Va !! En POSITIV artikel i media om MC-åkning

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Tycker det är tragiskt att någon överhuvudtaget måste dö när man utövar sin hobby! och att det verkar vara accepterat att det ska vara ett antal varje år som går den vägen......:död

Jag tycker det är tragiskt att många fortfarande tror att MC åkande endast är en hobby, precis som att rida häst, hoppa fallskärm eller bergsbestigning (alla är helt onödiga för samhällets utveckling och alla innebär stora risker).

MC är ett fordon som jag tar mig fram till jobbet, vänner och affären varje dag. Jag sparar in ca. 1 timma per dag i restid, jämfört med Bil eller Kollektivtrafik, dessutom sparar jag pengar då parkering och trängselavgifter är icke existerande för MC.

Att risken för skador är försumbart högre lever jag gärna med i bakhuvudet, det är en beräknad risk jag och alla andra MC åkare är medvetna om :tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Vad är det som hindrar dig? Anmäl bäst du vill. Fortfarande oacceptabelt att det verkar vara accepterat ett visst antal dödsfall per år oavsett om det minskar eller ökar

Att jag inte gör det är för att det är meningslöst. Det hjälper inte dig att skriva mer begåvande inlägg.
Det handlar inte om att det är acceptabelt eller ej. faktum kvarstår att folk dör varje år i trafiken. Oavsett hur mycket du vägrar att acceptera det. Vi andra människor ser det positiva att färre människor omkommer.
 

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Tycker det är tragiskt att någon överhuvudtaget måste dö när man utövar sin hobby! och att det verkar vara accepterat att det ska vara ett antal varje år som går den vägen......:död

Det är tragiskt och borde inte få finnas att folk dör på jobbet också..
Men även fast riktigt stora byggen har en "nollvision" så har de ändå oftast ett striktare mål på exempelvis 1 död per 1 000 000 arbetade timmar, för att det är mer realistiskt.

Det suger såklart, men tyvärr är verkligheten så då det är ett riskfyllt jobb.
Och en död per miljonte arbetade timme är forfarande bättre än 5 döda på samma tid.
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
http://www.expressen.se/tv/sport/i-300-tror-han-att-han-ar-motorvagskung/

Ännu en liten artikel/film fast kanske på ett litet oväntat sett, trodde först han skulle crasha men nope!

Lite off topic den här videon

Men kommentatorn är såååå cool - Den toppmoderna kawasakin har en toppfart på 300 km/h och det är i den farten han ligger när han blir omkörd av en FAMILJEKOMBI (hahaha - Audi RS6) med familjen och GOLFKLUBBORNA i. Att kunna köra om en modern sporthoj i de här farterna är det nog många som drömmer om (jo - jag är en av dem) - Men det kostar en miljon

Så Jävla skön kommentator - Och så oerhört off topic från ämnet ..........men det skiter jag i :hej
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vad är det som hindrar dig? Anmäl bäst du vill. Fortfarande oacceptabelt att det verkar vara accepterat ett visst antal dödsfall per år oavsett om det minskar eller ökar

Vad jag ser så är det ingen som accepterar ett ett visst antal dödsfall. Hur fan kan du få det till nåt så jävla dumt?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ursprunget är en välförfattad pressrelease från SMC som plockats upp av TT och bearbetats.
Flera tidningar har slagit upp materialet i olika varianter.
Även räckesproblematiken nådde ut!

Bra jobbat!:tummenupp

Här kan man se ett exempel på att SMC faktiskt kan göra skillnad i allt brus som publiceras.
 

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen
Är det någon som har statistik eller kan räkna ut hur mycket större risk det är att köra ihjäl sig på MC mot att köra bil?

EDIT: Sökte på google och fick fram (om det nu stämmer) ca 20 gånger större risk med MC
 
Last edited:

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
-?-
Tycker det är tragiskt att någon överhuvudtaget måste dö när man utövar sin hobby! och att det verkar vara accepterat att det ska vara ett antal varje år som går den vägen......:död

Singelolycka på hoj, utan djur el andra försvårande förhållanden att skylla på har väl som regel att göra med en viss övertro till den egna förmågan att göra. Trist men fact. Vill man vara (rätt) säker på att kunna köra så hårt man vill men kunna komma undan med livhanken i behåll så är bana den optimala playgrounden, vilket rätt många begriper.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Är det någon som har statistik eller kan räkna ut hur mycket större risk det är att köra ihjäl sig på MC mot att köra bil?

EDIT: Sökte på google och fick fram (om det nu stämmer) ca 20 gånger större risk med MC

Trafikverket/Vägverket publicerade för flera år sedan en detaljerad analys av vad orsakerna var till de dödsolyckor som skett på MC. Den rapporten visar ganska tydligt att personer som har A behörighet, kör på sin egen MC, har hjälm och inte använder droger är klar minoritet i olycksstatistiken.

