Touring för nybörjare

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Verkar vara en bra deal för 1900. Blev sugen själv, men har ingen användning för att så litet tält just nu så får nog passa. Kan du inte slå upp det i vardagsrummet och knäppa några närbilder på detaljer?

Jag har mitt gamla North Face tält ståendes här i barnrummet. De har det som lekstuga :D

Jag köpte samma tält och när jag fick hem mitt kunde man ju inte motstå frestelsen.. Slog upp det mellan soffbordet och ett gäng staplade plattor med öl. Fick naturligtvis inte riktigt spänn på det och sen kom min kära sambo och.. ja då var det bara att öva på snabbpackning(!) :3freak

Av det jag kunde se så kommer jag lägga en beställning på ett "footprint" bara för att inte oroa mig över att trampa hål i golvet. Verkar tåligt men det är just tjockleken som inte känns betryggande för någon som har haft presenningsliknande varianter i budgettälten innan.
Tyckte det var rymligt och det kommer definitivt rymma både mig och den packning jag har med mig och även i nödfall extraperson. Även jag köpte det för att det var behändig packstorlek och vikt. Alltid bra när man är ute på äventyr till fots, med kajaken eller motorcykeln.
Längtar ut även jag nu! :crash

*nej han inte ta några bilder innan hon dök upp :/
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Typiskt sambos :hihi:hihi
De har ingen känsla för fina grejjer!

Jag köpte samma tält och när jag fick hem mitt kunde man ju inte motstå frestelsen.. Slog upp det mellan soffbordet och ett gäng staplade plattor med öl. Fick naturligtvis inte riktigt spänn på det och sen kom min kära sambo och.. ja då var det bara att öva på snabbpackning(!) :3freak

Av det jag kunde se så kommer jag lägga en beställning på ett "footprint" bara för att inte oroa mig över att trampa hål i golvet. Verkar tåligt men det är just tjockleken som inte känns betryggande för någon som har haft presenningsliknande varianter i budgettälten innan.
Tyckte det var rymligt och det kommer definitivt rymma både mig och den packning jag har med mig och även i nödfall extraperson. Även jag köpte det för att det var behändig packstorlek och vikt. Alltid bra när man är ute på äventyr till fots, med kajaken eller motorcykeln.
Längtar ut även jag nu! :crash

*nej han inte ta några bilder innan hon dök upp :/
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Det är ju min gamla film som du har hittat!

Ja det är Aursjövägen som du har ritat in på kartan och den startar en bit utanför Sunndalsöra och slutar där du kommer ner på Fv191 (efter det är det vanlig asfaltsväg om du ska köra hela varvet runt som du ritat). Det är en avgiftsbelagd bomväg men var gratis för mc iaf när jag körde där. Jag körde den även ifjol fast då med bil men jag minns inte om automaten bara tog mynt eller om det funkade med kort också. Visst finns det några mindre stickare där uppe på fjället men så länge du håller dig på den största grusvägen bör du inte kunna köra fel.
Tack för infon, uppskattas:)
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Oooooooch där slog man upp tältet i farsans trädgård! Så jäkla nöjd hittils! Sjukt lätt, tar lite plats (ännu mindre efter att jag packade ner det igen av någon underlig anledning:va) och det känns som kvalitet. Tog några få minuter att plocka upp tältet för mig som är fetnoob på allt sånthär. Det var dock väldigt lätt gjort. Satte bara i de viktigaste tältpinnarna för att det skulle stå men testade att spänna upp det sen, bara så ni förstår varför det ser lite säckigt ut. :tummenupp

En väldigt trevlig överraskning är att det kändes större än vad jag trodde det skulle göra. När jag slagit upp tältet så tog det inte många sekunder innan sambon (som tidigare kollat på med skepsis i blicken) kröp in och lade sig. När vi båda var i tältet :krama kändes det direkt att det är ett riktigt tvåmannatält utan några som helst tvivel. Får du inte plats två i detta är du antingen fet eller fett kräsen på en king size bed. :rofl

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ser bra ut.
För MC-åkning vill jag ha nåt med lite större absid så att man får in ställ, hjälmar kängor och all packning för 2p.
Ett tips om du kör med det där tältet är att ta med ett kapell till hojen. Efter att du satt det på hojen på kvällen så kan du ställa in utrustningen under :tummenupp

En annan finess med kapell är att du kan lägga ditt blöta ställ på hojen innan du sätter på kapellet. Då torkar kläderna (lite iaf) av restvärmen från motorn)

