Vägverkets ansvar,Pilotens ansvar eller vad ska man tycka?

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Jag är rädd för att mc-föraren kommer att ses som skyldig utav försäkringbolaget tyvärr.
För dom är saker och ting nästan alltid svart eller vitt.

Klockrent :rofl:yoparty

Hade iofs varit rätt roligt när man ringde försäkringsbolaget.

Ägare -"Hej, jag gick omkull på grus igår"
F-bolag-"Vi får tyvärr se dig som skyldig"
Ä-"Skyldig till vadå? Jag har bara skador på min egen hoj, inte orsakat något för någon annan. Tänkte bara använda vagnskadeförsäkringen. Mot vem och för vad skulle jag vara skyldig?"
F-"För oss är allt svart eller vitt, du har lagt ut gruset och det har säkerligen sprättat på en bil. Du ska betala bilens omlackning. Vi vet inte vem som äger bilen eller vilken bil det är. Får bli schablon på 15 000 kr. BETALA! :fakta:mad:"
Ä-"Fan, skulle inte ha ringt :gråta".
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Klockrent :rofl:yoparty

Hade iofs varit rätt roligt när man ringde försäkringsbolaget.

Ägare -"Hej, jag gick omkull på grus igår"
F-bolag-"Vi får tyvärr se dig som skyldig"
Ä-"Skyldig till vadå? Jag har bara skador på min egen hoj, inte orsakat något för någon annan. Tänkte bara använda vagnskadeförsäkringen. Mot vem och för vad skulle jag vara skyldig?"
F-"För oss är allt svart eller vitt, du har lagt ut gruset och det har säkerligen sprättat på en bil. Du ska betala bilens omlackning. Vi vet inte vem som äger bilen eller vilken bil det är. Får bli schablon på 15 000 kr. BETALA! :fakta:mad:"
Ä-"Fan, skulle inte ha ringt :gråta".

Halvförsäkra. Då slipper du bråka om vagnskadan.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Polisanmäla händelsen så finns det en chans att trafikförsäkringsföreningen betalar.

Runt/i Katrineholm ser det ut så här överallt, klåpare som kör sopmaskinen.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Är det efter en lagning skall entrepenören ha säkerställt att skyltning finns samt att överskottsmaterial avlägsnas inom 48h om inte särskilda skäl finns.
När avtalen omförhandlas skall den tiden sänkas till 24h.

Ser man brister i vägmiljön som du/ni tycker skall åtgärdas så ring Trafikverket på 0771-242424 och anmäl. Då blir det dokumenterat om inte annat.

Det är alltid lätt att vara efterklok och döma. Den finns kanske en anledning till att det kallas olycka?? Men vad vet väl jag... :3freak

Läs igenom här och se om det finns något att göra.

För övrigt är det en förares ansvar att tillse att last är säkrad, alternativt täckt på ett sådant sätt att vad det nu är man kör, inget kan falla ner på vägbanan och orsaka fara för annan. Vare sig det nu är lera från en traktor eller grus från en lastbil. Apropå föraransvar..


Tack!

Informationen vidarebefodrad!!!
 

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Norrtälje
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Haverikommissionens slutgiltiga utlåtande.

Efter vidare studier av bevismaterial A och B antas följande scenario vara mest troligt.

Bromsspåren går rakt igenom gruset, men tar efter detta en oväntad vändning åt höger. Detta antyder att föraren de facto uppmärksammat gruset och släppt av på frambroms men bibehållit bromsverkan på bakhjulet, som låst sig pga. hastigt minskad friktion. Bakhjul ger sig ha återfått grepp direkt efter grusplätt men då har bromsverkan på framhjul ökat markant vilket återigen har resulterat i en låsning av bakhjulet. Detta måste så vara då ett låst framhjul endast kan fortsätta i samma riktning som rörelseenergin dvs. rakt fram. Då bakändan till synes har försökt kringå framhjulet har bromsverkan på bakhjul omedelbart upphört vilket resulterat i ett kast som i sin tur lagt farkosten med vänster sida i asfalten. Detta bedöms som en olycka de flesta skulle kunna råka utför, inkl. jag själv, men det går ej bevisa att annan part haft uppsåt i att förorsaka ovan nämnda olycksskede.

