Thunderace-tråden!

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Det känns tamme fan pinsamt att fråga om det här men jag måste bara få nån klarhet. Hur är era strålkastare egentligen kopplade? Vilka lyktor lyser vid halv- respektive helljus?

Jag köpte hojen ny år 2000 så jag vet att ingen har varit framme och pillat på lyktorna så de är i orört originalskick. Har aldrig behövt byta en lampa ens.

På min cykel är, om man sitter på cykeln, vänster lykta alltid tänd och är således halvljus. Höger lykta tänds bara vid helljus/ljustuta. Jag har av den anledningen alltid tagit för givet att det är vänster lykta som har en H4:a lampa medan helljuset är H7-lyktan. Vid helljus så tänds H7 och helljus-tråden i H4:an. - Trodde jag.

Men idag när jag hade tänkt att justera ljusbilden så finner jag mig själv ståendes framför cykeln som en total idiot ... Jag fatta nada!

H4:an sitter i min HÖGRA strålkastare. Detta är också den enda reflektorn som är "spräcklig"/ojämn. Den vänstra reflektorn som innehåller halvljuslampan (H7:an) är helt slät.

Men VARFÖR har man en H4:a som bara tänds vid helljus? Halvljustråden tänds ju aldrig. :va

Jag trodde för en stund att kontakterna var ombytta så fel lampa tänds vid hel respektive halv, men det är omöjligt att koppla fel eftersom kablarna är för korta. Kontakterna har dessutom bara 2 kablar vardera så det är helt enkelt omöjligt att tända den andra tråden i H4:an.

Kan nån vara så vänlig att förklara för mig om något likt förbannat är felkoplat på mig hoj? Ska det verkligen vara så att H7-lampan används till halvljus och H4:an bara till helljus?

Vilken styrka ska det egentligen vara på H7:an? Jag tycker den lyser pissigt men det står ingenting på den. I England så är H7:an så vitt jag vet bara på 35w. I mina handböcker står det dessutom att det ska sitta 2st H4:eek:r i hojen... (Vilket inte får plats.)

Svenska hojar ska vara som din (och min) bara högersidans h7:an på 1/2 men h7 OCH vänster sidans helljustråd på hel. många drar dock en kabel mellan h7:an och H4:ans "halvljuståd" (förstärkt 1/2 ljus) men ljusbilden blir fel för besiktningen och det tar ju nån amp. ström till. de blir ju tom. tre glödtrådar som lyser på hel.
H7 12v 55w
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Wibäck>> Har du nån koll på dina stålomspunna broms-slangar? Längder, nipplar osv... Eller blir jag tvungen att lossa alla mina och kopiera dem igen?

Jag gjorde så att jag tog loss mina (de ska ju ändå bytas) och så åkte jag till Dunlop Hiflex i Tornby industriområde och bad dem kopiera slangarna i stålomspunnet. Gjort på en kvart och sedan åkte jag vidare till jobbet. Sexhundra-någonting gick det på.

Tegheim skrev:
Broms-vätska, funkar Preems för oss dödliga eller ska man köpa Hi-Tech?

Om man smiska mycket bana så kan det vara läge att ha koll på kokpunkten, men om man byter vätska varje år så duger det nog med rätt klassad vätska från vilken butik som helst. Själv fattar jag ingenting så jag frågar i fackhandeln vad som är bäst och så köper jag det. Bromsvätska är inte dyrt.
 
Last edited:

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Wibäck> Du pratade om att bromsolja blir för gammal om man öppnar flaskan. Oljan som man häller i bromssystemet utsäts ju oxå för samma luft när man öppnar? Så länge originalflaskan är tillräckligt försluten så förstår jag inte problemet? Nyfiken bara.

I bromsvätskebehållaren finns ju en (ett?) pessar som gör att det blir nästan ingen luft alls kvar i den när man pressat bort luften, sullat lite och fått på locket. Det kan vara bra med lite trasor under behållaren vid den manövern. Det jag kläckte ur mig är ren hörsägen och kom från en mekaniker i den butik jag köpte bromsvätskan.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Appropå flexande bromsslangar ... Kan inte även kopplingsslangen börja flexa?

(Som ni märker så söker jag med ljus och lykta efter en förklaring till varför jag inte kommer överens med min koppling.)

På 3,4,5-ans växel så kan jag snurra bakhjulet allt lättare när jag frikopplar men på ettan så går det minsann trögt... Jo, jag fattar att det har med utväxlingen å göra men det är ju ändå mysko att det bara är lite motstånd motstånd på 5-ans växel men rejält trögt på ettan. Skillnaden är betydligt större i procent än vad jag uppfattar att skillnaden är i utväxling.

