Suzuki märkesförsäkring, prishöjning på gång!

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Antar att SV1000S inte går under sporthoj, den ligger i samma kategori som bandit 1200 bla.? Är det bara sportisarna som ska höjas?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...EDIT: Dom påstår ju att det beror på att olyckorna ökar.
Sitter nån på statistik över hur det ser för sporthojar?
Jag har väldigt svårt att tänka mig att alla olyckor minskar förutom sporthojar, och det gäller just deras kunder också?
Eftersom alla andra bolag sänker min premie varje år så lär det ju inte stämma.
Jag frågade även efter papper på deras statistik över olyckor, men det visste hon om det fanns sa hon på telefonen??!? :huvet
Mjo, jag har sett lite statistik från försäkringsbolaget, däremot är deras premieberäkning en företagshemlighet så den lär ingen kunna vaska fram (på ärligt sätt). Sporthojarnas kraschstatistik går av någon outgrundlig anledning hand i hand med vilka maskiner som är populärast framför korvmojjen, go figure...:)

Och IF har haft märkesförsäkring för ett par av just de fabrikaten. Därför tror jag att de tyvärr varit väl så hårt drabbade och avslutar eller ser över deras engagemang i de fabrikaten. LF som försäkrar Suzuki är relativt måttliga i syn prishöjning, både i fjol (när jag bytte bolag) och tydligen i år i f t de åtgärder som IF vidtagit.

Sorgligt men sant...
 

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
Mjo, jag har sett lite statistik från försäkringsbolaget, däremot är deras premieberäkning en företagshemlighet så den lär ingen kunna vaska fram (på ärligt sätt). Sporthojarnas kraschstatistik går av någon outgrundlig anledning hand i hand med vilka maskiner som är populärast framför korvmojjen, go figure...:)

Och IF har haft märkesförsäkring för ett par av just de fabrikaten. Därför tror jag att de tyvärr varit väl så hårt drabbade och avslutar eller ser över deras engagemang i de fabrikaten. LF som försäkrar Suzuki är relativt måttliga i syn prishöjning, både i fjol (när jag bytte bolag) och tydligen i år i f t de åtgärder som IF vidtagit.

Sorgligt men sant...

Jo jag vet att vissa märkesförsäkringar har blivit avslutade.
Men enligt dom bolag jag har kollat i övrigt så sjunker ju min premie, vilket lär betyda att den trenden inte finns där?
Och just bolagens statistik kanske är svår att komma över, men det finns väl allmän statistik över antal kraschade sporthojar, touringhojar osv.
Jag har ju sett sån statistik förut där det t.o.m stod exakt antal, har för mig att risk-ettan visade nånting sånt. Men jag vet inte var jag kan hitta den statistiken, och som dessutom visar tidigare år.
 

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
Antar att SV1000S inte går under sporthoj, den ligger i samma kategori som bandit 1200 bla.? Är det bara sportisarna som ska höjas?

SV1000 ligger inte i sporthojskategori nej, en polare hade en sån för nåt år sen och den gick som touring har jag för mig. Iaf säker på att det inte sågs som en sporthoj då.
 

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
SV1000 låg som sporthoj från början men blev nedflyttad en kategori efter något år då flera ägare hade ringt o klagat/argumenterat... =)
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
För mig blev det en höjning på 30% hos suzukis märkesförsäkring.

Hur kan jag som kund kontrollera att det finns något som helst samband mellan antal skador/ålder/ort och den premie jag får?

Det har länge varit ett problem med skyhöga priser och visst är det jag som har valt att ha den hoj jag har, men frågeställningen handlar om prissättningen för min premie är rimlig?

Nu spånar jag bara lite och det blir säkert en tankevurpa någonstans.
Folksam tar 90 000 för hel/hel på min gsxr 1000 -02 medan suzuki märkes försäkring tar 12 000. Det är alltså extremt olika priser från olika bolag.

Hojen är värd ca 30-40 000 men skadorna för mig som personer är svårare att värdera.
Trafikförsäkring SKALL alla ha där fordonet är påställt.

Utifrån allt det här så funderar jag varför jag egentligen ska ha en försäkring?
Eftersom jag inte har någon kontroll på förankringen av priser och det inte finns några likheter mellan bolagen så kan jag inte dra några slutsatser om prissättningen är rimlig.

Rent teoretiskt: Om jag krockar med min hoj oförsäkrad så får jag pröjsa skadorna och sjukvård mm. för den drabbade? Om jag inte har pengar så täcker trafikförsäkringsföreningen kostnaden?