Sum summarum: Klart som fan det är idioter till väghållare som hade kunnat undvika detta, men när man kör med livet som insats ska man vara glad att man lever varje gång man kommer hem från en tur. Man gör ett aktivt val att köra hoj i en trafikaituation som inte är optimerad för det, det kommer aldrig finnas släta och hindersfria vägbanor, tråkigt men sant. Jag hoppas han klarade sig helskinnad och att hojen hans gick att köra därifrån.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Finns en hel del vägar häromkring där de gjort kantlagningar, sen har gruset dragits ut i vägen av bilarna och blivit liggande i många veckor. Är det någon som vet om väghållaren är skyldig att sopa upp även sådant grus 24/48 timmar efter lagningen eller gäller det bara när de lagar tjälskador och liknande i vägbanan? Kan ju iofs hända att de kör sopmaskinen en vända, sen drar bilarna upp nytt grus på vägen.

Det bästa vi som hojåkare kan göra förutom att vara uppmärksamma på att det kan ligga grus här och där är väl att rapportera in det till Trafikverkets. Då finns ju i alla fall en chans att de sopar upp skiten så inga andra hojåkare behöver råka illa ut.
 

Richardo

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Örebro
Hoj
ingen
En regel er vel å anpasse farten så man kan stanna på den vägstrekken man ser. Hinner man inte bromsa/svinge så har man vel for stor hastighet eller att man er uoppmerksom. Visse ganger båda.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Kan de vara så att han fick kärringstopp när bakhjulet kom in i gruset och inte fick frikopplat?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
En regel er vel å anpasse farten så man kan stanna på den vägstrekken man ser. Hinner man inte bromsa/svinge så har man vel for stor hastighet eller att man er uoppmerksom. Visse ganger båda.

Korsningen dök upp oväntat efter ett krön. Är du norrman? Vad vet väl ni om backar och krön...:rolleyes:
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
SOJ9j18.jpg
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Sedan är väl väghållaren skyldig att märka ut grusmängder nuförtiden?
Kontakta SMC om saken och hör med dem... 15 minuter gratis jurist om du är medlem.

Är det nå nytt? För cirkus 10 år sedan fick jag ett skrämmande bredställ i en sväng med bågen där de just lagat hål med sånt där fiiint grus. En stund senare fick jag tag på traktornissen som åkte omkring o fyllde upp alla gröpper i byn. Jag ventilerade min upprördhet över att det inte fanns nån varningsskylt och fick då till svar att de behövde inte varna när de använde så där fint grus. Bara när de använde grövre grus (läs; sånt som kan orsaka stenskottsskador på bilar.)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Det ser ut som att det kommer ut en grusväg till höger på bilden. Kan det vara så att gruset kommer därifrån efter att folk kört ut på vägen från/till grusvägen? Jag försöker att söka av vägen för den typen av faror. Grusvägar och ställen där traktorer kör upp på vägar från åkrar. Där brukar det alltid bli sladdrigt.
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Är så på alla vägar !!! Men tycker värst är att det inte behöver skyltas för skiten. I bästa fall står det en skylt i början och en i slutet och det gäller jävla inte att komma från någon anslutande väg utan skylt då blir det som
för ts kan gå hur som helst. Klara sig göra rätt, eller bromsa omkull sig .Svårt att säga innan hur det kommer gå.
Efter 15-20 goa kurvor med bra flyt så kanske man släpper av någon micro sekund med blicken utan tittar mer på utgång till nästa kurva över krönet och pang så ligger man där 40 km eller 140 km/tim spelar ingen roll om det nu ligger 2 kubik grus på vägen :död