Svenska hojar ska vara som din (och min) bara högersidans h7:an på 1/2 men h7 OCH vänster sidans helljustråd på hel. många drar dock en kabel mellan h7:an och H4:ans "halvljuståd" (förstärkt 1/2 ljus) men ljusbilden blir fel för besiktningen och det tar ju nån amp. ström till. de blir ju tom. tre glödtrådar som lyser på hel.
H7 12v 55w

Tack för svar.

Men jag begriper ändå inte varför man i så fall har satt dit en H4:a om man bara, med tanke på ljusbilden, kan använda den som helljus. :confused:

Det vore ju mer logiskt (tycker jag) att använda en H4:a som halv/hel och sen den andra lyktan som extra helljus. Jag trodde ju att detta var "grundkonfigurationen" så jag hade funderat på att köpa ett H7-xenon-kit för att hotta upp helljuset. Det sket sig nu...

Min ställskruv för att sänka helljuset är skruvat i botten men likt förbaskat så fungerar den lyktan bäst som sökarljus för när marsianerna anfaller. Är det så för er mer?
 
Last edited:

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Appropå flexande bromsslangar ... Kan inte även kopplingsslangen börja flexa??
klart den kan, men då lär det nog synas åxå vara nått på gång, det är inga jätte tryck till kopplingen. (har metallomspunnet där åxå jag.)
btv. min 1:a dunkar i rätt ordentligt från neutral -har "alltid" varit så (man får vara bestämmd), men sen är allt lungt


Men jag begriper ändå inte varför man i så fall har satt dit en H4:a om man bara, med tanke på ljusbilden, kan använda den som helljus. :confused:

Det vore ju mer logiskt (tycker jag) att använda en H4:a som halv/hel och sen den andra lyktan som extra helljus. Jag trodde ju att detta var "grundkonfigurationen" så jag hade funderat på att köpa ett H7-xenon-kit för att hotta upp helljuset. Det sket sig nu...

Min ställskruv för att sänka helljuset är skruvat i botten men likt förbaskat så fungerar den lyktan bäst som sökarljus för när marsianerna anfaller. Är det så för er mer?
Sitter lampan rätt?! om ja = sannt, prova med en annan h4.
Mitt ljus fungerar bra även på natten. (och lyser bättre än på min SV)
Går väl visst med xenon! slå tex xenonkungen (Dom kränger halvsatser under mc och snöskoter) en pling eller köp en h4 xenon och ett drivdon som reservdel (säljer dom åxå) men använd bara helljusdelen "no problem".
Skitskallen som tog in den svenska ljuskonfigurationen borde fan få nicka en hockey puck. Det finns ju länder som har (som du skrev) 2xH4. (fast en del länder har 2x 35/35w "moppe lampa" det lär nog inte vara bättre) = finns alltid nån som har det dj...gare :)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Sitter lampan rätt?! om ja = sannt, prova med en annan h4.
Mitt ljus fungerar bra även på natten. (och lyser bättre än på min SV)
Går väl visst med xenon! slå tex xenonkungen (Dom kränger halvsatser under mc och snöskoter) en pling eller köp en h4 xenon och ett drivdon som reservdel (säljer dom åxå) men använd bara helljusdelen "no problem".
Skitskallen som tog in den svenska ljuskonfigurationen borde fan få nicka en hockey puck. Det finns ju länder som har (som du skrev) 2xH4. (fast en del länder har 2x 35/35w "moppe lampa" det lär nog inte vara bättre) = finns alltid nån som har det dj...gare :)

Om man ska vara fullt laglig så får man inte montera xenon på halvljuset. Xenon får bara monteras på halvljuset på fordon som har automatisk nivåreglering enligt bilprovningen.

Med tanke på priserna för ett xenonkit på xenonkungen så tror jag att jag håller mig till ebay. Där får man 3-4 kit för samma pris. Men tack ändå för tipset.
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Men jag begriper ändå inte varför man i så fall har satt dit en H4:a om man bara, med tanke på ljusbilden, kan använda den som helljus. :confused:

Det vore ju mer logiskt (tycker jag) att använda en H4:a som halv/hel och sen den andra lyktan som extra helljus. Jag trodde ju att detta var "grundkonfigurationen" så jag hade funderat på att köpa ett H7-xenon-kit för att hotta upp helljuset. Det sket sig nu...

När jag köpte min Ace var det åt h-vete felkopplat original. Jag minns inte riktigt vad som var fel, men det fanns inget avbländat halvljus och eftersom cykeln aldrig blivit besiktad var det inte åtgärdat. Jag kopplade själv om det på det enda självklara sättet, dvs H4 i den asymmetriska insatsen och H7 för förstärkt helljus i den andra. Det finns ingen rimlighet i att det ska vara på något annat sätt.
 

