Svensk RR 2014

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Då bör alltså klubbarna och SVEMO vara ute i bättre tid nästa säsong, med att spika och boka tävlingsdagar och banor?

Inte Svemo, dom är förbund och bokar inget. Men klubbar/föreningar har varit ute i god tid, dock sprack det väl lite mellan ARC och Anderstorp motorbana plötsligt "kalldusch"! Och det gör allt väldigt påtagligt när datum försvinner. Man la väl nyligen till ett prel datum i aug/sept som det försöker ordnas för och då är man på typ + - noll i antal tävlingar.
MEN, det är väl så att många vill åka på lite större banor som Anderstorp, Mantorp och inte Sviestad.
Antagligen blir inte året mycket bättre så ska sporten ha en framtid får man nog bita ihop och göra det bästa av situationen.
Mårtensson skrev ett mycket bra inlägg längre upp.

Förhoppningsvis blir nästa år bättre i antal banor och tävlingar och då kommer det kännas riktigt uppåt säkert.
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Ok, jag trodde att SVEMO var med och satte tävlingskalender.
Det var därför jag nämnde dom tillsammans med klubbarna.
Nåja, det visar bara hur färsk jag är o hur lite man vet.
Finns mycket att lära?
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Ok, jag trodde att SVEMO var med och satte tävlingskalender.
Det var därför jag nämnde dom tillsammans med klubbarna.
Nåja, det visar bara hur färsk jag är o hur lite man vet.
Finns mycket att lära��

Jo Svemo är delaktiga att bestämma kalendern tillsammans med arrangörerna på arrangörsmöten men dom hyr eller bokar inga banor, det är arrangörens uppgift.
ARC hade nog ett datum prel-bokat med banan för det datumet har i princip SM alltid startat med sedan många år tillbaka. Sen hände nåt ......... tyvärr....
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Förra säsongen var det 3000 kr inkl. fredagsträning på SO tävlingarna. (Gelleråsen och Falkenberg) Det var väl ungefär samma på de andra tävlingarna också.

Hur ser en fredagsträning ut? Hur mycket körtid är det? På lördag och söndag så är det ett kval och ett race?

Det jag vill och vilket lockar mig mer till bandagar med "låtsastävlingar" är så mycket mer körtid till ungefär samma pengar som en sm helg. Hade sm helgerna varit billigare så hade jag kunnat tänka mig köra som det är nu. Sen självklart så vill jag se fler banor i kalendern, men det låter inte som om det kommer hända till denna säsongen.

Sen har jag till skillnad från många andra inga problem att köra med sbk. Jag skulle bara tycka det vore roligt och tror att övergången från rookie till sbk skulle ha blivit mindre när de snabba förarna i rookie hänger på de i sbk.

Ljudet kan väl inte vara något jätte problem för sm? Tycker ju isf att det borde märkas att det också blev svårar att boka banor för bandagar och låtsastävlingar vilket inte tycks vara då tex bikepromotion har bokat 3 helger på anderstorp
 
Last edited:

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
En av orsakerna till att en SM-helg kan vara "dyrare per körtimme" är att det krävs fler ambulanser, läkare, m.m.

Förstår ärligt talat inte hur man som förare kan tumma på sånt.

Hur ser en fredagsträning ut? Hur mycket körtid är det? På lördag och söndag så är det ett kval och ett race?

Det jag vill och vilket lockar mig mer till bandagar med "låtsastävlingar" är så mycket mer körtid till ungefär samma pengar som en sm helg. Hade sm helgerna varit billigare så hade jag kunnat tänka mig köra som det är nu. Sen självklart så vill jag se fler banor i kalendern, men det låter inte som om det kommer hända till denna säsongen.

Sen har jag till skillnad från många andra inga problem att köra med sbk. Jag skulle bara tycka det vore roligt och tror att övergången från rookie till sbk skulle ha blivit mindre när de snabba förarna i rookie hänger på de i sbk.

Ljudet kan väl inte vara något jätte problem för sm? Tycker ju isf att det borde märkas att det också blev svårar att boka banor för bandagar och låtsastävlingar vilket inte tycks vara då tex bikepromotion har bokat 3 helger på anderstorp
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
En av orsakerna till att en SM-helg kan vara "dyrare per körtimme" är att det krävs fler ambulanser, läkare, m.m.

Förstår ärligt talat inte hur man som förare kan tumma på sånt.

En annan orsak kan ju också vara att det är betydligt färre förare på en sm helg än på en bandag och det kan bero på att man för så lite för vad man betalar. Dock så räcker det med två ambulanser för min del vilket bikepromotion har och skulle själv aldrig köra ett race utan ambulans
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Kört med nog varje arrangör i Sverige och ALLA har ambulans.
Vilka har du kört med i så fall??

En av orsakerna till att en SM-helg kan vara "dyrare per körtimme" är att det krävs fler ambulanser, läkare, m.m.

