Svetsköp

LUNKEN

skrapat axeln
Gick med
7 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
En vässad 14E, HAHAHA.
ta reda på någon auktion på någon verkstad som gått i KK
där kan man hitta svetsar till bra pris.ESAB å Kempi tycker jag är bra.men ska du svetsa alumineum å rostfritt så skulle jag köpa en TIG svets.

/Mattias
 

Shitbreak

ihopskruvad...
Gick med
18 May 2003
Ort
ÖLAND, Färjestaden
Hoj
Metrakit Räser. TILLSALU
Köp en Kemppi el esab 3-fas., där man kan byta slang-paket. Det är slangen som slits., använd 0,6mm munstycke när du svetsar tunn plåt. Med större munstycke går det hål och slår sig lättare!
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Tobbe_N skrev:
var kan man köpa denna dillon gassvets då?
Scandria 08/92 04 00 info@scandria.se enl tfn katalogen. Går även söka på nätet t.ex. Dillon welding etc

Gpx skrev:
Skära alu med den där kan väl inte gå så bra va? inte så lyckat med vanlig skärbrännare?
Alldeles rätt. Det närmaste jag kommer är att alu smälter när jag försöker svetsa den..... Jo, jag har faktiskt lyckats svetsa alu med den; det går, fast jag vågar inte prova på nåt dyrbart.
/u
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kanske bra-å-veta-info, pratade med min alu-svetsare igår kväll när han fixa mitt topplock som jag bränt två avgassäten på. En bra alu-svets (AC/DC) måste klara minst 80 ampere vid 100% intermittensfaktor, dvs fullt ös hela tiden. Klarar den inte av det blir det bara kattskit av svetsarna eftersom den inte har strömmen det krävs att värma upp lödstället länge nog för att alu't ska smälta.

Den bör även klara elektroder på minst 4 mm. Normalt på en klena alu-saker som fotpinnar etc kör man inte med grövre än ca 2 mm. Slangpaketet bör mao vara rätt kraftigt och definitivt vara vattenkylt.

Det kanske framgår att alu inte är helt trivialt att svetsa. ...och man bör nog gå på en svetskurs först.
 
Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Vanlig gas är bra till mycket men ska man bara använda den till att värma loss prylar och skära i svart med så duger det med syra och gasol.

Tilläggas bör att svetsning med gas är betydligt svårare för gemene man än med MIG. Även elektrodsvetsning kan vara lurigt om man är ovan, speciellt med tunt gods.

Ni som funderar på gas utan att känna till speciellt mycket om dem ska nog ta reda på lite mer om acetylen som det kan hända otäcka grejer med om man inte är försiktigt, själv har jag precis hämtat mej från en mindre explosion med acetylengas (hörseln tog lite stryk).


ulf_lundin skrev:
Fortsätter prata Dillon gassvets eftersom jag använder den mest.
Har köpta 5l flaskor, dvs. inte dyrt ha dom hemma. Hårdlöda aluminium går utmärkt, även lyckats svetsa alu nån enstaka gång (verkar mkt svårt). Värma/skära går utmärkt. Svetsa rostfritt likaså, fast oxå svårt. Värma och bocka/räta ut, bygga små grejor, värma loss hårt sittande prylar istf att dra/slå sönder dom är mina vanligaste jobb. Men även rostlagning, främst där det inte syns. Byggt expansionskammare etc oxå. Har absolut mer nytta av Dillon än av MIG/MAGen.
/u
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Blip skrev:
Ni som funderar på gas utan att känna till speciellt mycket om dem ska nog ta reda på lite mer om acetylen som det kan hända otäcka grejer med om man inte är försiktigt, själv har jag precis hämtat mej från en mindre explosion med acetylengas (hörseln tog lite stryk).

Man behöver ju inte ens tända gaslågan eller få backslag för att bli nervös. Det räcker med att välta tuben på golvet för att tuben ska börja bli oroväckande varm! Det (och mycket annat) är iaf något man bör ha kunskap om innan man ens närmar sig en acetylen-tub.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
andersbrink skrev:
Tubhyran hos AGA ligger runt 100 spänn i månaden + moms för en stor tub. Sen tillkommer kostnaden för själva gasen. Mison-8 kostade 780 spänn (+moms) i vintras, dvs en stor 1-1/2 meters tub.

Mja, där i landet kanske. Kommer inte ihåg exakt vad det kostade här i landet, men i alla fall kom jag fram till att det va onödigt dyrt med tanke på hur lite jag sist å slutligen skulle svetsa. Och 100 spänn i månaden är ju onödigt mycket om man inte svetsar mer än en eller ett par gånger i halvåret, i o f s så kan man ju fråga sig vad man ska med en svets till om man inte svetsat mer än det....
 

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Själv köpte jag en begagnad 5 liters tub för ca xxkr fylld med mison. Då slipper man månadshyran.

Fick även tag på en jätteshysst ESAB 180 A mig/mag på en nätauktion.

