Svårstartad mot hösten

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Tranås
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Tänkte kolla med alla motorgurrus vad felet på min lilla båge kan vara.
Förra året när det drog ihop sig mot hösten och vintern så blev bågen svårstartad och tillslut inte ville alls.
Efter mycket skruvande så konstaterade jag att det räkte med att han stod inomhus och blev varm.

Nu iår så börjar han återigen att bli tjurig. Så man vågar ju inte ta bågen till jobbet ifall han inte skulle starta när det äntligen är dax att pallra sig hemåt.

Här finns tråden från förra året:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=141436

Maskinen är servad och går bra i vanliga fall.
Det jag funderar på nu är om det skulle hjälpa att byta till ett K&N filter samt dynojet kit:tungan
Någon som har några bra idéer?
 

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Norrland
Hoj
Honda
Jag har ett bra förslag!
Tillför inte mer "eventuella" felparametrar/felkällor än du redan har.
Metodiskt mekande, där man bockar av det som är kollat och OK, är att föredra. Och prova efter varje åtgärd du gör, pilla inte på 10 grejor på stört, då vet du inte vad som "gör vad".
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Vad är det för hoj o årsmodell? Sprut el förgasare?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Några tips:
Kolla så att choken fungerar - brukar inte behövas när temperaturen är över 12-15 grader. Nödvändig när det är kallt.
Tändkablar (troligaste enligt mig).
Vet inte varför, men tändkablar slits!
Motståndet i kabeln ökar och isoleringen blir sämre.
När luften blir fuktig (framåt hösten och vid regn) slår gnistan över innan den når stiftet.
Batteriet. Kallt batteri ger mindre effekt samtidigt som allt går trögare när det är kallt. När kolven går upp i kompression kan motståndet bli så högt att strömmen inte räcker till tändningen.
Själv brukar jag göra storservice innan jag ställer undan cykeln.
Nya stift, nya kablar, förgasarrengörning (med filter och allt), oljebyte och nytt batteri vid minsta tvekan.
Detta gör jag lite i flykten de sista hojmånaderna.
Egentligen skall man byta olja det sista man gör, så att hojen står med helt färsk olja i motorn under vintern. Men det skiter jag i!
Batteriet förvaras inomhus.
Av de som gör rätt.
Jag låter mitt sitta i med Ctek-laddaren inkopplad.
Till saken hör väl att jag har en billig hoj både i värde och ägandekostnad (mer pengar till delar) och tycker om att pyssla.
 

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Tranås
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Vad är det för hoj o årsmodell? Sprut el förgasare?

Det är förgasare, en Yamaha YZF 750r -93.

QUOTE=Skrotnisse;3212810] Några tips:
Kolla så att choken fungerar - brukar inte behövas när temperaturen är över 12-15 grader. Nödvändig när det är kallt.
Tändkablar (troligaste enligt mig).
Vet inte varför, men tändkablar slits!
Motståndet i kabeln ökar och isoleringen blir sämre.
När luften blir fuktig (framåt hösten och vid regn) slår gnistan över innan den når stiftet.
Batteriet. Kallt batteri ger mindre effekt samtidigt som allt går trögare när det är kallt. När kolven går upp i kompression kan motståndet bli så högt att strömmen inte räcker till tändningen.
Själv brukar jag göra storservice innan jag ställer undan cykeln.
Nya stift, nya kablar, förgasarrengörning (med filter och allt), oljebyte och nytt batteri vid minsta tvekan.
Detta gör jag lite i flykten de sista hojmånaderna.
Egentligen skall man byta olja det sista man gör, så att hojen står med helt färsk olja i motorn under vintern. Men det skiter jag i!
Batteriet förvaras inomhus.
Av de som gör rätt.
Jag låter mitt sitta i med Ctek-laddaren inkopplad.
Till saken hör väl att jag har en billig hoj både i värde och ägandekostnad (mer pengar till delar) och tycker om att pyssla.[/QUOTE]

Ska byta batteriet hade jag tänkt.
Tändkablarna hade jag faktiskt inte tänkt på!
Tar det med och sen får man se om det blir bättre:)

Tack för tipsen så länge

Vad tror ni föressten om luftfiltret och dynojeten?
 