Förstår ärligt talat inte hur man som förare kan tumma på sånt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nu sticker jag ut hakan och drygar mig lite. . . . Man är ingen racer om man väljer bandagar framför race för körtiden, man får körtid på träningar och vanliga bandagar, en sm-helg åker man på för Race! :fakta
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Nu sticker jag ut hakan och drygar mig lite. . . . Man är ingen racer om man väljer bandagar framför race för körtiden, man får körtid på träningar och vanliga bandagar, en sm-helg åker man på för Race! :fakta


Dock så känns det som om ni "riktiga" racers börjar försvinna sakta men säkert och det blir bara färre som kör sm. Senast jag körde med bike promotion i september så var det uppemot 50 startande i blå, röd och svart grupp! Varför är det så många som kör låtsasrace och inte sm? Kan det vara att folk känner att de får ut mer?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Dock så känns det som om ni "riktiga" racers börjar försvinna sakta men säkert och det blir bara färre som kör sm. Senast jag körde med bike promotion i september så var det uppemot 50 startande i blå, röd och svart grupp! Varför är det så många som kör låtsasrace och inte sm? Kan det vara att folk känner att de får ut mer?

Tja, jag förstår inte heller men en bidragande orsak kan ju vara att race-helgerna pratas ner så hårt på forum så de som börjat fundera på att starta hoppar över det och kör bandagar istället för alla säger att det är bättre. . . . . . många klagar utan att ens testat innan.
 
Last edited:

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
skrev jag att det inte krävs ambulans på vissa bankörningar? nej...

På en SM-helg krävs det att en läkare är på plats samt minst 2 ambulanser om jag minns rätt. vilket är en läkare och en ambulans mer än på en vanlig bandag?

Kört med nog varje arrangör i Sverige och ALLA har ambulans.
Vilka har du kört med i så fall??
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
skrev jag att det inte krävs ambulans på vissa bankörningar? nej...

På en SM-helg krävs det att en läkare är på plats samt minst 2 ambulanser om jag minns rätt. vilket är en läkare och en ambulans mer än på en vanlig bandag?

På tävling i allmänhet SM eller inte SM så krävs två bemannade ambulanser och en läkare på plats. Fast det komiska är att läkaren kan vara läkare inom vilket område som helst. Utan att nämna klubb så vet jag en som använde en läkargynekolog för att uppfylla kravet :D.
Finns nog många ambulansförare och sjuksyrror som kan hantera trauma och skador bättre än den läkaren.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Hur ser en fredagsträning ut? Hur mycket körtid är det? På lördag och söndag så är det ett kval och ett race?

Oftast är det 2 pass och ibland 3 pass på ca 25-30 min.
Visst får man inte så mycket bantid på en race helg, men det du får är kvalitet på de få passen som man kör. T.ex. om du kör R600 som jag slipper du alla andra klasser och du kör med/mot de du senare skall tävla mot. Jag kör 100 gånger hellre 2 pass med bara 600:eek:r än 4 pass med 600cc och 1000cc blandat.

Sedan tycker jag att det är svårt att ladda om till för många pass på en tävlingshelg. Du vill ju ge max varje pass du kör och om du har 6-7 pass på en dag så skulle i alla fall jag ha svårt att köra på max. Sedan skulle det gå åt sjukt mycket däck om man vill pressa tider på så många pass.

På en bandag/träning får man mängdträning och grundfart och på race får man fartträning.
 
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000
Dock så känns det som om ni "riktiga" racers börjar försvinna sakta men säkert och det blir bara färre som kör sm. Senast jag körde med bike promotion i september så var det uppemot 50 startande i blå, röd och svart grupp! Varför är det så många som kör låtsasrace och inte sm? Kan det vara att folk känner att de får ut mer?


Jag håller inte med dig här. Och jag är ärlig talat ganska trött på diskussionen om kostnad vs körtid.

Det är jätteroligt att så många väljer att köra bandagar. Det skapar bredd och det kommer vara bra för sporten i framtiden. Men till en bandag åker man för att köra hoj, ha trevligt, lära sig köra hoj, lära sig banorna och stilla ha begäret och kanske även för att träna. Då kan man också köra 6 pass om dagen och ändå räcker det med att byta däck varannan dag. Till en SM deltävling åker man för att tävla och mäta sig mot de bästa i sin kategori. Antingen i motionärscupen, i Rookie eller sm klasserna där det körs om tre svenska mästerskap.

Jag tror det är helt fel om SM ska närma sig bandagskonceptet. Istället ska vi få SM deltävlingarna att bli så bra som möjligt så det får nuvarande bandagsförarna att vilja börja TÄVLA och mäta sig mot de bästa eller enligt sin egen ambition. Träningarna som erbjuds inför ett sm är till för att ställa in hojen, välja rätt däck till racet och själv komma in i körningen ordentligt. Och har vi 2x30 min träning på fredagen, 1kval och 1race på lör och sön så är det alldeles tillräckligt. Mer än så orkar man normalt sett inte om det ska vara kvalitativ körning. Dessutom är det tillräckligt för däckskontot också.

