Thunderace-tråden!

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Någon som vet vart man kan köpa exempelvis en huvtröja med yamaha-loggan o kanske "thunderace" på eller nån likn?

Huvtröja är inte att rekomendera, det finns många rapporterade händelser där fartvinden har tagit tag i luvan i höga hastigheter & lyft föraren från hojen...dom hittas sällan igen
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
NASA har beräknat att det finns cirka 322 huvtröjepiloter i omloppsbana runt jorden. En del har uppskattningsvis kommit så långt som till Saturnus, men då har de haft väldigt stora luvor.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Allvarligt? blir de sånt segel av den så man kan ryckas av? Så långt har ja inte tänkt... Kör ju ofta med Huvtröja på Enduro-slingan eller krossbanan, men där går de ju inte så fort...

Men vanliga sweatshirts då? Nånstans man kan köpa med äkta yamaha-loggos på?
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Haha, jag förstod ju att Mattias skämtade, sen trodde ja väl att du använde uttrycket "dom hittas sällan igen" för att dramatisera det hela lite... får väl ursäkta min klantighet där då =)

But still, inga kläder? =)
 

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Jag ska byta drivlina på hojen och i paketet jag köpte av Jofrab fanns det ett kedjelås med, ett sådant "standard" där en bricka låser fast "låslänken". På firman där jag ska göra jobbet vägrar dem dock att sätta på sådana utan det ska vara ett "nitat" kedjelås. Visst kan jag köpa det för 50 spänn men... är detta nödvändigt? Jag hade en RF900 förrut som hade "standard" kedjelås utan problem och den ligger i liknande klass som Dunderässet i effekt. På butiken jag köpte drivlinan sa dem att sådana standardlås även användes inom banrejsing och där är ju effekten ytterligare ett snäpp högre.
Tankar och åsikter om detta?

Mitt förra drivpaket hade "std" lås (ej nitat)
Det hade gått +900mil vid byte.
Det jag nu (själv) monterat (jofrab) har som ditt "std". lås.
....den som monterat det förra paketet hade satt en "najtråd" (tunn sträng) mitt på låset/låslänken som nån sorts X-tra säkerhet och sedan satt lite silikon på utsidan (förmodligen som vibrations skydd).
Jag har ingen aning om detta är nödvändigt, men jag gjorde likadant.
Det höll ju i alla lika länge som drivpaketet! :yoparty
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Mitt förra drivpaket hade "std" lås (ej nitat)
Det hade gått +900mil vid byte.
Det jag nu (själv) monterat (jofrab) har som ditt "std". lås.
....den som monterat det förra paketet hade satt en "najtråd" (tunn sträng) mitt på låset/låslänken som nån sorts X-tra säkerhet och sedan satt lite silikon på utsidan (förmodligen som vibrations skydd).
Jag har ingen aning om detta är nödvändigt, men jag gjorde likadant.
Det höll ju i alla lika länge som drivpaketet! :yoparty

Bara 900 mil på en kedja? Glömde du att smörja den?

Jag har haft min T-ace sen hon föddes år 2000. Jag har kört ca. 2.800 mil på originalkedjan och den (och dreven) är i perfekt skick!

Tvättar man och smörjer in dem väl så håller de ju i tusentals mil.

Träffade en snubbe med en Varadero för några år sedan. Han körde med automatisk kedjesmörjning på sin och han var uppe i 4.500mil.

Skaffa en scottoiler så slipper ni oroa er för frekventa kedjebyten. Ni tjänar snabbt in inköpskostnaden.

http://www.bikersoracle.com/thunder/forum/showthread.php?t=48

http://www.bikersoracle.com/thunder/forum/showthread.php?t=1822

http://www.bikersoracle.com/thunder/forum/showthread.php?t=1216

(PS. jag har inte ens en automatisk kedjesmörjare.)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Någon som har några tider eller topfarter på T-acen? 0-100, 0-200? Toppfart i verkligheten?
Va en kille som frågade hur den skulle stå sig mot hans 1400kg tunga 700hk-bil... men jag är inte pilot nog att ställa upp på sånt, tänkte om nån testat...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Någon som har några tider eller topfarter på T-acen? 0-100, 0-200? Toppfart i verkligheten?
Va en kille som frågade hur den skulle stå sig mot hans 1400kg tunga 700hk-bil... men jag är inte pilot nog att ställa upp på sånt, tänkte om nån testat...

Klicka på DENNA LÄNK för å läsa lite siffror om acceleration m.m.

När Thundern når sin maxfart på 260 km/h står det dock drygt 270 km/h på mätaren ...

Med normalviktig förare och passagerare samt toppbox ligger toppfarten på ca 240 km/h. (Nu vet ni det så ni behöver inte testa själv ... )

Thundern drar troligen den där skorven på 0-100 men skulle ni räjsa så torskar du nog på kvartsmilen.
 
Last edited:

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Bara 900 mil på en kedja? Glömde du att smörja den?
Nepp!
smörjer regelbundet med "kedjevax"
...men killen jag köpte hojen av (i våras) påstod att paketet gått ca 900mil, sen har jag adderat ca 250mil.
Bakdrev å kedja ser (såg) bra ut, det var för att kolla oljeläckage (som jag trodde var från utgående axeln ur vxl.lådan, men inte då) jag såg att framdrevet inte var vackert.
och eftersom jag inte vill chansa nått så bytte jag.:tummenupp
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Nepp!
smörjer regelbundet med "kedjevax"
...men killen jag köpte hojen av (i våras) påstod att paketet gått ca 900mil, sen har jag adderat ca 250mil.
Bakdrev å kedja ser (såg) bra ut, det var för att kolla oljeläckage (som jag trodde var från utgående axeln ur vxl.lådan, men inte då) jag såg att framdrevet inte var vackert.
och eftersom jag inte vill chansa nått så bytte jag.:tummenupp

Kedjevax har fördelen att det sitter kvar länge. Nackdelen är att all skit som fastnar i vaxet också sitter kvar länge. Som att köra omkring med slippasta.

