Totalt nybörjare - komma igång frågor

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Tack :Bugar :tummenupp Svar på några frågor:



.... Utan att ha koll på motstyrning, krypkörning, hur jag ska balansera, att man ska ha högra foten i backen,skillnad på fotbroms och handbroms, alla fingrar på bromsen osv osv...

Hmm, det känns som du tänker lite för mycket på ovesentligheter.
Vet inte att jag har funderat över motstyrning speciellt mycket när jag kör.
Det faller sig lixom naturligt.
Sen vilken fot man har i backen kvittar väl med, du måste dock använda vänsterfoten att lägga i en växel så då blir det kanske naturligt att ha hö-foten nere.
Alla fingrar på handbromsen??
Möjligtvis om hojen har helkassa bromsar så man får ta i för kung o fosterland för att få hejd på den men en normal hoj brukar det räcka med 2-3 fingrar (beroende på hur stark man är i handen dock).

Jag tror det bästa vore om du skaffade en egen hoj och försöker öva med den så mycket du kan, dels lär du känna den hojen bättre än körskolans, dels kan du då köpa en hoj som passar dig bättre än körskolans.

Lycka till med kortet!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Oki en annan fråga..
Hur mkt rekommenderar ni Abs? Har aldrig ens kört bil utan Abs så för mig känns det som ett måste men då stiger ju prislappen därefter..
Skulle aldrig köpa en hoj utan abs. Sköna att veta att det finns när det gäller. Helst vill man ju inte att den kickar in öht, men den har räddat mig minst en gång (tvärstopp på motorvägen)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag har aldrig haft en hoj med ABS men jag skulle aldrig köpa en till utan. Bättre att ha det och inte behöva det än behöva det och inte ha det.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Abs är en billig försäkring mot ett skitfel som är lätt att göra och som kan stå en dyrt.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Oki en annan fråga..
Hur mkt rekommenderar ni Abs? Har aldrig ens kört bil utan Abs så för mig känns det som ett måste men då stiger ju prislappen därefter..

Resonerade likadant när jag skulle köpa hoj i höstas, den måste ha ABS. Var hos flera handlare och provkörde och mycket trevligt valdes bort just för att ABS saknades. Sen så bestämde jag mig för att det är en Ducati Moster jag skall ha och då blev det ännu svårare då Italienarna verkar mer än lovligt tröga och var sena in med ABS så prislappen i princip fördubblades....

Slutade med en Monster 696 utan ABS ändå då jag tyckte att det var ett bra pris på den. Ännu har jag inte saknat ABS men skulle aldrig tacka nej till det. Inför vrje runda bromsar jag på mig lite i låga farter för att känna var jag har hojen och det är nog tyvärr så att i en panikbromsning så skulle jag troligtvis lägga hojen, med den vetskapen så kör jag hoj därefter. Tar inga onödiga risker, tittar långt fram, läser trafiken och håller bra avstånd.

Satsa på ABS är mitt förslag eller köp billigt för att få körvana och byt upp dig efter ett år till det du vill ha. Då kanske du har lite mer rutin och kan göra en egen nykter bedömning om just du måste ha ABS eller inte.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hmm, det känns som du tänker lite för mycket på ovesentligheter.
Vet inte att jag har funderat över motstyrning speciellt mycket när jag kör.
Det faller sig lixom naturligt.
Sen vilken fot man har i backen kvittar väl med, du måste dock använda vänsterfoten att lägga i en växel så då blir det kanske naturligt att ha hö-foten nere.
Alla fingrar på handbromsen??
Möjligtvis om hojen har helkassa bromsar så man får ta i för kung o fosterland för att få hejd på den men en normal hoj brukar det räcka med 2-3 fingrar (beroende på hur stark man är i handen dock).

Jag tror det bästa vore om du skaffade en egen hoj och försöker öva med den så mycket du kan, dels lär du känna den hojen bättre än körskolans, dels kan du då köpa en hoj som passar dig bättre än körskolans.

