Tjäna ihop till en hoj som 16åring

Jimmy

Guest
Far runt bland de lokala firmorna och presentera dig. Förklara som det är och berätta vad du är duktig på och hur mycket du vill jobba. Lov, helger någon kväll kanske? Ha med dig ett personligt brev att lämna och när de svarar 'vi hör av oss' ringer du tillbaka två dagar senare. Ligg på som en igel och du ska se att det lönar sig!
Lycka till!
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Sätt upp anslag på lokal plats om att du kan hjälpa till med diverse trädgårdsarbete och bygghandräckning. Tror att dagens vuxna uppskattar en tonåring med driv och kan tänka sig supporta med diverse "rutjobb". Själv skulle jag nog kommit på nånting om grannens grabb kommit och föreslagit det.

Hade själv behövt någon som du när jag byggde garage... :tummenupp
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Spring in på närmaste ICA eller liknande. dom brukar nästan alltid behöva billig extrapersonal.

Och du, köp begagnat som alla andra säger. Dom pengarna du har nu räcker gott.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Aprilia RS och Honda NSR kan du hitta från 10 papp.
Hondan är driftsäker som fan om man sköter den och knuffar ändå på rätt bra.
Körkort och utrustning kommer kosta en del också, ska du dessutom ha en ny hoj så kommer du få knega som fasen.
Är man under 18 så har man rätt trist timlön om man inte har det riktigt gott.
Börja spara nu så kan du komma igång med kortet så fort vädret tillåter till våren, så kan du testa lite olika hojar sen för att hitta en som passar just dig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mönsterås är ju lite bökigt, men om du kan tänka dig att pendla lite till någon arbetsplats och jobba helger så ska det nog inte vara omöjligt. Hör av dig till Skanska, eller vilka det nu är som är väghållare med, du kan få deltid hos dem på någon depå eller något annat med lite tur.
Om du inte lyckas skrapa ihop till en ny hoj kan du ju skaffa en begagnad, men jag tycker det är hedervärt att du har driv nog att vilja fixa en ny hoj för egna pengar. Go for it! Hade jag känt nån med företag i din trakt hade jag frågat dem om de haft nytta av nån som dig, men tyvärr är det närmaste jag kommer att tänka på i Vimmerby.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Nån måste ju köpa nya 125:eek:r också... Jo vars! 16 åringar med rika föräldrar!

Jag röstar på en billigare hoj och redan nu börja spara och tjäna stålar till en sjysst mellanklasshoj istället! Ska du tjäna ihop 20-30 papp till är det ju snart dags med nytt körkort innan du ens hunnit köpa hojen!
 

G.Andersson

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2015
Ort
Någonstans mellan tummen och pekfingret
Hoj
duke 125
Mitt hojintressse (om man nu kan kalla de det) började med att jag fick en moppe av mina föräldrar. Jag har bott på Öland i nästan hela mitt liv så det var nästan ett måste för att ta sig någon stans, till exempel så gick det 2bussar till orten där jag gick i skolan om dagen.. En kl07 någonting och en kl 17. Men iallafall så fick jag en moped och pengar så att jag kunde skaffa körkortet. Men sen så var det ju inte särskilt kul när ens kompisar kom körande med sina nya fina mopeder. Men vad ska man göra om föräldrarna är skilda och det kanske inte alltid var så fett med pengar på morsans sida och även fast pappa har pengar så är han lite av en snåljop. Senare den hösten så bestämde jag mig att jag skulle försöka snygga till moppen. Det tog nästan 5månader att bli färdig med allt..:mad: Mycket som krånglade och många saker som man tvungen att lära sig, blandannat att bygga om en 2t motor. Men jag snackade ihop mig med en av mina föräldrars kompis som är otroligt duktig på allt mellan himmel och jord. Man kan kalla honom ett levande uppslagsverk. Men iallafall så lärde jag mig otroligt mycket och fixa en riktigt fräsh moppe http://www.ladda-upp.se/bilder/tpafupwpbvlyrk/
Sen efter sommaren så fick jag för mig att skaffa körkort och sälja moppen. Så jag tog med till en moped handlare och han sa att jag kunde sälja den som att den var helt ny. Jag fick 23tkr för den.
 

