Trängselskatt på mc

oskobe

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Svinninge
Hoj
R1200GS
Enligt Carl Cederskiöld, utredare av trafik i Stockholm, kommer det med stor sannolikhet att bli trängselskatt på motorcyklar. Avläsning av bakre skylt är tydligen inget problem.

:huvet
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Knappast ett problem, är väl bara att sätta skylten under sitsen eller om du har gorillaarmar hålla för skylten (med ett utsträckt långfinger :finger ).
Förresten, vart fan ska man ha transpondern? För den lär ju inte stjälas och användas av mer ljusskygga element i vårt samhälle... :mad: :mad: :mad:
 

sportbike

Guest
Knappast ett problem, är väl bara att sätta skylten under sitsen eller om du har gorillaarmar hålla för skylten (med ett utsträckt långfinger :finger ).
Förresten, vart fan ska man ha transpondern? För den lär ju inte stjälas och användas av mer ljusskygga element i vårt samhälle... :mad: :mad: :mad:

Man kan ju skänka den till runt-runt-åkarna :D
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Kommer inte vara några transpondrar öht i fortsättningen

Jag har f.ö. en påse med 500st IR lysdioder liggande, som "bara råkar" ha exakt samma våglängd som ir kamerorna tullarna använder. Tänkte ta och prova att koppla ihop 2 lådor med 250 dioder i varje och sätta ovanpå nummerplåtarna på bilen och rikta i vinkel snett uppåt. Borde ge "intressanta" fenomen på bilderna om inte annat...
 
Last edited:

Nicotin

Guest
Kommer inte vara några transpondrar öht i fortsättningen

Jag har f.ö. en påse med 500st IR lysdioder liggande, som "bara råkar" ha exakt samma våglängd som ir kamerorna tullarna använder. Tänkte ta och prova att koppla ihop 2 lådor med 250 dioder i varje och sätta ovanpå nummerplåtarna på bilen och rikta i vinkel snett uppåt. Borde ge "intressanta" fenomen på bilderna om inte annat...

jag köper gärna en sådan låda om det skulle bli av med skatten !
 

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1098 i framtiden
Äh gör som jag ska göra ska kopla ihop skylten med en dynamisk arm som drar in skuylten om snuten kommer så fäller du bara tillbaka plåten lätt som plätt....

vad ska dem då sätta dit dig för skylten har funnits där sen när du garas iväg drar du in den bara :yoparty :yoparty
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Om det där är sant så visar det ju att det inte alls är nån trängselavgift det handlar om. Det är bara ett nytt sätt att klå medborgarna på mer skatt så politikerna kan sno åt sig mer förmåner och högre arvoden.
Dags att plocka fram giljotinerna....?
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Nej trängsel handlar det ju inte riktigt om, om det var miljön de motiverade med skulle det vara lite mer ok.

Nåväl kommer aldrig betala den i varjefall:tungan
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Nej trängsel handlar det ju inte riktigt om, om det var miljön de motiverade med skulle det vara lite mer ok.

Nåväl kommer aldrig betala den i varjefall:tungan

Jag kommer definitivt börja prova diverse fuskprylar så som fotoblocker, sekretessfilter, vikbarskylt osv. Fungerar fotoblocker vore det ju klockrent, då kanske man även slipper hamna i en fartkamera.

Är det någon här som provat fotoblocker och som VET att det fungerar?
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Om det där är sant så visar det ju att det inte alls är nån trängselavgift det handlar om. Det är bara ett nytt sätt att klå medborgarna på mer skatt så politikerna kan sno åt sig mer förmåner och högre arvoden.
Dags att plocka fram giljotinerna....?

Politikernas arvoden och förmåner är en minimal kostnad för Stockholm stad. De behöver knappast dra in mer skatt för att täcka det.

Det är ädelt av dig att vara villig att sätta din nacke i goljotinen. Men jag tycker att du ska sansa dig. Varför inte se allt det positiva som du kan uppleva framöver? Att du lider av någon form av jantelagskomplex av grövre mått är ingen anledning... kämpa istället för att göra något åt den. Arbeta med själen! Man mår mycket bättre när jantelagstänkandet slängs ut :tummenupp.
 

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
Minns jag helt fel om att moderaterna lovade bort biltullarna om dom fick makten innan valet..? Minns jag helt fel om att dom plötsligt ändrade sig så fort dom fick makten? Och nu det här! Detta är ju fan bedrägeri!!
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Minns jag helt fel om att moderaterna lovade bort biltullarna om dom fick makten innan valet..? Minns jag helt fel om att dom plötsligt ändrade sig så fort dom fick makten? Och nu det här! Detta är ju fan bedrägeri!!


hehe, jag kommer ihåg att M gjorde ett riktigt rabalder och skällde ut Annika Billström för att hon hade lovat att biltullar inte skulle införas om S vann stockholmsvalet 200(2)? men gjorde det endå...

fy för Annika!

men hur svårt är det för oss att sätta foten/handen över plåten eller koppla upp hojjen när man åker förbi egentligt? så farligt är det inte...

men politiker skulle jag klara mig utan i alla fall. tror ni det skulle gå att köpa ut tex Vätö och starta en egen halv-anarki där man får köra hoj utan hjälm, inte betala nån skatt mm? halvanarkistaten kan finansiera sig på stockholmare som kommer över och köper billig sprit.
 
Last edited:

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Det är väl bara att ha nummerskylten i hjulhuset, eller åka på bakhjulet förbi kamerorna. Alla gör det ju nu, så vad blir skillnaden??:)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top