Tydligen är det väldigt vanligt att just dödsfall på MC involverar stulen MC, alkohol eller droger, ingen hjälm, ofta med okunnig förare då tjuven kanske har B behörighet men inte A.

Enligt SMC och Trafikverket är dödsfallen och dödade+skadade för Bil och MC följande:
Dödadeper_1000_1980_2012_130604.jpg
Dödadeskadade per1000_1980_2012_130604.jpg


http://www.svmc.se/smc_filer/SMC ce...3/Dödadeskadade per1000_1980_2012_130604.pdf

http://www.svmc.se/smc_filer/SMC ce...stik2013/Dödadeper_1000_1980_2012_130604.pdf
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Många upprörda känslor här!
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Så Jävla skön kommentator - :hej
Någon mer än jag som tänker på Folke(folköl) Ryde´n när man hör han prata? så jävla klonat :rofl

ok för att hålla sig väl med oledolyckan så kör inom vägmarkeringarna och lagstadgad hastighet..fast det är ju lättare sagt än done.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ibland blir man bra sugen på att anmäla såna här inlägg. Du kan ju liksom inte mena allvar med det du skriver va? Vem fan har sagt att det inte är tragiskt när någon får sätta livet till? Det är fortfarande positivt att dödsfallen sjunker :7peta

Om vi ska hålla på på ditt sätt så är de tragiskt att du använder internet, som troligtvis är en bidragande orsak till många dödsfall sedan -94. Man skulle kunna säga att du är lite av en medbrottsling.

Troll eller uppenbart korkade inlägg går inte att göra någonting åt och förtjänar, enligt mitt tycke, ingen energi utan bör ignoreras.

Sedan tycker jag inte att man alltid måste vara allvarlig, ibland kan det bli riktigt trevligt när argument skruvas, men här är det bara dumt...

Vi ska alla dö, det är bara en fråga om när och hur. Jag vill inte leva i ett samhälle där allt farligt som du riskerar att dö i förtid av är förbjudet.
55% av alla dödsolyckor är fallolyckor men jämför mediarapporteringen med "MC-olyckor" och vi framstår vanligtvis som självmordsbenägna.

http://www.dinsakerhet.se/Nyhetslista/Felaktiga-forestallningar-om-vad-som-orsakar-dodsolyckor/

År 2011 omkom nästan 1 600 personer i fallolyckor, medan färre än 300 omkom i vägtrafikolyckor. Ändå är det, enligt en ny Sifo-undersökning som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) publicerar i dag, bara 13 procent av svenskarna som vet att fallolyckor är den vanligaste dödsolyckan.

Rapporten visar också att bara en bråkdel av medierapporteringen om olyckor handlar om fallolyckor.

En undersökning av samtliga TT-artiklar om olyckor under det första halvåret 2012 som MSB gjort visar att endast två procent handlar om fallolyckor. 88 procent handlar om vägtrafikolyckor och bränder trots att dessa olyckskategorier endast står för sammanlagt tolv procent av alla dödsfall.


I det här fallet måste jag, som de flesta normalbegåvade, också hålla med om att det är positivt att den sneda mediarapporteringen blivit bättre.:tummenupp

Och tack SMC! :tummenupp
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Dödssiffran som sådan är, tycker iaf jag, ganska ointressant om man inte sätter den i proportion till antalet förare och svårare ändå, i den trafikmiljö dessa befinner sig i. Om man har samma dödstal år från år men ökande antal motorcyklister så har väl ändå dödstalen sjunkit och en trafikantgrupp blivit säkrare. Bromsar, skydd utvecklas kontinuerligt och som trafikantgrupp är väl motorcyklisterna de enda som på eget bevåg aktivt försöker förbättra sig samt använda mer skydd än det minimum som anges i lag. Hjälper något, men inte så mycket när halvt självkörande bilar har en av smartphonen distraherad förare.

Subjektivt tycker jag trafikklimatet hårdnar med ökad trafiktäthet, mindre hänsyn och ofokuserade med och mottrafikanter. Standarden på mindre och för mc trivsamma vägar är eftersatt till en nivå som är att betrakta som direkt farlig. När man reparerar/underhåller gör man från Trafikverket skadan etter värre med metoder som är farliga i sig. Nu är det inte enstaka upprörda boende som slänger ut grus och annat utan det görs systematiskt från statligt håll på ett sätt som påminner om riktade attentat. Andelen vägar som flyter av tjära blir bara fler och det går inte att skylla på värmen. I en annan tråd diskuteras varför folk kör i vänsterfil på flerfiliga vägar. Det kan jag säga att jag gjorde i möjligaste mån på t ex väg 61 i förra veckan. Det regnade om vartannat, tokvarmt och innerfilen flöt av tjära. Lite regn på det så blir ekipaget lätt en planlöst glidande massa av en smula japansk mc-industri och av vajerräckena söndertrasad människa.

