Supersport hojar med elektronisk stypning via GPS

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Nån jag känner har en MZ 250 med 19 friska i....den behöver ingen via GPS styrd strypning. Skaffa en sån för att åka gata med så är ditt problem löst utan datainsamling...:fakta
Vad gäller kniven så är det inte vi som kommer att få hålla i den....tyvärr. Det finns många intressanta saker som skulle kunna göras med den.

ps har en CZ125 från 1970. Den räcker gott dock kommer nog Greenpeace ha ett o annat att säga om den :)
:brinnerup
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kommer ingen ihåg debatten om ägaransvar, när det visade sig att det var svårt att se vem som körde på bilderna från kameraskåpen, och att vi var anonyma? Loggas alls i fordonen är det ju väldigt enkelt att läsa ut allt vid besiktningen, och skicka böter för fartöverträdelserna till ägaren. Antalet målvakter kommer att explodera, och nyfordonsförsäljningen kommer att rasa :fakta
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag tycker att det är en utmärkt ide så länge som det fungerar som på Nissan GTR:

Inga data loggas eller laddas upp någonstans, det enda bilen gör är att hålla rätt
på om den är på bana eller ej och styr fartspärren efter det.

Eftersom försäkringsklassningen på hoj utgår från effekt/vikkförhållande så måste det fungera litet annorlunda där: Effekten måste styras. Att göra det är busenkelt om man har throttle-by-wire.

Då skulle en superdupersporthoj kunna reggas på någon rimlig effekt och försäkringen
betalas efter det. Sen när man kommer på bana så har man hela effekten.

Då behöver ingen information laddas upp till försäkringsbolagen.

Däremot kan man naturligtvis tänka sig att man som kund tillåter att man hastighetsövervakas av försäkringsbolagen mot en rejäl rabatt på premien. Det är dock en helt annan fråga som jag inte gillar.

Att stoppa in några chip i GPS, ECU, tändningslås, instrument, elsystem mm som gör att det inte är lätt att manipulera systemet är inte jättesvårt eller jättedyrt (jag jobbar med sånt men inte för bil/mc tillämpning) men det går natuligtvis att ta bort allt elektriskt och sätta dit något annat.

Skitbra tycker jag!

Mvh,
Ingvar
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Jag förstår såklart eran argument också, jag tycker bara att den är felvinklad till värsta möjliga scenario. Jag vill absolut inte spela djävlen i händerna men oavsätt vilken part man än är så är 200hk hoj svårt att motivera på vanlig väg. Förr fanns det ju gryma alternativ som vassa 250 och 400. Vist det har kommit några nu men de har fuskt. Det är inte en krypt vass radfyra och chassit var är inte top notch som det var då.

ps jag kör inte bana. Jag vill helt enkelt njuta av den som den är. Hade en kamikaze tid och den gjorde följe av en Blackbird. Nu i efterhand hade det nog inte varit fel med den fartspärren och 100hk restriktion.

ett annat plus ni inte tänker på hade varit att det skulle motivera många att verkligen ta sig till bana och köra av sig som normalt hade åkt och bombat bulten.

Angående att bilar inte har kamrer så har du fel. Det är kamrer med djurvarning och parkerings kameror som gäller nu. Fast använder också distans sensroer.

Vi får se hur detta sluta. Jag tror fortfarande att det kan vara en bra ide. Såklart det kan urarta och en buffert från en sådan lag är bra och ha. Men detta är något man måste lägga barriärer på en politisk nivå för som jag påpekade åtskilliga gånger så är bilar där för flera år sen.

Nu ska jag försöka sova. Skulle ha lagt mig för sådär 9 timmar sen men blev inte så tack vare detta.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Jag tycker att det är en utmärkt ide så länge som det fungerar som på Nissan GTR:

Inga data loggas eller laddas upp någonstans, det enda bilen gör är att hålla rätt
på om den är på bana eller ej och styr fartspärren efter det.

