Tiggeriet i Sverige

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vet nu inte vilka som är "de". Men du missförstår mig grovt om du till skillnad från mig inte tror att härkomst kan avgöra en anställning. Jag kan bara svara för vad jag prioriterar när jag blir kallad till en urvalsprocess.

Du som sätter citationstecken på de och får det att låta fult.

Jag tror absolut att härkomst kan avgöra i en intervju, positivt som negativt.
Själv läst annonser där där både kön (kvinna) och icke nordisk härkomst efterfrågas, liksom jag vet rasistiska människor läser ansökningar och sållar bort icke nordiska etc.

Det jag poängterar är att ingen vet vem som är rom och vem som är "vanlig" rumän?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du som sätter citationstecken på de och får det att låta fult.

Jag tror absolut att härkomst kan avgöra i en intervju, positivt som negativt.
Själv läst annonser där där både kön (kvinna) och icke nordisk härkomst efterfrågas, liksom jag vet rasistiska människor läser ansökningar och sållar bort icke nordiska etc.

Det jag poängterar är att ingen vet vem som är rom och vem som är "vanlig" rumän?

Det var inte meningen att få "de" att låta fult genom att sätta citattecken Xibalba.

Jag tror att en utmaning för Sverige är att få upp självförtroendet i det här landet.
Jag har bott 20 år i min hyresetta på 23m3. Bott hela livet ensam. Men jag är nöjd med mitt. Min motorcykel, min träbåt och min gamla dieselmerca.
Jag blir så arg när de som borde veta bättre, sparkar nedåt.
Det finns dåliga människor inom alla grupper. Det finns grupper med historiskt vederlagt dåliga normer. Men jag tror ang denna tråds topic, att man ska inse att det var investmentsbolagens önskningar om en rörlig arbetskraft från låglöneländer som var moroten. Då är det ju roligt när dessa plötsligt chockas över att det sitter tiggare från eu utanför butiken på deras fina bogata.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det var inte meningen att få "de" att låta fult genom att sätta citattecken Xibalba.

Jag tror att en utmaning för Sverige är att få upp självförtroendet i det här landet.
Jag har bott 20 år i min hyresetta på 23m3. Bott hela livet ensam. Men jag är nöjd med mitt. Min motorcykel, min träbåt och min gamla dieselmerca.
Jag blir så arg när de som borde veta bättre, sparkar nedåt.
Det finns dåliga människor inom alla grupper. Det finns grupper med historiskt vederlagt dåliga normer. Men jag tror ang denna tråds topic, att man ska inse att det var investmentsbolagens önskningar om en rörlig arbetskraft från låglöneländer som var moroten. Då är det ju roligt när dessa plötsligt chockas över att det sitter tiggare från eu utanför butiken på deras fina bogata.

Tror du verkligen att investmentsbolagen är chockade? :tungan

Känner mig rätt nöjd när jag hör din story, helt plötsligt känns min 41kvm hyresetta och en bensinmerca bättre :hihi

Men hade gärna haft din träbåt med :(
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tror du verkligen att investmentsbolagen är chockade? :tungan

Känner mig rätt nöjd när jag hör din story, helt plötsligt känns min 41kvm hyresetta och en bensinmerca bättre :hihi

Men hade gärna haft din träbåt med :(

Ja jag kan säga att det är mycket gnäll på Östermalm om tiggare.
Man ville ju ha laglig rätt att hyra " några raska öststatare" till bostadsrättsföreningens luckrativa vindsvåningsprojekt. Men nu sitter det tiggare utanför ICA :va
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det var inte meningen att få "de" att låta fult genom att sätta citattecken Xibalba.

Jag tror att en utmaning för Sverige är att få upp självförtroendet i det här landet.
Jag har bott 20 år i min hyresetta på 23m3. Bott hela livet ensam. Men jag är nöjd med mitt. Min motorcykel, min träbåt och min gamla dieselmerca.
Jag blir så arg när de som borde veta bättre, sparkar nedåt.
Det finns dåliga människor inom alla grupper. Det finns grupper med historiskt vederlagt dåliga normer. Men jag tror ang denna tråds topic, att man ska inse att det var investmentsbolagens önskningar om en rörlig arbetskraft från låglöneländer som var moroten. Då är det ju roligt när dessa plötsligt chockas över att det sitter tiggare från eu utanför butiken på deras fina bogata.

Givetvis borde flertalet av dem inte invadera europa särskilt som EU har öronmärkt 30 miljarder åt rumänien i en speciell fond som skall gå direkt till att hjälpa dem på hemmaplan till olika program som skall hjälpa till att integrera romerna! Tyvärr så befinner sig pengarna fortfarande orörda i denna fond då rumäniens regering visar en sällsynt ovilja att plocka ut pengarna och göra det dom är avsedda till användas:gnissla

Att EU inte sätter mer press på rumänien att visa lite mer vilja är för mig en fullständig gåta, jag menar, pengar får dom ju i stora lass så vad problemet är förstår jag inte, samtidigt har jag läst att rumänien tycker att de rumänska romerna skämmer ut sitt rumänien när dom invaderar andra länder som dom gör men vägrar att engagera sig i frågan samtidigt som även romerna visar en ovilja att vilja bli hjälpta:va
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Med hänvisning till mitt borttagna inlägg kan jag meddela att det numera är samtliga romer som tigger.
Därför skall man inte längre använda den gängse beteckningen på romer som missköter sig.
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Är det någon här som kommenterat om att vara fattig? :va

Merparten av dom tigger, letar mat i sophus/containrar, bor i bästa fall i en rutten husvagn eller under en presenning har antagligen inte miljonbelopp på banken eller någon annanstans.

