Touring för nybörjare

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tänkte på en sak om Norge, många skriver att det kan bli kallt i Norge när man kör. Om vi tänker oss månaderna Juni/juli/augusti, vad räknar man som kallt i Norge?
Har kört i snöblandat regn utanför Geilo i juni. Har ingen tempmätare på hojen, men det var inte varmt. Vid starten var det +8 utanför hyttan i Geilo och sedan blev det kallare...

Likaså körde vi en heldag häromåret i juni mellan +7 och +9 i trakterna av Trysil/Sälen. 40 mil i 7-8-9 grader - och regn! Inte heller så skönt.

Men det kan vara (lite) varmt i Norge också! :)
 
Last edited:

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Tänkte på en sak om Norge, många skriver att det kan bli kallt i Norge när man kör. Om vi tänker oss månaderna Juni/juli/augusti, vad räknar man som kallt i Norge?

Jag som spenderat i princip varenda sommar i mellersta Norge hela mitt unga liv (släkt och sommarstuga där) kan vittna om att runt 5-8 grader absolut inte är någon ovanlighet på mornar och förmiddagar. Detta lite drygt 10 mil söder om Trondheim, eller ungefär i höjd med Östersund för de som inte har koll på norsk geografi.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
https://www.youtube.com/watch?v=4Z3ghSfqJUA

Jag funderade över en sak om Aursjövägen, jag hittade detta klippet på YT och undrar om nån kan bekräfta att det är denna vägen? https://maps.google.se/maps/ms?msid=212515749594415725688.0004a9ad20b14370b0c36&msa=0&dg=feature

Man måste ta sig till Sunndalsöra och sen kan man åka in på aursjövägen?

Sen när man åker det varvet runt är det bra skyltat eller finns det risk att köra vilse där uppe?:)

Utan att ha en aning skulle jag gissa på att om det är betalväg (bomveg) så kan du inte räkna med en enda skylt då det är privata vägar som underhålls av de som har stugor utmed vägen. Men på såna vägar brukar det iofs inte finnas mycket korsningar utan isåfall bara små avstickare till stugor och avstickarna har nog isåfall en liten träskylt med namnet på hyttan.

Såg ut som det var bomveg i början på videon.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Utan att ha en aning skulle jag gissa på att om det är betalväg (bomveg) så kan du inte räkna med en enda skylt då det är privata vägar som underhålls av de som har stugor utmed vägen. Men på såna vägar brukar det iofs inte finnas mycket korsningar utan isåfall bara små avstickare till stugor och avstickarna har nog isåfall en liten träskylt med namnet på hyttan.

Såg ut som det var bomveg i början på videon.

Det stod nåt om bomavgift på en sida jag hitta om det. Det verkar som att man kan åka ett varv runt det hela och kommer ner på samma ställe som man började. I värsta fall om jag kör vilse så får jag la köra samma väg tillbaka:D

Intressant det du skrev med om temperaturen. Jag kommer åka till Kristiansund som nordligastepunkten. Tänkte kika på atlanthavsvägen och sen ner mot trollstigen:)

Tack för svar:)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det stod nåt om bomavgift på en sida jag hitta om det. Det verkar som att man kan åka ett varv runt det hela och kommer ner på samma ställe som man började. I värsta fall om jag kör vilse så får jag la köra samma väg tillbaka:D

Intressant det du skrev med om temperaturen. Jag kommer åka till Kristiansund som nordligastepunkten. Tänkte kika på atlanthavsvägen och sen ner mot trollstigen:)

Tack för svar:)

De flesta små fjällvägar är avgiftsvägar. Ligger ju mängder med små fiske och jaktstugor och andra små hus som används när man har eller hade djur betandes på fjället. Vägarna dit sköter inte norges vägväsen utan underhållet sköts som sagt av de som har stugor där. Kan stundtals vara väldigt dåliga precis innan någon med traktor har tid att hyvla vägen men i gengäld är det rätt kul att köra på :)

Okej ja kusten är riktigt fin men förbered dig på att det tar tiiiiiid att köra. Rätt som det är hamnar man i ett färjeläge och får vänta på nästa färja. Har man inte koll på vägen och klockan riktigt kan man missa sånt.
Jag körde själv hela kusten från Stavanger till Trondheim med bil för några år sen och rätt som det var dök det upp en skylt om färja om typ 10 km trots att man följde skyltar på en europaväg. Och när man väl ser skylten om att europavägen går via en färja så har man missat chansen att INTE ta färjan om man inte vill vända om flera mil.

Och sist men inte minst, norska trafikpoliser gömmer sig gärna när de gör fartkontroller. Och böterna är höga.
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Fan vad gött!

Har köpt nytt tält från northstar! Lätt vikt 1.7 kg och litet, ny sovpåse, exped madrass (superliten ihoprullad) plus en exped kudde! Har nu lagt beställning på en oxford packrulle (aqua 30) och en ny tankväska med snabbklicksfäste från sw-motech! Längtar verkligen till att få testa mina grejer och åka ut! :) spännande! :D
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nice! Nya prylar är kul, speciellt om man använder dom :)
Har själv precis beställt ett tält från Hilleberg. Stort som ett helt hotell (3p), blir fint för mig och min packning.

