Tiggeriet i Sverige

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Sverige får kritik av Europarådet för att det görs för lite mot den organiserade brottsligheten vid människohandel, där människor tvingas att arbeta som bland annat tiggare.
Sedär.
http://arbetet.se/2014/05/27/europaradet-sverige-gor-for-lite-mot-tvangsarbete/

På en allvarligare not, utan parafraseringar, så är det ju intressant att det nu ingår tiggeri i människohandeln. De undersökningar som gjorts tidigare av bl.a. polisen och som producerats i (vänster?)tidningen DN kunde inte visa på att tiggeriet är organiserat. De flesta som rapporterat om tiggeriet (oavsett partitillhörighet) har menat att det är oorganiserat men inom s.k. familjestrukturer. Intressant att just Arbetet publicerar detta nu.
Nu har ju Polis-undersökningen något år på nacken så saker och ting kan ju ha ändrats.
Det jag undrar är (inte av dig nu snoken, utan generellt):
1. Var undersökningen felaktig från början?
2. Har tiggeriet blivit organiserat av människohandlare över tiden?
Detta då det har blivit fler tiggare. Tiggarna i mitt kvarter är visserligen ur samma skara som de alltid varit
men jag vet ju inte hur det ser ut i resten av staden.
3. Ligger det mer rätt i tiden att belysa problemet, om det är ett problem, från Arbetets håll? I valtider och
allt menar jag.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
På en allvarligare not, utan parafraseringar, så är det ju intressant att det nu ingår tiggeri i människohandeln. De undersökningar som gjorts tidigare av bl.a. polisen och som producerats i (vänster?)tidningen DN kunde inte visa på att tiggeriet är organiserat. De flesta som rapporterat om tiggeriet (oavsett partitillhörighet) har menat att det är oorganiserat men inom s.k. familjestrukturer. Intressant att just Arbetet publicerar detta nu.
Nu har ju Polis-undersökningen något år på nacken så saker och ting kan ju ha ändrats.
Det jag undrar är (inte av dig nu snoken, utan generellt):
1. Var undersökningen felaktig från början?
2. Har tiggeriet blivit organiserat av människohandlare över tiden?
Detta då det har blivit fler tiggare. Tiggarna i mitt kvarter är visserligen ur samma skara som de alltid varit
men jag vet ju inte hur det ser ut i resten av staden.
3. Ligger det mer rätt i tiden att belysa problemet, om det är ett problem, från Arbetets håll? I valtider och
allt menar jag.

Jag frågar mig varför vissa engagerar sig i bärplockarnas i vissa fall extremt utsatta situationer, men blundar för att det kan ske på andra håll.

1. Nej, finns och har alltid funnits både och.
2. Människohandel är ju en relativt ny benämning, kallar man dom "beskyddare" låter det oftast mer hemtamt.
3. Ja, folk har tröttnat på dimmridåerna. Någon börjar alltid, kan de då ha något att tjäna på det är det inte så konstigt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hörde det på nyhetsmorgon imorse, hitta en artikel nyss. Finns säkert i fler tidningar. Sen så skrevs ju förra året om tiggare som vågat anmäla sina "beskyddare". Samt om svensk polis som jobbat under 4års tid, i Rumänien, med just detta. Så det har nog mest blundats och förvanskats. (de övriga artiklarna finns länkat längre bak i tråden..)


Edit: äh . Här. http://www.skovdenyheter.se/artikel/24767/polisen-tiggarna-ofta-del-av-kriminella-ligor

Och i DN skrev de förra året http://www.dn.se/sthlm/de-tvingade-mig-att-tigga/

Hur gammal var polisundersökningen du refera till Blöjan? Låter onekligen skumt att de haft personal ute och jobbat med det sen 2009..
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hörde det på nyhetsmorgon imorse, hitta en artikel nyss. Finns säkert i fler tidningar. Sen så skrevs ju förra året om tiggare som vågat anmäla sina "beskyddare". Samt om svensk polis som jobbat under 4års tid, i Rumänien, med just detta. Så det har nog mest blundats och förvanskats. (de övriga artiklarna finns länkat längre bak i tråden..)


Edit: äh . Här. http://www.skovdenyheter.se/artikel/24767/polisen-tiggarna-ofta-del-av-kriminella-ligor

Och i DN skrev de förra året http://www.dn.se/sthlm/de-tvingade-mig-att-tigga/

Hur gammal var polisundersökningen du refera till Blöjan? Låter onekligen skumt att de haft personal ute och jobbat med det sen 2009..

http://www.lansstyrelsen.se/stockho...0-Utsatta-EU-medborgare-i-Sverige-webbpdf.pdf
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hörde det på nyhetsmorgon imorse, hitta en artikel nyss. Finns säkert i fler tidningar. Sen så skrevs ju förra året om tiggare som vågat anmäla sina "beskyddare". Samt om svensk polis som jobbat under 4års tid, i Rumänien, med just detta. Så det har nog mest blundats och förvanskats. (de övriga artiklarna finns länkat längre bak i tråden..)


