Trafikverket vill se framtida särbehandling av MC

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
De skulle kunna byta namn till Hastighetsverket för i deras värld går allt ut på att när farten går mot 0 så sjunker dödsfallen, vilket är sant men inte relevant.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Motorcyklister har alltid varit en grupp som inte passar myndigheter å ska desimeras...
Statistik är ett lagligt sätt å ljuga...
Vet när mc döden tidigt 80-tal skulle skäras ner så höjdes premierna klart mycke... (Under 1000cc 900:-/mån för halvförsäkring me max bonus i storstad... Över 1000cc va de ännu dyrare.)
Annan åtgärd var begränsning av hk till max 100... Antalet mc relaterade dödsfall va klart högre än idag, men kollade man på antalet hojar så va olyckorna mindre i %... Dvs. antalet olyckor ökade men antalet mc:n ökade bra mycke mer....
De är konstigt att folk som inte har en susning om saken kan bestämma å göra lagar som är så käpprätt å fanders....
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
De skulle kunna byta namn till Hastighetsverket för i deras värld går allt ut på att när farten går mot 0 så sjunker dödsfallen, vilket är sant men inte relevant.

Ja, ytterst få hade dött i trafiken om alla bara stannade hemma....
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
SMC:s årsavgift känns just ny synnerligen motiverad att betala, för ingen annan kommer att ta den här striden.

Vilka idioter det finns på den myndigheten, på vilket sätt skulle det vara farligare att köra 20 km/h fört på mc jämfört med tex en lastbil?
 

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR800 07
I så fall skall alla bilister som leker med sin smartphone, sminkar sig, äter, dvs gör allt utan att köra bil, särbehandlas till max. Dom orsakar grymt mycket fler olyckor än MC-förare gör. Vad fick vi för lag för ett par år sedan angående telefoner. En tandlös dito :(
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Här har vi ett exempel på en tidning som faktiskt konstaterar att personen i fråga inte är motorcyklist bara för att denne framförde en mc: http://www.ltz.se/jamtland/ostersund/gjorde-alla-fel-nar-han-satte-sig-pa-motorcykeln

Nu är tiotusenkronorsfrågan till Jörgen Persson på TV - Vilken av punkterna på listan skulle förhindra denne person att göra vägrarna osäkra?

Enligt GP svarar Lena Erixson på det öppna brevet: "-Listan är underlag till diskussion kring vilka åtgärder man skulle kunna införa. Men det är inga åtgärder som vi har tänkt genomföra". En spontan reaktion från läktaren får väl bli - Tack Lena och välkommen in i matchen på nya jobbet:tummenupp . Ett tips kan vara att fortsättningsvis föra fram åtgärder som i varje fall är tänkbara. Ska listor av dessa slag leva kvar i fyra-fem år kommer inte arbetet att gå vare sig snabbt eller smärtfritt...
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Nu har jag kylt ner mig lite och formulerat följande mail som jag skickat till samtliga riksdagspartier. Skulle jag mot förmodan få några svar kommer jag redovisa dessa i den här tråden.

Om man byter ut "mc" mot "motorfordon" så är det väl ok? :va

Eller ok är det ju inte, men i alla fall rättvist. :D

Fast man lär ju inte få så många bilister att ställa sig upp och hurra. :glömdet

:hej

/e
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Här har vi ett exempel på en tidning som faktiskt konstaterar att personen i fråga inte är motorcyklist bara för att denne framförde en mc: http://www.ltz.se/jamtland/ostersund/gjorde-alla-fel-nar-han-satte-sig-pa-motorcykeln

Nu är tiotusenkronorsfrågan till Jörgen Persson på TV - Vilken av punkterna på listan skulle förhindra denne person att göra vägrarna osäkra?

Enligt GP svarar Lena Erixson på det öppna brevet: "-Listan är underlag till diskussion kring vilka åtgärder man skulle kunna införa. Men det är inga åtgärder som vi har tänkt genomföra". En spontan reaktion från läktaren får väl bli - Tack Lena och välkommen in i matchen på nya jobbet:tummenupp . Ett tips kan vara att fortsättningsvis föra fram åtgärder som i varje fall är tänkbara. Ska listor av dessa slag leva kvar i fyra-fem år kommer inte arbetet att gå vare sig snabbt eller smärtfritt...

