Thunderace-tråden!

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Same same, jag hittar bara bak-slangar, ska söka igen. Men de finns massa annat godis där som är farligt att hitta!

Jo, ebay kan bli dyrt om man surfar där för länge...

Appropå bromsvätska. Jag använder biltema delux och hojen brukar stanna för det mesta. Det är väl kanske inte att föredra om man planerar att köra Le Mans-24 timmars, men annars så ... :)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jo, ebay kan bli dyrt om man surfar där för länge...

Appropå bromsvätska. Jag använder biltema delux och hojen brukar stanna för det mesta. Det är väl kanske inte att föredra om man planerar att köra Le Mans-24 timmars, men annars så ... :)

Tur att man inte är smart nog att lyckas få till ett Ebay-konto och PayPal. Hmm... Ska byta bromsvätska iaf, kan ju "tvätta" en gång med Biltema De-lux och sen byta till vintern igen.

Mina beryktade EBC HH-belägg finns billigt på Ebay, att rekomendera!!
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Glid-skydd på tanken? Finns de att få tag i som är utskurna till våra thunders eller åker vi för gamla touringcyklar för att de ska finnas? Jag märker att vi aktiv körning så är de jobbigt att nypa sig fast runt tanken vid hårda inbromsningar och lite väl halt när man ska hänga av osv. Universal ligger på omkring 3-400:- hos handlaren här hemma. Men slipper gärna klippa o klistra själv då jag inte är något estetiskt geni.



Idag blir det byte av bromsolja, främst fram är i stort behov skulle jag tro. Bak använder man sällan.

Full gas!
 

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Appropå bromsvätska. Jag använder biltema delux och hojen brukar stanna för det mesta. Det är väl kanske inte att föredra om man planerar att köra Le Mans-24 timmars, men annars så ... :)
Det här karske verkar dumt..:Bugar
Men alltså hur menar du nu?
Är det fukten du/ni är oroliga över? ser även att Tegheim tvivlar på produkten.
-är själv lite restriktiv till vissa av biltemas produkter, men???.......
.....Dot4 är en Dot4, annars får den inte säljas som....Dot4.
Jag använder iof. Ate:s Dot4 ur ,5 l plåtburk (plåt mkt. mindre fuktvandring jämfört med plast) :yoparty
Jag har rätt många fordon så vätskan hinner inte bli gammal i öppnad burk med stängt lock..(blir åxå fukt ur luften):fyllisar
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det här karske verkar dumt..:Bugar
Men alltså hur menar du nu?
Är det fukten du/ni är oroliga över? ser även att Tegheim tvivlar på produkten.
-är själv lite restriktiv till vissa av biltemas produkter, men???.......
.....Dot4 är en Dot4, annars får den inte säljas som....Dot4.
Jag använder iof. Ate:s Dot4 ur ,5 l plåtburk (plåt mkt. mindre fuktvandring jämfört med plast) :yoparty
Jag har rätt många fordon så vätskan hinner inte bli gammal i öppnad burk med stängt lock..(blir åxå fukt ur luften):fyllisar

Ja, det är mycket riktigt DOT4-bromsvätska som Biltema säljer, men det betyder bara att produkten uppfyller minimikraven för DOT4. Det finns bättre och sämre DOT4-kvalificerade bromsvätskor.

Jag är tämligen säker på att Valentino Rossi inte kör omkring med biltema de-lux i sina bromsar. Han kör nog omkring med något som är dyrare är 25 år gammal konjak. ;)
 

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Ja, det är mycket riktigt DOT4-bromsvätska som Biltema säljer, men det betyder bara att produkten uppfyller minimikraven för DOT4. Det finns bättre och sämre DOT4-kvalificerade bromsvätskor.

Jag är tämligen säker på att Valentino Rossi inte kör omkring med biltema de-lux i sina bromsar. Han kör nog omkring med något som är dyrare är 25 år gammal konjak. ;)

Ok! Då är jag med.
Är inblandad (som "chefsmek/byggare")i en rallycross bil och där använder vi åxå "lite" dyrare grejor för att höja kokpunkten.
hadde trummbroms "runt om" på min "raggarbil".
Ökade prestandan (en hel del) på den samma, det blev en riktig AHA upplevelse första hårdare inbromsningen efter en 110+++ repa. (typ som runt 8000r/min på 5:an med esset)
Bromsfejdning / överhettade bromsar och kokande bromsvätska kom vid ca70 sen var det bara att ratta och hoppas :huvet gick dock bra, men fy f..n vad långt 1820kg rullar från 70km/h
- den bilen har skivbroms nu.
 