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZS 600
Jag tror på nytt luftfilter o nya tändstift, i allafall om de inte e bytt på flera säsonger. Prova med red-line förgasar- o insprutarrengöring . Dyrt "hokusmedel", som jag använt till både bil o hoj. Verkar i allafall fungera. Bara att blanda sparsamt i tanken när du tankar nästa gång. Finns på ok-macken. Men som sagt. Se över chokens funktion åxå.
 

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Tranås
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Jag tror på nytt luftfilter o nya tändstift, i allafall om de inte e bytt på flera säsonger. Prova med red-line förgasar- o insprutarrengöring . Dyrt "hokusmedel", som jag använt till både bil o hoj. Verkar i allafall fungera. Bara att blanda sparsamt i tanken när du tankar nästa gång. Finns på ok-macken. Men som sagt. Se över chokens funktion åxå.

Tändstiften bytes föra säsongen men luftfiltret vet jag inte.
 

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZS 600
Nu läste jag din förra tråd i ämnet. Hoppas det löser sig. :)
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Låter som du borde ta ett komp prov på cykeln. Annars tror jag den är för mager på choken. Vet inte hur man justera på din hoj men någon kanske har haynes till den?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Lagom spel i chokehantaget? När den väl startat går den bra på låga varv?
Hjälper det att hålla gas vid start?
 

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Tranås
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Låter som du borde ta ett komp prov på cykeln. Annars tror jag den är för mager på choken. Vet inte hur man justera på din hoj men någon kanske har haynes till den?

Om den startar utan problem när det är varmare ute så borde det väl inte vara komp? Jag vet inte men det låter lite mysko. Drar alltihop sig så dant bara för att det blir runt 10grader?
Jag har manualen så kan ta och kolla upp det.

Lagom spel i chokehantaget? När den väl startat går den bra på låga varv?
Hjälper det att hålla gas vid start?


När den har blivit varm så gör den som en klocka. Inge bekymmer alls
Lite gas vid start hjälper.
Det jag får göra nu är antingen att sätta en kupévärmare så att den blir lite varm eller använda startgas...
Trälligt i längden tycker jag:mad:
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Om den startar utan problem när det är varmare ute så borde det väl inte vara komp? Jag vet inte men det låter lite mysko. Drar alltihop sig så dant bara för att det blir runt 10grader?
Jag har manualen så kan ta och kolla upp det.

När värmen kommer ändrar metallerna form. Ibland till det bättre och ibland till det sämre. Sedan om den har för lågt komp = otäta ventiler ellr dyl så blir det svårstartat när den är kall framförallt.
 

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Tranås
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003

När värmen kommer ändrar metallerna form. Ibland till det bättre och ibland till det sämre. Sedan om den har för lågt komp = otäta ventiler ellr dyl så blir det svårstartat när den är kall framförallt.

Får göra ett komptest i vinter. Hur gör jagt det smidigast? Har aldrig gjort ett så lite tips vore bra.
Ventilerna justerades föra säsongen så de borde väl vara ok nu med tycker jag. Hur långt bör det gå mellan justeringar på en yamaha av min modell?
Bågen har nu gått ca 7000mil. Går som sagt som en klocka annars:D

Det som slår mig annars vore väl kolvringar. Dessa modellerna är mer eller mindre ökända för att dricka olja ca 1-1,5l på 100 mil. Så det kan ju vara dem som tjurar nu mot höstetn. Men det ser man med ett komptest med va?
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
KOmtest är ganska lätt .Införskaffa en kompmätare. Sedan ta ur stiften. Om din killswitch inte bara dödar tändningen så se till att stiftena jordar när du kör runt motorn. Annars kan tändnings delar gå åt skogen. Kolla cylinder för cylinder.Dom skall ha samma tryck. Seadn kan du hälla i lite olja i cylindrarna å prova igen. Högre komp=slitna ringar. Annars är det nog tyvärr bara att riva toppen.
 

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Tranås
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Hållet mestadels till med min ombyggand av bågen nu.
Men under skruvningen idag så hittade jag en sak:va
Har bytt tändkablar och hattar. Blev inte lättare att starta ändå.
Däremot en annan sak jag upptäckte nu när jag stod och pysslade var att det fanns en spricka i den ena tändspolen till stiften. Funderar på om det är den som gör att den spökar när det drar sig mot hösten/vintern.
Känns som om den är tillräkligt djup så borde väl den påverkas av fukt eller? Så om någon vet hur detta påverkar skriv gärna en rad eller nittio!
 

Bifogat

  • 2.JPG
    2.JPG
    56.3 KB · Visningar: 79
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top