Vägverkets ansvar,Pilotens ansvar eller vad ska man tycka?

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Krasch 1.jpg

krash 2.jpg


Var ute en sväng igår och körde på allmän väg ihop med ett par bekanta.

Tyvärr gick en av oss omkull och jag funderar på om vägverket har något ansvar i denna frågan eller om det bara är att gilla läget.

Vi kommer över ett krön och ska svänga vänster i korsningen som bilderna visar.
Innan krönet lägger vi oss på broms och ser samtidigt som krönet passeras denna fina grushög vänta på oss det fanns inte utrymme att göra något för första man än att gå i backen.

Är detta något man ska förvänta sig när man är ute o åker eller har väghållaren ett visst ansvar i det hela?
 

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Norrtälje
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Jag undrar ju varför man inte släpper broms och skiter i svängen när man ser den högen, och kom den så snabbt att han inte hann släppa broms hade han aldrig klarat svängen ändå...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Trafikverket kan alltid hävda att de inte kände till problemet. Har förstått att det är väldigt svårt att få rätt mot dem om det inte är så att man tidigare rapporterat in en vägskada (eller grus i det här fallet) och de sedan inte åtgärdat det i rimlig tid.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
I torsdags var det samma sak på en väg i skåne mellan Ljungbyhed och Perstorp.
Katastrof eftersom där låg mycket grus i skymda kurvor ....
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Tycker man ser sån här skit precis överallt, så pass vanligt att jag har svårt att tänka mig att Trafikverket skulle ta något ansvar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sedan är väl väghållaren skyldig att märka ut grusmängder nuförtiden?
Kontakta SMC om saken och hör med dem... 15 minuter gratis jurist om du är medlem.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jag undrar ju varför man inte släpper broms och skiter i svängen när man ser den högen, och kom den så snabbt att han inte hann släppa broms hade han aldrig klarat svängen ändå...


Och detta "expert" utlåtande klarar du av att analysera fram av två bilder?

Som jag innan skrev när vi kom över krönet så möts vi av gruset vi ligger redan på broms och har ca 1 sek på oss att reagera innan framhjulet möter gruset.

Hastigheten när han gick omkull uppskattar jag till max 40 km/h och då fanns det ca 15 meters bromssträcka kvar innan svängpunkten.

Piloten som gick av är i 65 års åldern och har kört cykel i hela sitt vuxna liv både aktivt på bana och i vanlig trafik.

Shit happends men denna omkullkörning har jag väldigt svårt att lägga ansvaret på föraren. Hade jag varit först i klungan så hade det varit jag som tuggat asfalt och grus istället.e
 
Last edited:

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Kan man ju fråga sig vem som bär ansvaret för när man går omkull där dom har slängt ut en laddning med kära och grus för en fin "lagning" ett par kilometer i kurvor utan att skylta om det. Jävla idioti så man nästa börjar grinna för fan...
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Varför inte bara släppa upp bromsen, rulla igenom, och sedan bromsa igen? Ser ju ut att vara grus på max 1-2 meter och gott om ytan bakom.. Går det endast i 40 km/h bör där vara gott om tid för denna manöver.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Varför inte bara släppa upp bromsen, rulla igenom, och sedan bromsa igen? Ser ju ut att vara grus på max 1-2 meter och gott om ytan bakom..

Det hade man ju självklart gjort om tid och utrymme fanns och när man har all tid i världen bakom ett tangentbord.

Men när man har 1 sec på sig från att man ser gruset till att framhjulet är i det så kanske det är lite svårare?

Edit: Det gick i ca 40 km/h när han gick i backen alltså precis där gruset börjar. Innan gick det säkert lite fortare och hastigheten var ju tänkt att tas ner så svängen i korsningen kunde tas snyggt och prydligt.

Observera att detta var en helt vanlig tur alltså ingen bombarrunda. Herrarna jag körde med är 65 och 54 år så inga hetsiga yngre män som precis skaffat sig lappen och måste hävda sig.
 
Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Jag får nog hålla med Daza..känns faktiskt som man hade hunnit släppa av på broms och rulla över. Men det kanske fanns annan trafik i korsningen samtdigt?
 

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Norrtälje
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Och detta "expert" utlåtande klarar du av att analysera fram av två bilder?

Som jag innan skrev när vi kom över krönet så möts vi av gruset vi ligger redan på broms och har ca 1 sek på oss att reagera innan framhjulet möter gruset.

Hastigheten när han gick omkull uppskattar jag till max 40 km/h och skulle du inte klara av att svänga i den hastigheten så behöver du nog fundera över att ta ett par kurser..

Piloten som gick av är i 65 års åldern och har kört cykel i hela sitt vuxna liv både aktivt på bana och i vanlig trafik.