G.Andersson

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2015
Ort
Någonstans mellan tummen och pekfingret
Hoj
duke 125
Då gick jag och skrev in mig på trafik skolan och sen ett par månader så var jag färdig med kortet. Lite stolt är man att man pluggade all teori över en helg och att man klarade sig på 5 lektioner:)

Sen åter till ämnet . Det låter inte dumt att skaffa sig en billig 125a för ca 10tkr. Det är bara 18mån till jag kan skaffa a2 och då kanske man kan skaffa något betydligt ballare. Finns det några bra alternativ till billiga hojar typ honda nsr, yamaha tzr för dom gamla 2t är väl helt ok? Vad er serviceintervallerna på en sån? Vad kan dom tänkas dra? Jag har full koll på 2t så det är ett stort plus.

Jag ska gå runt och höra med dom olika tänkbara arbetsplatserna nu innan jul. Har man tur så hamnar man på närmaste Ica butik. Jag bor i Kalmar för tillfället så det måste finnas något?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Inte troll!

Du verkar ambitiös och handlingskraftig. Lär inte ha några problem att sätta upp realistiska mål - och uppnå dem.

Kan lugnt säga att det finns åtskilliga föräldrar - både här inne och runt om i samhället som skulle vara otroligt stolta över en grabb som kan få saker ur händerna som du verkar kunna.
Hoppas dina föräldrar visar dig den uppskattning du förtjänar.

Bland de hojar du listat finns både nedbusade, sönderskruvade vrak - och hojar i närmast nyskick som bortskämda kids bara ledsnat på och ställt undan.
Ta dig tid och se dig om ordentligt innan du slår till. Ett riktigt nedbusat exemplar kan komma att kosta mer än det smakar att få ordning på.

En grej till!
Marknaden för en riktigt fin och välvårdad 125a är inte så himla stor, tyvärr.
Bra när du köper, men räkna inte med att kunna göra om samma kalasaffär som med moppen.
Arbete är helt okay att lägga ner i ett projekt när man är tonåring, men undvik en hoj som kräver tunga inköp av delar.

Lycka till!
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Till TS...
Du är grym som tänker så vuxet trots att du är så ung :yoparty
Jag skulle lätt ha slagit till på en Yamaha YZF-R125 :tummenupp Den är ju faktiskt rätt ball:rodnar
Tyvärr är det ju svårt att tjäna pengar som en 16-åring :död men ditt liv har inte ens börjat, vi ses om några år då du sitter på en Ducati Panigale :tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag hade en XT, inte mycket att ha på motorvägen men du lär dig köra hoj. Borde finnas sånna för inte många tusenlappar alls. Jag hade skoj med min, toppade 115 i vindstilla minns jag men minsta lilla motvind och man fick klara sig med 100 km/h. Körde ändå 1000 mil den första och sista sommaren jag hade den (va 17 när jag tog lappen).
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har kört några hundar mil med min 16-åring i sommar. Han har rullat på en XR125 som är rejält trött. Vi har haft jäkligt kul ändå, och jag tror det är bra att skaffa sig lite erfarenhet innan man jagar mer effekt/kraft. Så mitt tips blir att börja med att köpa något billigt, och se till att ha kul och köra mycket. Och lägg sen pengarna på den mellanklasshoj du sedan kommer fram till att du vill ha. Min grabb beslutade att skippa lätta kortet, köra lite på kul med mig igen till sommaren, och sen ta mellankortet direkt. Men du har ju redan kortet så tuta och kör!
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag jobbade som diskare och städare på helger och somrar från jag var 15. Dåligt betalt men kul folk, helt ok. De som fick extrajobb med att köra truck på Ica fick mycket bättre betalt. Gränsen är väl typ 16 för det. Ta vilket jobb som helst för ofta gäller det att få in en fot sen får du andra jobb om de är nöjda med dej. Tidningsbud är också ett jobb du kan få. Jag delade ut lite reklam ett par gånger men den ersättningen täckte knappt slitaget på skorna, riktigt dåligt.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...dom gamla 2t är väl helt ok?
...Vad kan dom tänkas dra?...

Min Aprilia RS 125 drog 0,50 l/mil då jag köpte den. Efter att ha renoverat och bestyckat förgasaren har jag kommit ner i 0,36 l/mil, men då kan man inte hantera rullen precis som man vill.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tjena! Kul med en till som fattat galoppen med hoj så tidigt i livet!