Om det fanns drygt 100 000 motorcyklar i trafik runt -90 mot bortåt 350 000 idag (i vart fall över 300 000) och dödstalen är ungefär desamma finns det väl ändå orsak att titta på vad som blivit så kolossalt mycket bättre i den här trafikantgruppen trots att den omgivande miljön och underlaget vi färdas på degenererar på alla sätt. Det är ju exempellöst bra gjort! Givetvis bör man titta på hur mycket bra skydd, abs och fortbildning betyder, vissa olyckor sker ändå men frågan är hur mycket man kan lindra konsekvenserna av dem.

På 80-talet hade "säkerhetsställen" skumgummiskydd på knä, axlar och armbågar vilket gjorde att man såg ut som Kenny Starfighter eller nåt, (låt vara att han är ett senare påfund). Folk hånade och drog ur den löjliga lilla plastskenan som skulle sitta i ryggen. Tack vare detta lilla skydd var det en hel del som slapp förödande ryggskador av de som lät det vara kvar. Mycket har hänt sen dess och jag tror det kan komma mycket förbättrade prylar.
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
När jag började köra hoj för 20 + år sedan så körde jag i skinnbrallor med snörning i sidan utan skydd i, skinnjacka utan skydd och en öppen hjälm. När det var kallt knölade jag in tidningspapper i brallorna för att spara knäna från att frysa sönder. Att få en humla på kinden gjorde JÄVULUSISKT ont! Idag kör jag i textilbyxor/jacka med skydd för axlar, armbågar, rygg, knän, höfter. Separat ryggskydd och stängd hjälm. Jag har i och för sig alltid kört hyfsat försiktigt. Mycket för att jag kört veteranhojar utan fungerande bromsar hälften av tiden. Eller bromsljus, blinkers, hastighetsmätare heller för den delen. Men jag har anpassat körningen efter rådande förhållande så jag har klarat mig bra. Och haft lite tur. Men jag känner att den personliga utrustningen, ABS-bromsar och annat på den hoj jag kör nu är LJUSÅR ifrån det jag satt på förr om åren. Så OM olyckan skulle vara framme så hoppas jag att jag kanske klarar mig lite bättre än vad jag skulle gjort förr om åren. Personlig utrustning och hojarna i sig har blivit bättre. Det kanske hjälper statistiken lite åt rätt håll. Men jag är uppvuxen med trumbromsar, öppen hjälm, enkla skinnkläder och jag har ALLTID anpassat hastighet och körstil efter omständigheterna. Och det gör jag även nu. Jag tar inte mer risker än jag har lust med. Och jag lärde mig tidigt att det kan vara bättre att styra undan än att bromsa. Jag tittar NÄSTAN mer ofta i backspegeln än framåt. Det i sig räddade troligtvis livet på mig tidigare i sommar när en äldre herre i i sportbil som körde på TOK för fort inte klarade av att få stopp på bilen när det gick från två- till enfiligt på en landsväg norröver. Han tappade helt kontrollen på bilen och var på väg att köra in i röven på mig. Jag såg vad som höll på att hända och hann flytta mig i sidled samtidigt som att jag vred rejält på rullen. Riskbedömning och att titta inte bara framåt utan även bakåt och åt sidorna är viktigt. Och att inse att bromsa kanske inte är det mest ultimata alla gånger utan styra undan och/eller gasa är mer vettigt i många situationer. Vilket inte alltid är vad kroppen i sig tycker att man ska göra om man får panik. Rent instinktivt så panikbromsar folk. Hur som, kompetens och bättre material KAN vara en förklaring till att färre dör nu för tiden på sina hojar. + att försäljningen av sporthojar verkar sjunka. Det kan också göra att statistiken går åt rätt håll.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag tycker det är viktigt att statistiken rensas från...

...Personer som kör ihjäl sig på stulna hojar. Det är ingen MC-olycka det är en "dödsolycka i stulet fordon".

...Personer som kör ihjäl sig på fyllan. Det är heller ingen MC-olycka, det är en "alkoholrelaterad dödsolycka i fordon"

...Personer som saknar giltigt MC-körkort ...........och/eller kombinationer av dessa tre alternativ.


Det är nämligen rimligt att anta att även en kanot eller trehjuling för 5-åringar hade kunnat åsamkat ett dödsfall i berusat tillstånd.............eller att risken för dödsfall ökar rejält om en person kör utan körkortstulen hoj.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top