Tjejer har svårare att ta mc kort pga storleken på hoj?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Artikeln är från 2011 och lyfter ut en liten del ur statestiken som skiljer mycket, kan ju vara ett fruntimmer i sundsvall just det året som kuggar 5 uppkörningar och ensam skapat den skillnaden de visar. Riktig skit"nyhet" med andra ord. Det året gjordes 67 körprov av kvinnor i sundsvall (61% godkända), artikeln är skriven i juni så höfta till att de tagit 30 körprov och gjort statestiken ifrån. Att fler kuggar på våren än sensommaren kan ju te sig naturligt då många "testar om det går" och gör sin första uppkörning tidigt

Ser man över ett helt år är skillnaden nästan försumbar, lite svårare har tjejerna det men inte är det några 40% vs 78%. snarare 64% vs 73% http://www.trafikverket.se/PageFiles/35010/webbstatistik_korprov_a_130101-131231.pdf

edit: la till lite mer siffror
 
Last edited:

Embargo

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Eller mer allvarligt kanske? Jag kan marklyfta vilken av mina hojar som helst ... om jag mot förmodan får ett bra grepp i något som håller att lyfta i. Det hjälper mig när jag ska dra upp åbäken på centralstöd.
Lite hjälper det vid låg fart också kanske, även om jag har svårt att tro det. Det är liksom inte så att man bryter runt en motorcykel i en lågfartsbana; det handlar bara om balans, teknik och självförtroende.

Sen när man kommer ut på vägen har smådjäklarna istället fördelar. Det går fortare med lätt förare. Det är bekvämare. Det går till och med för dem att komma ner bakom kåpglaset!

Såeatt. Jag ska bli en av er lätta djäklar för att kunna köra fortare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är inget annat än trams.

Och lågfarten har ett syfte, kan du inte hantera en tung hoj i krypfart, så är det nog bäst om du åker kollektivt...tyvärr börjar och slutar (oftast :crash ) färden just stillastående, och man måste förbi - badabing - krypfarten, inte sällan med andras dyrgripar i närheten...

:tummenupp Vill bara tillägga att kan man inte köra långsamt kan man knappast heller köra snabbt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Inte mycket som är svårt om man övar men hoppar man över den biten så kanske......

Och en del, både tjejer och killar, ska Inte köra hoj!

Vill man köra hoj så fixar man kortet, vill man ha imagen kanske det räcker med ställ och hjälm och hänga på lokala hoj-haket och ragga........ :hihi
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Om vi nu ska ha en separat tjej-klass som tar hänsyn till storleken, borde vi inte då även införa en klass för dom icke etniska svenskar som vill ta körkort i Sverige då? Vår medellängd är en av de högsta i världen (1.815m för män enligt en undersökning 2008-2009). Tänk bara på dom stackars Asiaterna!!!

Endast våra nordiska grannar, holländarna och grabbar från Montenegro är längre enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Human_height
Borde inte vi Svenskar kunna kräva särbehandling i dessa länder..?
För annars är väl det rasistiskt?! Och det är väl det sista vi behöver som komplement på den redan utbredda sexismen i hojkörkortsvärlden.





Åh jag glömde nästan: :huvet
Löjligt. Anpassa hojen efter storleken istället. Eller skorna efter fötterna, hatten efter huvudet osv.

"I Örnsköldsvik är det däremot jämvikt, ungefär lika många kvinnor som män, som klarar att ta MC-kortet, enligt Trafikverket."
Ja då var det klart då. Siffrorna från Sundsvall betyder fan ingenting. Värdelöst.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det är inget annat än trams.

Och lågfarten har ett syfte, kan du inte hantera en tung hoj i krypfart, så är det nog bäst om du åker kollektivt...tyvärr börjar och slutar (oftast :crash ) färden just stillastående, och man måste förbi - badabing - krypfarten, inte sällan med andras dyrgripar i närheten...

Med den lilla skillnaden att i riktiga världen kör man inte sicksack i snäva svängar i gånghastighet. Jag planerar iaf min körning så pass att jag antingen inte behöver stanna, eller att jag kör dit jag ska stanna och stannar där. Jag krypkör inte omkring.

Dessutom är det fullt tillåtet att sätta ner fötterna i verkliga livet, om man skulle behöva det.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Med den lilla skillnaden att i riktiga världen kör man inte sicksack i snäva svängar i gånghastighet.

