Tjejer har svårare att ta mc kort pga storleken på hoj?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Vad är det för jävla gnäll!

Själv körde man upp med en zx9r -96:a med mina 176cm, och den hojen är större än många andra sporthojar. Jävla curling/helikopter föräldrar som uppfostrat dagens jävla dubbelkönade hen varelser som ska gnälla på allt.
 

Darkman

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2014
Ort
Sverige / Norge
Hoj
Såld. Ny på gång.
– Ingenting här är kvinnovänligt, om man säger så. Provet är inte gjort för små tjejer. Om killarna inte är 30 kg tyngre så är de i alla fall 20-30 cm längre än tjejerna. Och man använder samma motorcyklar. Det betyder att tjejerna får högre och tyngre cykel än killarna, säger Tommey Nilsson.

Jaså Tommey? Inte visste jag att hojarna blev både högre och tyngre när tjejerna kör. :lol
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Är inte detta vad tjejhundror är till för? :va ;)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är inget annat än trams.

Och lågfarten har ett syfte, kan du inte hantera en tung hoj i krypfart, så är det nog bäst om du åker kollektivt...tyvärr börjar och slutar (oftast :crash ) färden just stillastående, och man måste förbi - badabing - krypfarten, inte sällan med andras dyrgripar i närheten...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Undrar hur många procent i trafiken som skulle klara konbanan med den mc dom faktiskt kör? :va
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Är man liten till växten och dessutom klen så kanske man inte skall köra en stor (hög och/eller tung) hoj, tycker det ser patetiskt ut när någon tjej eller kille försöker backa ut en hoj när dom knappt når ner med tåspetsarna i backen.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
När man väl har kortet så tror jag (bestämt) att frågan är självreglerande.

Är man liten och tunn så väljer man troligen inte en stor och tung hoj bortåt 300 kg. Det blir helt enkelt inte bra, och man har kanske svårt att hantera den. Är man istället 1,95 m och väger 120 kilo så väljer man kanske inte heller en 400-kubikare. Det blir inte heller bra. Så den delen tror jag att de flesta klarar ut själva.

Men nu var ju frågan om hojstorlek/vikt vid själva körprovet. Där man skall visa att man kan och vet hur det skall gå till att köra hoj. Alltså köra hoj, inte brottas med kilona och kämpa för att nå ned med fötterna. Det är en lite annan fråga.
 

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Henkan
Hoj
Yamaha -R6 09
Då jag tillhör en av dessa som är väldigt kort i rocken med taxben.... När man väl är uppe på en hoj och kör spelar längden ingen roll, det är ju när man ska stanna som självförtroendet får sig en törn. Och ja man blir ju då osäkrare vid lägre hastigheter så mer övning behövs! Nu klarade jag allt på första, men val av ny hoj begränsas helt klart av min längd.... Hoppa på i farten är inte optimalt men det går:crash
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Ser inte problemet i könet utan längden. Nu kör jag inte mc och har inte testat (än, dock åkt med en del) men jag tycker att det är rimligt att ha en sänkt hoj till de som är korta med tanke på att det går att reglera förarsätet och ratten (iaf i de nyare bilarna). Får en reglera sätet och ratten får en väl ha rätt till en passande hoj i rätt klass.

Någon annan logik finns inte. Sen delmoment etc i uppkörningen har jag ingen åsikt om och ännu mindre om huruvida könet är bra på det ena eller inte.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Körprov och andra tester i samhället som leder till samma kompetensintyg ska vara lika. De som deltar kommer dit med olika förutsättningar, sociala, biologiska, personlighetsmässiga osv. Testet och deltagaren kontrolleras mot varandra, det är det som är själva poängen.

Den här typen av tester är heller inte till för att vara rättvisa i den meningen att alla ska ha lika lätt att klara av dem. Testerna är till för att säkerställa kompetens/egenskaper. Det är inte lättare att manövrera i trafiken för att man är man. Det är inte lättare att bära ut människor ur brinnande hus för att man är kvinna. Inte skriver man mer korrekta fortkörningsböter för att man är iranier osv.

Men det är väldigt skrämmande att människor, inte minst de med stort inflytande och inte sällan välutbildade, inte förstår detta. Eller möjligen är det så att de inte vill förstå, dvs de är medvetet självfördummande.

Statistik är också en väldigt speciell och lite vådlig företeelse om man inte är försiktig. Inte sällan stöder statistik endast skensamband som av många tolkas som verkliga samband. Om ex män som gör körprov har kört moped tidigare i större utsträckning än kvinnorna så är det möjligt att det påverkar förmågan att snabbt lära sig manövrera en MC. Om det är en viktig egenskap att ha större kroppsmassa, längd och muskelmassa än medelkvinnan för att manövrera en MC så är det ju en relevant fördel. Lite mer intelligens gör också fördelar, både vid körprov och teoriprov - alternativet är ju så absurt så att det är bortom förklaring.

Sen kan jag inte låta bli att undra över det här med sadelhöjd, benlängd, minihjul och allt vad det är som ska göra att man kan stå med fotsulorna i backen. När man kör MC har man i normalfallet fötterna på fotpinnar alt fotplattor. Kan man nå dessa bekvämt så har man tillräckligt långa ben. Min dotter, som är 15 mån, har för korta ben. En kvinna på 1,60 har tillräckligt långa för de flesta hojar. Hur lång är Dani Pedrosa?
Jag tolkar det som att vad det egentligen handlar om inte är att köra MC utan att stå still. Sitter man mitt på sadeln och inte når ner med en fot när man stannar, vad gör man då? De flesta människor gissar jag spontant gör något av tre saker. 1) De som vill visa muskler lutar hojen. 2) Andra glider över aningen åt ena sidan och når då ner i backen med ena foten. 3) De flesta kombinerar 1 och 2. Hur svårt kan det egentligen vara? Kan man inte detta så kanske man inte ska finnas i trafiken tänker jag.
 

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Hur lång är Dani Pedrosa?
160cm 51kg. Fast han krypkör ju inte direkt.
En mer relevenat jämförelse skulle kanske vara att titta på top10 stuntförares längd/vikt och vad dom kör för hojar.

Jag kan inget om stunt mer än min subjeketiva bedömning att det ser ballt ut när dom gör stoppies sittandes på styret.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Fattar inte..... Ska inte körproverna säkerställa att man faktiskt klarar av att hantera en viss typ av fordon innan man släpps ut i trafiken? Oavsett om man är tjej eller kille har man olika fysiska förutsättningar, är du ex. kortare än 140 cm får du inte åka berg-och-dalbana...
Nu ser hojarna ut som dom gör och då borde det vara samma regler som gäller vid uppkörning oavsett kön.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Sen tycker jag att man skulle införa enklare tentamen på högskolan för de personer som inte är så brighta eller av någon anledning inte orkat plugga så värst mycket........
 

Embargo

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
gaston_rahier_87.jpg

Visst. Det går inte att köra hög och tung hoj om man är kort och lätt. Ahem.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top