Trött på att köra med körskola - vad gör jag?

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Piloter i slaget om storbritannien hade ibland 5tim flygtid och sköt ned messershmits till höger och vänster. 18 tim är jäääävligt mkt i min bok.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Säkert många, men saken är ändå den att du lär dig köra sen. Grundläggande kunskaper fixar du på 18tim.
Håller med där. Ingen ska tro att de är en fullutbildad förare bara för att de har klarat uppkörningen och fått ett körkort. Det enda det säger är att man uppfyller grundkraven för att framföra fordonet ensam i trafik. Själva slututbildningen kommer ju att ske på egen hand i trafiken genom att man skaffar sig erfarenhet.

Men till skillnad från piloterna som behövde intensivutbildas och skickas ut direkt pga krig, så ska ju förarna här utbildas till en viss nivå innan de släpps ut på egen hand så att "svinnet" inte blir så stort. Om den nivån nås på 18 timmar är ju individuellt.
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Alltså, seriöst, 18 timmar på två hjul med en motor, det tycks vara nog för att hantera allt trafiken kan tänkas bjuda på?
Ja kanske om man föddes med efternamnet ROSSI, men ändå tveksamt..

Kan vi hjältar inte summera hur vi kunde ta kortet så snabbt och enkelt?

Jag satt då utan tvekan några tusen timmar på moppen å säkert nästan lika många timmar på crossen, ändå behövde jag ta 2 dubbellektioner, i must be retarded?

Va fan är 18 timmar?

Men känner man att körskolan kör över en, varför inte ta en lektionen på en annan, få en second opinion?
 

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Håller med där. Ingen ska tro att de är en fullutbildad förare bara för att de har klarat uppkörningen och fått ett körkort. Det enda det säger är att man uppfyller grundkraven för att framföra fordonet ensam i trafik. Själva slututbildningen kommer ju att ske på egen hand i trafiken genom att man skaffar sig erfarenhet.

Men till skillnad från piloterna som behövde intensivutbildas och skickas ut direkt pga krig, så ska ju förarna här utbildas till en viss nivå innan de släpps ut på egen hand så att "svinnet" inte blir så stort. Om den nivån nås på 18 timmar är ju individuellt.

Jovisst, det med piloterna var ett extremt jämförande men jag tycker principen är ungefär samma.Vissa körskolor verkar tro att man ska hålla samma standard som lärarna för att ens få vistas i trafik.
 

EmilEmil

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 900 2006
Kan vi hjältar inte summera hur vi kunde ta kortet så snabbt och enkelt?

Jag satt då utan tvekan några tusen timmar på moppen å säkert nästan lika många timmar på crossen, ändå behövde jag ta 2 dubbellektioner, i must be retarded?

Va fan är 18 timmar?

Men känner man att körskolan kör över en, varför inte ta en lektionen på en annan, få en second opinion?


Jag tycker det låter som en rimlig referens, även jag själv körde mycket cross som ung och körde in i helvete med moped i mina tonår, av den enkla anledningen har man troligen fått mycket gratis.


Den 4 Maj i år körde jag min första lektion, då hade jag enbart suttit på en 125 cc Yamaha RD och kört i cirka 2 timmar som 15 åring. Idag klarade jag uppkörningen och här under följer det som jag gjorde för att klara körkortet.

* Pluggade in i bomben med teori, nötte programmen från körskolan tills jag i stort sett bara hade 2 fel på varje prov, vilket oftast berodde på att jag var lite less på att nöta alla frågor och slarvade.

* Köpte 10 st lektioner för 5.000 kr från körskolan, detta resulterade i 5 st lektioner eftersom dubbellektion var att föredra. Köpte sedan en extra dubbellektion för att öva lite spårval.

* Flörtade med grannen så han lånade ut sin BMW r800f och dessutom tog jag övningskörningstillstånd med honom. Det vi främst övade på var lågfarten. Körde cirka 3 timmar dagen innan uppkörning.

Totalsumman blev 12.729 kr för kortet.

Det som drar iväg är just körlektionerna. Har man låg eller ingen erfarenhet från yngre dagar på cross eller moped så måste man lära sig allt från grunden. Det kan var en riktig liten nöt. Dessutom har jag haft körkort i 9 år så det är också fördelaktigt när det kommer till trafiken.
 