Lycka till med kortet!

Varför skall man ha högerfoten i backen? Några grabbar på jobbet som håller på att ta kort säger att det är viktigt.....?

När jag tog kortet (tror det var -94) så var det tvärt om, då skulle man sätta ner vänsterfoten. Jag minns att jag frågade min körlärare (som inte var en vanlig fjantlärare utan en riktig hojåkare) och han visste inte men trodde att det var för att nån fått för sig att det var viktigt att ha tillgång till bakbromsen. Jag kunde skita i vilket sen men att inspektören tittade på det på uppkörningen.

Nu är det tvärtom, nu skall höger vara i backen. Jag har riktigt svårt att sätta ner höger, har alltid petat ner vänster och det är fan svårt att bli av med. Utom nån månad då jag körde Ducati 916 som hoppade fram under 3000rpm, då körde man med båda fötterna nere. :D
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Varför skall man ha högerfoten i backen? Några grabbar på jobbet som håller på att ta kort säger att det är viktigt.....?

När jag tog kortet (tror det var -94) så var det tvärt om, då skulle man sätta ner vänsterfoten. Jag minns att jag frågade min körlärare (som inte var en vanlig fjantlärare utan en riktig hojåkare) och han visste inte men trodde att det var för att nån fått för sig att det var viktigt att ha tillgång till bakbromsen. Jag kunde skita i vilket sen men att inspektören tittade på det på uppkörningen.

Nu är det tvärtom, nu skall höger vara i backen. Jag har riktigt svårt att sätta ner höger, har alltid petat ner vänster och det är fan svårt att bli av med. Utom nån månad då jag körde Ducati 916 som hoppade fram under 3000rpm, då körde man med båda fötterna nere. :D

Jag har ingen aning om ifall det är viktigare att ha högerfoten nere, men står du still och ska lägga i växeln blir det väldigt svårt att ha vänsterfoten nere samtidigt som du lägger i växeln :D
(växelarmen sitter oftast på vänster sida).
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det där är ju typiskt en sån där fjantig körskolegrej. Det tar ju ca 0.5 sekunder att byta fot om man ska lägga in en växel.
 
Last edited:

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Man ska väl sätta ned höger fot o lägga i friläge sen ner med vänster och hålla höger fot på bromsen? Står det i mc-boken som jag just nu läser i iaf.
 

Sally

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2014
Ort
Solna
Hoj
Kawasaki ER-6n 07
Antal fingrar på bromsen, vilken fot i backen etc är enligt min lärare ngt som deras elever kuggat på tidigare och därför är de benhårda. Så jag har inte ens tjafsat emot..men sjukt jobbigt för händerna.. Jag brukar vara lite invalido iaf ett par timmar efter avslutad lektion innan jag kan knyta skor, öppna lås osv..
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Antal fingrar på bromsen, vilken fot i backen etc är enligt min lärare ngt som deras elever kuggat på tidigare och därför är de benhårda. Så jag har inte ens tjafsat emot..men sjukt jobbigt för händerna.. Jag brukar vara lite invalido iaf ett par timmar efter avslutad lektion innan jag kan knyta skor, öppna lås osv..

Stoppa ner "rätt" fot under utbildning/uppkörning är ju bara att göra. Hur många fingrar man bromsar med har jag aldrig hört att nån brytt sig om.

Du borde ha en hoj med hydraulisk koppling (eller en riktigt lätt wire-koppling) och sen investerar du i ställbara kopplings- och bromshandtag. Då får du in broms och koppling närmare styret och det blir lättare för små händer. Finns för 2-3 hundringar på ebay.

Men svårt att knyta skor och låsa lås? Tror att du spänner dig nåt så förbannat när du kör och kramar ihjäl styret. Tror att du skulle må bra av att komma bort från trafiken och koncetrera dig på hojkänslan och körningen i första hand. Och framför allt få mycket körtid.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Antal fingrar på bromsen, vilken fot i backen etc är enligt min lärare ngt som deras elever kuggat på tidigare och därför är de benhårda. Så jag har inte ens tjafsat emot..men sjukt jobbigt för händerna.. Jag brukar vara lite invalido iaf ett par timmar efter avslutad lektion innan jag kan knyta skor, öppna lås osv..