Last edited:

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
krach puckar / frame sliders var hittar man sånna till rätt (billigt) pris? :tummenupp
.
Jag la nämligen esset på trotoaren i förrgår pga. att jag rullade fram den en halv meter (jag stod på sidan hojen). stödet tog troligen i marken och vek upp sej under rörelsen frammåt.:brinnerup
Gissa vilken suprice jag fick när hojen plötsligt är strax ovanför knähöjd medan jag fortfarande håller i styret, och hur tung den kan vara, höll den i princip med vänster hand.:yoparty
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
krach puckar / frame sliders var hittar man sånna till rätt (billigt) pris? :tummenupp
.
Jag la nämligen esset på trotoaren i förrgår pga. att jag rullade fram den en halv meter (jag stod på sidan hojen). stödet tog troligen i marken och vek upp sej under rörelsen frammåt.:brinnerup
Gissa vilken suprice jag fick när hojen plötsligt är strax ovanför knähöjd medan jag fortfarande håller i styret, och hur tung den kan vara, höll den i princip med vänster hand.:yoparty

Ebay, ebay och ebay.

Tips. Kursa kraschpuckar med inbyggd fjädring. Är lite dyrare men jag har fått för mig att det är betydligt skonsammare mot ramen.
 

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Ebay, ebay och ebay.

Tips. Kursa kraschpuckar med inbyggd fjädring. Är lite dyrare men jag har fått för mig att det är betydligt skonsammare mot ramen.
Tack för tips, ska kolla...
Har dock samma problem (eller lycka) som Teigheim med konton osv.
Fixade dock mina vita "ebay" blinkers glas via grannens dotter som bor med en engelsman som hon träffat i Australien!!!!!!!
Dock är dom i sverige (i grannhuset) då hon studerar "färdigt" i år.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Tack för tips, ska kolla...
Har dock samma problem (eller lycka) som Teigheim med konton osv.
Fixade dock mina vita "ebay" blinkers glas via grannens dotter som bor med en engelsman som hon träffat i Australien!!!!!!!
Dock är dom i sverige (i grannhuset) då hon studerar "färdigt" i år.

Det kan vara bra med kontakter ifrån den undre världen ... :tummenupp
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
krach puckar / frame sliders var hittar man sånna till rätt (billigt) pris? :tummenupp
Som tidigare sagts e-bay
Jag är själv nöjd med de som köpts från Engineeringsolutions (se tidigare i tråden) maila så får du dem för typ 570 pix & slipper vänta på en auktion...
engineeringsolutions@ntlworld.com
Jag köpte puckar & bobbiner och har "testat" dem i en lågfartsvurpa där de räddade kåporna nästan helt :tummenupp
(570 var för både puckar & bobbiner...)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Det finns bra sätt, och det finns dåliga sätt att byta bromsvätska. Idag har vi testat båda sätten!

Dåligt sätt: Att förlita sig på Biltemas auto-bleeder-grej med inbyggd backventil. Samt att tömma hela systemet. Det tog evigheter innan vi fick något tryck och till slut kasserades Biltema-grejen och vi körde på gammalt hederligt vis. Tänk bara på att INTE trycka in bromshandtaget helt innan ni öppnat ventilen. Testade även att skjuta i bromsvätska nerifrån och upp, och det hade säkert funkat jättebra om vi gjort så från början. Gick bra till slut och nu är det bytt. Sammanfattningsvis kan man nog säga att trycket från frambromsen är för dåligt för att backventilen ska funka propert i förhållande till en bil-broms. Gör som vi gjorde på hoj nr 2.

Bra sätt: På hoj nr2 så gjorde vi på ett annat sätt. Började med att suga ur det mesta av den gamla oljan ur behållaren och rengöra den. Sen fylla på med ny fräsch. Sen är det bara att lufta som vanligt tills man ser att bromsvätskan byter färg vid oket. Det går ganska fort och krävs två man, men det blev garanterat mindre jobb än försökskanin nr1.

Huvudsaken är att bägge blev suveränt bra och ny fräsch olja i båda. Inga svampiga bromsar heller. Dock märker man stor skillnad på mina gummi-slangar i förhållande till polarens stålomspunna.


Wibäck> Du pratade om att bromsolja blir för gammal om man öppnar flaskan. Oljan som man häller i bromssystemet utsäts ju oxå för samma luft när man öppnar? Så länge originalflaskan är tillräckligt försluten så förstår jag inte problemet? Nyfiken bara.

