Svensk RR 2014

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Tror tyvärr inte ens att det är värt ett försök. Du kommer nog bli underkänd direkt.
Kör man en r6 med eftermarknadsgrenrör och original dämpare så låter det mycket mer än med eftermarknadsljuddämpare. Katalysatorn dämpar mycket ljud och effekt.

Tar du bort Katen på en r6 och svetsar dit ett biltemagrenrör, samt sätter på en eftermarkandsljuddämpare från en större hoj eller äldre 600 så får du förvånansvärt bra siffror i bänken, skillnaden är knappt märkbar. Edit: jämfört med ett eftermarknads helsystem.

// Oskar

katten på R6.an och CBR:en sitter nog lite olika, vi får se hur går, har en annan lösning på G också om det inte funkar, det ska provas med förbifarten både på mantorp & sviesta så om det funkar där borde det funka överallt... och tvärtom förstås.
kör ju helst med orginalljuddämparen för den är överlägset billigast och håller bäst vid krash, så det vore bra om det gick igenom.
Förut har det vart 90dB i förbifart +- några beroende på väder o vind, vem som mätt o hur mkt jag fisit när jag passerat!

2013-12-02 18.06.44 liten.jpg
 

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Ort
På rätt ställe.
Hoj
2012 ZX10R
Tror tyvärr inte ens att det är värt ett försök. Du kommer nog bli underkänd direkt.
Kör man en r6 med eftermarknadsgrenrör och original dämpare så låter det mycket mer än med eftermarknadsljuddämpare. Katalysatorn dämpar mycket ljud och effekt.

Tar du bort Katen på en r6 och svetsar dit ett biltemagrenrör, samt sätter på en eftermarkandsljuddämpare från en större hoj eller äldre 600 så får du förvånansvärt bra siffror i bänken, skillnaden är knappt märkbar. Edit: jämfört med ett eftermarknads helsystem.

// Oskar

Hej
Jag håller på med en R6 2007, kan du inte lägga in bilder på hur ditt system ser ut vid grenrör osv.
Vad har du satt på för ljuddämpare?
Gör det stor skillnad vi mappning?
mvh
Daniel
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Vad är problemet? Vet man att man är lite snabbare är det väll bara att ta det lite lugnt i första kvalet för att sätta en bra tid i andra när dom långsammaste inte är med.
Jag fattar inte varför vi behöver låtsas att det finns förare till 2 serier när det inte gör det...

Kör 3 kortare kval annars, kval 1 kan man ju bara rulla runt om man är satans snabb..
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Hej
Jag håller på med en R6 2007, kan du inte lägga in bilder på hur ditt system ser ut vid grenrör osv.
Vad har du satt på för ljuddämpare?
Gör det stor skillnad vi mappning?
mvh
Daniel

Herr Lawner hjälpte mig att passa in original grenrör till en GSXR1000 -03 Akra ljuddämpare.
Det ser ut ungefär så här:
R6 1.JPG
R6 2.JPG

Skillnaden var att vi använde oss an ett Biltema Y-rör + ett flex rör som vi kapade till i rätt vinkel mm.

Om man inte känner någon som kan kapa/svetsa mm så kanske detta kan vara ett alternativ: E-Bay UK
 
Last edited:

toppfart

man kan inte vara bäst på allt
Gick med
30 Jul 2009
Ort
skärblacka
Hoj
2007 honda cbr 600 rr race
besiktningen har inget med hur svetsen ser ut bara det är tätt o att man inte kan skada sig
går dock att få mycket snyggare svetsar
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Jag har beställt ljuddämpare härifrån.
http://www.mhpexhausts.com/

Där kan man köpa billiga standardljuddämpare i 400 mm längd med rördiameter 50-54 mm.
Man kan även få upp till 500 mm långa ljuddämpare i titan.
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
Något som vet något nytt med tävlingsdatumen?

Följande gäller förnärvarande (SM och NM) som jag förstått det:

25-27 april (SM, ej bestämd bana)
9-11 maj (NM, Ring Djursland)
31 maj - 1 juni (ingen status, Karlskoga)
13-15 juni (SM, Linköping)
18-20 juli (NM, Karlskoga)
24 juli (Endurance, Karlskoga)
25-27 juli (SM, Karlskoga)
15-17 augusti (SM, Falkenberg)

Blir väldigt gärna rättad om jag har fel

Mvh,
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Något som vet något nytt med tävlingsdatumen?

Följande gäller förnärvarande (SM och NM) som jag förstått det:

25-27 april (SM, ej bestämd bana)
9-11 maj (NM, Ring Djursland)
31 maj - 1 juni (ingen status, Karlskoga)
13-15 juni (SM, Linköping)
18-20 juli (NM, Karlskoga)
24 juli (Endurance, Karlskoga)
25-27 juli (SM, Karlskoga)
15-17 augusti (SM, Falkenberg)

Blir väldigt gärna rättad om jag har fel

Mvh,

Hej du? Ska du vara med och få stryk ett år till???:D

Skämt åsido, när du skriver NM, menar du Nordiskt eller Norskt mästerskap? Åsentävlingen i juli är väl Norskt Mästerskap, men är tävlingen på Ring Djursland det?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tävlingen på Ring Djursland är den Danska deltävlingen som är en del i det nordiska mästerskapet. Dock råder det viss kontrovers kring detta så SVEMO anser att Djursland ring är en farlig bana som inte förtjänar en banlicens. Sist jag hörde så avrådde SVEMO-folk oss förare från att tävla på Djursland ring... Jag vet dock inte vad det senaste är i detta ärende...