Vi kan ju roa oss med att saxa påföljden ur artikeln också:
ltz skrev:
Färden hade gått utan hjälm och utan belysning på motorcykeln, som inte heller var registrerad. Dessutom saknade föraren körkort. Nu döms mannen för sammanlagt fyra brott. Han har erkänt samtliga åtalspunkter och får böta 1500 kronor.

1500 spänn motsvarar en fortkörning med 5 eller 10 km/h över hastighetsgränsen på landsväg eller motorväg. Kör man lika mycket för fort i stan så startar böterna på 2000 kronor.


...men det är alltså fortkörningsböterna som skall höjas ytterligare, Tragikverket?

Jisses...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vi kan ju roa oss med att saxa påföljden ur artikeln också:


1500 spänn motsvarar en fortkörning med 5 eller 10 km/h över hastighetsgränsen på landsväg eller motorväg. Kör man lika mycket för fort i stan så startar böterna på 2000 kronor.


...men det är alltså fortkörningsböterna som skall höjas ytterligare, Tragikverket?

Jisses...

Jag känner väl spontant att straffet för olovlig körning bör vara högre än straffet för hastighetsbrott. Det är som sagt drygt 60'% av trafikanterna som bryter mot hastighetsbegränsningen på regelmässig basis, men det sker inte så herrejössesmycket olyckor på grund av det.
Det är däremot en jädra massa olyckor med folk som är ute med olovlig körning, och de är definitivt inte 60% av trafiken, på regelmässig basis.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Här har vi ett exempel på en tidning som faktiskt konstaterar att personen i fråga inte är motorcyklist bara för att denne framförde en mc: http://www.ltz.se/jamtland/ostersund/gjorde-alla-fel-nar-han-satte-sig-pa-motorcykeln

Nu är tiotusenkronorsfrågan till Jörgen Persson på TV - Vilken av punkterna på listan skulle förhindra denne person att göra vägrarna osäkra?

Enligt GP svarar Lena Erixson på det öppna brevet: "-Listan är underlag till diskussion kring vilka åtgärder man skulle kunna införa. Men det är inga åtgärder som vi har tänkt genomföra". En spontan reaktion från läktaren får väl bli - Tack Lena och välkommen in i matchen på nya jobbet:tummenupp . Ett tips kan vara att fortsättningsvis föra fram åtgärder som i varje fall är tänkbara. Ska listor av dessa slag leva kvar i fyra-fem år kommer inte arbetet att gå vare sig snabbt eller smärtfritt...
Skit i allt till det facila priset av 1500 kr, det tas igen på nån som tangerar gällande hastighetsbegränsning om än med aldrig så lite.

Vad är proportion och vad är rimligt?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fixa ett elektroniskt sätt som gör att inga nytillverkade motorcyklar går att starta om inte ett giltigt körkort förs in i en "slot". (Gör samma med nya bilar också för den delen.) Det borde ju minska risken att en mängd klappmongon kör utan körkort på våra vägar. Att så många i-oter kör mc utan kort är ju skrämmande och allt som får bort dem från gatorna vore bra. Detta pack drar ju tyvärr ner oss andra i dyn i all statistik.

Just det där är punkt 20 på Bilistverkets lista.

20: Utveckla system som omöjliggör färd med MC utan giltigt MC-kort.


På ytan vettigt - förslaget är dessutom mer utarbetat hos dig än i Trafikverkets Löjliga Lista.
Men, det innebär ytterligare ett steg in i kontrollsamhället, och involverar troligen rfid-teknologi som medvetna medborgare med rätta är lite skeptiska mot.

All teknologi går att hacka, körkort går att stjäla - kanske skall chipet sitta i handleden istället?
Skall chipet registrera dagens hela körcykel, eller bara notera toppfarten?
Skall man tanka över körinformationen dagligen, eller på veckobasis?
Vad skall påföljden vara för överträdelser registrerade av denna personliga, elektroniska nyckel?
Skall den bryta tändströmmen direCkt vid överträdelser, eller skall den vara kopplade till ditt bankkonto via autogiro?

"Pay as you drive" i ordets sanna bemärkelse...:fakta



Jag skulle vilja se en annan approach:

Varför skippar så många att skaffa MC-kort?
Kan det möjligen vara något galet med det nuvarande systemet?