Täcker min olycksfallsförsäkring skador på 3:e part i den här typen av ärende?

Jag har väldigt liten möjlighet att påverka min premie och ännu mindre att få någon förklaring till varför i den är så hög. Självklart säger försäkringsbolagen att det beror på vad jag bor, ålder, skador, typ av hoj osv. men jag har aldrig sett en redovisning av de faktiska kostnaderna.

Självklart kan jag kontrollera hur prissättningen stämmer med trafikverkets statistik, men den säger inte så mycket. Även om en personskadas svårt behöver inte skadorna bli skyhöga, det finns massa bedömningar på vägen som dels kan dra ner ersättningen men också minska bolagets skyldighet att ersätta.

Olyckor med dödlig utgång är inte så dyra för bolagen, det burkar röra sig om 1-3 prisbasbelopp vid dödsfall.
Livförsäkringen blir kostsam för bolagen, men den har en separat premie även om jag misstänker att de inte är frigjorda ifrån varandra eftersom bolaget ska gå med vinst.

Sammanfattningsvis är det väldigt frustrerande att inte kunna kontrollera om premien är rättvis men framför allt att inte kunna påverka den.
Det värsta är att det är först efter en olycka jag vet om jag får valuta för pengarna, och då går det definitivt inte att byta till en bättre bolag för att få bättre ersättning.

Förmodligen väljer jag en avställningsbar försäkring och begränsar vilka perioder jag kör. Fast det beror på vad en garageförsäkring kostar. Om försäkringspremien hade varit samma över alla månader så jag kunnat sälja den till en bekant på hösten och tecknat en garageförsäkring under resten av året.

Självklart kan jag byta hoj om det är för dyrt, men nu vill jag behålla hojen och hitta en bra lösning på problemet.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Men enligt dom bolag jag har kollat i övrigt så sjunker ju min premie, vilket lär betyda att den trenden inte finns där?
Och just bolagens statistik kanske är svår att komma över, men det finns väl allmän statistik över antal kraschade sporthojar, touringhojar osv...
Jo, men i och med att märkesförsäkringen oftast är mest fördelaktig för de yngsta förarna med färskaste korten och boende i mer stöldutsatta områden har de övriga bolagen ofta rätt bra statistik på dessa hojar (där äldre förare med mer erfa får lägre premier).

Statistik på längden och tvären kan Du hitta i länkarna från denna sida
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Om jag inte har pengar så täcker trafikförsäkringsföreningen kostnaden?
Har man ingen försäkring på hojen och den är påställd så går TFF in automatiskt. Har fått en eller två fakturor från dem när jag har missat med ägarbyte på bilar och det är inte billigt.

Vad kostar TFF per dag? Är summan mindre om man jämför med vissa personers försäkringar här på SH så kanske det är en väg att gå:hihi
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Har man ingen försäkring på hojen och den är påställd så går TFF in automatiskt. Har fått en eller två fakturor från dem när jag har missat med ägarbyte på bilar och det är inte billigt.

Vad kostar TFF per dag? Är summan mindre om man jämför med vissa personers försäkringar här på SH så kanske det är en väg att gå:hihi
Nu förstod du inte riktigt vad jag mena, jag ska försöka vara lite tydligare.
Om jag smäller min oförsäkrade hoj med din försäkrade hoj så blir det problem, eftersom trafikförsäkringen täcker motparten vid en olycka. Din försäkring täcker alltså mig, men vem ska pröjsa för dina skador och behov efter olyckan?
Självklart är det jag, men om jag är skuldsatt och inte har några pengar så behöver någon annan ersätta dig!

Enligt min uppfattning är det trafikskadeföreningen som då ersätter dig, hoppas du förstår vad jag menar nu.
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
En fråga jag ställer mig är hur agenterna och leverantörerna (Honda, Suzuki, Kawa mfl) ställer sig till dessa prishöjningar. Förr framtiden ser ju inte direkt ljus ut för sporthojs segmentet. Hur ska dom kunna motivera till nyhojs försäljning när kunden kommer få betala x zillioner i försäkring. Ja det finns andra hojar självklart.... Men det är ändå inte samma sak.... en sporthoj är en sporthoj, en traktor är en traktor osv...
Kommer vi alla glida runt på z750s i framtiden? Eller blir det en renodlad banhoj? Och vad kommer hända med Svensk Roadracing? Och SMC? Kommer dom åter bli dominerade gubbar på GS maskiner?