Oooooooch där slog man upp tältet i farsans trädgård! Så jäkla nöjd hittils! Sjukt lätt, tar lite plats (ännu mindre efter att jag packade ner det igen av någon underlig anledning:va) och det känns som kvalitet. Tog några få minuter att plocka upp tältet för mig som är fetnoob på allt sånthär. Det var dock väldigt lätt gjort. Satte bara i de viktigaste tältpinnarna för att det skulle stå men testade att spänna upp det sen, bara så ni förstår varför det ser lite säckigt ut. :tummenupp

En väldigt trevlig överraskning är att det kändes större än vad jag trodde det skulle göra. När jag slagit upp tältet så tog det inte många sekunder innan sambon (som tidigare kollat på med skepsis i blicken) kröp in och lade sig. När vi båda var i tältet :krama kändes det direkt att det är ett riktigt tvåmannatält utan några som helst tvivel. Får du inte plats två i detta är du antingen fet eller fett kräsen på en king size bed. :rofl

View attachment 405295

View attachment 405296

View attachment 405297
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Ingen dum ide! Dock mer att ta med. Kommer ha min tankbag som jag nyss skaffat från sw-motech. Ruskigt trevlig liten sak (bilder kommer). Den är på max nio liter. Sen packrulle på 30. Det är inte mycket :D men det ska gå. :tummenupp
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
När man har småtält är en vanlig lättvikstpressening guld värt och ha som tak mellan hoj och tält t.ex.
Lite persinennlina eller dyl och några extra tältspik grejar uppspänningen.

Ja och kapell kan också vara helt ok - har en gång legat uppe på hojen - en sån här stor äventyrstourer på +1000cc.

Tog av topbox,fet stödplatta,la liggunderlaget uppe på hojen, på med kapellet och sov med mc stället på.
Motorvärmen flödade in och jag trillade inte av och fick sömn.
Dom här hojarna är ganska feta så det går:tummenupp - men det är mer som en reservlösning
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Tjosan! Är på jakt efter ett smart friluftkök! Det får kosta en slant om det är riktigt bra. Har kollar lite på ett gaskök från primus som heter eta spider! Någon som har testat eller har tips på kompletta kök med brännare gasflaska, och en kastrul på ca litern?

Här är bild på eta spider uppställt.
image.jpg
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Dom är ju bra bra men som enmanskök så kan man kolla på toppmonterade gaskök - då har man en liter max.
Fördelen med ditt spindelkök ovan är att det är lite stabilare(toppmonterade är lite vältbenägna) som dom enmanskökena nedan.

Dom nedan är dock tillräckliga att fixa varmt vatten,fixa kaffe, eller ordna en Knorrspagetteria eller dyl
för en person - duger så att bara ha möjligheten eller för proffset som vet hur man donar.

http://www.outnorth.se/primus/eta-e...lour&utm_content=Stoves&utm_campaign=Prisjakt


http://www.outnorth.se/optimus/opt-crux-terra-weekend-he.php?group=prod_prod_grp-s1/342

Optimusköket strax ovan är dock outstanding för det rymmer brännare och 450g gas.
Vilket för proffsäventyreraren räcker en månad på sommaren och 1 vecka på vintern.

Tar väldigt lite plats.

Har du guldvinge med altan,balkong,vindsvåning eller nått kan ett billigt Biltema spritkök duga.
Tar ju plats..men det kan vara dugligt för sällan camparen om man har lite utrymme.
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Tack för inspelen! Det kommer användas mest som tvåmannakök. Spindeln verkar sjukt najs men som sagt är den nästan lite stor. Men jag tror nästan att det behövs... Ska in till naturkompaniet idag och känna och klämma på deras utbud. Det det enda som finns häromkring xD
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Nu har jag äntligen fått chansen att testa mitt nya gear i skarpt läge! Var ute och cyklade några dagar och måste börja med att säga att motorcykling är 10000 gånger bättre :D

Men det var kul ändå och framförallt att frikampa och leva utomhus!

Tältet var suveränt! Fantastiskt lättsamt att packa, samt sätta upp och plocka ner. Till skilldnad från de andra tält jag sovit i så var det väldigt bra luft och ventilation i detta tältet. Aldrig fuktigt trots två personer och regn på nätterna. Med lite vilja fick vi plats med all packning utanför innertältet i skydd av yttertältet så allt höll sig torrt och fint, full pott! :fyllisar

Exped madrassen lite är perfekt på sommaren! Kan tänka mig att man vill ha lite isolering på vintern men nu funkade den hur bra som helst! Tar 20-30 sekunder att blåsa upp utan större ansträngning och är faktisktiktigt bekvämt att sova på hur nöjd som helst. Samma sak gäller exped kudden som jag köpte billigt på stadium outlet.


Bild från en av lägerplatserna vi hittade längt med västkusten :)

image.jpg

Lade ut detta inlägg i en annan av mina trådar också, no spam, ville bara dela med mig :yoparty
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top