Jag är "återfallsförbrytare" och hade samma problem första dagen (var ju 5 år sen jag körde MC, bara kört lite ATV de sista åren) .. sen slappnade jag av mer och mer. Nu är det inga problem alls. På uppkörning osv så var det hela handen kommer jag ihåg, jag tror jag bara använt 2-3 fingrar sedan dess oavsett hoj men som andra sagt. Det finns riktigt bra handtag för folk med små händer (som mig) som man kan investera i.
 

Bikupa

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2014
Ort
Skövde
Hoj
Pgo T-rex 150cc
Stoppa ner "rätt" fot under utbildning/uppkörning är ju bara att göra. Hur många fingrar man bromsar med har jag aldrig hört att nån brytt sig om.

Bromsar du inte med alla fingrar är det en punkt som trafikinspektören kan kugga dig för.. Så använd absolut alla, även såklart efter kortet är taget oxå sen:tummenupp
 

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
När jag körde upp var det alla fingrar på bromshandtaget-raka armar-blicken framåt och kontrollerad inbromsning som gällde.
Första hojen man köper är inte sista hojen så är man inte nöjd kan man ju alltid byta om man känner för det.
Ducce är ju charmigt men kräver lite mer (min egen åsikt) uppmärksamhet runt själva hojen vid körning.
Är man grön kan det vara skönt att fullt ut fokusera på själva körningen och då är, som nån nämnde tidigare, ex en 600 Hornet ett mer lättkört alternativ.

//F
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Bromsar du inte med alla fingrar är det en punkt som trafikinspektören kan kugga dig för.. Så använd absolut alla, även såklart efter kortet är taget oxå sen:tummenupp
Varför använda alla? Efter uppkörningen då.
Nu började jag förvisso köra i skog o mark och har återvänt med några års asfalt emellan, med undantag för lite stunt och motard.
Visst skiljer det en del och stabiliseringen av att lämna ett par fingrar på styret kanske egentligen inte spelar så stor roll på asfalt utan bara min vana och inbillning som gör detta.
Klämrisk vid en vurpa? Nja överväger inte ovanstående tycker jag, men visst är väl personligt.
Självklart bygger detta på att man orkar bromsa fullt ut med 2 fingrar. Fast det är ju oxå variabelt, skiftar ofta mellan 1-2fingrar på både broms/koppling beroende på parti och hur trött man är.
 

Hestfaen

Ny medlem
Gick med
31 May 2012
Ort
Götelaborg
Hoj
Kawasaki z750r -12
Antal fingrar på bromsen, vilken fot i backen etc är enligt min lärare ngt som deras elever kuggat på tidigare och därför är de benhårda. Så jag har inte ens tjafsat emot..men sjukt jobbigt för händerna.. Jag brukar vara lite invalido iaf ett par timmar efter avslutad lektion innan jag kan knyta skor, öppna lås osv..

Jag körde upp både i sthlm (Gillinge) och i Linköping hade 2-3 fingrar på bromsen inte hela handen förutom vid inbromsningsprovet, så det behöver du nog inte vara rädd om, Man ska "bara" visa att man kan köra hoj på ett trafiksäkert sätt.

Foten spelar ingen roll heller du kan t.o.m byta när du väl stannat, använd den som känns bäst (Oftast enklare om man sätter ner samma fot som det håll man ska svänga)

Dumt som det kanske låter så skulle jag "testa" en uppkörning, iom att du tagit så många körlektioner och så länge du har balansen och vet hur man kör i trafik kommer det nog gå bra.

