Tillverka cylinderfoder

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Det blir stroking också. 80mm är standard på 660 och jag tänkte mig 84mm vilket är max för vad som är rimligt i den motorn

Gillar Dig ... Äkta tekniker ...
våran devis:

"Varför tjöpa nått för 200:-
När man kan bygga det själv för 2000:- ?"

:fakta
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det blir stroking också. 80mm är standard på 660 och jag tänkte mig 84mm vilket är max för vad som är rimligt i den motorn

Kommer du att borra ur och omfodra själv, eller lämnar du iväg?
I det sistnämnda alternativet, vet du möjligen någon i Skåne som utför såna jobb?
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Du skulle kunna fråga megagossen här på forumet, han kör i supermono med en 690 som han har borrat till 108 (rc8 kolv). Du får säkert svar på några frågor som du har. Jag är dock osäker på hur han gjort med foder etc. Ett tips på vägen. Lycka till med bygget, jag följer det med stort intresse.:tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Var tvungen att gräva upp denna trevliga tråd för en rapport om hur det gick.

Svaret på den ursprungliga frågan är: Nej det går inte att få till 108mm borr på ett rimligt vis. Toppen är spänd i cylindern som är spänd i blocket. Fodret sitter pressat i cylindern. Det föll på för lite material i original cylindergjutning för att den skall kunna krama åt stålfodret ordentligt. Läs vad Jörgen ovan förutspådde för ett år sedan och lyft på hatten. Fodret håller utmärkt men det sitter fan inte still hur man än gör.

Så resultatet blir utmärkt ungefär lika lång tid som det tar att få en pizza levererad. Fisåkning i stan fungerar utmärkt men så fort man fullbelastar motorn så rör sig fodret och då slutar toppackningen att täta. Men med ny toppackning och tillpassat foder så ger den bra effekt i bänken någon minut....:crash

Så det är bara att gå tillbaka till att åka 105mm borr och ställa den stora fina cylindern på hyllan och ta fram för garageljug med goda vänner.
 

moddlaren

Guest
Boris vad stor kant har du på ditt foder? Har ju borrat o bytt på yamaha 600tt från 95 till 105,5 o strokat 4mm = 786ccc

Mitt foder vilar på en 2'5mm kant runt cyl.

Mvh
 

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
vad är optimala godstjockleken på ett cylinderfoder och det optimala material valet? om det ska sitta på en supermono!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
vad är optimala godstjockleken på ett cylinderfoder och det optimala material valet? om det ska sitta på en supermono!

Finns det något som är optimalt? Det finns bara dåliga och mindre dåliga kompromisser.....

Jörgens inlägg ovan är en bra start för vidare läsning. Men sen är det bara erfarenhet som kan avgöra om du får en fungerande konstruktion. Slå en kik in i DR.C supermonobygge, han har strulat en hel del med det mesta även foder...
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
För vad det må vara värt, såhär sent i debatten: Jag köpte till sist foder av Westwood Liners, vilket fungerade bra på alla sätt och vis. Skörten som sticker ned i blocket är 2,0mm tjock, medan fodret är 3,5mm vid vattenkylmanteln. Fodret är endast 1,5mm tjockt vid o-ringsspåren, men där stödjer ju blocket upp fodret.

Så! Nu hoppas jag inte ha uttalat mig om mer än jag har belägg för! :tummenupp
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Finns det något som är optimalt? Det finns bara dåliga och mindre dåliga kompromisser.....

Jörgens inlägg ovan är en bra start för vidare läsning. Men sen är det bara erfarenhet som kan avgöra om du får en fungerande konstruktion. Slå en kik in i DR.C supermonobygge, han har strulat en hel del med det mesta även foder...

Även jag är nyfiken på vad det var för dimension på stödkanten?
 

moddlaren

Guest
Mitt Je bigg borde foder är 105,5 i borr o 109mm utvändigt. Kragen fodret vilar på är 2,5mm hög o 2mm bred krymppassningen är 0.05mm
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top