Eftersom försäkringsklassningen på hoj utgår från effekt/vikkförhållande så måste det fungera litet annorlunda där: Effekten måste styras. Att göra det är busenkelt om man har throttle-by-wire.

Då skulle en superdupersporthoj kunna reggas på någon rimlig effekt och försäkringen
betalas efter det. Sen när man kommer på bana så har man hela effekten.

Då behöver ingen information laddas upp till försäkringsbolagen.

Däremot kan man naturligtvis tänka sig att man som kund tillåter att man hastighetsövervakas av försäkringsbolagen mot en rejäl rabatt på premien. Det är dock en helt annan fråga som jag inte gillar.

Att stoppa in några chip i GPS, ECU, tändningslås, instrument, elsystem mm som gör att det inte är lätt att manipulera systemet är inte jättesvårt eller jättedyrt (jag jobbar med sånt men inte för bil/mc tillämpning) men det går natuligtvis att ta bort allt elektriskt och sätta dit något annat.

Skitbra tycker jag!

Mvh,
Ingvar

haha första som förstår hur jag tänkte mig hur det skulle funka :yoparty
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag förstår såklart eran argument också, jag tycker bara att den är felvinklad till värsta möjliga scenario. Jag vill absolut inte spela djävlen i händerna men oavsätt vilken part man än är så är 200hk hoj svårt att motivera på vanlig väg. Förr fanns det ju gryma alternativ som vassa 250 och 400. Vist det har kommit några nu men de har fuskt. Det är inte en krypt vass radfyra och chassit var är inte top notch som det var då.

ps jag kör inte bana. Jag vill helt enkelt njuta av den som den är. Hade en kamikaze tid och den gjorde följe av en Blackbird. Nu i efterhand hade det nog inte varit fel med den fartspärren och 100hk restriktion.

ett annat plus ni inte tänker på hade varit att det skulle motivera många att verkligen ta sig till bana och köra av sig som normalt hade åkt och bombat bulten.

Angående att bilar inte har kamrer så har du fel. Det är kamrer med djurvarning och parkerings kameror som gäller nu. Fast använder också distans sensroer.

Vi får se hur detta sluta. Jag tror fortfarande att det kan vara en bra ide. Såklart det kan urarta och en buffert från en sådan lag är bra och ha. Men detta är något man måste lägga barriärer på en politisk nivå för som jag påpekade åtskilliga gånger så är bilar där för flera år sen.

Nu ska jag försöka sova. Skulle ha lagt mig för sådär 9 timmar sen men blev inte så tack vare detta.
Jag tror att du överskattar banåkningspotentialen hos "Bultenbombarna" högst väsentligt.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
haha första som förstår hur jag tänkte mig hur det skulle funka :yoparty
Jo, vi andra har också förstått hur det skulle kunna funka och tydligen just nu funkar med en GTR.
Det är liksom bara det att det ger "dåliga, kassa ideer" hos fel personer att alls prata om sån skit.
Och det där med att den inte lagrar någon info...det tror jag på när jag sett och kunnat granska källkoden till fastvaran i den.
Eller kunnat bränna sönder xPROMet i den på lämpliga ställen ev. efter att sett koden.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Låter bra...bara det är FRIVILLIGT. Jag betalar hellre min premie. De som tycker det är soft tycker jag ska kunna aktivera ett sådant system och få rabatt.

Alternativet är att köra den knarr man har råd att försäkra, eller varför inte ha ett banjärn och nå surholk för att pruttar runt i stan med ? Vad är det för fel på den lösningen ?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Vi är sedan länge i ett sådant sammhälle som man inte gillar att leva i.

Varenda sak du gör på internet och i din mobiltelefon loggas och informationen säljs till högstbjudande.

Alla som kör Android och eller chrome fyller på Google's AI

Allla som kör Mac och iFån gör samma sak men till Apple

Kör man Windows 8 så skickar man all data till Microsoft.

Sen har vi alla kameror

FRA

NSA

en massa mer bokstavskombinationer

Alla media och politiker har anpassat sig tiil det som säljer mest reklamtid

Vi alla göder reklamindustrin genom att gå på det.