Turbolasse

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
I krokarna
Hoj
nada..
Hur förhåller sig TS och ni andra för övrigt till "en körlektion"? Där jag tog kortet körde man bara lektioner om 70 minuter vilket väl då blev EN lektion och inte en dubbellektion. 18 70-minuterslektioner låter ju i min värld otroligt mycket om det är fallet. Men ska inte värdera det i övrigt, som tidigare nämnts så är det ju erfarenhet av fordon och att ha varit i trafiken som räknas. Exempel moped och att ha B-kort.

Undrar också vad TS fått betala för sina lektioner? Betalade själv 950 för 70 min.

Avslutar med att referera till min gamla mil.trafiklärare; "Bara för att ni har fått körkort betyder inte det att ni kan köra. Bara att ni får övningsköra på egen hand."
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
När jag tog körkort med bil, samtidigt som Jesus, så var det en kille som dom avrådde från att fortsätta, han hade kört 52 lektioner, men ville fortsätta ändå.
Det roliga var att han inte hade motoröra för fem öre, han kunde köra i 50 på ettan utan att han tyckte att det lät konstigt :)

50 km/h är bara ca 5000 rpm på en sporthoj :fakta
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När jag tog körkort med bil, samtidigt som Jesus, så var det en kille som dom avrådde från att fortsätta, han hade kört 52 lektioner, men ville fortsätta ändå.
Det roliga var att han inte hade motoröra för fem öre, han kunde köra i 50 på ettan utan att han tyckte att det lät konstigt :)
Det låter som exets polare, som körde upp 9 gånger innan hon fick körkort för bil. Hon var faktiskt helt livsfarlig att åka med :näsblod
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där är skitsvårt. Man ska alltid ställa krav på sin trafikskola. Känner man att man inte är nöjd med den feedback och den utbildning man får av sin lärare så bör man försöka ge feedback på det och om det inte förbättras så byter man lärare eller körskola.

Hur många lektioner som är rimlig mängd beror på så många saker så det är nästan omöjligt att säga som utomstående huruvida dom mjölkar eller inte. Jag personligen körde bara på körskola och inget privat när jag tog körkortet för hoj. Jag tog 4 lektioner innan läraren ansåg att jag var klar för uppkörning men då jag inte fick någon uppkörningstid förrän nästan 1 månad senare så bokade jag själv in någon extra lektion mellan för att inte vara så ringrostig när det var dags för uppkörning.

Han ansåg sig också vara så säker på att jag skulle klara uppkörningen att när dom andra 3 från körskolan kört upp och det var dags för mig så tog han med dom andra och åkte hem och sade till mig att "du kan väl köra en liten extra runda när du är klar och så kan du lämna av hojen vid körskolan."
På min fråga om vad jag skulle göra om jag kuggade så svarade han bara lugnt "Då får du väl ringa så hämtar vi dig...men det kommer inte att hända"

Så jag tog 5 eller 6 lektioner totalt. och körde ingenting privat.
Men då har jag å andra sidan kört massor med moped och vid några tillfällen i min ungdom fuskat lite genom att provköra utan körkort. Sen tog jag körkortet för bil 1992 och för MC 2007 så jag hade 15 år och dryga 30 000 mil bakom ratten i bil så jag hade en hel del trafikvana vilket gjorde att det i stort sett bara var manöverbanan som jag behövde öva på men även den gick lätt i och med att jag kört så mycket moped tidigare.

Har man liten eller ingen trafikvana och inte kört tvåhjuliga motorfordon tidigare så krävs det ju naturligtvis många fler lektioner innan man är färdig för uppkörning.

Beroende på förkunskaper och talang så kan allt mellan 4 och 40 lektioner säkert vara rimligt.

Nyckeln till att ta kortet billigt är nog att försöka ha en handledare och köra lite privat. Framför allt manöverbanan som nog kan ta en hel del tid om man aldrig suttit på något tyngre än en cykel.
För trots allt så är 10 lektioner inte mer än 500 minuter dvs 8 timmar och om man inte har förkunskaper så är man inte en särskilt van förare efter den tiden om man inte kört privat vid sidan av.

Men en dialog med läraren skadar aldrig. Anser man att man behöver mer feedback så får man be om det. Är läraren seriös så får man det. Det är ju trots allt en ganska kostsam tjänst man köper.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top