Vad jag menar är att höjningar av sporthojs försäkringar har inverkan på väldigt mycket mer än bara min egen privatekonomi....
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Ringde dom idag och det visar sig att prishöjning som jag drabbas av i år kom 1/4 2012, så jag har varit lyckligt ovetande tills nu.
En nyhet för mig är att dom höjer ytterligare 15% 1/4 2013

Den helförsäkring som idag skulle kostar mig 12 500, kommer efter 1/4 2013 kosta 14 400, det här gäller dödmaskinerna.

Fick även det här svaret från konsumenternas försäkringsbyrå:

"Hej!

Försäkringsbolagens premiesättning är fri vilket innebär att de i princip kan ta vilket pris de vill för en försäkring som svarar mot den risk som de står för att skador ska inträffa. Premierna varierar avsevärt mellan olika försäkringar och olika bolag. Så rent teoretiskt så kan försäkringsbolagen sätta vilket premie de vill fastän trafikförsäkringen är tvingande. Det är Finansinspektionen som granskar försäkringsbolagen och Konsumentverket granskar deras försäkringsvillkor samt information.

Med vänlig hälsning

Konsumenternas försäkringsbyrå"
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
En fråga jag ställer mig är hur agenterna och leverantörerna (Honda, Suzuki, Kawa mfl) ställer sig till dessa prishöjningar...

...Och SMC? Kommer dom åter bli dominerade gubbar på GS maskiner?

Vad jag menar är att höjningar av sporthojs försäkringar har inverkan på väldigt mycket mer än bara min egen privatekonomi....
Ja, tyvärr är det nog så att generalagenterna är beroende av de nationella försäkringsbolagens välvilja, ingen har ekonomisk ryggrad för att försäkra sitt eget bestånd.

När det gäller SMC vet jag att det kikades på detta för ett antal år sedan, i samband med att Folksam sa upp SH-samarbetet. Som jag förstod det var det en riktig ekonomisk rysare, med den statistik man då hade tillgång till.

Så det finns nog både kunskap och vilja, men den ekonomiska förmågan saknas. Våra hojar kraschas, stjäls och slaktas tyvärr för mycket, med livslånga utbetalningar till de olyckliga som invalidiseras. En än så länge olöslig ekvation...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Mjo, jag har sett lite statistik från försäkringsbolaget, däremot är deras premieberäkning en företagshemlighet så den lär ingen kunna vaska fram (på ärligt sätt). Sporthojarnas kraschstatistik går av någon outgrundlig anledning hand i hand med vilka maskiner som är populärast framför korvmojjen, go figure...:)

Även om du såg den tror jag inte någon utan en rätt gedigen bakgrund i statistik och sannolikhetslära skulle förstå den.

I grunden är det väl bara ett antagande om hur sannolik du som kund är att ha olika typer av olyckor per år, vad skadeutfallet blir per olyckstyp och sedan vikta dessa med sannolikheten att de inträffar. De använder sig säkert av någon form av stokastisk modell för att räkna ut det genomsnittliga skadebeloppet vid de olika olyckstyperna.

Mot det sätts kassaflödet från premierna samt hur mycket avkastning de kan generera årligen på de i förskott betalda premierna. Dra av kostnader för admin och sedan förmodligen en rätt komplicerad kapitaltäckningsberäkning (om de inte har schablonmetoder) och kostnaden för kapitalet.

Voilá, din försäkringspremie! :)
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Även om du såg den tror jag inte någon utan en rätt gedigen bakgrund i statistik och sannolikhetslära skulle förstå den.

I grunden är det väl bara ett antagande om hur sannolik du som kund är att ha olika typer av olyckor per år, vad skadeutfallet blir per olyckstyp och sedan vikta dessa med sannolikheten att de inträffar. De använder sig säkert av någon form av stokastisk modell för att räkna ut det genomsnittliga skadebeloppet vid de olika olyckstyperna...

...Voilá, din försäkringspremie! :)

Ja, inte tusan är mina kunskaper i statistik så gedigna att jag skulle ge mig på en egen beräkning eller analys:) Men jag har tagit del av olycksstatistik där vissa bolag med märkesförsäkringar brottats med en avsevärd ökning av skadeärendena, i strid med den rådande generella trenden. Då behöver jag inte excellera med avancerade beräkningar för att begripa att det blir problem, låga premier i kombination med hög andel skador tyder inte på en lysande affär, eller?

