Trängselskatt på mc

Davalito

Medlem
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Söderort
Hoj
VFR 800
Enligt Carl Cederskiöld, utredare av trafik i Stockholm, kommer det med stor sannolikhet att bli trängselskatt på motorcyklar. Avläsning av bakre skylt är tydligen inget problem.

:huvet

En källhänvisning vore inte fel, en länk ännu bättre. För övrigt ett idiotförslag. Blir väl att sätta sig i en bil så ofta som möjligt då så man verkligen känner att trängselpengen inte är betald i onödan...

Nu kanske t.o.m. de som röstade ja till skatten inser vad det hela till syvende och sist handlade om. Sköna skattekronor.
 

oskobe

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Svinninge
Hoj
R1200GS
En källhänvisning vore inte fel, en länk ännu bättre. För övrigt ett idiotförslag. Blir väl att sätta sig i en bil så ofta som möjligt då så man verkligen känner att trängselpengen inte är betald i onödan...

Nu kanske t.o.m. de som röstade ja till skatten inser vad det hela till syvende och sist handlade om. Sköna skattekronor.

En person jag känner väl har hört det personligen från Carl Cedersköld.
Tror inte det hunnit ut till pressen ännu.
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Den där verkar vara en botmagnet, för lättupptäckt av någon (läs: polis) som står snett bakifrån. Hellre en såndär lcd-dimmer som med en knapptryckning döljer skylten men inaktiverad inte upptäcks alls

Var finns de att köpa? Måste kosta en del! Vore intressant med lite fler fuskalternativ. MC är det väl bara dra upp på slangen eller hålla för men i bil blir det lite knepigare.:näsblod
 

Tobbe_R1

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
R1-07
Enligt Carl Cederskiöld, utredare av trafik i Stockholm, kommer det med stor sannolikhet att bli trängselskatt på motorcyklar. Avläsning av bakre skylt är tydligen inget problem.

:huvet



Nää nu får dom ge sig! skall väl snart betala för att vi går/cyklar på gatorna oxå!!!!
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Hmm, undrar om ett foto av en miniskylt verkligen är gilltig som bevis för ev. trafikavgift... :va
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Men vem som helst kan ha ditt reg nr på en miniskylt. Så det är jag inte så säker på att du åker dit...
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Enligt Carl Cederskiöld, utredare av trafik i Stockholm, kommer det med stor sannolikhet att bli trängselskatt på motorcyklar.

Har han bara otur när han tänker:va

Skulle fler köra MC i stockholm så skulle trängseln minska rejält, men det vore kanske synd för trängselskatten:näsblod
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Politikernas arvoden och förmåner är en minimal kostnad för Stockholm stad. De behöver knappast dra in mer skatt för att täcka det.

Det är ädelt av dig att vara villig att sätta din nacke i goljotinen. Men jag tycker att du ska sansa dig. Varför inte se allt det positiva som du kan uppleva framöver? Att du lider av någon form av jantelagskomplex av grövre mått är ingen anledning... kämpa istället för att göra något åt den. Arbeta med själen! Man mår mycket bättre när jantelagstänkandet slängs ut :tummenupp.

Haha är jag förvånad att DU gav ett så ganomtänkt svar...suck...nej.

Det Peterlan menade och ville få fram i sitt inlägg var väl att man nog borde kalla det för någonting annan än just "Trängselskatt" OM man nu skall belasta mc-åkarna också, för de kan väl knappast bidra till trafikstockningar va:va
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Att du lider av någon form av jantelagskomplex av grövre mått är ingen anledning... kämpa istället för att göra något åt den. Arbeta med själen! Man mår mycket bättre när jantelagstänkandet slängs ut :tummenupp.
Nej, nej nej......
Finns ingen bättre drivkraft för att jaga orättvisor än jantelagstänkandet.

Även när du är avundssjuk kan du ha rätt i sakfrågan:tummenupp
 

Ryu

If only my brother would chose this path
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Sthlm
Hoj
#85 ..Preparing, preparing!
Vi betalar politikerna för lögn & svek.. :gnissla

Hur länge ska vi stå ut?
Anledningen till att de får till det de vill är att för få säger emot, vi flesta av oss inklu mig blir på sin höjd förbannde & arga i ett par dar, sen accepterar vi skiten genom att låta det gå iaf..

Politikerna använder sig ju troligen av glocalnet allihopa, skämt å sido, vem som helst (som kör mc antar jag) eller inte blivit grovt tappad som barn inser ju att belägga MC:s med trängselskatt är som att pissa i sin egen kaffekopp med nöje!

Idioti!
:huvet
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Haha är jag förvånad att DU gav ett så ganomtänkt svar...suck...nej.

Det Peterlan menade och ville få fram i sitt inlägg var väl att man nog borde kalla det för någonting annan än just "Trängselskatt" OM man nu skall belasta mc-åkarna också, för de kan väl knappast bidra till trafikstockningar va:va

Har vi haft någon diskussion tidigare eller vad menar du med att du inte är förvånad? Känner mig glömsk såhär på morgonen :).

Tyvärr kan du inte ha läst mitt svar särskilt väl (lätt hänt så tidigt på morgonen som du är uppe!). Jag kommenterade endast det faktum att Peterlan påstod att politikerna tar ut högre skatter för att öka sina egna arvoden och förmåner. Jag kommenterade inte frågan om det är fel att kalla trängelskatten för trängselskatt om MC också omfattas etc. Olika frågor alltså.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det man skulle kunna förstå är om dom vill klämma åt 3 och 4-hjuliga mc-reggade fordon (typ reliant) som torde ta ungefär lika mycket plats som en bil.

Men en tvåhjuling känns konstigt. Får se vad förslaget blir när man kan läsa det i klartext.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Men vem som helst kan ha ditt reg nr på en miniskylt. Så det är jag inte så säker på att du åker dit...

I England har antalet stölder av nummerplatar ökat dramatiskt pga alla fartkameror och tullkameror (visst har dom en liknande trängseltull i London nu ocksa :va ).

Det kanske blir en liknande utveckling i Stockholm och Sverige ocksa pga alla kameror.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
I England har antalet stölder av nummerplatar ökat dramatiskt pga alla fartkameror och tullkameror (visst har dom en liknande trängseltull i London nu ocksa :va ).

Det kanske blir en liknande utveckling i Stockholm och Sverige ocksa pga alla kameror.

Ja de startade "Congestion charge", £5/dygn :näsblod i slutet på 2002...
Bodde där då och märkte en markant minskning av bilar! Men de fina (läs dyra) bilarna fortsatte ju förståss att köra i "city"
 
Last edited:

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Ja de startade "Congestion charge", £5/dygn :näsblod i slutet på 2002...
Bodde där då och märkte en markant minskning av bilar! Men de fina (läs dyra) bilarna fortsatte ju förståss att köra i "city"

Ja de rike de har ju råd.

Eller sa var det dom som stal skyltarna. :D
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top