda dig knuffar ut honom i gatan där han blir påkörd av en buss och dör-
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
På filmen säger de manslaughter som är dråp. Som mord fast med förmildrade omständigheter.

Vållande till annans död är oavsiktigt, tex om du slåss med en snubbe och för att freda dig knuffar ut honom i gatan där han blir påkörd av en buss och dör-
Ditt exempel låter inte som vållande till annans död. Självförsvar är lagligt och om situation krävde att du puttade angriparen just där och då för att freda dig så är inget brott begånget.

Att köra rattfull och av misstag kör på någon så denne avlider så är det tal om vållande till annans död.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Rätt eller fel är en sak men så här blir det när inte Polisen gör sitt jobb och det ser jag som en naturlag. Här är nåt jag snappade upp från ett annat forum igår och vi är nog många som har liknande erfarenheter.

Min kompis filmade inbrottet hos honom i HD med två åtelkameror .
Man såg till och med fräknar och tatueringar på den lille pundaren .
Eftersom regnumret på hans bil syntes tydligt och bilen stod på honom var det inte svårt att hitta igen både tjuven och bilen .

Vi ringde polisen som inte ville komma utan sade att vi skulle köra in till Umeå och göra en anmälan vilket vi gjorde och bifogade en USB med filmen.
Dagen efter kom beskedet med posten :
"Ärendet nedlagt. Brist på spaningsuppslag"
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag kan förstå att han blev förbannad och åkte efter i sin bil. Det hade jag nog gjort också om bilen stod så nära. Sen hade jag nog ringt polisen. Hojen hade åkt ifrån mig. Snuten hade inte kunnat komma fram i tid.
Jag ensam mot två tjuvar? I år hade jag backat. Tål inte pistolkulor eller knivhugg längre. Inte ens långa skruvmejslar.
Försäkringen får betala hoj eller skador.
Jag har aldrig dödat någon. Det ska visst vara jobbigt efteråt och något man får leva med resten av livet.
Det måste vara något betydligt värre om jag skulle döda någon.

Ett annat exempel, rån med vapen. Visserligen en polis som skjuter i en för honom farlig situation.
Killen fick behålla sin motorcykel. Men det finns mer att säga om hela situationen.



 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Rätt eller fel är en sak men så här blir det när inte Polisen gör sitt jobb och det ser jag som en naturlag. Här är nåt jag snappade upp från ett annat forum igår och vi är nog många som har liknande erfarenheter.
Det var ju någon som var med om nåt liknande och sade i telefon till polisen att "då tar jag med bössan ut och skjuter tjuvarna" varpå polisen var där på rekordtid...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tror inte jag gjort så där om inte personen skadat/dödat någon i närmaste familjen.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ditt exempel låter inte som vållande till annans död. Självförsvar är lagligt och om situation krävde att du puttade angriparen just där och då för att freda dig så är inget brott begånget.

Att köra rattfull och av misstag kör på någon så denne avlider så är det tal om vållande till annans död.
Det är inte solklart att det var självförsvar i det exemplet. I andra exempel kan det handla om att någon använt mer våld än nöden kräver. Vållande till annans död men med en förmildrande omständighet.

12-åriga Adriana som åkte till McDonald's mitt i natten och blev skjuten, där pratas det om mord. Hon blev skjuten av misstag. Av en eller två skyttar som var likgiltiga inför de oskyldiga som befann sig på platsen.
Undrar varför det var mord. Det var inte planerat. Är det ens dråp, oplanerat i hastigt mod som fyllebråk i lägenhet där någon tar fram en kniv och hugger ihjäl en kompis eller sambo.
En jaktolycka där någon träffas av ett vådaskott och avlider är väl vållande till annans död snarare än mord eller dråp?

I Adriana-fallet är det förmodligen likgiltighetsprincipen som gör brottet grövre.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Hadde förmodligen inte kört efter mest pga nån oskyldig hadde kommit i vägen .Men jag hadde inte sörjt om de råkat köra ihjäl sej själva .Men då hadde man väl blivit anmäld för att motorcykeln inte var trafiksäker .
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
För några år sen så jagade en polis en moppeyngling på en gångväg med dödlig utgång. Polisen blev frikänd (har jag för mig).
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det var ju någon som var med om nåt liknande och sade i telefon till polisen att "då tar jag med bössan ut och skjuter tjuvarna" varpå polisen var där på rekordtid...


För många år sedan så vet jag en bensinmack som hade några "irländska resande asfaltläggare" som tjuvtankade. När dom ringde polisen och även sa att dom visste var dom bodde med alla sina husvagnar men fick som svar från polisen att dom inte hade någon patrull att skicka ut.
Han som hade macken var ganska het och inte backade och svarade till polisen "det är ok jag ringer några kompisar så fixar vi det själva"
Det gick väldigt fort att få dit flera patrull bilar
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top