Triumph Speed Triple-tråden.

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Down under...
Hoj
Traja S3 -06
Nja, värmen i däcket borde varit ok (ja så ok som det nu blir i det väder som var) eftersom det inte var i början släppen kom. Troligen var det en läcker kombination av väl låg växel och lite ivrigt gaspådrag som gjorde det hela :yoparty Z6 är ju inte vidare mönstrat mitt på så det skulle ju kunna förklara lättare hjulspinn när hojen är upprätt. I själva kurvorna hade jag inga sådana problem förutom att det i vissa fall känns som små microsläpp när man lägger ner. Inget dramatiskt, men ett litet lätt ryck då och då.

Det värsta kom nog dock på vägen hem då jag lite fint skulle dra ur en rondell och halkade till på övergångsstället. Det kändes svettigt - kanske mest för att det varit plågsamt att ha kört på bana hela dagen och sedan klota 800 meter hemifrån. :D

Jag kan nog också tänka mig något sådant. Jag fick också släpp mitt på hjulet så att säga.

Det hade vart tungt kompis....tungt!:pannkyss
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Intressant däckdiskussion! Jag har också PP2CT på min o är toknöjd! Mycket bättre än Bridgestone som satt på från fabrik. Blev 4 bandagar varav 1 med inslag av regn. Personligen är jag en rejäl fegis i regn så jag kan inte säga jag pressade däcken där. Men 2 riktigt varma dagar på Gälleråsen i högsommarvärme o däcken fick bekänna färg. (Magkåpan manligt skavd på båda sidor). De fåtal släpp man fått har varit odramatiska och mest kännts som "oj där släppte det lite visst"...Det enda som gjorde mig lite bekymrad var när jag pressade riktigt hårt i slutet på dan så kändes det som däcken "överhettades". Jag liksom flöt omkring i kurvorna som om jag körde på konstant sladd(?). Det fick mig att slå av eftersom jag inte kunde få bra freedback från däcken... Lufttryck var 2.2 resp 2.5 o fjädringen har kännts helt ok. Däcken krullar sig förståss lite, men inte mer än på nån annan hoj som pressat hårt några varv..
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Men 2 riktigt varma dagar på Gälleråsen i högsommarvärme o däcken fick bekänna färg. (Magkåpan manligt skavd på båda sidor). De fåtal släpp man fått har varit odramatiska och mest kännts som "oj där släppte det lite visst"...Det enda som gjorde mig lite bekymrad var när jag pressade riktigt hårt i slutet på dan så kändes det som däcken "överhettades". Jag liksom flöt omkring i kurvorna som om jag körde på konstant sladd(?). Det fick mig att slå av eftersom jag inte kunde få bra freedback från däcken... Lufttryck var 2.2 resp 2.5 o fjädringen har kännts helt ok. Däcken krullar sig förståss lite, men inte mer än på nån annan hoj som pressat hårt några varv..

Jag körde ÅXÅ bana en riktigt varm dag och överhettningen i pp 2ct löstes genom att jag pumpade upp däcken till 2.35 resp 2.9 jag fick förklaringen att däckens stomme rör på sig mindre med högre tryck och därmed minskar överhettnings tendenserna. Vilket löste problemet. I regn lyckades jag pressa rätt rejält och där hade jag lite lägre tryck och det kändes som om 2ct sulorna hade bättre grepp än andra åkare, då för första gången var man lite kung....
Hade´
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Kan inflika med att de däck jag haft bäst erfarenhet av på Triplen på bana såväl som vid snabb landsvägskörning är Metzeler Sportec M3.

Överlag gäller väl att man ska låta bli med otyget att köra med alldeles för lågt tryck i gatdäck.
Gatdäck är inte konstruerade för att jobba i närheten av de de temperaturer som racedäck är och överhettar lätt med för lågt tryck.
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Jag körde ÅXÅ bana en riktigt varm dag och överhettningen i pp 2ct löstes genom att jag pumpade upp däcken till 2.35 resp 2.9 jag fick förklaringen att däckens stomme rör på sig mindre med högre tryck och därmed minskar överhettnings tendenserna. Vilket löste problemet. I regn lyckades jag pressa rätt rejält och där hade jag lite lägre tryck och det kändes som om 2ct sulorna hade bättre grepp än andra åkare, då för första gången var man lite kung....
Hade´

Låter stabilt! Perfekt o veta till nästa gång!
Vad hade du för tryck i däcken i regnet?
När du säger bättre grepp i regn, är vi ända nere på knäskrap? fotpinneskrap?
Jag är en sån fegis när det gäller regn...