Edit: äh . Här. http://www.skovdenyheter.se/artikel/24767/polisen-tiggarna-ofta-del-av-kriminella-ligor

Och i DN skrev de förra året http://www.dn.se/sthlm/de-tvingade-mig-att-tigga/

Hur gammal var polisundersökningen du refera till Blöjan? Låter onekligen skumt att de haft personal ute och jobbat med det sen 2009..

2012 vill jag minnas men jag drar det bara lite ur arslet sådär. Skall se om jag hittar.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
På en allvarligare not, utan parafraseringar, så är det ju intressant att det nu ingår tiggeri i människohandeln. De undersökningar som gjorts tidigare av bl.a. polisen och som producerats i (vänster?)tidningen DN kunde inte visa på att tiggeriet är organiserat. De flesta som rapporterat om tiggeriet (oavsett partitillhörighet) har menat att det är oorganiserat men inom s.k. familjestrukturer. Intressant att just Arbetet publicerar detta nu.
Nu har ju Polis-undersökningen något år på nacken så saker och ting kan ju ha ändrats.
Det jag undrar är (inte av dig nu snoken, utan generellt):
1. Var undersökningen felaktig från början?
2. Har tiggeriet blivit organiserat av människohandlare över tiden?
Detta då det har blivit fler tiggare. Tiggarna i mitt kvarter är visserligen ur samma skara som de alltid varit
men jag vet ju inte hur det ser ut i resten av staden.
3. Ligger det mer rätt i tiden att belysa problemet, om det är ett problem, från Arbetets håll? I valtider och
allt menar jag.
Att man inte kan bevisa att det är organiserat är inte samma sak som att det är bevisat att det inte är organiserat.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Att man inte kan bevisa att det är organiserat är inte samma sak som att det är bevisat att det inte är organiserat.

Organiserat är det ju men frågan är ju snarare om det är tvång inblandat. I rapporten från Länsstyrelsen som Skäggot länkade till så var det inte för Sthlms del en särskilt stor del sett till det totala antalet tiggare. Antalet har dock ökat lavinartat på senare tid, det kan man inte bortse ifrån.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Organiserat är det ju men frågan är ju snarare om det är tvång inblandat. I rapporten från Länsstyrelsen som Skäggot länkade till så var det inte för Sthlms del en särskilt stor del sett till det totala antalet tiggare. Antalet har dock ökat lavinartat på senare tid, det kan man inte bortse ifrån.

Står rätt tidigt i den pdf filen "Det bör också understrykas att de siffror som redovisas i rapporten bör tolkas med försiktighet, då de delvis bygger på svarspersonernas subjektiva uppfattning om hur många personer som kan ha utnyttjats. Länsstyrelsen bedömer det ändå som värdefullt att sammanställa de tillfrågade kommunernas, polismyndigheternas och frivilligorganisationernas svar, samt sätta dem i relation till faktiska polisanmälningar."

En webbenkät till svenska tjänstemän. Även om en tiggare utfrågas, tror i alla fall inte jag denne lätt medger att denne lever under hot och våld. För om de anger är de sannolikt, likt en prostituerad för sin hallick, rdda för konsekvenserna.
 

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
-?-
Jag frågar mig varför vissa engagerar sig i bärplockarnas i vissa fall extremt utsatta situationer, men blundar för att det kan ske på andra håll.

1. Nej, finns och har alltid funnits både och.
2. Människohandel är ju en relativt ny benämning, kallar man dom "beskyddare" låter det oftast mer hemtamt.
3. Ja, folk har tröttnat på dimmridåerna. Någon börjar alltid, kan de då ha något att tjäna på det är det inte så konstigt.


Bärplockarnas situation är annorlunda. De har betalat stora pengar för att komma hit och för att ARBETA. De blir blåsta av gnidiga skitstövlar och lämnade åt sitt öde utan möjlighet att ta sig hem.

Den relevanta skillnaden är att tiggarpacket inte kommer hit för att arbeta, de kommer hit för att parasitera. Dessa snyltgäster har verkat under decennier i övriga Europa, först nu när Europa är mer öppet och det är billigare och lättare att flytta sig över gränserna har de kommit hit och parkerat arslet utanför varenda butik, tunnebanestation, etc.
Har inte sett det än här i Sverige men vänta bara tills de gör som längre söderöver; tar en unge i famnen som de nyper för att få dom att grina. Så att man spyr! :mad: Skicka det här äckliga packet tillbaka.

Det finns fullt med invandrare som kommer från betydligt jävligare förhållanden, som inte kommer hit för att sätta sig och tigga utan som kommer hit med en iver att lära och en dröm om arbete. Att Sverige inte klarar av att acklimatisera dessa och ta till vara på den positiva energin istället för att livnära det här jävla bottenskrapet är för mig en gåta.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Klart man får dåligt samvete, men det betyder inte att man kan köpa ett bättre för en tia.

Vad irriterar dig mest, att du av någon anledning får dåligt samvete, eller att det ser störigt ut?

Så sant. Samvetet baseras på annat än pengar.

Blir nog mest irriterad på att dom bara sitter där och glor och ser misserabla ut. För FAN. GÖR nåt. Vem har kommit någon vart i livet som sitter still på arlset.

