Tiggeriet i Sverige

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nu har jag väl inte rotat i etymologin så där väldigt mycket men de flesta?-iaf om letar runt på nätet-verkar numera iaf se dem som två separata ord som med nyanskillnad beskriver ungefär samma sak...men min Japanska är bara den Japanska man lär sig av kampsport så...ni vet räkna å så...tekniker...så det är lätt att missförstå.

I vilket fall som helst är det aldrig för sent att lära sig något nytt.

Nä, du har nog rätt. Vad vet jag lixom...
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
...och idag smög en blondin, en riktig pudding faktiskt, fram till samma byxgreppande tiggare och stack en fem-hunka i näven på honom...
:va
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hjälp till självhjälp har alltid (och lär förbli) det enda sättet att förbättra.
Det är bättre att bidra med utbildning i jordbruk än att bidra med mat. Lika sant är det att bidra med utbildningen istället för pengar för att motverka fattigdom.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det var ju inte så kul. Och dessutom sade killen vad som behövs, även om det lät otacksamt mot de som ger dem pengar.
Sedan kan man ju diskutera ansvarsfrågan i oändlighet, där går ju åsikterna åt alla möjliga håll.
I sak har han emellertid rätt.

Går det verkligen diskutera ansvarsfrågan i oändlighet?

EU, och därmed Sverige, har skapat en fond som öronmärkt pengar åt fattiga i Rumänien, men den rumänska regeringen fungerar inte och därför tas knappt några pengar ut.

Hur kan det vara något annat än Rumäniens fel? Ska EU välja makthavare i Rumänien? Ska man införa sanktioner?
Eller ska EU helt enkelt bara strunta i den rumänska regering och använda de 184 miljarderna till att bygga EU skolor och sjukhus på rumänsk mark?

Det största problemet är ju i stort sett enbart synen som väldigt många människor har på romer, och den synen kommer inga EU sanktioner kunna ändra.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Går det verkligen diskutera ansvarsfrågan i oändlighet?

EU, och därmed Sverige, har skapat en fond som öronmärkt pengar åt fattiga i Rumänien, men den rumänska regeringen fungerar inte och därför tas knappt några pengar ut.

Hur kan det vara något annat än Rumäniens fel? Ska EU välja makthavare i Rumänien? Ska man införa sanktioner?
Eller ska EU helt enkelt bara strunta i den rumänska regering och använda de 184 miljarderna till att bygga EU skolor och sjukhus på rumänsk mark?

Det största problemet är ju i stort sett enbart synen som väldigt många människor har på romer, och den synen kommer inga EU sanktioner kunna ändra.


"Den politiska viljan att satsa på romer saknas. Tvärtom vet kommunpolitiker att de riskerar en valförlust om skattemedel används till att delfinansiera en satsning på romer"

http://www.dn.se/nyheter/varlden/har-fastnar-eus-miljarder-till-romerna/

För min del får rumänien gärna sättas i karantän och fråntas alla rättigheter såsom fri rörlighet inom EU, fryst EU stöd etc tills rumänien tar tag i sina problem och visar en vilja att få bukt med sin korruption osv. Kommer tyvärr inte att hända för EU är lika korrupt och slappt.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
"Den politiska viljan att satsa på romer saknas. Tvärtom vet kommunpolitiker att de riskerar en valförlust om skattemedel används till att delfinansiera en satsning på romer"

http://www.dn.se/nyheter/varlden/har-fastnar-eus-miljarder-till-romerna/

För min del får rumänien gärna sättas i karantän och fråntas alla rättigheter såsom fri rörlighet inom EU, fryst EU stöd etc tills rumänien tar tag i sina problem och visar en vilja att få bukt med sin korruption osv. Kommer tyvärr inte att hända för EU är lika korrupt och slappt.

Ja precis, det är ju det jag menar.

Hur kan det vara Sveriges fel att Rumäniens regering är korrupt och inte hjälper sina romska medborgare? För det var ju det som herren i den tidigare artikeln ville göra gällande. Låt mig citera: "Vilka ska vi skylla på? Ska jag vara ärlig? Er svenskar!"