Jag hade själv en Honda nsr125 01 som a1-hoj. Du bör hitta ett fint ex för runt 10-15. De går inte sönder så länge de inte är trimmade som fan. Var noga med service mm bara. Hittar du en oskruvad originalhoj så hade jag slagit till på den.
Det är din första hoj och du lär byta upp dig till större kubik när du får chansen. Min var helt original och jag kunde hänga med i motorvägstempo utan större problem. Helt klart värd en kik.

Var själv inne på just rs125 men fick förklarat av flertalet mc-firmor att ge fan i den för att de var omöjliga att få delar till. Kunde dröja veckor innan man fick en så liten sak som en skruv. Kanske blivit bättre men tänk på det innan köp! Hondan är pålitlig, billig att köra och är lätt att hitta reservdelar till. =) Min drack ca 0,3-0,5.

Lycka till!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tjena! Kul med en till som fattat galoppen med hoj så tidigt i livet!

Jag hade själv en Honda nsr125 01 som a1-hoj. Du bör hitta ett fint ex för runt 10-15. De går inte sönder så länge de inte är trimmade som fan. Var noga med service mm bara. Hittar du en oskruvad originalhoj så hade jag slagit till på den.
Det är din första hoj och du lär byta upp dig till större kubik när du får chansen. Min var helt original och jag kunde hänga med i motorvägstempo utan större problem. Helt klart värd en kik.

Var själv inne på just rs125 men fick förklarat av flertalet mc-firmor att ge fan i den för att de var omöjliga att få delar till. Kunde dröja veckor innan man fick en så liten sak som en skruv. Kanske blivit bättre men tänk på det innan köp! Hondan är pålitlig, billig att köra och är lätt att hitta reservdelar till. =) Min drack ca 0,3-0,5.

Lycka till!
Www.pjme.co.uk är lösningen.
Snabba leveranser och nöjet att skruva själv!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag tror nog på Aprilia RS125 eller Honda NSR125 (ta omkring 2000 och inte äldre, med tanke på utseende, inget elakt menat).

Det som jag har hört om Aprilia rs125 är att de ska vara en riktig "ligga ner o köra hoj" till o med Richard hammond i MotorcycleNews (kolla youtube vetja, grymt) som är kort sade så. men hur som, jag körde en liknande hoj när ja va 16 (en trimmad sporthojs moppe, ser ut som en honda nsr125a från tidigt 2000tal) och den gick ca 2000mil på 3 år i min ägo och hade väldigt kul på den trots mina 12-13 bakhjuls hästar och den hängde med på motorvägen oxå (inte för ja körde så mycket där för då låg man så gott som på maxvarv hela tiden o de va lite lite tråkigt upptäckte jag väldigt snabbt)
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Var själv inne på just rs125 men fick förklarat av flertalet mc-firmor att ge fan i den för att de var omöjliga att få delar till...
Jag har också försökt att få svenska handlare att ta hem delar till Aprilia, det går inte.
Den enda svenska handlare som duger nå't till är Rydergren Racing.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Håller med föregående, YZF-R125 kolla på den!
Kan dessutom bara avråda dig från att börja med reklamutdelning, har en son som provade det.
Fan ta mig rena slavjobbet. Jag blev riktigt förbannad på den usla betalningen för det jobbet.
(Annars brukar jag uppmuntra ungdomar att arbeta, men akta dig som sagt för reklamutdelning)
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Tja, min granne är kriminell. Han verkar tjäna rätt bra emellanåt. Å andra sidan är han bortrest då och då, han säger själv att han åker på mc-semester men jag tror han sitter på kåken och där inne blir det inte mycket åka, iaf inte mc. Ville bara säga det, när man är 16 år kan man få dom mest konstiga idéer.

Men herrejestrikanes då.Det var väl aldrig tal om någon kriminalitet från grabbens sida.Finns ju många fina 125:eek:r på Blocket om de inte tvunget ska vara nya och kosta därefter.Här är t ex en Honda NSR 125 cc för 15 000:- http://www.blocket.se/goteborg/Honda_nsr_125_cc_01_64063248.htm?ca=23_11&w=3

Nu ska du få rast i sommar bara för det, gubbe. :crash

2vmsd1z.jpg
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top