Vad för skador kan man förvänta sig när motorn kuggar över i kammen?

Kneedrag

Guest
Hej alla ni motorgurus!
Vad för skador kan man förvänta sig när motorn kuggar över i kammen?
Heter det så?

Har en R1 05 som ska rivas isär i vinter. Blir min första motor som jag plockar isär helt tillsammans med gubben.
Högst sannolikt har den kuggat över i kammen. Det är vad jag gissar i alla fall. Sitter manuell sträckare på.
Efter fem mil från tillfället då kamkedja och sträckare bytts på firma av tidgare ägare till hojen så hände något med motorn.
Det slår som tusan i motorn och vatten är borta men det syns inget vatten i oljan.


Krökta ventiler? vad mer ska jag titta efter?

Tacksam för all input ni kan komma med :)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Om det skedde 5 mil efter byte på verkstad så är det väl verkstan som borde skruva isär motorn?

Ventilsallad med mörad kolv står nog på matsedeln.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Ventilerna möter kolvarna och då blir byte av: x antal ventiler och kolvar, topplocket, kamkedja, ev, cylinder.
 

Kneedrag

Guest
Om det skedde 5 mil efter byte på verkstad så är det väl verkstan som borde skruva isär motorn?

Ventilsallad med mörad kolv står nog på matsedeln.

Tack för svaren killar.

G-man
Måste vara tidigare ägaren som lämna in den för jobbet som måste kräva det av firman. Jag kan inte det i lagens mening.


Så ventilsallad och har jag tur har kolvarna klarat sig kanske?

Ungefär vad blir det på inköpslistan tror ni? (nya ventiler, nya ventilstyrningar, inslipning av ventiler
En hel kit motorpackningar. Har hittat en topp på ebay med ventiler ska man köpa en sådan och byta rakt av? Kan man göra så? Eller är det något som måste slipas in eller ställas in. Förlåt om jag ställer dumma frågor men jag e ju tjej så inte lika kunnig som ni på motorrer. Dock är jag jäckligt nyfiken av mig.
 

Kneedrag

Guest
Ventilerna möter kolvarna och då blir byte av: x antal ventiler och kolvar, topplocket, kamkedja, ev, cylinder.

Tack West för svaret. Nästan lättast att hitta en hel motor och byta då. Än att renovera den här.
Ska riva liket och titta i alla fall. Har ju inget att förlora.
 

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
kneedrag åkte ur för sånt kamremsbrud på min golf gti. kolvar klarade sig ventilsalat alla insugsventiler böjda kostade mig håll i hatten :D 28.900kr.......
 

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
:fakta ps. har dom insugsventiler kvar i fönsterkarmen väldig fin konst böjda som någo ett .. s två mycket böjda två mindra skratt . har döpp de till danskdesing
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Har vattnet försvunnit så är väl större skador att räkna med.
Blir nog en hel delar och arbete innan den är i funktion.
Men innan ni börjar renovera toppen med nya styrningar mm mm så är Ebay en god vän.
Priset på en fungerande topp är inte så farligt om man jämför med nya ventiler styrningar mm mm

Men öppna och kika så får vi höra och kanske se hur det ser ut!

Vet du hur den pajade?
Tomgång eller fullt ös?
Resultatet brukar skilja efter varvtalet.
Högt varv = stor smäll.
Lågt varv = liten smäll. :)
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Tack för svaren killar.

G-man
Måste vara tidigare ägaren som lämna in den för jobbet som måste kräva det av firman. Jag kan inte det i lagens mening.


Så ventilsallad och har jag tur har kolvarna klarat sig kanske?