Och angående sanktioner och att ställa Rumänien utanför så har jag i stort sett 0% tro på att det skulle hjälpa romerna i landet, och ungefär 100% tro på att de skulle ställas som syndabockar för att hela landet går ännu mer åt helvete.

Det enda jag kan se skulle fungera det är om pengarna går raka vägen från EU direkt till de som behöver hjälpen UTAN att den rumänska regeringen har något att säga till om. Men jag har ingen aning om hur möjligheterna för detta ser ut, eller hur stor den faktiska viljan är bland romer att följa resten av samhällets regler och krav. Historiskt sett har den viljan nog varit rätt liten, av olika anledningar.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Går det verkligen diskutera ansvarsfrågan i oändlighet?

Är det inte det som görs här i tråden?
I övrigt är det väl som du skriver, rumänien tar inte sitt ansvar. För att de inte kan eller för att de inte vill låter jag vara osagt.
Vi har ju problem med avfolkningsbygder här i landet, skall vi inte bygga skolorna här och fylla på med romer som får utbildning och medborgarskap?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ja precis, det är ju det jag menar.

Hur kan det vara Sveriges fel att Rumäniens regering är korrupt och inte hjälper sina romska medborgare? För det var ju det som herren i den tidigare artikeln ville göra gällande. Låt mig citera: "Vilka ska vi skylla på? Ska jag vara ärlig? Er svenskar!"

Och angående sanktioner och att ställa Rumänien utanför så har jag i stort sett 0% tro på att det skulle hjälpa romerna i landet, och ungefär 100% tro på att de skulle ställas som syndabockar för att hela landet går ännu mer åt helvete.

Det enda jag kan se skulle fungera det är om pengarna går raka vägen från EU direkt till de som behöver hjälpen UTAN att den rumänska regeringen har något att säga till om. Men jag har ingen aning om hur möjligheterna för detta ser ut, eller hur stor den faktiska viljan är bland romer att följa resten av samhällets regler och krav. Historiskt sett har den viljan nog varit rätt liten, av olika anledningar.

Jag tror precis tvärtom dvs att jag tror att en sanktion får effekt! Rumänien tillhör de fattigaste i europa och jag kan garantera dig att de styrande där inte vill bli av med biståndet och all annan hjälp från bryssel!

Nästa land på tur är serbien, inte för att folket där nere är speciellt intresserade av gå med i EU men däremot deras regering. Dom vill åt pengarna helt enkelt och de styrande där nere är inte sena att basunera ut till folket hur mkt deg landet kommer att inkassera från bryssel. Bryssel finansierar redan projekt i serbien, nu senast betalade dom/du/jag/vi en ny motorväg från gränsen till ungern och nedåt landet samt vice versa.

Noterade en sak när jag var nere i serbien i somras (är nere varje år), alla zigenare var puts väck, inga zigenare med sin säck PET-flaskor på väg till plastfabriken för att sälja flaskorna, såg inte till den där zigenartjejen man alltid ser i stan sittandes på en parkbänk i sina trasiga skor och skitiga kläder, flottigt och ovårdat hår förrräns en dag när just den tjejen kommer gående när jag var inne i stan. Nya fina kläder, nyklippt, hela och fina skor osv. Senare under vistelsen träffade jag på många av dem som brukade sitta på bänken i sina trasiga kläder fast med helt nya stilar, alla med nya fräscha kläder osv osv.

Nu frågade jag inte ngn av mina bofasta vänner där nere vad som har hänt med zigenarna, varför alla helt plötsligt bara försvunnit, ingen som rotar i soptunnorna längre men jag misstänker att EU har utövat påtryckning mot serbien för att dom ska ge sina zigenska medborgare samma rättigheter som övriga serber och de styrande i serbien sitter som små knähundar och gör allt EU ber dom göra inför EU inträdet. Kanske borde göra ngt liknande med rumänien. Stäng ute dom från EU tills dom kan bevisa att dom gör ngt för sin romska befolkning.

