Va !! En POSITIV artikel i media om MC-åkning

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Om man ser det här med drunkning som exempel så räknas allt in i statistiken. Allt från badolyckor, gubbar som fiskar och dricker pilsner i roddbåtar till någon som får bommen i huvudet och trillar i eller någon som hoppar från en Finlandsfärja. Allt från självmord till att någon får kramp och drunknar. Däremot är Livräddningssällskapet/SSRS etc bättre på att ta statistiken ett steg längre och presentera faktiska orsaker till drunkningarna. Vilket gör statistiken lite mer förståelig.
 

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
T R O L L H Ä T T A N
Hoj
GSXR 750 -98
Troll eller uppenbart korkade inlägg går inte att göra någonting åt och förtjänar, enligt mitt tycke, ingen energi utan bör ignoreras.

Sedan tycker jag inte att man alltid måste vara allvarlig, ibland kan det bli riktigt trevligt när argument skruvas, men här är det bara dumt...

Vi ska alla dö, det är bara en fråga om när och hur. Jag vill inte leva i ett samhälle där allt farligt som du riskerar att dö i förtid av är förbjudet.
55% av alla dödsolyckor är fallolyckor men jämför mediarapporteringen med "MC-olyckor" och vi framstår vanligtvis som självmordsbenägna.

http://www.dinsakerhet.se/Nyhetslista/Felaktiga-forestallningar-om-vad-som-orsakar-dodsolyckor/

År 2011 omkom nästan 1 600 personer i fallolyckor, medan färre än 300 omkom i vägtrafikolyckor. Ändå är det, enligt en ny Sifo-undersökning som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) publicerar i dag, bara 13 procent av svenskarna som vet att fallolyckor är den vanligaste dödsolyckan.

Rapporten visar också att bara en bråkdel av medierapporteringen om olyckor handlar om fallolyckor.

En undersökning av samtliga TT-artiklar om olyckor under det första halvåret 2012 som MSB gjort visar att endast två procent handlar om fallolyckor. 88 procent handlar om vägtrafikolyckor och bränder trots att dessa olyckskategorier endast står för sammanlagt tolv procent av alla dödsfall.


I det här fallet måste jag, som de flesta normalbegåvade, också hålla med om att det är positivt att den sneda mediarapporteringen blivit bättre.:tummenupp

Och tack SMC! :tummenupp

Nu håller jag med dig (och de som lägger fram liknande poäng) i sak men exponerings tiden för diverse fallolyckor är rätt mycket högre än ett plötsligt stopp med plast raket..
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Om man ser det här med drunkning som exempel så räknas allt in i statistiken. Allt från badolyckor, gubbar som fiskar och dricker pilsner i roddbåtar till någon som får bommen i huvudet och trillar i eller någon som hoppar från en Finlandsfärja. Allt från självmord till att någon får kramp och drunknar. Däremot är Livräddningssällskapet/SSRS etc bättre på att ta statistiken ett steg längre och presentera faktiska orsaker till drunkningarna. Vilket gör statistiken lite mer förståelig.


Helt rätt

Exakt så borde statistiken för mc-olyckor läggas upp !!
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Den låga dödssiffran i år kanske har något att göra med den höjda gränsen för tungt MC-kort? Men vad vet jag?
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Är det en typisk mc-olycka om en person utan körkort ramlar med en 125cc scooter? :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tycker det är tragiskt att någon överhuvudtaget måste dö när man utövar sin hobby! och att det verkar vara accepterat att det ska vara ett antal varje år som går den vägen......:död

Ja. Att folk förolyckas är tyvärr verkligheten och det är något man måste acceptera. Så fort man tillåter någon att lämna sängen så finns en risk för en olycka och ju fortare man färdas desto större är risken att följderna blir allvarliga.

Folk dör ju hela tiden av allt möjligt. Det är inget som är unikt för MC. Men man måste ju faktiskt leva också.

Alla vet att det finns en viss risk för att man råkar ut för en olycka om man ger sig ut i trafiken men trots det är det rätt många som ger sig ut varje dag i bilar, på cykel eller MC eller andra färdmedel. Man är med andra ord villig att ta en viss risk för att kunna ta sig dit man vill.
Vägar och fordon görs säkrare och säkrare. Följden blir att den upplevda risken för trafikanterna blir mindre och mindre. Man skulle kunna tro att det då skulle minska mer med olyckor än det gör men trafikanterna använder en minskade upplevda risken till att öka hastigheten tills den upplevda risken är densamma.

En utvecklingschef på en stor bilfirma (Jag har för mig att det var ford) som jobbade med krocksäkerhet var rätt desillusionerad kring det här med att försöka förhindra dödsfall i trafiken då folk fortfarande körde ihjäl sig trots att man gjort bilarna mycket säkrare fick frågan om hur man skulle kunna göra bilarna riktigt säkra.
Hans svar var att det i stort sett inte går. Möjligen skulle det vara en spetsig kon mitt i ratten så man blir påmind om sin dödlighet och därför kör försiktigt.

Kort sagt. Man ska självklart sträva efter att så få som möjligt dödas eller skadas men tyvärr måste man acceptera att några kommer att stryka med oavsett vad man gör.

Tillåter man folk att skiva bröd hemma så kommer någon att skära sig förr eller senare.
Tillåter man att folk går så kommer någon att stuka foten.
Tillåter man folk att cykla så kommer någon att ramla och slå sig.
Tillåter man att folk färdas med flyg så kommer förr eller senare ett flygplan att "landa oförutsett" med döda och skadade som följd.

Så ja. Det är accepterat att några går den vägen men det är inte något som är efterstävat. Skilj på dom sakerna.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Eller den extrema värmen. Jag var inte ut många svängar under sommaren.
Och jag har aldrig kört så mycket under semestern som i år. Många kvällsturer har det blivit. :)

...Vi ska alla dö, det är bara en fråga om när och hur. Jag vill inte leva i ett samhälle där allt farligt som du riskerar att dö i förtid av är förbjudet...
Old Badger har rätt, bara så ni vet; Liv är en sexuellt överförd sjukdom med 100% dödlighet. :fakta
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top