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Ingen insats på thundern är asymetrisk, och inget glas heller.
.
MEN nog får man en känsla av att det är nått sjukt med konfigurationen.
-drog i väg och kollade på en "kompis" -97:a åxå h7 på halv.:huvet:huvet:huvet
Han åker oftast även med halvjustråden i h4:an aktiv, men glömde ta bort "byglingen" vid en besiktning.
Enda kommentaren av besiktaren den gången var typ: inte mycket mer ljus på hel du! bes UA
det här får en ju att börja tänka ännu mer.
Är det ingen som känner nån på yamaha som kan bekräfta hur det är tänkt att det ska vara??
Min kontakt har semester 3 veckor till........
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ingen insats på thundern är asymetrisk, och inget glas heller.
.
MEN nog får man en känsla av att det är nått sjukt med konfigurationen.
-drog i väg och kollade på en "kompis" -97:a åxå h7 på halv.:huvet:huvet:huvet
Han åker oftast även med halvjustråden i h4:an aktiv, men glömde ta bort "byglingen" vid en besiktning.
Enda kommentaren av besiktaren den gången var typ: inte mycket mer ljus på hel du! bes UA
det här får en ju att börja tänka ännu mer.
Är det ingen som känner nån på yamaha som kan bekräfta hur det är tänkt att det ska vara??
Min kontakt har semester 3 veckor till........

Eftersom verkstadshandboken och service-manualen båda talar om 2*H4:a så vore det onekligen intressant att veta hur det brukar se ut i andra länder. De måste ju ha andra lyktsatser.

Handlar det månne om att det drar för mycket ström om man ständigt har 110watt på halvljuset? I så fall så skulle jag kunna tänka mig att sätta en strömbrytare på byglingen till H4:ans halvljus så jag bara slår på det (manuellt) när det är mörkt. (Jag kör inte så värst mycket i mörker.) Sen kan man sätta dit ett relä så att halvljuset på den lyktan slocknar när helljuset går på. Så man inte bränner båda trådarna.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Här nedan är ett lykthus ifrån en T-ace i England. Det är ju konstruerat för 2*H4:a. Men då tycks ju de dock köra med 35/35watt H4:a enligt verkstadshandboken.
 

Bifogat

  • thunderace headlight front.jpg
    thunderace headlight front.jpg
    11.3 KB · Visningar: 115
  • thunderace headlight back.jpg
    thunderace headlight back.jpg
    12.1 KB · Visningar: 119

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Läser i "specifications" att generatorn ska ge 28A vid 5000r/min.
2x60w =120w / 12v = 10A så då finns det 18A (216watt vid 12v) kvar till tändning, exup, "små lamporna" och batteri laddning så nog ska det räcka.
hur mycket generatorn pallar kontenuerligt (stavning) är en annan sak, men då man "normalt" tänder 55+60 på helljus lär det nog inte vara nån fara.
En liten (o gogglad) fråga?
Var köper man H4 35/35w ???? bara yamahas egna eller?
Jag vet att yamaha har art nr på dom, men är dom ensamma om dom?
Samma sak med instrument (mätar belysnings lampor) 1,7w och indikerings do. 3,4w
Hittade då inga hos philips.
Dessutom hittar jag inget el-chema över lyset till varken 4SV5-080 eller 4VD5-030 det skulle ju kunna bringa lite ljus över frågan.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det är nog bara i England de använder 35/35 på diverse lampor.

Hoppas nu bara att ingen får för sig att köpa ovanstående lykta ifrån England. Tänk på att de kör på fel sida vägen där så reflektorn blir helt kacko i Sverige. Ett 2*H4 lykthus från ett land med högertrafik tillsammans med två bi-xenon-lyktor i vore mumma dock... :)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Idag va vi ute och åkte, verkar som jag inte lyckades 100 med mitt bromsvätske-byte. Den är lite svampig i frambromsen vid första nypet, sen blir de bättre och bättre... Får nog lufta om det igen, är så lite vätska och så känsligt att de är svårt att få det bra.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Idag va vi ute och åkte, verkar som jag inte lyckades 100 med mitt bromsvätske-byte. Den är lite svampig i frambromsen vid första nypet, sen blir de bättre och bättre... Får nog lufta om det igen, är så lite vätska och så känsligt att de är svårt att få det bra.

Skruva loss bromsoken så kan du vrida och vända på dem så att luften rör sig.
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Ingen insats på thundern är asymetrisk, och inget glas heller.

