Vad för skador kan man förvänta sig när motorn kuggar över i kammen?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nu ska jag avslöja min okunskap; vart tar vattnet vägen och varför töms det om en kam kuggar över?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu ska jag avslöja min okunskap; vart tar vattnet vägen och varför töms det om en kam kuggar över?

Ventiltallrik som hamnar på skrå och petat hål på en kylkanal.

Fan vet, rök eller vatten i oljan skulle det bli oavsett.

Möjligtvis att vattnet ligger i uthävet och skvalpar.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Tackar AnesN
Ska kolla det, bra tips!

Köpte faktiskt min dämpare från Polen fick hem den igår, 3 dagars leverans kostar 4850kr på skroten i Sverige nypris på 20000 hos bmw ( till bil ställbara etc) därav priset betalade 2000kr med frakt den var som ny hur fint skick som helst! så visst, man kan säkert bli blåst men rekommenderar att någon polsk talande ringer till annonsören tror det blir bättre då :p
 

RockParty

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
örebro
Hoj
-02 SR500 -81 rsv mille fighter
jag tycker att du ska plocka ner motorn o se vad som felar,det kostar inte så mkt om du pratar med rätt människa.mkt konstiga människor här.
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej:hej,
Håll i dej ett tag och spring inte o köp en massa delar innan du rivit isär den. Visst, ventilsallad låter ganska troligt men ibland tar även den bäste miste . Riv isär och kolla upp först, sen ger du dej ut på Ebay eller Blocket eller vart du nu vill o jagar delar. Vem vet, man kan ha tur ibland:tummenupp.
Ha de............Per:squid
 

Kneedrag

Guest
En bit på väg...
Blir korta stunder i garaget men lite fick jag gjort.

Rivit av sidokåpor och tömt oljan idag.
Oljepluggen var en sådan utan magnet! Är det vanligt på R1? På mina sukkor har det alltid funnits magnet på oljepluggen.

Oljan såg normal ut. Som förväntat var det metallglitter i botten när jag tömde oljeuppsamlings kärlet.
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Skulle varna med det bestämdaste att handla från Italien!
En kompis blev blåst på två motorer där via Ebay.... Dessutom var han så korkad att an inte använde Paypal då det såg ut att vara en seriös firma som sålde dem....

Med tanke på vad ventiler med mera kostar om det mot förmodan skulle räcka att byta kolvar , ventiler packningar med mera så är det heller inte billigt.
Är dessutom toppen sprucken så är det betydligt dyrare än 5k.

Leta på alla skrotar i Sverige först & främst efter en vettig motor.
Alternativ 2 kolla på Ebay i Tyskland ,de har en massa vettiga skrotar där.
Det är ju inte längre än att man kan hämta den själv ju.

Lycka till..
 

Kneedrag

Guest
Idag har jag rivit isär motorn. Bilderna talar för sig själva . Blir
Lättast att hitta en bra beg motor.
Om någon vet någon som har en R1 06 motor som de vill sälja hör av er!

Vad tycker ni andra som är kunniga i det här?
Laga eller köpa beg?
 

Bifogat

  • DSC_0331.jpg
    DSC_0331.jpg
    240.5 KB · Visningar: 220
  • DSC_0332.jpg
    DSC_0332.jpg
    250.3 KB · Visningar: 233
  • DSC_0333.jpg
    DSC_0333.jpg
    243.4 KB · Visningar: 267
  • DSC_0334.jpg
    DSC_0334.jpg
    255.5 KB · Visningar: 260
  • DSC_0335.jpg
    DSC_0335.jpg
    250.3 KB · Visningar: 266
  • DSC_0336.jpg
    DSC_0336.jpg
    240.1 KB · Visningar: 238
  • DSC_0337.jpg
    DSC_0337.jpg
    241.2 KB · Visningar: 236
  • DSC_0338.jpg
    DSC_0338.jpg
    243.2 KB · Visningar: 230

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Växellådan är väl typ hel för övrigt har du ett prima bojsänke.
 

Diabla

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2013
Ort
Åkersberga
Hoj
98 Honda CB500, 2002 Suzuki DRZ 250
Man kan riktigt känna den positiva andan flöda här inne....... Vad tusan inget är väl omöjligt, bara lusläsa rephandboken och sätta igång, bytte själv precis en brunnen ventil på min gamla Suzuki (fick dock hjälp av bror), blev en dyr historia, pengar jag troligtvis aldrig kommer få igen, även fast jag/vi gjorde det mesta själva, men finns INGET bättre sätt att lära sig på än detta, om man är motorintresserad, som du verkar vara. Själv hade jag aldrig ens haft av en skruv på ventilkåpan, men ger man sig fan på något så.... Well..... Girlpower!!! ;)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Man kan riktigt känna den positiva andan flöda här inne....... Vad tusan inget är väl omöjligt, bara lusläsa rephandboken och sätta igång, bytte själv precis en brunnen ventil på min gamla Suzuki (fick dock hjälp av bror), blev en dyr historia, pengar jag troligtvis aldrig kommer få igen, även fast jag/vi gjorde det mesta själva, men finns INGET bättre sätt att lära sig på än detta, om man är motorintresserad, som du verkar vara. Själv hade jag aldrig ens haft av en skruv på ventilkåpan, men ger man sig fan på något så.... Well..... Girlpower!!! ;)

Ja...men tittade du på bilderna?

Det kan bli svårt att räkna hem en reparation av det som är skrot i den motorn jämfört med att köpa hem en begagnad motor från en krashad hoj.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Man kan riktigt känna den positiva andan flöda här inne....... Vad tusan inget är väl omöjligt, bara lusläsa rephandboken och sätta igång, bytte själv precis en brunnen ventil på min gamla Suzuki (fick dock hjälp av bror), blev en dyr historia, pengar jag troligtvis aldrig kommer få igen, även fast jag/vi gjorde det mesta själva, men finns INGET bättre sätt att lära sig på än detta, om man är motorintresserad, som du verkar vara. Själv hade jag aldrig ens haft av en skruv på ventilkåpan, men ger man sig fan på något så.... Well..... Girlpower!!! ;)

Tror inte det är arbetet som är problemet, snarare kostnaden.

Fast det är klart, man kan ju köpa en spis och flytta över allt som behövs för att få igång den gamla...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hade Yamaha tagit lite lägre priser på deras orginaldelar hade man ju kunnat ägna vintern till att lära sig sätta ihop en motor. Men eftersom en begagnad är billigare än delarna så...
 

Kneedrag

Guest
Hade Yamaha tagit lite lägre priser på deras orginaldelar hade man ju kunnat ägna vintern till att lära sig sätta ihop en motor. Men eftersom en begagnad är billigare än delarna så...

Håller med!

Även om jag skulle köpa begagnade delar så är man snart uppe i samma summa som en ok beggad motor.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
tjena på er motorgurus, det är jag o frugan som har kommit över en R1 snorbilligt fast med motorras, vi räknade med en nyare beggad motor för runt 10K o då blir hojen prisvärd ändå.

Allt jobb gör vi själva, det blir billigast och förhoppningsvis rätt o riktigt med, det som är sönder är:
toppen är sprucken, en kolv är totalskrot, krökt ventil, repor i loppen efter en tvärställd kolv, vi siktar alltså in oss på en bättre beggad motor o stoppa i denna bågen som nog blir banhoj, so Boris säger så funkar denna klumpen till bojsänke enbart haha.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top