Trafikverket vill se framtida särbehandling av MC

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Intressant hur stort fokus som ligger på hastigheten hos MCn, trots att olovlig/drogad körning samt att bilisten gör fel är vanlig olycksorsak.

Det handlar inte om forskning eller att möta så många intressen som möjligt, det handlar om att få enkla bonuspoäng i sin karriär och bekräfta sin egen världsbild. :gnissla

Känns som man lyssnar på systembolagets propaganda, vår narkotikapolitik eller prostitutionspolitik en gång till.
 
Last edited:

Anestesisyrran

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2015
Ort
Boden
Hoj
Triumph Street Triple R -16
Som färsk innehavare av A-kortet (endast ett par veckor) har en av flera insikter uppenbarat sig för mig: medelsvensken är ingen bra bilförare. Jag skulle vilja ta det ett steg längre och påstå att en stor del av våra bilister uppför sig och agerar stundtals livsfarligt gentemot sina medtrafikanter. Det är ett faktum att det dagligen rullar bilar med såväl alkohol- som narkotikapåverkade förare men tydligen skall inte den fordonskategorin selekteras för nedsättande särbehandling på samma sätt som föreslås för MC av någon anledning.

Utbildningen till motorcykelkörkort tycker jag i dagsläget lägger gott fokus på riskmedvetenhet och ansvarstagande gentemot alla som trafikerar vägarna, personligen blir jag därför minst sagt besviken på den här idiotin som presenteras från Tragikverket där alla som sitter på sadeln dras över en gemensam tillika smutsig kam. Visst ser man galningar på två hjul som far fram som en furie på vägarna och därmed ger den övervägande laglydiga tillika sansade majoriteten hojägare ett dåligt rykte. Men detsamma kan sägas om bilförare. Sverige är ett land i rädsla, vi är rädda för precis allting där ingen vill ta personligt ansvar för sina handlingar utan "det får någon annan lösa ty det är min rättighet!". Detta är tyvärr bara ytterligare ett exempel.

Jag står dock bakom ett beslut att presentera marknaden med ett 100% säkert stöldskydd, låter helt strålande :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Sitter på en pub i södra England och vet att Sverige och UK har ungefär samma siffror vad gäller döda och svårt skadade per 100 000 fordon. Då ska ni veta att där det är 70 kph i Sverige är det 60mph, 96 kph, här. Och här är det trångt med mycket trafik, men det flyter för man hjälps åt.
Jag har cyklat idag och andra cyklister hälsar!:yoparty Så har vi det inte i Sverige... :(
Det är underbart att kunna, lagligt, köra 90-100 på 70-väg med mer trafik, mer skymda kurvor och ändå vara trafiksäker. Igår körde jag om en koleldad lokomobil som gick i max 20 kph!:)
Trafikosäkerhetsvärket är ett skämt, här MÅSTE människan vara med. Alla vet om Think! http://think.direct.gov.uk/ medans i Sverige så ska det BARA vara passiv säkerhet... :huvet

ALLA som bestämmer borde köra här ett tag för att få lite perspektiv. Sedan ska jag hem genom Frankrike, Belgium och Tyskland. Tyskland, Autobahn! Vollgas!:krama Där får man köra 100 kph på motsvarande våra 70-vägar...

Dags för en ny pint...:)
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag tror att det som vanligt sitter folk på myndigheten och fortsätter nöta på sånt här skit istället för att göra något annat. T ex att sluta skylta 30 i södra länken hela tiden eftersom det bildar köer då folk sänker farten istället för att fortsätta hålla fart och minska köerna istället. Skylta KÖ istället för hastigheter kan vara en variant också.

Men, åter till den här listan - det känns mer som någon slags vendetta-lista av personlig karaktär än idéer som faktiskt gör skillnad i trafiken.

Ärligt talat - bordlägg frågan tills vidare istället för att sitta och krysta fram skitdumma idéer som är rättsvidriga. Olyckor kommer alltid ske, det ser mänskligheten till alldeles på egen hand.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Lyssnade precis på en debatt i SR där Maria på SMC och Jörgen Persson på TV debatterade listan: http://t.sr.se/1KWeyJB

Några snabba tankar:
- Vad säger karln? Det skiljer knappt något när det gäller hastighetsefterlevnad MC vs Bil, ändå håller han fast vid listan.
- inga kommentarer kring den tredjedel som kör i hjäl sig på MC utan att vara motorcyklist
- inga synpunkter på mötes- eller räckesolyckor.
- men hastighet, d e farliga saker...