Varför går det att köra hoj månad efter månad, år efter år utan rätt behörighet?
Var är trafikövervakningen?

Varför har folk så svårt att skilja på ditt och mitt, rätt och fel, do's and dont's?

Mycket, mycket större och svårare frågor - alla inte ens på Trafikverkets bord, men otroligt viktiga för samhället att reda ut.
Ett behörighetschip på nya hojar blir ett plåster på en varböld.
Varför skall vi motorcyklister betala extra för att samhällets värdegrund vittrar...?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fixa ett elektroniskt sätt som gör att inga nytillverkade motorcyklar går att starta om inte ett giltigt körkort förs in i en "slot". (Gör samma med nya bilar också för den delen.) Det borde ju minska risken att en mängd klappmongon kör utan körkort på våra vägar. Att så många i-oter kör mc utan kort är ju skrämmande och allt som får bort dem från gatorna vore bra. Detta pack drar ju tyvärr ner oss andra i dyn i all statistik.

Det hade ju varit en intressant lösning, chipförsedda körkort. Det skulle väl iofs göra att stulna körkort skulle bli lite mer önskvärda, och stöldfordon skulle ju garanterat få den featuren bortplockad ganska fort, men de som kör polarens fordon utan körkort skulle ju antagligen hållas borta iaf.
Men vi har en ganska rejäl fordonspark med gamla fordon som skulle gå att köra även utan.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Just det där är punkt 20 på Bilistverkets lista.

20: Utveckla system som omöjliggör färd med MC utan giltigt MC-kort.


På ytan vettigt - förslaget är dessutom mer utarbetat hos dig än i Trafikverkets förslag.
Men, det innebär ytterligare ett steg in i kontrollsamhället, och involverar troligen rfid-teknologi som medvetna medborgare med rätta är lite skeptiska mot.

All teknologi går att hacka, körkort går att stjäla - kanske skall chipet sitta i handleden istället?
Skall chipet registrera dagens hela körcykel, eller bara notera toppfarten?
Skall man tanka över körinformationen dagligen, eller på veckobasis?
Vad skall påföljden vara för överträdelser registrerade av denna personliga, elektroniska nyckel?
Skall den bryta tändströmmen direCkt vid överträdelser, eller skall den vara kopplade till ditt bankkonto via autogiro?

"Pay as you drive" i ordets sanna bemärkelse...:fakta



Jag skulle vilja se en annan approach:

Varför skippar så många att skaffa MC-kort?
Kan det möjligen vara något galet med det nuvarande systemet?

Varför går det att köra hoj månad efter månad, år efter år utan rätt behörighet?
Var är trafikövervakningen?

Varför har folk så svårt att skilja på ditt och mitt, rätt och fel, do's and dont's?

Mycket, mycket större och svårare frågor - alla inte ens på Trafikverkets bord, men otroligt viktiga för samhället att reda ut.
Ett behörighetschip på nya hojar blir ett plåster på en varböld.
Varför skall vi motorcyklister betala extra för att samhällets värdegrund vittrar...?

Nja. Jag tolkar den texten som att man skulle ha ett system där en läsare som kan kolla körkortet är kopplat till startspärren. dvs det involverar bara huruvida man kan starta motorn eller inte.
ska man registrera hela färden eller delar av den så är det en övervakning som inte är förenlig med lagstiftningen idag. Dessutom så finns det inte någon möjlighet att lagra information på körkorten. däremot går dom ju att läsa för att se så att det är ett giltigt körkort. Tyvärr så är det väl rätt enkelt för någon som vill stjäla en MC att också stjäla ett körkort av någon och därigenom kunna starta.
Det skulle i så fall vara om man inför biometriska uppgifter i körkortet och också har en fingeravtrycksläsare på hojen så att man måste ha ett giltigt körkort och ett fingeravtryck som passar ihop med körkortet för att kunna starta. Eventuellt skulle man kunna koppla så att det bara är vissa körkort som har rätt att starta hojen. Men det skulle å andra sidan kräva att man åker in till honda (eller vilket fabrikat man nu har på sin hoj) och kodar om varje gång man köper eller säljer en hoj vilket skulle leda till en hel del extra kostnader.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fixa ett elektroniskt sätt som gör att inga nytillverkade motorcyklar går att starta om inte ett giltigt körkort förs in i en "slot". (Gör samma med nya bilar också för den delen.) Det borde ju minska risken att en mängd klappmongon kör utan körkort på våra vägar. Att så många i-oter kör mc utan kort är ju skrämmande och allt som får bort dem från gatorna vore bra. Detta pack drar ju tyvärr ner oss andra i dyn i all statistik.