Godnatt!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det känns tamme fan pinsamt att fråga om det här men jag måste bara få nån klarhet. Hur är era strålkastare egentligen kopplade? Vilka lyktor lyser vid halv- respektive helljus?

Jag köpte hojen ny år 2000 så jag vet att ingen har varit framme och pillat på lyktorna så de är i orört originalskick. Har aldrig behövt byta en lampa ens.

På min cykel är, om man sitter på cykeln, vänster lykta alltid tänd och är således halvljus. Höger lykta tänds bara vid helljus/ljustuta. Jag har av den anledningen alltid tagit för givet att det är vänster lykta som har en H4:a lampa medan helljuset är H7-lyktan. Vid helljus så tänds H7 och helljus-tråden i H4:an. - Trodde jag.

Men idag när jag hade tänkt att justera ljusbilden så finner jag mig själv ståendes framför cykeln som en total idiot ... Jag fatta nada!

H4:an sitter i min HÖGRA strålkastare. Detta är också den enda reflektorn som är "spräcklig"/ojämn. Den vänstra reflektorn som innehåller halvljuslampan (H7:an) är helt slät.

Men VARFÖR har man en H4:a som bara tänds vid helljus? Halvljustråden tänds ju aldrig. :va

Jag trodde för en stund att kontakterna var ombytta så fel lampa tänds vid hel respektive halv, men det är omöjligt att koppla fel eftersom kablarna är för korta. Kontakterna har dessutom bara 2 kablar vardera så det är helt enkelt omöjligt att tända den andra tråden i H4:an.

Kan nån vara så vänlig att förklara för mig om något likt förbannat är felkoplat på mig hoj? Ska det verkligen vara så att H7-lampan används till halvljus och H4:an bara till helljus?

Vilken styrka ska det egentligen vara på H7:an? Jag tycker den lyser pissigt men det står ingenting på den. I England så är H7:an så vitt jag vet bara på 35w. I mina handböcker står det dessutom att det ska sitta 2st H4:eek:r i hojen... (Vilket inte får plats.)
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Intressant att du tog upp det där med att lufta bromsar Tegheim. Jag svor åt kopplingen idag och fick hålla på o gegga lite med bromsvätskan. (Psst. Det heter bromsvätska. Bromsolja är det där man håller på bromsskivorna på gamla cyklar för att få låsningsfria bromsar ... ;) "Red-neck ABS-conversion." )

Jag har börjat tycka att kopplingen tar dåligt och de smäller rejält i lådan när jag petar i ettan. Jag pallade därför upp bakdäcket och testade hur pass lättsnurrat det var när jag frikopplade med växeln i. Blev inte nöjd...

Det är omöjligt att snurra bakdäcket om jag försöker göra det i samma ögonblick som jag trycker i kopplingen. Om jag väntar i 1-2 sekunder så går det dock att snurra däcket. Trycket byggs alltså upp succesivt... :confused: Men det går så pass trögt att det rör sig inte en cm på egen hand om jag försöker "sätta snurr" på däcket. Hur är det för er?

Nog borde det väl gå lättare att snurra däcket om man frikopplar? Cykeln drar inte om jag frikopplar när jag stannar, men bevisligen så släpper det dåligt. Vätskan bytte jag idag på en gång och det är rejält luftat. Kan slitna lameller bidra till ett sånt här problem? Cykeln har gått 3100 (relativt lugna) mil och lamellerna är aldrig bytta.
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Kpllingsproblem

När du ändå har problem med kopplingen G-Man så tar jag upp mitt problem.
Rev ner kopplingen och satt ihop den som förr, trodde jag. En lamell skulle tydligen ha ett jack i sig och sitta längst ut. Jag har dubbel och trippelkollat och alla ser exakt likadana ut på den fronten. En lamell är dock smalare än dom andra så jag satt den längst ut. Sen prövade jag koppla medans jag höll dit tryckplattan för hand och då åkte den ut, bra tänkte jag, då funkar den! Sen när jag dragit dit fjädrarna och plattan och kopplar så händer absolut ingenting. Har inget motstånd i handtaget ens. Någon som har en aning om vad jag gjort för fel? Ska den smalare lamellen sitta längst in kanske?