EU ville även ha tag på två krigsförbrytare, karadzic och en jag inte minns namnet på, karadzic har den serbiska regeringen vetat hela tiden vart han har befunnit sig men då han ses som en folkhjälte där nere har dom inte vågat röra honom men när EU ville ha tag på honom greps båda krigsförbrytarna inom loppet av en vecka, så desperata är dom med att komma med i EU att dom gör allt bryssel säger till dom att göra. När serbien kliver in i finrummet kommer rumänien dock att få lämna över stafettpinnen till serbien som kommer att vara det fattigaste medlemslandet i EU men serberna visar iaf en vilja att få bukt med problemen till skillnad från rumänien.
 
Last edited:

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Rumänien har länge varit Europas soptipp, allt skit som resten av länderna velat bli av med har man skeppat till Rumänien i årtionden. Sen öppnade man gränserna........
I övrigt håller jag med föregående talare, EU borde utöva påtryckningar att den Rumänska regeringen tar tag i problemen på sin hemmaplan, öronmärkta EU-pengar för att höja levnadsvillkoren för alla sina medborgare så att de slipper förnedra sig under slavliknande förhållanden i något annat fjärran land.
Det skulle ge effekt i hela EU....
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Känner en som var i Rumänien förra veckan. Inte en enda tiggare. :lol Snacka om att Rumänien är ett föredöme, vem hade trott det?

Så länge sådana här naiva hjon väljs in i diverse värdelösa parlament så skönjer man ju dock ingen ljusning direkt. Vad är det här för skit? På riktigt? Jag orkar i och för sig inte läsa, för det är som taget ur en elevrådstidning, det är så jävla dåligt skrivet att man bara vill flytta till Texas, lyssna på Ted Nugent, tjuvjaga, köra 4by4 och tatuera händerna.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/eu-maste-fa-verktyg-mot-diskriminering_4054727.svd
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Spelar ingen roll om det är invandrare eller helyllesvenskar som begår dessa brott trotts att det till stor del är invandrartäta områden som nämns i artikeln.När de hamnar utanför mer normala vardagsstrukturer så finns ju alltid kriminaliteten som ett givet kort till snabba inkomster.Sedan får man ju inte glömma att somliga människor inte på något vis vill ha ett vanligt arbete mm mm utan tycker det kriminella livet är ett bättre alternativ.

http://mobil.svd.se/opinion/55-no-go-zoner-i-sverige_svd-4051399
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Spontant? Havererad migrationspolitik.
Låt SD beskyllningar hagla, rasismkortet dras. Det kommer dock inte ändra ett skit i dessa områden.
Nej, snacka om att myndigheterna lägger sig med buken upp och spelar döda. Ska det finnas nån mening ö.h.t med myndighetsutövning ska dom åtminstone Försöka verka för ett samhälle som är tryggt för alla.
Att lämna förorterna vin för våg och skapa laglösa microsamhällen är helt oacceptabelt, en långvarig lock-down av dessa zoner med utrensning av kriminella element hade människorna som försöker leva där jublat över utan tvekan. Klart som fan SD vinner väljare när makthavare låter sån här icke-hantering av problem fortgå.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nej, snacka om att myndigheterna lägger sig med buken upp och spelar döda. Ska det finnas nån mening ö.h.t med myndighetsutövning ska dom åtminstone Försöka verka för ett samhälle som är tryggt för alla.
Att lämna förorterna vin för våg och skapa laglösa microsamhällen är helt oacceptabelt, en långvarig lock-down av dessa zoner med utrensning av kriminella element hade människorna som försöker leva där jublat över utan tvekan. Klart som fan SD vinner väljare när makthavare låter sån här icke-hantering av problem fortgå.

Läsvärt:

http://www.ohrlund.se/blogg/?p=2181
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Irrade av oklar anledning ner mig på blå linje på centralen idag. Har inte varit där på 10 år. Samma stämning som sist typ. Dålig.

Men wtf, det sitter någon typ av tiggare och gör ljud - med avhuggna armar? Det måste ju fan bara vara det sämsta beslutet, att Fimpa armarna och bli tiggare. Jäklar vad med pengar de måste dra in för att fatta det beslutet.

Såg en annan som satt med sin klassiska skylt. Övervakad av sin hallick.

Det här spårar ur snart. :3freak
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag såg en välklädd herre ge sig på tiggartanten utanför affären nedanför här. Till allas förtret här i tråden, jagade jag iväg honom.
Vadfan är sånt om?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top