Finns ju även en säkerhetsaspekt i att ett fordon faktiskt kan köras av icke körkortsinnehavare. Kanske inte så lätt att förstå för den som har tunnelbanan alldeles utanför sin dörr. Men ponera att min körkortslösa sambo är ensam hemma med vår dotter och nåt allvarligt händer med en mil till sjukhus och apotek...

Detsamma gäller eg även med ett alkolås, ponera att jag tagit mig en fredagsgrogg och dottern käkar nötter och får en allergichock... (Bara ett exempel för hon är eg inte allergisk mot nåt vad jag vet.)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Skit i allt till det facila priset av 1500 kr, det tas igen på nån som tangerar gällande hastighetsbegränsning om än med aldrig så lite.

Vad är proportion och vad är rimligt?
Ptjaa, säg det? Ska vi fråga Jörgen Persson?

Ca 1/3 av de som kör ihjäl sig saknar körkort och uppfyller i övrigt många av de kriterier juvelen i artikeln representerade, med det tillägget att han inte var "på lyset" (dåligt, jag vet) - andelen bland svårt skadade är också hög. Att låta detta stanna vid bötesbelopp motsvarande växelpengar saknar all verklighetsförankring och strider uppenbarligen mot allt sunt rättsmedvetande.

Utom för Jörgen då. ALLA vet ju att hastighet, d e farliga saker...:huvet
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nja. Jag tolkar den texten som att man skulle ha ett system där en läsare som kan kolla körkortet är kopplat till startspärren. dvs det involverar bara huruvida man kan starta motorn eller inte.
ska man registrera hela färden eller delar av den så är det en övervakning som inte är förenlig med lagstiftningen idag.


Nej, precis. "Idag"

Jag pekar på vad som är möjligt att göra. Kanske kommer det ändå, senare - men vi behöver ju inte påskynda skeendet.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Finns ju även en säkerhetsaspekt i att ett fordon faktiskt kan köras av icke körkortsinnehavare. Kanske inte så lätt att förstå för den som har tunnelbanan alldeles utanför sin dörr. Men ponera att min körkortslösa sambo är ensam hemma med vår dotter och nåt allvarligt händer med en mil till sjukhus och apotek...

Detsamma gäller eg även med ett alkolås, ponera att jag tagit mig en fredagsgrogg och dottern käkar nötter och får en allergichock... (Bara ett exempel för hon är eg inte allergisk mot nåt vad jag vet.)


Enkelt fixat, går det möjligt att nyttja utan körkort men skicka en liten notis/larm till Polisen.
Alkolås borde man ju egentligen kunna ha samma princip på. Och åker man t.ex. ändå dit för rattfylla så blir det som vanligt, du kommer ingen vart helt enkelt.
Och har man alkolås kanske man inte ska ta den där fredagsgroggen överhuvudtaget. Framförallt inte om man är ensam hemma med ansvar över sina barn.
(Förstår att du mer syftar på om man i framtiden skulle göra det obligatoriskt med alkolås)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag var emot Noll Vision från första början eftersom det är passiv säkerhet, något vi motorcyklister inte har så mycket av. Vi måste helt enkelt undvika att råka ut för olyckor. Aktiv säkerhet.

Men Noll Vision är noll döda och noll svårt skadade i trafiken. Svårt skadad är 10% eller mer bestående invaliditet. 9% och Visionen är uppfylld!:huvet

Innan jag lämnade Ankdammen hörde jag Alexandra Pascalido säga att vi kanske borde ha nollvison mot våldtäkt, nolvision som vi har i trafiken. Det skulle betyda att våldtäkter får hända men med noll döda och noll med mer än 10% bestående invaliditet... Är Alexandra dum i huvudet eller bara en annan oförstående invånare! :va
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top