Tjäna ihop till en hoj som 16åring

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
När jag var 14 köpte jag en Derbi scooter för 750 kr. Den lät från variatorkåpan, öppnade och slet ut en plastbit och så lät den inte mer. Sålde den för 4K och en skuren honda mt5. Sålde hondan för 4k efter att ha köpt en ny kolv för typ 75 kr. Köpte två mt5or för 3.8, sålde dom för 6K.

Mopeder är bra skit när man är i den åldern. Detta var typ 8 år sen nu så det var innan hela EPA-traktor sjukan kom. Men jag tror att det skulle funka rätt bra. Finns fortfarande folk som vill köpa gamla mopeder. Men helt ärligt hade jag satsat på en begagnad tvåtaktare. Aldrig kört en fyrtaktad 125a men kan ändå med säkerhet säga att körglädjen är mycket högre hos en tvåtaktare, exempelvis en Aprilia RS125. Skulle man vilja är det lätt att få ut drygt 30 hk, eftersom den är strypt i CDI boxen. Riktigt kul hoj!!
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Kan bara instämma med att 2-taktare är mycket roligare.
Min Yamaha 125:a är bland det roligaste man kan köra med A1. :)image.jpg
32 hästar och 126 kg. Går som en raket!:banana
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
När jag var 14 köpte jag en Derbi scooter för 750 kr. Den lät från variatorkåpan, öppnade och slet ut en plastbit och så lät den inte mer. Sålde den för 4K och en skuren honda mt5. Sålde hondan för 4k efter att ha köpt en ny kolv för typ 75 kr. Köpte två mt5or för 3.8, sålde dom för 6K.

Mopeder är bra skit när man är i den åldern. Detta var typ 8 år sen nu så det var innan hela EPA-traktor sjukan kom. Men jag tror att det skulle funka rätt bra. Finns fortfarande folk som vill köpa gamla mopeder. Men helt ärligt hade jag satsat på en begagnad tvåtaktare. Aldrig kört en fyrtaktad 125a men kan ändå med säkerhet säga att körglädjen är mycket högre hos en tvåtaktare, exempelvis en Aprilia RS125. Skulle man vilja är det lätt att få ut drygt 30 hk, eftersom den är strypt i CDI boxen. Riktigt kul hoj!!

Håller med, gjorde fina pengar på flakmoppar när jag var 15-16, dvs väldigt längesen..... Köpte två st för 700kr av kommenen på auktion. Såldes för ca 7000kr efter lite riktning, lackering och mahognysarg.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Kan bara instämma med att 2-taktare är mycket roligare.
Min Yamaha 125:a är bland det roligaste man kan köra med A1. :)View attachment 425406
32 hästar och 126 kg. Går som en raket!:banana

Problemet är väl just att de inte får köras på A1 kort.
125cc och 11kW (15 hästar) är det som gäller för dagens A1 kort.
Kanske går att strypa ner den till under/max 15 hästar och få köra den. Men i fulleffektsutförande så behöver man högre behörighet. Förr så fanns det lätt mc kort med begränsning på 125cc men som tillåter högre effekt, de som fortfarande har sånt kort utan att ha uppgraderat det får fortfarande köra sådana.

Sen hurvida 11kW gränsen är rimlig eller inte kan naturligtvis diskuteras.

Jag håller med om att din TZR var fin :tummenupp
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top