Driv och ambition för människan framåt. Sen har inte alla det. Men ska VI då betala för deras jävla slaseri.!??
Nu pratar jag även om svenska medborgare som utnyttjar vårat givmilda system. :gnissla

Vilket blir på bekostnad av dom som verkligen behöver hjälpen. Det är lixom ingen ordning.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag blev just brutalt förbannad och börjar inse att det troligen är organiserat iallafall.
Var precis nere på ICA och hade tagit med mig tomflaskorna som samlats på hög och började ta onödig plats. Tanten med hucklet skriker, burkar ge mig burkar o jag går förbi o orkar inte ens säga nåt denna gång. Går in i pantrummet som är en egen ingång till ett rum bredvid ICA. Hinner stoppa i två flaskor så kommer det in en kille i munkjacka och jeans och väser nåt oförståeligt till mig. Jag säger va? Han upprepar och skriker: Dela med dig. Ge mig burkarna.
Jag bara tittar oförstående och sen förstår jag att det är tiggarens polare. Då blir jag lack att jag ens tänkt tanken att ge henne kvittot och fräser NEJ tillbaka till snubben.
Ser sedan hur han står utanför och trakasserar kund efter kund.
Han fick mig precis att bestämma mig att aldrig mer ge dem ett jota. Hädanefter köper jag situation Stockholm och skaffar mig ett fadderbarn istället. :mattias
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Doften av naivitet i denna tråd... :D
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Är det bara jag som undrar varför det kommer hit folk från Estland, Lettland, Litauen och Polen och jobbar, men varenda en som kommer från Rumänien är sjuk, skadad eller kan helt enkelt inte jobba av någon oförklarlig anledning vilket gör att de tigger?
:rolleyes:
:glömdet:huvet
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
some things are too obvious.... varför inte bara samla ihop detta pack o skicka hem dem med en buss igen... (sannolikheten att de kommer tillbaka är ju rätt uppenbar iofs)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Micke™;6030937 skrev:
some things are too obvious.... varför inte bara samla ihop detta pack o skicka hem dem med en buss igen... (sannolikheten att de kommer tillbaka är ju rätt uppenbar iofs)

Förklaringen stavas E och U. Fri rörlighet har både för- och nackdelar.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Är det bara jag som undrar varför det kommer hit folk från Estland, Lettland, Litauen och Polen och jobbar, men varenda en som kommer från Rumänien är sjuk, skadad eller kan helt enkelt inte jobba av någon oförklarlig anledning vilket gör att de tigger?
:rolleyes:
:glömdet:huvet

Gjorde lite vvs installationer åt en byggfirma för ett tag sen. Varenda en av deras anställda snickare och stenläggare var rumäner. Alla jobbade som fan. Ingen ordning på nåt och dom lyssnade på knivhuggarmusik och skrek o tjöt, ville bara säga att det faktiskt finns rumäner som jobbar också. Stötte även på ett gäng på ett varv i bergen, rätt värdelösa men dom jobbade. Fast dom utgör väl en procent kanske..
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Vår nya hyresvärd i Sthlm lyxrenoverar med endast rumänsk arbetskraft. De tjänar 24:50 kr timmen. Är usla hantverkare men jobbar sju dagar i veckan mellan 06:30 och 20:00. Han drar dessutom av deras boende på lönen (bor nio personer en tvåa i ett av de två hus som renoveras). Byggnads har varit på plats men då de förvarnade sin ankomst så utrymde de bygget i god tid. Hyresvärden fick dock bakläxa på att "han" rivit asbest (golvlim och pannrumsisolering) utan rätt dokumentation. Det revs av Rumänerna utan skydd och gick på vanlig deponi i vanlig öppen container.
Om jag fick välja mellan att utnyttjas så (här snackar vi hur de uttnyttjas i SVERIGE, ser antagligen inte bättre ut på deras hemmaplan) eller sätta mig utanför Hemköp med en kopp så vore valet inte självklart.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Vår nya hyresvärd i Sthlm lyxrenoverar med endast rumänsk arbetskraft. De tjänar 24:50 kr timmen. Är usla hantverkare men jobbar sju dagar i veckan mellan 06:30 och 20:00. Han drar dessutom av deras boende på lönen (bor nio personer en tvåa i ett av de två hus som renoveras). Byggnads har varit på plats men då de förvarnade sin ankomst så utrymde de bygget i god tid. Hyresvärden fick dock bakläxa på att "han" rivit asbest (golvlim och pannrumsisolering) utan rätt dokumentation. Det revs av Rumänerna utan skydd och gick på vanlig deponi i vanlig öppen container.
Om jag fick välja mellan att utnyttjas så (här snackar vi hur de uttnyttjas i SVERIGE, ser antagligen inte bättre ut på deras hemmaplan) eller sätta mig utanför Hemköp med en kopp så vore valet inte självklart.

Ring och anmäl så de kommer dit utan förvarning. Eller ge mig namn och adress så kan jag sköta det lite snyggt med en bilbomb.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top