Det är tydligen inte helt friktionsfritt mellan SVEMO och DMU efter den senaste NM tävlingen som DMU valde att köra tillsammans med nån bandagsarrangör på Anderstorp...
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det ska väll vara ett Nordiskt race i Finland med. Men man har inte bestämt vilken av sina 2 kanditater till banor man ska välja?

Vi Svenskar brukar skriva NM för Nordiska Mästerskapet och NoM för Norska Mästerskapet för att inte dom ska blandas ihop.
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Har läst och läst... och nu börjar noja ur.

Jag hade tänkt köra Rookie 1000 för första gången.
Men nu pratas det bara ljud över allt. Inget annat.

Vad är det som skiljer sig från tidigare år?
Har det inte varit 95dB även 2013?
På det mesta man läser,så får man ju en känsla av att det kommer vara otroligt svårt att klara ljudkraven.

Jag har ju ingen aning om hur många dB min hoj ligger på.
Vet bara att jag inte blivit invinkad på de 2 bandagar jag kört (Med AP. En på Gelleråsen o en på Mantorp.)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har läst och läst... och nu börjar noja ur.

Jag hade tänkt köra Rookie 1000 för första gången.
Men nu pratas det bara ljud över allt. Inget annat.

Vad är det som skiljer sig från tidigare år?
Har det inte varit 95dB även 2013?
På det mesta man läser,så får man ju en känsla av att det kommer vara otroligt svårt att klara ljudkraven.

Jag har ju ingen aning om hur många dB min hoj ligger på.
Vet bara att jag inte blivit invinkad på de 2 bandagar jag kört (Med AP. En på Gelleråsen o en på Mantorp.)

Vad har du för cykel och avgas? Är det din CBR1000RR -08?

Där är mig veterligen inga nya ljudkrav för 2014. De har varit konstanta i 3 år.
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Har läst och läst... och nu börjar noja ur.

Jag hade tänkt köra Rookie 1000 för första gången.
Men nu pratas det bara ljud över allt. Inget annat.

Vad är det som skiljer sig från tidigare år?
Har det inte varit 95dB även 2013?
På det mesta man läser,så får man ju en känsla av att det kommer vara otroligt svårt att klara ljudkraven.

Jag har ju ingen aning om hur många dB min hoj ligger på.
Vet bara att jag inte blivit invinkad på de 2 bandagar jag kört (Med AP. En på Gelleråsen o en på Mantorp.)

På Gelleråsen har det varit 95db som gräns vid förbifart, de dagar AP arrangerade 2013 där så försökte vi verkligen vara rättvisa och noga med ljudet på stark inrådan av banägaren så du bör ha blivit avvinkad om du låtit betydligt över gränsen. Svårt att peka ut någon som ligger 1-2 db över när sällan någon heller kommer helt ensam vid mätningen.

På Mantorp har gränsen legat högre så där har i princip ingen blivit avflaggad.

På tävling har ljudet varit 95db förbifart senaste 3 åren men för att bli avflaggad så har dom oftast behövt 2-3 passeringar ensam med db-notering över 95 och då måste man istället klara en statisk mätning med fullgas 90 grader på avstånd 2 m bakom ljuddämparen. Har man klarat den statiska så är har man fått fortsätta. Lite knepigt att förklara detta men helt klart är att det har varit väldigt svårt för arrangören av tävlingen att komma åt alla som skulle behövts på ljudet. Det är väl en av orsakerna att man nu endast använder förbifart med 95db.

Låt inte ljudkraven skrämma dig, det har varit i princip samma länge men man har sett lite mellan fingrarna ibland är min uppfattning. Men just CBR1000RR och R6 är väl några av dom hojar som ofta låter mest pga korta rörlängder och kanske en ofördelaktig vinkel på ljuddämparen. Många med dessa hojar har byggt om just ljuddämparen för att klara sig utan problem, se Mozzberg, Mårtensson, Roger Hansson t.ex.

Är själv definitivt inget proffs om detta område men det är min uppfattning och erfarenhet att försökt mäta en del vid förbifart.

//Nitrous
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Jag ställer upp.... som nummer 2.

Lösningen kanske är att tillräckligt många av oss som kör skitsakta börjar köra rookie, då kommer de snabba ledsna på att vi vinkar omkring mitt i idealspår och är ivägen i största allmänhet...

Vad vi behöver är ett gäng på 5-10 rundningsmärken så ingen behöver känna sig ensam bak i fältet, vilka hänger på?

1. PSXCARE
2.
3.

:)
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Jag åker en CBR1000RR -08 med ett helsystem.

Dålig bild, men hojen står i förrådet och är svår att flytta på nu.

Avgassystem.jpg

( och... ja, fotpinnar ska bytas. :D )
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top