Fan vad gött!

Har köpt nytt tält från northstar! Lätt vikt 1.7 kg och litet, ny sovpåse, exped madrass (superliten ihoprullad) plus en exped kudde! Har nu lagt beställning på en oxford packrulle (aqua 30) och en ny tankväska med snabbklicksfäste från sw-motech! Längtar verkligen till att få testa mina grejer och åka ut! :) spännande! :D
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Fan vad gött!

Har köpt nytt tält från northstar! Lätt vikt 1.7 kg och litet, ny sovpåse, exped madrass (superliten ihoprullad) plus en exped kudde! Har nu lagt beställning på en oxford packrulle (aqua 30) och en ny tankväska med snabbklicksfäste från sw-motech! Längtar verkligen till att få testa mina grejer och åka ut! :) spännande! :D
du får recensera det där tältet. Var köpte du det ?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
du får recensera det där tältet. Var köpte du det ?

Kollade upp det där tältet. Northstar har nån kampanj tillsammans med Klipster. 1900 för det där tältet just nu. Av någon anledning har de inför kampanjen skruvat upp ordpriset till nästan 4500.-
För två år sedan kostade det 2500...... lite osnyggt.

Vet inte om det är ett bra tält... Men 1900 är ju överkomligt, om tältet är ok eller bättre.
Skulle ALDRIG betala 4500 för det där tältet, det är en sak som är säker. Northstar tappar en del i kredibilitet när de fipplar med priserna sådär.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har Hilleberg sedan femton år och köpte ett WBT-2 från Northstar häromsistens.

Jag skulle faktiskt vilja påstå att Northstars tält är ganska nära Hilleberg, även om jag nog väntar femton år och något hundratal tältnätter innan jag sätter huvudet i pant på den saken. Men de är definitivt bland de bättre i klassen upp till 6.000kr, så mycket kan man nog slå fast utan att överdriva.
Sök på recensioner på bl.a. Utsidan.

4.500 för det tältet är väl lite väl tilltaget med tanke på konkurrensen, men det kanske mer har att göra med att de på Northstar inte har någon proffsig marknadsavdelning...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag skulle nog kunna betala det dubbla faktiskt... Hilleberg Akto (ett mindre tält) kostar 4950:- på Addnature, Anjan 2 kostar en tusenlapp ytterligare.

1900:- för det aktuella tältet är av allt att döma extremt prisvärt. Sedan är frågan om man som motorcykelcampare just vill prioritera extra låg vikt osv.

Vaude gör fina tält också.
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
kör en rätt liten hoj så jag vill gärna komma ner i Plats framför allt. men jag ska även använda tältet för fisketurer och annan friluft så det kommer nog passa mig perfekt. verkar som att många är nöjda med det tältet dessutom :) hoppas att det blir bra! :banana
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Verkar vara en bra deal för 1900. Blev sugen själv, men har ingen användning för att så litet tält just nu så får nog passa. Kan du inte slå upp det i vardagsrummet och knäppa några närbilder på detaljer?

Jag har mitt gamla North Face tält ståendes här i barnrummet. De har det som lekstuga :D

kör en rätt liten hoj så jag vill gärna komma ner i Plats framför allt. men jag ska även använda tältet för fisketurer och annan friluft så det kommer nog passa mig perfekt. verkar som att många är nöjda med det tältet dessutom :) hoppas att det blir bra! :banana
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Verkar vara en bra deal för 1900. Blev sugen själv, men har ingen användning för att så litet tält just nu så får nog passa. Kan du inte slå upp det i vardagsrummet och knäppa några närbilder på detaljer?

Jag har mitt gamla North Face tält ståendes här i barnrummet. De har det som lekstuga :D


Jag tror det blir lite svårt. Är mitt uppe i en flytt :D kommer dock försöka åka ut med grejerna så fort tid och väder klaffar och då kommer plåtas en del :)
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
https://www.youtube.com/watch?v=4Z3ghSfqJUA

Jag funderade över en sak om Aursjövägen, jag hittade detta klippet på YT och undrar om nån kan bekräfta att det är denna vägen? https://maps.google.se/maps/ms?msid=212515749594415725688.0004a9ad20b14370b0c36&msa=0&dg=feature

Man måste ta sig till Sunndalsöra och sen kan man åka in på aursjövägen?

Sen när man åker det varvet runt är det bra skyltat eller finns det risk att köra vilse där uppe?:)

Det är ju min gamla film som du har hittat!

Ja det är Aursjövägen som du har ritat in på kartan och den startar en bit utanför Sunndalsöra och slutar där du kommer ner på Fv191 (efter det är det vanlig asfaltsväg om du ska köra hela varvet runt som du ritat). Det är en avgiftsbelagd bomväg men var gratis för mc iaf när jag körde där. Jag körde den även ifjol fast då med bil men jag minns inte om automaten bara tog mynt eller om det funkade med kort också. Visst finns det några mindre stickare där uppe på fjället men så länge du håller dig på den största grusvägen bör du inte kunna köra fel.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top