Shit happends men denna omkullkörning har jag väldigt svårt att lägga ansvaret på föraren. Hade jag varit först i klungan så hade det varit jag som tuggat asfalt och grus istället.e

Jag är ingen självutnämnd expert, men klart man undrar då det inte krävs särskilt mycket för att släppa på broms. En frisk människas reaktionstid är i runda slängar 0,4 sek vid en väntad reaktion, något längre vid en oväntad händelse, så min första tanke var att man kanske inte läst av vägbanan ordentligt.
Men om du startar en tråd med en frågeställning som du sedan inte kan tolerera objektiva svar och funderingar kring, utan istället blir otrevlig ska jag sjunka till samma nivå.

Piloten har helt klart brustit i ansvar och uppmärksamhet då denne framför sitt fordon. Att färdas snabbare än att man ej kan undvika hinder är rent livsfarligt, nästa gång kanske det inte är en hög med grus, utan ett förirrat barn i 3års ålder som förskräckt letar runt efter sin mor. På 1 sekund ska man hinna reagera, och även om han inte hunnit det så borde inte låsningen varit definitiv. Av bilderna att döma här man ej justerat bromsverkan, vilket bara måste betyda att man ej sett gruset och därmed inte kunnat reagera.

Edit: vidare så bör man klara en framhjulslåsning i upp till 1 sek i en hastighet av 40 km/h, vilket betyder man man efter reaktionstid har haft åtminstone 1,4 sek på sig att släppa broms, vilket man inte gjort.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Vägverketet och trafiksäkerhetsverket är bara ansvariga för ordet "nollvision" inget annat.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Det här är så himla typiskt SH.com.
Hur många svar som helst på vad personen skulle ha gjort, istället för att svara på det som TS frågar om.
Nämligen vem som bär ansvaret för att olyckan uppstod, dvs grus-samlingen mitt i vägen strax innan en sväng.

Jag är rädd för att mc-föraren kommer att ses som skyldig utav försäkringbolaget tyvärr.
För dom är saker och ting nästan alltid svart eller vitt.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Förarens ansvar.

Eller är helt plötsligt Trafikverket ansvarigt för förarens handlingar när det inte går som man tänkt sig? Väghållaren har knappast möjlighet eller skyldighet att i varje ögonblick kontrollera varenda del av vägnätet. Även om man anser det, så är det där ingen ovanlig syn på mindre vägar och som förare bör man vara medveten om att det förekommer. Det är ju knappast nån ny företeelse heller.

Säger dock inte att det är förarens "fel", det var en olycka.
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det här är så himla typiskt SH.com.
Hur många svar som helst på vad personen skulle ha gjort, istället för att svara på det som TS frågar om.
Nämligen vem som bär ansvaret för att olyckan uppstod, dvs grus-samlingen mitt i vägen strax innan en sväng.

Jag är rädd för att mc-föraren kommer att ses som skyldig utav försäkringbolaget tyvärr.
För dom är saker och ting nästan alltid svart eller vitt.

Ja, föraren skulle gjort annorlunda och borde klarat det -> förarens fel.

Men såklart är det riktigt surt att där ligger grus mitt i vägen. Orsakerna kan vara många och det är inte säkert att den som är skyldig till spillet har en aning om det. Tycker dock att man ser liknande var och varannan gång man är ute och kör. Dom gamla gubbarna skulle kanske öva på reaktionerna och ta det lite lugnare över skymda krön där dom vet att dom ska bromsa/svänga.
 

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Bångbro
Hoj
1992 Yamaha TDM850
Föraren har uppenbarligen haft låst hjul genom gruset och lite till.(enlig spåren att döma) Tycker att man borde hinna släppa bromsen. Han kanske skulle ha en hoj med ABS :3freak
Men hur som helst så tycker jag det är förarens ansvar att se vad som finns på vägen, kan ju vara en grusbil som "läckt" lite. Menar att det kan ju inte vv veta.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Är det efter en lagning skall entrepenören ha säkerställt att skyltning finns samt att överskottsmaterial avlägsnas inom 48h om inte särskilda skäl finns.
När avtalen omförhandlas skall den tiden sänkas till 24h.

Ser man brister i vägmiljön som du/ni tycker skall åtgärdas så ring Trafikverket på 0771-242424 och anmäl. Då blir det dokumenterat om inte annat.

Det är alltid lätt att vara efterklok och döma. Den finns kanske en anledning till att det kallas olycka?? Men vad vet väl jag... :3freak

Läs igenom här och se om det finns något att göra.

För övrigt är det en förares ansvar att tillse att last är säkrad, alternativt täckt på ett sådant sätt att vad det nu är man kör, inget kan falla ner på vägbanan och orsaka fara för annan. Vare sig det nu är lera från en traktor eller grus från en lastbil. Apropå föraransvar..
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top