Så, vill man köra mycket hoj och bara utmana sig själv så kör bandagar, vill man tävla mot likasinnade och ta ett stort steg i sin egen körning, kör SM. Man kan jämföra det med att spela fotboll utan eller med målburar. (Viss ironi ;) )
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Jag tror också att det kan vara så att flera danska "bandagsarrangörer" de sista åren infört cup och serie med poängutdelning och prispengar. Exempelvis en arrangör har en serie för "elitlicensierade" samt en för "senior/rookie" uppdelat i 600 och 1000. Serierna går på Anderstorp, Mantorp, Brno, Oschersleben samt andra banor i tyskland/tjeckien. Prispengar på 10k för serievinnare och neråt till femte. En race, bandagshelg eller vad vi nu väljer att kalla det innehåller ofta kval, två heat i varje klass. Samt "skojrace" i form av b och c finaler och ibland nåt långlopp.

Åtminstone de arrangemang jag kört har varit välarrangerade från min synvinkel och sista året så har det också blivit fler och fler hyfsat snabba förare som kört (allt är förstås relativt men på finalen i Anderstorp så var vi väl en 25-30 förare som låg mellan 1,35-1,40 tider)
Verkar också som fler och fler väljer detta alternativ, mer "bang for the buck" tycker vissa.

Åtminstone för oss som bor i södra Sverige så kan det bli ett alternativ, det är inte mkt längre att ta sig till en bana i tyskland än exempelvis Karlskoga. Visst, det går aldrig att ta ifrån att det är mer prestige och status att köra sm men att kalla det för "låtsastävlingar" börjar bli omodernt kan jag tycka. Det är bara att inse att SM fått konkurrens från utomstående aktörer på gott och ont. När jag var som mest aktiv på -90 talet fanns bara SM och i princip inga utomstående aktörer, nästan allt var arrangerat av klubbarna, ville man köra hoj på bana så var det SM serien som gällde. Men så ser det inte ut idag som bekant.

Jag propagerar varken för det ena eller andra, kör gärna sm om det passar min kalender o budget, vill bara få fram att en del av det vi ser i sjunkande startfält kan ha att göra med att utomstående aktörer sista tiden vässat sin produkt och börjat inrikta sig på "raceförare" också.
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Hur ser en 1 dags tävling ut?
Som gelleråsen 1/6 tex.
Enbart kval och race?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
På tävling i allmänhet SM eller inte SM så krävs två bemannade ambulanser och en läkare på plats. Fast det komiska är att läkaren kan vara läkare inom vilket område som helst. Utan att nämna klubb så vet jag en som använde en läkargynekolog för att uppfylla kravet :D.
Finns nog många ambulansförare och sjuksyrror som kan hantera trauma och skador bättre än den läkaren.

Du har helt rätt, men det är fortfarande minst 11 terminer studier plus 18 månader AT innan en läkare specialiserar sig så jag skulle vilja påstå att alla läkare oavsett specialitet har hyfsat bra koll på hur man hanterat ett trauma.
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
Så det krävs alltså två bemannade ambulanser och läkare för alla tävingar, även på "bandagstävlingar"? Det hade jag inte en aning om, men är osäker på om det alltid har följts. tack för infon.
 

Carry ARC

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2010
Ort
Gislaved
Hoj
Nada 01
Så det krävs alltså två bemannade ambulanser och läkare för alla tävingar, även på "bandagstävlingar"? Det hade jag inte en aning om, men är osäker på om det alltid har följts. tack för infon.

Eftersom det inte finns några regler från Svemo som gäller för de här låtsastävlingarna som bandagsarrangörerna ägnar sig åt så behöver de inte läkare eller ens ambulanspersonal. När det inte behövs ett polistillstånd så behöver de inte följa FAP heller. De behöver inte följa banlicensen vad gäller antal funktionärer heller eftersom den inte gäller för den här sortens verksamhet. Så det är ingen anledning för förare att lösa ut sin licens heller då den inte gäller om inte banlicens och det där med supervisors eller jury vid tävling gäller eller finns på plats. Kan ju finnas vissa delar som gör att det kostar lite mer att arrangera ett SM i de delar som jag nämnt ovan.

Det är dock tråkigt att vi inte lyckas få till en SM-deltävling men som sagt innan, vi får inte lov att hyra Anderstorp Raceway för tävling, varken för bil eller MC.

//Carry
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
En annan fråga, får ni hyra banan för träning?
Dvs blir det några träningsdagar eller träningskvällar 2014?
Eftersom det inte finns några regler från Svemo som gäller för de här låtsastävlingarna som bandagsarrangörerna ägnar sig åt så behöver de inte läkare eller ens ambulanspersonal. När det inte behövs ett polistillstånd så behöver de inte följa FAP heller. De behöver inte följa banlicensen vad gäller antal funktionärer heller eftersom den inte gäller för den här sortens verksamhet. Så det är ingen anledning för förare att lösa ut sin licens heller då den inte gäller om inte banlicens och det där med supervisors eller jury vid tävling gäller eller finns på plats. Kan ju finnas vissa delar som gör att det kostar lite mer att arrangera ett SM i de delar som jag nämnt ovan.

Det är dock tråkigt att vi inte lyckas få till en SM-deltävling men som sagt innan, vi får inte lov att hyra Anderstorp Raceway för tävling, varken för bil eller MC.

//Carry
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top