// Tomas
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
När du ändå har problem med kopplingen G-Man så tar jag upp mitt problem.
Rev ner kopplingen och satt ihop den som förr, trodde jag. En lamell skulle tydligen ha ett jack i sig och sitta längst ut. Jag har dubbel och trippelkollat och alla ser exakt likadana ut på den fronten. En lamell är dock smalare än dom andra så jag satt den längst ut. Sen prövade jag koppla medans jag höll dit tryckplattan för hand och då åkte den ut, bra tänkte jag, då funkar den! Sen när jag dragit dit fjädrarna och plattan och kopplar så händer absolut ingenting. Har inget motstånd i handtaget ens. Någon som har en aning om vad jag gjort för fel? Ska den smalare lamellen sitta längst in kanske?

// Tomas

Har du tappat bort den lilla bollen?

Står ju ingenting i verkstadshandboken om att de ska vara olika tjocka. Däremot så står det som sagt om att en av dem ska ha ej skåra och att den ska sitta längst ut. Har du monterat fel lameller?
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Har du tappat bort den lilla bollen?

Står ju ingenting i verkstadshandboken om att de ska vara olika tjocka. Däremot så står det som sagt om att en av dem ska ha ej skåra och att den ska sitta längst ut. Har du monterat fel lameller?

Ska kolla om bollen sitter där! Fel lameller har jag dock inte för jag har inte bytt eller nåt, bara kollat efter skador på kopplingskorg då motorn börjat vibrera på alla varvtal. Återkommer!

/tomas

Edit: Problemet löst. Var bara att lufta kopplingen. Men den vibrerar fortfarande. Ska lyfta ur motorn i helgen och kika.
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
G-man> Menar du att du har motorn igång när du försöker snurra hjulet med kopplingen intryckt? Iom dessa våt-kopplingar så är de lite lurigt när hjulet får jobba själv har jag märkt. Exempelvis så kan den i vissa fall börja snurra hjulet även i friläge om hjulet är i luften. Märkte att det gjorde så på vår 2-takts-cross iaf. Men de va bara att lägga foten på däcket så stannar det. Så de har ingen kraft.
Samma är att om kopplar med växel i och motorn igång så kan oljan göra att de vill driva lite lite iaf. Det är många skivor som ska dela på sig helt och inte ha någon som helst friktion för att de inte ska bli lite lite snurreffekt. Vet inte riktigt hur jag ska förklara.

Jag har bytt mina lameller när dom börjat slira på höga varv. Jag har oxå fått lufta ur kopplingen när jag hade problem med smällar i lådan och tungväxlat. Det är lite korkat att när man parkerar thundern så är högsta punkten banjon på kopplingen, så luftbubblor kan vandra dit ifrån behållaren... Vet att vi fick hålla på länge att bråka och luta cykeln massa och skapa vibrationer i slangaran så luften vandrade upp i behållaren.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
G-man> Menar du att du har motorn igång när du försöker snurra hjulet med kopplingen intryckt? Iom dessa våt-kopplingar så är de lite lurigt när hjulet får jobba själv har jag märkt. Exempelvis så kan den i vissa fall börja snurra hjulet även i friläge om hjulet är i luften. Märkte att det gjorde så på vår 2-takts-cross iaf. Men de va bara att lägga foten på däcket så stannar det. Så de har ingen kraft.
Samma är att om kopplar med växel i och motorn igång så kan oljan göra att de vill driva lite lite iaf. Det är många skivor som ska dela på sig helt och inte ha någon som helst friktion för att de inte ska bli lite lite snurreffekt. Vet inte riktigt hur jag ska förklara.

Jag har bytt mina lameller när dom börjat slira på höga varv. Jag har oxå fått lufta ur kopplingen när jag hade problem med smällar i lådan och tungväxlat. Det är lite korkat att när man parkerar thundern så är högsta punkten banjon på kopplingen, så luftbubblor kan vandra dit ifrån behållaren... Vet att vi fick hålla på länge att bråka och luta cykeln massa och skapa vibrationer i slangaran så luften vandrade upp i behållaren.

Hjulet hänger i luften på ett par pallbocker. (Skitsmidigt budgetdepåstöd :) )

Motorn är av och jag försöker att snurra hjulet med handkraft samtidigt som jag har ettan i och frikopplar. Det går på ren svenska skittrögt!

Konstruktionen med banjokopplingen uppe vid kopplingshandtaget är ju nånting för darwin-awards ... Hur kan de bara komma på idén att ha en krök på systemet som ligger högre än insugshålet till bromsvätskan?!?!


Just nu har jag skruvat lös hela kopplingshandtaget för å kunna vinkla det så att eventuell luft i banjokopplingen ska kunna stiga!
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Du måste typ slå på handtaget så du skapar hydraliska vibrationer för att få upp bubblorna. Alternativt så lyftar du hela systemet igen :)
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top