Suck :(
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Lyssnade precis på en debatt i SR där Maria på SMC och Jörgen Persson på TV debatterade listan: http://t.sr.se/1KWeyJB

Några snabba tankar:
- Vad säger karln? Det skiljer knappt något när det gäller hastighetsefterlevnad MC vs Bil, ändå håller han fast vid listan.
- inga kommentarer kring den tredjedel som kör i hjäl sig på MC utan att vara motorcyklist
- inga synpunkter på mötes- eller räckesolyckor.
- men hastighet, d e farliga saker...

Suck :(

Vilken jävla dåre. Det slår verkligen slint i huvudet på vissa när det gäller MC, så sjukt att det går inte att beskriva.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
- men hastighet, d e farliga saker...

Ja, mycket farligare än grus och bristfälligt vägunderhåll, smartphone-användande vid bilkörning, mötande bilar som inte håller sig på sin sida av vägen och bilister som inte ser sig för.

Sverige är ett skitnödigt land med en djupt rotad tradition av överförmynderi och extremt överbeskydd från en stat som tror sig veta bättre än dess innevånare.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Lyssnade precis på en debatt i SR där Maria på SMC och Jörgen Persson på TV debatterade listan: http://t.sr.se/1KWeyJB

Några snabba tankar:
- Vad säger karln? Det skiljer knappt något när det gäller hastighetsefterlevnad MC vs Bil, ändå håller han fast vid listan.
- inga kommentarer kring den tredjedel som kör i hjäl sig på MC utan att vara motorcyklist
- inga synpunkter på mötes- eller räckesolyckor.
- men hastighet, d e farliga saker...

Suck :(

Ja... alltså... men herregud, vad säger människan? *räknar till tio*... Lugn och fin nu... Då skall vi se hur man reagerar på detta på ett sakligt och civiliserat sätt utan att vräka ur sig invektiv skrivna i versaler...

AAAAAAAAAARRRRRGG!!!!! :huvet :huvet :huvet :mad: :mad: :mad: :4skrika :4skrika :4skrika

...jag återkommer efter att ha kylt ner mig lite i ishinken...
 

jenssa

Medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
ystad
Hoj
ducati scrambler 2015
hur gick det med lagen om mobiltelefon i bilen, det är nog det jag är mest rädd för både när jag hojar och kör bil. Ta fram statistik på hur många som satt på Facebook eller skickade kukbilder på snapchat när dom krockade.
Skulle tro at mobiltelefonen har ihjäl fan så mycket mer människor än motorcyklar,

men jag skulle definitivt vilja ha 100% stöldsäker cykel
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
...sagt av en företrädare för den myndighet som väljer att fortsätta sätta upp dödsräcken trots att forskning visar att dom är både farliga för motorcyklister och dyrare än riktiga, skadeneutrala räcken.

Hur mycket trovärdighet har man då?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det farligaste jag varit med om är att ha små barn i bilen, särskilt om man är ensam med barnet. De ska ha ständig uppmärksamhet och får de inte det så har ungen helt plötsligt slingrat sig lös från barnstolen eller så får man slängt upp en docka framför ögonen eller nåt annat helt oförutsett.

Det bör som jag ser det vara krav på minst en vuxen skötare per transporterat barn. Eller möjligen kanske man kan transportera barnet i hundbur längs bak i skuffen. :fakta
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är nästan så man vill bli konspirationsteoretiker ibland och börja tro att det finns en plan att få bort motorcyklister från våra vägar. Få saker talar i alla fall för motsatsen. Kanske är det en förberedelse för ett framtida transportsystem med självkörande bilar och där motorcyklisterna helt enkelt inte har en plats. Ja, helt enkelt ett system där vi inte längre tillåter människor att ta eget ansvar för sina mänskliga tillkortakommanden:

https://www.youtube.com/watch?v=dz4HEEiJuGo
 

Raderad medlem 51742

Guest
...jag återkommer efter att ha kylt ner mig lite i ishinken...

Nu har jag kylt ner mig lite och formulerat följande mail som jag skickat till samtliga riksdagspartier. Skulle jag mot förmodan få några svar kommer jag redovisa dessa i den här tråden.

