Totalt nybörjare - komma igång frågor

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
En fråga! hjälmen jag har köpt sitter sjukt tight förstås och på butiker i sthlm sa de xs men Lelles tyckte S. så nu har jag köpt S - MEN om jag trycker riktigt hårt i hakpartiket så tar det emot i hakan och slår i nyckelbenen. Ska det verkligen vara så?

Slår hakan i hjälmen om du ligger på hojen eller pressar fram underkäken/hakan? Isåfall är skalformen på hjälmen fel/o-optiomal och du borde valt en annan varm.

Storlekar på hjälmar är inte det enda man kan variera, utan även som sagt välja en hjälm som passar bra för ett rund/smalt-huvud osv.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tack för tipsen - jag har varit på Lelles och blivit typ 11 lax fattigare. Försökte ladda upp en bild men funkar inte... köpte iaf hela kittet och absolut dyraste shoppingen jag gjort på ett och samma ställe vid ett tillfälle. :gnissla

En fråga! hjälmen jag har köpt sitter sjukt tight förstås och på butiker i sthlm sa de xs men Lelles tyckte S. så nu har jag köpt S - MEN om jag trycker riktigt hårt i hakpartiket så tar det emot i hakan och slår i nyckelbenen. Ska det verkligen vara så? återigen är det jag som tänker för mkt och för långt fram :3freak men tänker vid en ev krock så skadar jag ju mig... men jag har inte reflekterat på det här förut och med andra hjälmar jag testat så det kanske ska vara så... :va

Trycker man till ordentligt fram så går hakan i, tror det är svårt att komma ifrån, även att integraldelen tar i nyckelbenet om man vrider huvet lite åt sidan och trycker ner hakan. Jag tycker det är viktigt med ordentligt med padding runt käften för att få bra käkstöd. Nästan så jag får ta i lite för att kunna bita ihop, jag kör antagligen runt och ser ut som en korkad guldfisk..... Jag trivs väldigt bra med det och det hjälper mig slappna av i käken när jag kör och så sitter hjälmen ordentligt om man skulle få för sig att se sig omkring i farter över 100.
 

Sally

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2014
Ort
Solna
Hoj
Kawasaki ER-6n 07
Mm alltså hjälmen sitter tight. Jag biter mig i kinderna.. Men som du skriver JP, om jag trycker in hakpartiet låångt in så tar hjälmen i hakan. För övrigt, sitter hjälmen jätte bra. Köpt en Arai chaser boost.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Mm alltså hjälmen sitter tight. Jag biter mig i kinderna.. Men som du skriver JP, om jag trycker in hakpartiet låångt in så tar hjälmen i hakan. För övrigt, sitter hjälmen jätte bra. Köpt en Arai chaser boost.

Du har köpt en jättebra hjälm, jag skulle oxå ha köpt en chaser V men tyckte mig inte ha råd.

Åk iväg till en lokal handlare och prova 3 olika hjälmar i rätt storlek så kan du se om du kan trycka in hakan på dom med. Ganska säker på att det är så.

Jag provade dom hjälmarna jag hittade hemma. Min nya kolfiber Nexx, en gammal Shoei XR800 och min bilhjälm Arai GP5. Jag kan trycka i hakan på alla.....
 

Sally

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2014
Ort
Solna
Hoj
Kawasaki ER-6n 07
Tack FSN!!! känner mig mkt lugnare nu :)
Jag köpte på halva för 3 lax, tyckte de på ordinarie var sjukt dyra...
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top