Inte för att jag svetsar mycket men det är trevligt att kunna göra det när man vill.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Deefred skrev:
Själv köpte jag en begagnad 5 liters tub för ca xxkr fylld med mison. Då slipper man månadshyran.

Problemet är när man ska fylla tuben igen... då registreras tuben och man åker på tub-hyra. Kan iofs lösas genom att man fryser ned mottagartuben till -25 grader och "lånar" gas från en annan tub.
 

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
gävle suburbs
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
andersbrink skrev:
Problemet är när man ska fylla tuben igen... då registreras tuben och man åker på tub-hyra. Kan iofs lösas genom att man fryser ned mottagartuben till -25 grader och "lånar" gas från en annan tub.
fel en 5liters tub äger man....då dyrare att fylla på men man tjänar igen det om man inte använder svetsen så mycket(har det själv)
sen så tycker jag att man ska satsa på ett märke med kvalitet så om tex esab,kempi även telwin särskilt om du ska ha en 220v svets
den här kanske vore nått?
http://www2.blocket.se/view/1276651.htm?l=0
 
Last edited:

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
andersbrink skrev:
Problemet är när man ska fylla tuben igen... då registreras tuben och man åker på tub-hyra. Kan iofs lösas genom att man fryser ned mottagartuben till -25 grader och "lånar" gas från en annan tub.

Betalade ca 400 kr för en fyllning till min friköpta 5 liters tub.
Inte så farligt tycker jag.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Deefred skrev:
Betalade ca 400 kr för en fyllning till min friköpta 5 liters tub.
Inte så farligt tycker jag.

Nackdelen, som jag förstått det, med att köpa flaska är att om den av nån anledning inte längre är godkänd så e det bara att köpa ny. Hyr du flaska så e det ju bara att byta om den inte längre är godkänd.
 

YZF750

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
YZF750R -95
Men om man nu gett sig faan på att kunna svetsa lite aluminium och har några (många) tusenlappar över, är det nån som har kläm på nåt mer som krävs av TIG:en än att det som andersbrink redan nämnt.
Riktigt gamla saker för 10-15k har man ju sett på blocket ibland men frågan är om det är nåt att ha?
 

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lite här o lite där
Hoj
En svart Kawwa o en svart Sucka
YZF750 skrev:
Men om man nu gett sig faan på att kunna svetsa lite aluminium och har några (många) tusenlappar över, är det nån som har kläm på nåt mer som krävs av TIG:en än att det som andersbrink redan nämnt.
Riktigt gamla saker för 10-15k har man ju sett på blocket ibland men frågan är om det är nåt att ha?

Allt under 250 amp, är inget att ha. Jag har en 250 på jobbet vilket jag tycker är minimum vad man kan ha, ligger o bränner på max hela tiden nästan vi har även 400 amp svetsar vilket är betydligt bättre ös i det är o rekomendera om du ska svetsa i grovt matreal. En 250 klarar du dig upp till 10mm (med ett jäkla tålamod om du inte förvärmer)

Se till så att alla knappar fungerar som dom ska. Typ slopdown/updown, balance, gasefterströmning bla.bla
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Gpx skrev:
Allt under 250 amp, är inget att ha. Jag har en 250 på jobbet vilket jag tycker är minimum vad man kan ha, ligger o bränner på max hela tiden nästan vi har även 400 amp svetsar vilket är betydligt bättre ös i det är o rekomendera om du ska svetsa i grovt matreal. En 250 klarar du dig upp till 10mm (med ett jäkla tålamod om du inte förvärmer)

Se till så att alla knappar fungerar som dom ska. Typ slopdown/updown, balance, gasefterströmning bla.bla

Då e ju bara frågan att hur ofta svetsar man tjockare material än 8mm som vanlig hemma pulare? Det man vanligtvis svetsar ligger är väl mellan 0,7 och 3-4 mm skulle jag gissa. 150-180 amp svets av bra kvalité skulle jag nog tro blev mitt val om jag köpte en.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lokke skrev:
150-180 amp svets av bra kvalité skulle jag nog tro blev mitt val om jag köpte en.

Vet inte om någon noterade mitt förra inlägg om intermittensfaktorn, det är den viktigaste parametern. En alu-tig-svets ska klara av minst 80 ampere vid kontinuerligt drift. Det spelar ingen roll om strömmen är 400 amp om den bara kan användas 2% av tiden innan den stänger av sig själv - då hinner ju alu't svalna mellan "stötarna".
 

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Ort
Älmhult
Hoj
CB1000Turbo -97
Alu svets är inte värt pengarna för en vanlig svennson.
Jag köpte en ESAB DC tig (ej alu) för 10000:- då var den beg.
Skulle jag haft en AC så hade den kostat det dubbla.

Vad gäller tig, så kan jag bara instämma i att en ESAB 150-180A är perfekt för hemmapularen. Köpte själv en 150 med en fri köpt 5l tub. Och man behöver INTE köpa en ny om den inte håller måttet, Du byter ju ut den mot en annan varje gång du fyller på gas! Det du betalar för när du köper en 5Liters är "panten".
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top