Nu har jag kollat och det stämmer som du säger, MEN reflektorerna är olika och den högra är gjord mer för att sprida ljuset (om än inte asymmetriskt) och den vänstra är en typisk fjärrstrålkastare. Så vill man xenon-konvertera helljuset så går det väl alldeles utmärkt att göra det i den vänstra insatsen med en H7.
 

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Nu har jag kollat och det stämmer som du säger, MEN reflektorerna är olika och den högra är gjord mer för att sprida ljuset (om än inte asymmetriskt) och den vänstra är en typisk fjärrstrålkastare. Så vill man xenon-konvertera helljuset så går det väl alldeles utmärkt att göra det i den vänstra insatsen med en H7.
Håller med att den mest logiska lösningen känns som halvljus på halvljus tråden i H4:an och helljus i H4:ans helljus tråd och H7:an. (så hadde väl du Wibäck redan kopplat):krama :fyllisar
För min del låter jag det vara som det nu är och inväntar svar från "min" yamaha kontakt (som jag sa tidigare har han semester i 3 veckor till).
Får jag en himmla massa tid o energi över nån dag efter att jag börjat jobba (snart slut semester :brinnerup) tror jag att jag ställer hojen framför ljusprovaren "bara för att" och kollar vad resp. tråd i resp. insats ger för ljus. :va
 

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Sitter med svar på frågan om lyset nu.
För eur (-england) headlight 12V 60Wx1 / 55Wx1 (det är helljustråden i H4:an och H7:an det) Har sett el.chemat så det finns inget tvivel längre.
"allt" detta finns i en "Supplementary service manual" 4SV-AE2.
Hojarna är typade med H7 som halvljus och helljustråd i H4+H7 som hel.
Att jag fortfarande tycker det kännns aaningen bakvänt är en annan sak.
Om man sedan väljer att göra på nått annat sätt är ju upp till vara och en.
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Sitter med svar på frågan om lyset nu.
För eur (-england) headlight 12V 60Wx1 / 55Wx1 (det är helljustråden i H4:an och H7:an det) Har sett el.chemat så det finns inget tvivel längre.
"allt" detta finns i en "Supplementary service manual" 4SV-AE2.
Hojarna är typade med H7 som halvljus och helljustråd i H4+H7 som hel.
Att jag fortfarande tycker det kännns aaningen bakvänt är en annan sak.
Om man sedan väljer att göra på nått annat sätt är ju upp till vara och en.

Det liknar ju det som var kopplat original på min hoj. Fattar jag rätt då att det inte finns något avbländat halvljus? Är det förenligt med svensk väglagstiftning?

:confused:
 

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Läste i en annons att G-pack var monterat och det tog bort elektronikbegränsningen i växellådan, var hittar man denna G-pack? Tycker min susar iväg med annan kraft på 3:an och uppåt så jag misstänkte att den var begränsad på 1:an o 2:an. E det så måntro?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Läste i en annons att G-pack var monterat och det tog bort elektronikbegränsningen i växellådan, var hittar man denna G-pack? Tycker min susar iväg med annan kraft på 3:an och uppåt så jag misstänkte att den var begränsad på 1:an o 2:an. E det så måntro?

Om man ska tro på det som skrivs i länken nedan så tvingades motorcykeltillverkare begränsa effekten på låga växlar p.g.a. utsläppskraven (och ljudnivån?). Dessa utsläppskrav hittade EU-politikerna dock på efter att Thunderacen slutat tillverkas så alla T-ace ska tydligen vara helt "ostrypta". Varför ett G-pack på en T-ace således bör vara fullständigt bortkastade pengar.

http://www.bikersoracle.com/thunder/forum/showthread.php?t=1642&

http://www.intobikes.co.uk/products...g=12&search="G-pack"&sg=AND&sf=latest&sd=DESC

EDIT:

Jag kollade på Nikko Racings hemsida och G-packs finns faktiskt för T-aces årsmodell 98-02. Den ska släppa begränsningen på andra och tredje växeln. Jag har dock ingen aning om det överhuvudtaget finns en begränsning på de svensksålda maskinerna. Hade aldrig hört talas om det här innan idag.

Sen kan man ju dock undra vad man ska men nått sånt där till? Ettan ska ju vara ostrypt i vilket fall och ettan räcker ju för att köra i maximal tillåten hastighet i Sverige.

http://direct.nikkoracing.com/boutique_us/fiche_produit.cfm?ref=GP-Y978&type=12&code_lg=lg_us&num=1

Warning : G-Pack changes engine's characteristics and performance. The utilisation of the module is not allowed on public roads : its use is strictly meant for competition on closed racing tracks.
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top