Överlag gäller väl att man ska låta bli med otyget att köra med alldeles för lågt tryck i gatdäck.
Gatdäck är inte konstruerade för att jobba i närheten av de de temperaturer som racedäck är och överhettar lätt med för lågt tryck.

Dock kändes det väldigt bra med 2.2/2.5 på gata och bana ända tills man pressade hårt i 30 graders värme o steksol (asfalten runt 50-60 grader?)
 
Last edited:

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
szr660
Låter stabilt! Perfekt o veta till nästa gång!
Vad hade du för tryck i däcken i regnet?
När du säger bättre grepp i regn, är vi ända nere på knäskrap? fotpinneskrap?
Jag är en sån fegis när det gäller regn...



Dock kändes det väldigt bra med 2.2/2.5 på gata och bana ända tills man pressade hårt i 30 graders värme o steksol (asfalten runt 50-60 grader?)
Det var då ett rackarns tjat om däck hit och hit däck, gummi är för amatörer och nu vill jag och mina löss ha fler porrbilder på era skönheter.

Med varmhjärtade hälsningar
 

MissTriple

Medlem
Gick med
6 Mar 2007
Ort
Gävleborg
Hoj
Triumph Speed Triple, Kawasaki VN 1600
Färgkoder

Nån som har tips på var man kan hitta färgkoder för t.ex limegrön Tripple? Ska lacka om hojen pga vurpa och funderar på att byta det svarta mot grön, eller ev silver...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
.......... Det värsta kom nog dock på vägen hem då jag lite fint skulle dra ur en rondell och halkade till på övergångsstället..............


Remember ! - Keep far away from the deadly white lines ! :skrämd :fatta! :D
 
Last edited:

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Låter stabilt! Perfekt o veta till nästa gång!
Vad hade du för tryck i däcken i regnet?
När du säger bättre grepp i regn, är vi ända nere på knäskrap? fotpinneskrap?
Jag är en sån fegis när det gäller regn...

2.3 å 2.8 så det var ganska marginell betydelse kanske. Jojrå det gick att knäskrapa lite, det var dock så att mitt regnställ gick hål på knäna så jag fick allt hissa upp knät för att inte riva upp mitt nya fula Liedel regnställ..( dock funkar den bra!)
 

HIPS

Oooops!
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Speed Triple-05
Remember ! - Keep far away from the deadly white lines ! :skrämd :fatta! :D


Jo, jag vet :rodnar... Svårt att hålla sig ibland dock :D


När det gäller däckstryck såg jag att Triumph i manualen rekommenderar 2,9 bak och 2,35 fram (tror det var så). Jag brukar följa detta, men jag kanske borde gå ner något när jag kör bana?
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Jo, jag vet :rodnar... Svårt att hålla sig ibland dock :D

När det gäller däckstryck såg jag att Triumph i manualen rekommenderar 2,9 bak och 2,35 fram (tror det var så). Jag brukar följa detta, men jag kanske borde gå ner något när jag kör bana?

För mycket om du inte skjutsar tungt... Jag kör 2.3 fram 2.5 bak, funkar bra. För bana har jag fått rekomendation 2.0/2.2 pga luftens värme-expansion. Detta är alltså lufttryck angivet vid "kalla" däck, kom ihåg det. :tummenupp
 

SP3-martin

mohaaaaaaaaa
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed Triple 06a, Ducati S2R 06a, MT-01 05a, såld
ljuddämpare och speglar

Liten fråga till fenster


Liten fråga bara om din ljuddämpare? va e det för model? plus va e det för speglar?
 

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Down under...
Hoj
Traja S3 -06
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Damn, var på triumph center länna, såg en mattsvart triple 1050 med guldstyre på en arbetsbänk, nånn av er?
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top