Svetsköp

T.P.O.D

Y Town Wheelors
Gick med
31 Oct 2005
Ort
ystad
Hoj
Husa 650, 05, Z750 ,08
oFFkeFF skrev:
Det lutar åt mig/mag med gastub, inte fel att kunna skära heller.
Men vet fortfarande inga märken på svetsar, förutom biltema ungefär, iofs kan det väl vara så att biltema fungerar?



finns flera bra märken, kempi gör bra mig/mag, även Esabs svetsar funkar bra, kan nog hitta en för hyfsat pris där, behöver ju inte ha den största med mest amp i.
 

Joper666

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Cb750
Tänkte dra upp den här tråden igen eftersom jag precis köpt en ny svets.

Blev en smashweld 180 som jag bara hört gott om :)

Problemet är att trycket på framsidan för alla el beteckningar är slitet och väldigt otydligt. Tänkte därför höra här om någon vet om den går på 10 eller 16A säkring. Vill inte dra 1.5mm2 sladd om den går på 16A. Skulle uppskatta om någon kunde ta ett kort på bilden också.

/Johan
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det lutar åt mig/mag med gastub, inte fel att kunna skära heller.
Men vet fortfarande inga märken på svetsar, förutom biltema ungefär, iofs kan det väl vara så att biltema fungerar?

Det går att svetsa AL med MIG. Svetsen blir inte så snygg kanske men den håller bra. Jag har en Clas i Sjön ProMig200 3fas som jag köpte -92. Jag har svetsat massor med olika saker i stål, rostfritt och Al under åren som gått.

Hojar, Bilar, Båtar, Hydrokoptrar, konstverk, stativ, jorbruksredskap,...m.m.


Jag betalade 4995:-. Det enda jag behövt byta är tråd :D och munstycken.
 

Joper666

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Cb750
Jorå. Menade mer att sladden som är för upp till en 16a säkring på 2.5mm^2 kostar det tredubbla jämfört med den som är till för 10a på 1.5mm^2. Båda är till för 3fas prylar dvs.
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
Alu-svetsning är inget man ska vara rädd för som hobbysvetsare, skaffar man bara rätt grejor så är det inte så svårt att lära sig, dock så ska man nog behärska miggen bra innan man ens försöker.
Med en tig så är det inte svårt att hålla koll på smältan särskilt inte om man har en fotpedel vilket är en stor fördel vid alu-svetning, aluminium kräver en enorm värme i början då värmen sprider enomrt.

Köpte en Esab DTA200 med fotpedal för ett par år sen för 8000:- hade då aldrig svetsat med tig. började öva lite på vanligt stål och rostfritt sen var inte aluminium nått större problem. Krävs dock rätt mycke övning innan man får till bra svetningar.


Går även rätt bra att svetsa alu med en vanlig mig har en 250A kemppi som jag har svetsat lite alu med. Går bra utan dragande slangpaket har man bara ett kort slangpaket så går det fint.. Bäst blir det om man förvärmer först med gasen.

Edit: Med miggen så är det mycket svårare att hålla koll på smältan blir lätt så att allt ligger på golvet.:tungan
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Jorå. Menade mer att sladden som är för upp till en 16a säkring på 2.5mm^2 kostar det tredubbla jämfört med den som är till för 10a på 1.5mm^2. Båda är till för 3fas prylar dvs.

Ta o förklara hur du menar nu, trefas använder alltid numera 5x2,5 o inte 1,5 samt att trefas minsta uttag är på 16A, enfas 10A kan man ha 3x1,5 till, men ännu bättre är 3x2,5
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top