Välkommen till El stockholmo och kör omkring i köerna här så omvärderar du nog det där påståendet.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Med den lilla skillnaden att i riktiga världen kör man inte sicksack i snäva svängar i gånghastighet. Jag planerar iaf min körning så pass att jag antingen inte behöver stanna, eller att jag kör dit jag ska stanna och stannar där. Jag krypkör inte omkring.

Dessutom är det fullt tillåtet att sätta ner fötterna i verkliga livet, om man skulle behöva det.

Tror du missar poängen lite, som tvåtaktsmannen skrev, kan man inte hantera mc:n i lågfart, är chansen mindre att man har koll på finliret i fart med...och det är ju den berömda pudelns kärna, uppkörningen är uppdelad som den är av en anledning...

Och jag tror att de som uppvisar kontroll, men dippar i en fot eller 2 under lågfartsmanövreringen sällan kuggas hellre, även om många som (inte övat...) kuggas gärna vill tro att de var helt felfria för övrigt... ;)
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Märkligt hur några kilo hit och dit blir någon med moralpaniks enda anledning till att nu ska tjejer få egna regler som vanligt.

Men oavsett om uppkörningshojen väger 140 eller 180 så ska dom nu få hantera 423kg motorcykel (2013 goldwing) när de har fått kortet.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
artikeln är fortfarande 3 år gammal..... inget att käbbla om nu väl ?
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Är det rull på hojen vill jag tro att vikten på föraren spelar en mindre roll än tekniken. Krypkörning handlar om teknik, visst olika hojar är olika svåra i detta moment men vikten hos föraren är inte det avgörande. Själv körde jag upp med en xj6 vilket var riktigt lätt.

Min teori om det hela är att pojkar oftast leker med moppar och crossar som små och blir uppmanade att testa sina gränser medan tjejer blir mer fostrade att vara försiktiga. Detta leder till att när det ska övas mc-körning har pojkar oftast redan mer erfarenhet, mer självförtroende och vågar mer än tjejer vilket är positivt i övnings sammanhang. Av erfarenhet på körskola la en tjej ner en hoj och sedan ville inte mer medan en kille som gjorde samma sak blev mer förbannad och direkt upp igen runt konerna.

På vägarna sedan kraschar killar mer för de en övertro på sig själva och vågar mer än förnuftet medan tjejer har bättre koll på sin kunskap samt är mer försiktiga som de är uppfostrade till, grovt generaliserat.

Personligen tycker jag att proven för mc-kort är bra, möjligen att vid en missad uppkörning behövs bara det eller de momentet som är missat göras om för att spara tid och resurser.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Personligen tycker jag att proven för mc-kort är bra, möjligen att vid en missad uppkörning behövs bara det eller de momentet som är missat göras om för att spara tid och resurser.

Håller med, men jag antar att då hade ju inte de tjänats lika mycket pengar på oss… de tror jag de har svårt att acceptera :crash
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Välkommen till El stockholmo och kör omkring i köerna här så omvärderar du nog det där påståendet.

Nix. Vid köer så står jag still utan växel i och kopplingen utsläppt tills jag har en bit att köra på. Glöm att jag sitter och sliter på min koppling i köer.

Eller så kör man mellan filerna.

Tror du missar poängen lite, som tvåtaktsmannen skrev, kan man inte hantera mc:n i lågfart, är chansen mindre att man har koll på finliret i fart med...och det är ju den berömda pudelns kärna, uppkörningen är uppdelad som den är av en anledning...

Och jag tror att de som uppvisar kontroll, men dippar i en fot eller 2 under lågfartsmanövreringen sällan kuggas hellre, även om många som (inte övat...) kuggas gärna vill tro att de var helt felfria för övrigt... ;)

Ja det är klart att man ska kunna finliret också.