Jag delar Din uppfattning över hur modellerna förmodligen är uppbyggda, vad som skrämmer är att de alla flyr SH-segmentet trots de höga premierna. Håller de fullständigt på att tappa tron på oss som intressant kundklientel? Trots Ditt Voila går deras ekvation fortfarande inte ihop, medan en glidare för ett par tusen hel/hel tydligen är en lysande affär? Det är inte speciellt smickrande, eller hur? ;)
 
Last edited:

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Alltså vi lever i en marknadsekonomi och en demokrati. Det finns inga krav och ska inte finnas några krav på hur företag kommer fram till sina priser, lika lite för försäkringsbolag som för Apple, ICA och Bennys korvmoj. Är produkten för dyr, välj annan leverantör eller avstå från att köpa hoj. De företag som konsekvent sätter för höga priser i förhållande till ad de erbjuder kommer att tvingas ändra sig eller gå under.

Vore det sjukt lönsamt att försäkra sporthojar skulle vi se nya försäkringsbolag etablera sig och driva ned priserna. Så enkelt är det. Det inget brottsligt eller moraliskt förkastligt att vilja tjäna maximalt med pengar på företagande så länge man håller sig inom lagens råmärken. Det finns ingen rättvis premie.

Att man kan erbjudas väldigt höga försäkringspremier är bara ett tecken på att bolaget är tvingat enligt lag att erbjuda trafikförsäkring och att du inte är önskvärd kund öht.
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Alltså vi lever i en marknadsekonomi och en demokrati. Det finns inga krav och ska inte finnas några krav på hur företag kommer fram till sina priser, lika lite för försäkringsbolag som för Apple, ICA och Bennys korvmoj. Är produkten för dyr, välj annan leverantör eller avstå från att köpa hoj. De företag som konsekvent sätter för höga priser i förhållande till ad de erbjuder kommer att tvingas ändra sig eller gå under.

Vore det sjukt lönsamt att försäkra sporthojar skulle vi se nya försäkringsbolag etablera sig och driva ned priserna. Så enkelt är det. Det inget brottsligt eller moraliskt förkastligt att vilja tjäna maximalt med pengar på företagande så länge man håller sig inom lagens råmärken. Det finns ingen rättvis premie.

Att man kan erbjudas väldigt höga försäkringspremier är bara ett tecken på att bolaget är tvingat enligt lag att erbjuda trafikförsäkring och att du inte är önskvärd kund öht.
Det du anger ovan känns som taget från en bok, inget fel i det men jag upplever verkligheten betydligt mer nyanserad än ett skolboksexempel. Monopol, utnyttjande av sin maktställning och gemensam prissättning borde i så fall inte kunna ske.

I Sverige har staten en stark ställning med dess för och nackdelar, vilket kan skapa problem på den fria marknaden. Eftersom vi har tvingande lagar så finns det en stor chans att bolag utnyttjar det för attkompensera förluster på andra områden, vilket är lungt sålänge det sker på en rimlig nivå.

Sporthojar är onekligen konkurrenskraftiga på marknaden men att utnyttja statliga lagar för att kunna ta bort en kundgrupp är fel. Precis som det togs upp tidigare så får det effekter för andra parter tex. Suzuki, för vi antar väl fortfarande fri konkurrens?

Jag menar på att försäkringar som grundar på lagar bör ha någon form av kontroll så de speglar de faktiska utgifterna så det inte bara är ett sätt för företag att minska sina kapitala riskker utan hänseende till verkligheten.
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Det där med märkesförsäkringar verkar vara lite lurigt. Tecknade nyligen en olycksfall/liv samt bilförs. hos LF då jag vill ha allt hos samma och nämnde då att jag redan hade en suzuki märkesförsäkring.
Handläggaren kunde inte se den just för att det var en märkesförsäkring..? Kändes konstigt. :va
Precis som att LF "lånat ut" sin logga till ett annat bolag som var den faktiske försäkraren..
Hon var lite svajig i svaren, men det är kanske läge att verkligen undersöka saken?
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
En höjning med 15% skulle ge mig en höjning med ca:300:- om året på min TLR.Från 2300 till 2600 hel/hel.Eller 25kr/mån.Kan jag faktiskt leva med.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Det handlar inte för mig heller om några enorma summor på min halvförsäkring, men det känns på något vis fel. Är det någon som vet något bra alternativ för att försäkra en "gammelgixxer" utan att bli rånad? :)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag tycker att hela idén med märkesförsäkringar är märklig, skulle märket i sig innebära lägre risk eller färre skador? Delvis kan det väl skilja sig lite mellan märken såsom att KTM och HD är tjuvfavoriter, BMW körs bara av gubbar osv men ett så brett märke som Suzuki?
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top