Vad skulle enligt dig få människor att leva som dessa tiggare om inte fattigdom?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det var ju samma med judarna förr, när de var fler.

Som kommande av judisk börd, så kan jag påpeka att judarna gjorde ungefär samma sak förr.
De tiggde och stal inte, men ställde sig utanför samhället de levde i och ansåg sig (med viss rätt) överlägsna.
Nu i efterhand så har vi de tyska nazisterna att skylla på, men judarna var illa sedda över hela världen.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Som kommande av judisk börd, så kan jag påpeka att judarna gjorde ungefär samma sak förr.
De tiggde och stal inte, men ställde sig utanför samhället de levde i och ansåg sig (med viss rätt) överlägsna.
Nu i efterhand så har vi de tyska nazisterna att skylla på, men judarna var illa sedda över hela världen.

Precis.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Som kommande av judisk börd, så kan jag påpeka att judarna gjorde ungefär samma sak förr.
De tiggde och stal inte, men ställde sig utanför samhället de levde i och ansåg sig (med viss rätt) överlägsna.
Nu i efterhand så har vi de tyska nazisterna att skylla på, men judarna var illa sedda över hela världen.
Man glömmer bort att judar ofta var begränsade i och av det de fick sysselsätta sig med...
I muslimska länder där man för väldigt länge sedan levde rätt ostört eftersom man är ett av bokens folk var man inte bara men till stor del hänvisade till att hålla på med pengar då muslimerna inte gillar koncept som ränta o.s.v...
Är man bank åt andra tenderar man att får mer pengar, och med mer pengar kommer avundsjuka...och sen är förföljelse inte långt borta. Sen finns det en del andra orsaker också...förstås.

Lite förenklat...det finns en hel del att läsa i ämnet för den som är så hågad.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Merparten av dom tigger, letar mat i sophus/containrar, bor i bästa fall i en rutten husvagn eller under en presenning har antagligen inte miljonbelopp på banken eller någon annanstans.

Vad skulle enligt dig få människor att leva som dessa tiggare om inte fattigdom?

Som FettSnok sade så kan det förvisso bero på hot och våld, men jag tycker framför allt inte att man behöver fjanta om att "förbjuda fattigdom" när sådana rättskaffens medborgare som jag själv vill förbjuda tiggeri. Det är väl ändå inte ett 1:1 förhållande mellan fattigdom:tiggeri?
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Men..... alltså.
Nu sitter det snart en människa var tjugonde meter och tigger inne i stan. Och att affärerna går sämre märks tydligt för nu har vissa av dem börjat med oskicket att sträcka sig och ta tag i byxbenet eller vad för tyg dom får tag i när man passerar.

Allvarligt talat måste något göras nu, det här är inte hållbart.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tema: SvD's webredaktion bjuder in sina studiekamrater att sprida dynga

Alltså, vad är detta för skit och vad är Maja för en?


http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ar-det-nagon-som-gor-nagot-for-tiggarna_4038963.svd


Maja finns med på stureplan.se enligt Google: https://www.google.se/search?q=MAJA+LUNDBORG

Det kvalificerar säkert en miljon andra förståsigpåare med förstahandskontrakt i innerstan att tro att man kan ställa frågor på det där infantila sättet. Enda mysteriet är hur hon fick det publicerat.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Alltså, vad är detta för skit och vad är Maja för en?


http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ar-det-nagon-som-gor-nagot-for-tiggarna_4038963.svd


Maja finns med på stureplan.se enligt Google: https://www.google.se/search?q=MAJA+LUNDBORG

Det kvalificerar säkert en miljon andra förståsigpåare med förstahandskontrakt i innerstan att tro att man kan ställa frågor på det där infantila sättet. Enda mysteriet är hur hon fick det publicerat.

Med reservation för att jag missförstått vad stureplan.se är för skit.

Bruden bor enligt sin signatur i Lund. Därifrån är det ca 600 km till sturenplan eller så. Jag tror du tittar på fel brud, om du inte med "innerstan" menar Lunds innerstad (hennes skrivna adress är förvisso gränsfall om man konsulterar hitta.se).

Och ja, vi har tiggare även i Lund. Ofta med kryckor, jag såg flera i dag i denna utstyrsel.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Kan man inte gilla att hänga med kolapundarna och ändå ställa frågor? Är det antingen eller?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Romani tillsammans med Kantonesiska och Japanska -och kanske något annat språk som jag inte känner till-har alla tre ett ord för främlingar, de andra som inte är som oss.
De flesta användningar av orden har inga positiva kopplingar, iaf inte för de som beskrivs med dessa ord. Alla börjar märkligt nog på G:

  • Gweilo
  • Gaijin
  • Gadjo

Och här är det vi som är de andra...

Gaijin är ju iofs en förkortning på gaikokujin, som skulle kunna översättas till utlänning. Japaner vet med sig att gaijin är ett ofint uttryck och använder det sällan, även om jag själv inte har något emot det, beroende på hur det används.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Gaijin är ju iofs en förkortning på gaikokujin, som skulle kunna översättas till utlänning. Japaner vet med sig att gaijin är ett ofint uttryck och använder det sällan, även om jag själv inte har något emot det, beroende på hur det används.

Nu har jag väl inte rotat i etymologin så där väldigt mycket men de flesta?-iaf om letar runt på nätet-verkar numera iaf se dem som två separata ord som med nyanskillnad beskriver ungefär samma sak...men min Japanska är bara den Japanska man lär sig av kampsport så...ni vet räkna å så...tekniker...så det är lätt att missförstå.

I vilket fall som helst är det aldrig för sent att lära sig något nytt.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top