Men idag känns det som att det läggs typ 90 % vikt på krypkörning och 10 % på landsväg. När i riktiga livet är det landsväg där de allvarliga olyckorna händer och krypkörning kan vem som helst öva på riskfritt när man väl har kortet i handen.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Man skulle kunna förenkla något i lågfartsdelen eftersom dom allvarliga skadorna inte uppkommer i låg fart utan vid delar som mer täcks av högfartsprov. En kort tjej väljer vanligtvis ändå en hoj med lämplig storlek och förser den med en sänkningssats vid behov. Dom flesta som tar kk för tung mc är ju vuxna att själva inse sina begränsningar på mc storlek. Vi ser ju att tjejerna inte förorsakar särskilt många mc olyckor.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Dom flesta som tar kk för tung mc är ju vuxna att själva inse sina begränsningar på mc storlek

Nja...min erfarenhet säger kanske något annat, åt alla håll...tjejer shoppar gärna ett kromförsett bojsänke, och paddlar sig fram (för prio är att nå ned med fötterna, att man inte kan hantera 400 pannor krom är skitsamma), och får aldrig uppleva njutningen en "normal" hoj ger i kurvor.

Pojkarna med luvtröja skall ha literklubba, och bombar av så fort vägen svänger. :crash
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Borde det inte ligga i körskolornas intresse att skaffa "tjejvänliga"* hojar så att de kan använda det som en konkurrensfördel och därmed locka till sig denna kundgrupp?

Och med detta menar jag i princip att de har en extrasadel som är lite lägre än den ordinarie vilken enkelt byts ut för den som önskar lite lägre sitthöjd. Tyngden går ju inte att göra så mycket åt varken innan eller efter körkortet är taget så det bör ju inte vara en faktor som spelar någon avgörande roll.

*tjejvänliga: Gillar inte begreppet, speciellt inte med tanke på att jag i princip syftar till kortare personer, oavsett kön. Men i denna diskussion är det ju främst tjejer och deras (bristande) längd som framhävs, därav ordvalet.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Vi ser ju att tjejerna inte förorsakar särskilt många mc olyckor.

Statistik igen...
Det skulle vara intressant om du kunde belägga ditt påstående. Jag tror det är svårt att ens komma i närheten av att veta en sådan sak.

Utan hänsyn till kön så kan man i alla fall säga att MC-förare med A-körkort och som kör nyktra och på ett ej stulet fordon, är mycket lågt representerade i olycksstatistiken. Det påståendet bygger jag på olycksstatistiken från SMC där man kan se några mycket intressanta saker. Den visar att en mycket stor mängd av de som dör i mc-olyckor saknar körkort för mc och/eller kör påverkade.

Dessutom kan man se att antalet dödade motorcyklister har varit i stort sett konstant under många år, trots ökningen av antalet mc.

Ytterligare en intressant sak är att dessa siffror visar att vid en jämförelse av antalet skadade och dödade i Sverige på mc resp i bil per 1000 fordon så ligger mc lägre än bil. Mot det ska ställas att antalet körda km per fordon troligen skiljer en hel del.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ungefär så här ser jag på saken:

Reglerna skall givetvis vara lika för alla. Sedan tycker jag man generellt kan ifrågasätta om den vikt som läggs vid krypkörningsmomentet på körskolor och uppkörning står i proportion till hur viktigt detta utbildningsmoment är.

Jag tycker verkligen inte att det är oviktigt, men frågan är om det SÅ pass viktigt att många lägger en stor del av sin utbildning på detta och att man förutsätts klara detta moment för att ens få chansen att visa hur säker förare man är i trafiken. OM det nu DESSUTOM skulle vara så (och här behöver man givetvis ta fram bra underlag för att kunna dra rätt slutsatser) att krypkörningen är mycket svårare för små förare (exempelvis många kvinnor) blir det ju bara ytterligare ett argument för att omvärdera betydelsen av detta provmoment - för alla.

Ingen MC-förare är fullärd när man får körkortet i handen och en bra MC-utbildning anser jag handlar om att lägga krutet på rätt saker eftersom ingen kan lägga hur mycket tid och pengar som helst på utbildningen. Det handlar om att göra den bästa kompromissen. Den bästa kompromissen för mig är den som skapar säkrast förare och förare som väljer att ta körkort istället för att köra utan för att det blir för dyrt eller krångligt.

Om den MC-aspirant som tvingas lägga 10 körlektioner bara för att få ordning på krypkörningen istället hade kunnat spendera mer av den tiden/pengarna på broms-/kurvteknik och hantering av överlevnadsreaktioner till exempel så tror jag det hade bidragit mer till trafiksäkerheten. Sådant ingår ju i princip inte i dagens utbildning. Kanske hade det också gjort att en och annan hade sluppit att få slut på budget, något som i värsta fall kanske leder till att man fortsätter köra utan kort.
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top