Tvätta kedjan så kommer du att märka hur enormt mycket mjukare alla länkar kommer att röra sig!

Kedjan och dreven ska självklart bytas samtidigt. Kom också ihåg att plocka bort främre kedjeskyddet med jämna mellanrum och ta bort all skit som finns där.

OBS. Använd för Guds skull inte avfettning på kedjan! Detta förstör o-ringarna. Tvätta kedjan i motorolja!
 
Last edited:

Hypersportis

Live For The Ace, Die For The Gixxer
Gick med
30 Mar 2008
Ort
göteborg
Hoj
GSX-R 1100 & Thunderace
G-man, använder du kedjevax med regelbunden kedjetvätt eller?

Något speciellt vax som förordas framför andra? Själv använder jag Castrols kedjevax.

Fick inspiration att se över kedjan nu. Det bara regnar här så det passar bra å tvätta ren den.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
G-man, använder du kedjevax med regelbunden kedjetvätt eller?

Något speciellt vax som förordas framför andra? Själv använder jag Castrols kedjevax.

Fick inspiration att se över kedjan nu. Det bara regnar här så det passar bra å tvätta ren den.

Jag tvättar kedjan var 300-500 mil ungefär. Varje gång jag byter bakdäck, samt en gång när däcket är halvslitet.

Jag dränker in den i motorolja och gnuggar sen bort all vax m.m. Innan jag börjar kan kedjan vara så stel att håller jag i den så står den rakt ut i luften flera länkar. Kedja på viagra helt enkelt. Efter oljetvätten så upplevs den vara betydligt mycket mer ... avslappnad och slak.

När man sen tittar på hur oljan ser ut ... gisses. Man kan inte förstå hur så mycket skit överhuvudtaget kan ha suttit fast på kedjan!

Efteråt får man dock torka kedjan rejält med trasor (som inte luddar allt för mycket) annars blir det ett sjuhelsikes oljesprut när man börjar köra igen. Lägg den på en trasa över natten.

Jag brukar därefter smörja in den i Shells Advance kedjespray. (Har ingen aning om det finns bättre/sämre produkter) Detta lägger sig som ett "lock" över de inoljade o-ringarna. Låt torka några timmar.

Om ni plockar bort kedjan från hojen vid denna tvätt så skall ni självklart vara mycket noga med att sätta tillbaka den på exakt samma sätt. Vänd den inte bak och fram och in och ut.

Smörj sen kedjan med jämna mellanrum. (Innifrån!!!) Max var 50:e mil om vädret är perfekt och underlaget torrt. Betydligt oftare om ni kör i regn och på grus.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Du....är det inte ganska mkt enklare att bara köpa en ny kedja?

Kedja + två drev = minst 2000 kr om du ska ha kvalitet. (Om du byter själv vill säga. Lägg på minst en femhundring om du vill få det gjort på verkstad.)

Har du lust att slösa tid och pengar på att förstöra kedjor och byta varannan sommar istället för att göra ett billigt och enkelt jobb en gång per sommar så är det självklart upp till dig. Själv är jag en mekonom. (Gillar och meka, och snål som fan.)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Klicka på DENNA LÄNK för å läsa lite siffror om acceleration m.m.

När Thundern når sin maxfart på 260 km/h står det dock drygt 270 km/h på mätaren ...

Med normalviktig förare och passagerare samt toppbox ligger toppfarten på ca 240 km/h. (Nu vet ni det så ni behöver inte testa själv ... )

Thundern drar troligen den där skorven på 0-100 men skulle ni räjsa så torskar du nog på kvartsmilen.

De är mer drag i den gamla Acen än jag trodde ju =) Så snabb på 1/4milen, de är bra tycker jag original och så gammal hoj. Körde ju bara 12.65sec/187km/h med sportbilen =) Tack G-man, han ville inte ens ställa upp längre =)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
De är mer drag i den gamla Acen än jag trodde ju =) Så snabb på 1/4milen, de är bra tycker jag original och så gammal hoj. Körde ju bara 12.65sec/187km/h med sportbilen =) Tack G-man, han ville inte ens ställa upp längre =)

En siffra i det där sammanhanget som jag tycker är minst lika intressant som accelerationsvärdena är att T-acen har kortare bromssträcka från 100 km/h till 0 km/h än en R1:a årsmodell 2001. Detta är anmärkningsvärt eftersom R1:an väger 30 kilo mindre!

Påminner mig om reklambilderna på T-acearna som fanns 1996. Efter att en T-ace gjort en hård inbromsning så var asfalten alldeles knövlig och ihoptryckt framför cykeln... :tummenupp
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Men R1an fick ju väldigt dålig kritik för sina bromsar när den kom oxå vet ju alla som läst BIKE =) Min arbetskamrat som ägde min innan tycker dock att CBRen är strået vassare, ett fruktansvärt bett, men T-acen är stabilare.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Men R1an fick ju väldigt dålig kritik för sina bromsar när den kom oxå vet ju alla som läst BIKE =) Min arbetskamrat som ägde min innan tycker dock att CBRen är strået vassare, ett fruktansvärt bett, men T-acen är stabilare.

Bladen är en renodlad sporthoj och skall som sådan jämföras med R1, GSXR1000, ZX-10r o.s.v. Thundern är en supersport tourer och skall jämföras med t.ex. Blackbird och Hayabusa. Båda dessa hojar får stryk på de flesta banor om de tävlar med Thundern. (Det beror på hur mycket det svänger...)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top