Men gör en anmälan .Går det inte så kanske i alla fall någon vakna till och ändra på nuvarande regler kring detta piss grus

"Dåligt skrivet,stavning osv ... trött efter en dag på hojen .Och njuter mest nu av vodka /7upp:tummenupp"
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag vet liknande fall där föraren har lyckats få viss ersättning. Det är värt ett försök.
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Nu tycker jag inte det ser ut som att det har varit någon väghållare som har varit i farten. Tror mest på en överlastat släpkärra eller lastbil som har tappat vid sväng eller liknande. Lite då och då från många fordon och sen samlas det ihop av fordon som kör över det. Tror inte någon lägger ett sånt tjock lager utan bindmedel över ett hål med eller utan varning.

Fråga om det har varit reparation först.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur många svar som helst på vad personen skulle ha gjort, istället för att svara på det som TS frågar om.
Nämligen vem som bär ansvaret för att olyckan uppstod, dvs grus-samlingen mitt i vägen strax innan en sväng.

En grushög bär inget ansvar.

Frågan i tråden är vem som bär ansvaret för kraschen och man kan inte ge föraren ansvaret utan att även påpeka vilka misstag han gjort.

Precis som man inte kan lägga ansvaret på vägverket utan att säga vad vägverket borde ha gjort. Ska vägverket sätta upp flaggvakter i alla kurvor på bulten eller vilka krav ställer ni eg? Ibland finns det grus och andra faror på vägen och även om den som spillt ut gruset omedelbart kontaktar vägverket så tar det en viss tid innan vägverket kan sopa undan gruset. Som hojförare bör man ha marginaler för sånt.

I det här fallet fanns det stora möjligheter att räta upp hojen och köra rakt fram istället för att svänga i gruset. Kraschen var således rent av klantigt av föraren oavsett ålder och erfarenhet. Jag skulle gissa att han låg i slutet av gänget och hade svårt att hänga med i polarnas tempo och i hetsen att hänga med polarna chansade han för mycket och kraschade.

Därmed har jag även lagt en liten gnutta skuld på kompisarna som kanske borde väntat lite mer på sin kompis i slutet. Men det är alltid upp föraren själv att hålla ett tempo han klarar av så till 99 % får han skylla sif själv.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
En grushög bär inget ansvar.


I det här fallet fanns det stora möjligheter att räta upp hojen och köra rakt fram istället för att svänga i gruset. Kraschen var således rent av klantigt av föraren oavsett ålder och erfarenhet. Jag skulle gissa att han låg i slutet av gänget och hade svårt att hänga med i polarnas tempo och i hetsen att hänga med polarna chansade han för mycket och kraschade.

Därmed har jag även lagt en liten gnutta skuld på kompisarna som kanske borde väntat lite mer på sin kompis i slutet. Men det är alltid upp föraren själv att hålla ett tempo han klarar av så till 99 % får han skylla sif själv.

Sant.

Han låg först.

"Innan krönet lägger vi oss på broms och ser samtidigt som krönet passeras denna fina grushög vänta på oss det fanns inte utrymme att göra något för första man än att gå i backen." :va

Ser så öppet ut att jag tror på mållåsning och handlingsförlamning till följd av densamma. Att det kan finnas grus i korsningar får man alltid räkna med. Jag skulle aldrig missa på det utom de gånger jag missat/kommer att missa på det.
 
Last edited:

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Ort
Gävle
Hoj
2003 Honda CBR954
Väghållaren used grushög, its supereffective.

Enl bildbeviset ser det ut som en uppenbar förarmiss, hen har sett hindret i minst en sek, tappat fästet men fortfarande inte släppt bromsen förrns flera meter senare när hojjen ligger ner för mycket för att kunna återhämta det. Mållåsning + panik/handlingsförlamning.

Respektabel ålder och gedigen erfarenhet betyder inte att man är bra på att köra när det händer nått oväntat.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top