Hej,

Som motorcyklist undrar jag hur ni ställer er till de förslag som Trafikverket lagt fram i årets arbete med ny MC- och mopedstrategi. http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Hastighet/30-punktslista/

I synnerhet undrar jag vilken ställning ert parti skulle ta i följande frågor om de togs upp för omröstning i riksdagen eller i annat sammanhang där det finns en möjlighet för er att påverka beslutet politiskt:

- Införa ägaransvar vid hastighetsöverträdelse för MC
- Körkortsindragning vid hastighetsöverträdelse över 20 km/tim (särregel för MC)
- Kraftig ordningsbotshöjning (särskilt för MC)
- Införa hastighetsregulator på MC (över 130 km/tim)
- Beslagta MC:n vid grova hastighetsöverträdelser
- Ställa krav på alkolås för MC
- Uppgifter i befintligt register om trafikförseelser görs tillgängliga för försäkringsbolag
- Uppgifter om individs försäkringskostnader överlämnas till körkortsmyndighet för lämplighetsbedömning
- Miljöavgift för hastighetsöverträdelse

Med vänlig hälsning,
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det farligaste jag varit med om är att ha små barn i bilen, särskilt om man är ensam med barnet. De ska ha ständig uppmärksamhet och får de inte det så har ungen helt plötsligt slingrat sig lös från barnstolen eller så får man slängt upp en docka framför ögonen eller nåt annat helt oförutsett.

Det bör som jag ser det vara krav på minst en vuxen skötare per transporterat barn. Eller möjligen kanske man kan transportera barnet i hundbur längs bak i skuffen. :fakta

Folk borde inte få pöka helt enkelt.
Problem solved.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Myndigheter är bestående av byråkrater med ett krav att framställa åtgärder men inget krav på resultat i slutändan. Listan är lika dum som att tex föreslå att det skall vara högre krav för att få en jaktlicens för att komma tillrätta med all handgranatskastning som sker nu.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vad gäller stöldsäkerhet, så har dom flesta nya större mc elektronisk startspärr idag.
Det saknas startspärr på budgethojar i 125 - 300 cc klassen. Tyvärr saknar även KTM 690 elektronisk startspärr vilket gör dom populära hos " lek och bus" tjuvarna.

Ett annat område som behöver ses över är reg skyltar på mopeder.
Idag behöver bara klass 1 moppar ha reg skylt. Både klass 1 och 2 moppar skulle behöva reg skyltar. Klass 2 kunde t.ex. ha rött fält runt nummret. I dag körs många stulna klass 1 moppar omkring utan skylt. Men vid första anblicken kan den se ut som en klass 2 moppe. Skapar man istället ett krav innehållande reg skylt på klass2 moppar då kommer alla skyltlösa moppar att se olagliga ut vid första anblicken. En sådan åtgärd minskar möjligheterna att köra omkring med en stulen moped eftersom brukaren tvingas falskskylta den.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Lyssnade precis på en debatt i SR där Maria på SMC och Jörgen Persson på TV debatterade listan: http://t.sr.se/1KWeyJB

Några snabba tankar:
- Vad säger karln? Det skiljer knappt något när det gäller hastighetsefterlevnad MC vs Bil, ändå håller han fast vid listan.
- inga kommentarer kring den tredjedel som kör i hjäl sig på MC utan att vara motorcyklist
- inga synpunkter på mötes- eller räckesolyckor.
- men hastighet, d e farliga saker...

Suck :(

Varför hänga upp sig på de automatiska kamerorna som exempel på där bilisterna diskrimineras jämfört med motorcyklisterna. Det räcker ju i själva verket att man sitter i en företagsbil eller lånad bil för att man ska falla under radarn eftersom vi inte har ägaransvar. Hela resonemanget faller ju redan där. Helt uppenbart att man har en agenda där motorcyklisterna som kollektiv ska dra det kortaste strået.

Riktigt låg nivå på argumenten sammanfattningsvis.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag pendlade dagligen året runt på hoj från 1999 framtill förra vintern till detta en hemult massa nöjesmil, ett snitt på 30000 km/år.
Varje vecka råkade jag ut för trängning, prejning, påkörning, blinda vänstersvängare och annat obehagligt. Det var oftast omedvetet från bilisten men ibland en uppenbar " jag är större än dig så bara passa dig".


Alla som har en GoPro eller liknande se till att ha den på så ofta ni kan och polisanmäl det som ni råkar ut för i vardagen som vi i vanliga fall bara viftat bort med "det hör till att köra hoj" men som i verkligheten är ett vårdslöst beteende från tyvärr för många i bil.


Givetvis är hastighet en faktor som inte kan räknas bort i kollisioner, om man tog bort hastigheten i ekvationen så skulle vi extremvälta oss till döds och då skulle krav på stödhjul säkert komma på tal.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
VBK skrev:
Listan är lika dum som att tex föreslå att det skall vara högre krav för att få en jaktlicens för att komma tillrätta med all handgranatskastning som sker nu.

De mest radikala politikerna säger sig nu vara redo att förbjuda även de illegala vapnen.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top