Ja du kan köpa mc utan kk (Gjort det själv)
Köpa hoj utan att provköra går också xD (Gjort det, men skulle starkt rekommendera att iaf provsitta och ha med någon som kan lite om hojar och har hojkort om du ska köpa begagnad)
Angående kläder, åk till lelles mc i uppsala och testa olika kläder tycker dem har störst utbud i sthlms "trakten"


//H.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag hade en hoj med ABS, en Suzuki GSR 600 -09 och det var den värsta skit jag varit med om. ABSen var knappast modern utan hackade sig fram jävligt slött. Det var hjullåsningar på typ 10cm åt gången och ett förbannat fladdrande i styret då framdämparen gick upp och ner som en hora i hamburg.

Köpa hoj utan att ha körkort eller kunskap är inga konstigheter. Jag köpte min första hoj så. Skillnaden är att du istället för köpa en säljare istället för en hoj, om du förstår vad jag menar. Är säljaren en person som verkar vettig, ordningssam, har koll på sakerna och har ägt hojen ett par år samt att du får en bra känsla i magen av hela situationen, så köp hojen om den ser hel och ren ut. Jag själv köpte min första hoj av en gubbe i 70 års åldern med den för åldern så karaktärsmässiga ordningssamheten och ärligheten. Han hade ägt hojen i 18 av dess 20 år på vägarna och hade full dokumentation på allt. Hojen var i grymt fint skick och gick jättefint när jag åkte med bakpå när hans son körde. Jag blev också mycket riktigt supernöjd med affären.
 

Sally

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2014
Ort
Solna
Hoj
Kawasaki ER-6n 07
Tack för tipsen - jag har varit på Lelles och blivit typ 11 lax fattigare. Försökte ladda upp en bild men funkar inte... köpte iaf hela kittet och absolut dyraste shoppingen jag gjort på ett och samma ställe vid ett tillfälle. :gnissla

En fråga! hjälmen jag har köpt sitter sjukt tight förstås och på butiker i sthlm sa de xs men Lelles tyckte S. så nu har jag köpt S - MEN om jag trycker riktigt hårt i hakpartiket så tar det emot i hakan och slår i nyckelbenen. Ska det verkligen vara så? återigen är det jag som tänker för mkt och för långt fram :3freak men tänker vid en ev krock så skadar jag ju mig... men jag har inte reflekterat på det här förut och med andra hjälmar jag testat så det kanske ska vara så... :va
 

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Tack för tipsen - jag har varit på Lelles och blivit typ 11 lax fattigare. Försökte ladda upp en bild men funkar inte... köpte iaf hela kittet och absolut dyraste shoppingen jag gjort på ett och samma ställe vid ett tillfälle. :gnissla

En fråga! hjälmen jag har köpt sitter sjukt tight förstås och på butiker i sthlm sa de xs men Lelles tyckte S. så nu har jag köpt S - MEN om jag trycker riktigt hårt i hakpartiket så tar det emot i hakan och slår i nyckelbenen. Ska det verkligen vara så? återigen är det jag som tänker för mkt och för långt fram :3freak men tänker vid en ev krock så skadar jag ju mig... men jag har inte reflekterat på det här förut och med andra hjälmar jag testat så det kanske ska vara så... :va

Hej!
När du har hjälmen på dig och åtdragen hak rem. Pröva då att vicka hjälmen framåt och bakåt...den skall naturligtvis ej gå att få av sig vid en eventuell olycka. Dessutom kommer hjälmen att bli lite mer bekvämare när du använt den ett tag.:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En hjälm ska sitta riktigt tajt, utan att det gör ont eller blir pressmärken i huden...
Själv är jag begåvad med en ganska kraftig käke, så jag har det omvända problemet mot dig, det är sällan jag öht hitar en hjälm som passar på huvudet, och samtidigt lämnar plats för hakan, inte helt sällan tar hakan i.
11k var ganska medel för en hel uppsättning med hjälm, ställ, handskar, stövlar och ryggskydd. Det går lätt att komma mycket högre. :näsblod Bara du är nöjd med sakerna så funkar det nog. Hjälmen kommer du nog ändå byta om ett par år ändå. :hihi
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top