Ungefär vad blir det på inköpslistan tror ni? (nya ventiler, nya ventilstyrningar, inslipning av ventiler
En hel kit motorpackningar. Har hittat en topp på ebay med ventiler ska man köpa en sådan och byta rakt av? Kan man göra så? Eller är det något som måste slipas in eller ställas in. Förlåt om jag ställer dumma frågor men jag e ju tjej så inte lika kunnig som ni på motorrer. Dock är jag jäckligt nyfiken av mig.

satsa på ny motor och försök sälja det som är helt på den gamla. Fick ett vevstakslagerras på en hoj för några år sedan, och hittade en begagnad motor (dock nyare än min) för 7000 inklusive frakt från england, och fick sålt den gamla motorn i delar för 5000, så det blev helt överkomligt. Har också renoverat en motor, och det blev betydligt dyrare, då man lätt börjar byta en massa annat när man ändån har isär den, samt tog en jävla tid.

Lycka till!
 

Kneedrag

Guest
Men öppna och kika så får vi höra och kanske se hur det ser ut!

Vet du hur den pajade?
Tomgång eller fullt ös?
Resultatet brukar skilja efter varvtalet.
Högt varv = stor smäll.
Lågt varv = liten smäll. :)

Enligt förra ägaren hände det på bana fullt ös.

Lägger in lite bilder i tråden när vi rivit den.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Ska bli intressant att följa.

En personlig tanke bara, om kedjan ebart kuggat över så att den ligger ett kugg fel så borde inte ventiler träffa kolven, det borde bara bli fel tajming så att den inte startar längre. :va

Men du kanske vet att den hoppat av kammarna helt och hållet?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ska bli intressant att följa.

En personlig tanke bara, om kedjan ebart kuggat över så att den ligger ett kugg fel så borde inte ventiler träffa kolven, det borde bara bli fel tajming så att den inte startar längre. :va

Men du kanske vet att den hoppat av kammarna helt och hållet?

En eller ett fåtal kuggar fel så krockar kolven med ventilerna. Marginalerna är riktigt små på moderna motorer med hög komp och kammar med lång duration

Yamaha R6 tål att man ligger 13grader från OEM spec innan det krockar. En kugg är 10 grader och sen är specen +-5 grader så det är lotto om du klarar 1 kuggs överkuggning eller ej.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
För att svara på den ursprungliga frågan - det beror helt och hållet på typen av motor och hur / när det händer. Gamla bilar och liknande fordon med lågpresterande motorer tar ingen skada alls då ventilerna inte ens kommer i närheten av kolvarna. På en högpresterande motor blir det genast värre. Vissa motorer kan rent geometriskt klara att kamkedjan kuggar över en kugg utan att ventiler möter kolvar, i alla fall åt det ena hållet. Det enda som händer är att de går lite (eller mycket) dåligt eftersom kamaxelns timing blir fel. Andra motorer klarar inte ens en kugg åt något håll utan att ventiler möter kolvar och då kommer något att gå sönder.

Om kamkedjan har kuggat över, motorn dras runt sakta och ventiler möter kolvar - till exempel vid felaktig montering av ny kamkedjesträckare - kan man klara sig undan med att endast någon enstaka ventil kröker sig, alltså om man har vett att sluta dra runt motorn i tid. Har kamkedjan däremot kuggat över i fart så kan allt mellan enstaka krökta ventiler och totalhaveri inträffa. Trasiga ventiler, ventilstyrningar, hela topplocket, kolvar, vevstakar och till och med cylinderväggar. Du måste helt enkelt öppna motorn för att inspektera förödelsen. Att det inte finns något kylvatten kvar är definitivt inte ett gott tecken och du säger att "det slår som tusan i motorn". Att du kör runt den trots att du misstänker överkuggad kamkedja gör inte saken bättre...
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Tack West för svaret. Nästan lättast att hitta en hel motor och byta då. Än att renovera den här.
Ska riva liket och titta i alla fall. Har ju inget att förlora.

Det är reparerbart, kolvar och ventiler är så veka så de trycker sällan sönder cylinder eller vevaxel så det blir ju mest upptill. Köpa beg, motor är ju lite grisen i säcken också.


Va fan,,,,,, Kneedrag, hahaha
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top