...
...

Listan kan göras hur lång som helst.

Att helt ta ifrån oss all form av ansvar och funktion (livsglädje ?) är inte längre något att skriva framtidsvisioner om det har blivit målet som helgar alla medel.


I takt med att tekniken för övervakning blir billigare, enklare och mer allmänt accepterad kommer nyttjandet öka och öka och öka.

Utvecklingen går mot ett samhälle som jag i alla fall inte gillar...

http://www.youtube.com/watch?v=G1zhe85spsw
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Eemm.... låt oss säga att den här "boxen" inte går att koppla ur.
Då är det verkligen spiken i kistan för den här sortens hoj.

Vi har då en köpare i Sverige (kanske, kanske någon till).

Har man inte råd med försäkringen, så väljer man en annan hoj.
Eller så prioriterar man lite annorlunda och tar sig råd.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Vem skulle köpa en 1liter SH hoj med strypning på 100hk? alla vill väl inte köra bana. Försäkringar styrs inte enbart av hur många hk en hoj har. Utan hur stor skadekostnad en viss modell har
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
SUCK O STÖN!!!

givetvis ska hojen genom trycksensor mäta hur lång KUK ni har också! Sedan ladda upp det på Facebook..

GPS ska såklart bara ge information till hojens ECU on den är på allmän väg eller är på bana. Sedan en svart låda på hojen kan stå för informationen.. Vill någon spionera på er går den personen in på google eller motsvarande dör eran position kontinuerligt redan laddas upp frå eran jävla lur. Som ni med eran fria vilja har gått in i en affär och köpt och bär runt på 24/7

Den gräns ni är rädda för att korsa har ni redan gjort sen Iphone, Android kom eller första GPS bilen släpptes.


Ni är så kritiska att det är skrämmande. Ni förstår ju inte att har inte respektive märke inte gjort rätt med hur systemet funkar eller vilken form av sekretess så kommer ni precis som jag inte köpa den. Det vet du precis som jag.


för övrig så erbjuder vissa supersport hojar ombord lagring av broms och trottel logg för att senare kunna studera informationen. Vad hindrar tex polisen från att kolla upp den info vid en eventuell olyka?

Trodde först du var ironisk rakt igenom och klickade "gilla" sen insåg jag att du nog menade allvar.

Jag har ett annat förslag. Varför begränsa oss till literklubbor? Jag tycker staten ska logga GPS från alla mobiltelefoner. Denna data kan sedan analyseras och fortkörningsböter kan med automatik skickas ut till ägarna av alla mobiltelefoner som färdats snabbare än lagstadgad hastighet.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Nej tack!

Hittills har jag bara haft motorcyklar utan massa elektroniskt lull lull och varit ganska nöjd med det.
ABS skulle jag vilja ha (som fungerar oavsett om jag är på bana, i stan, landsväg, etc).
Men annars, hastighetskontroll, gaskontroll, traction control etc, det har jag i högerhanden och det har fungerat bra hittills.
Mer storebror ser dig än vi redan har vill jag inte heller ha.


Vill någon spionera på er går den personen in på google eller motsvarande dör eran position kontinuerligt redan laddas upp frå eran jävla lur. Som ni med eran fria vilja har gått in i en affär och köpt och bär runt på 24/7

Den gräns ni är rädda för att korsa har ni redan gjort sen Iphone, Android kom eller första GPS bilen släpptes.

Man har åtminstone möjligheten att lämna telefonen hemma om man vill.
Eller ha med den fast ha den avstängd. Om man inte litar på att den är avstängd när den är avstängd så kan man ha en modell som det är relativt lätt att ta ut batteriet ur.
Att välja när man är tillgänglig och spårbar.
Mindre smidigt kanske, men går ändå att nyttja telefonen när man har behov och ha den avstängd/inte ha den med när man inte vill bli nådd.
Om man inte vill bli spårad när man kör motorcykel så är det ju svårt att ha motorcykeln avstängd varje gång man ska köra med den.


Jag har ett annat förslag. Varför begränsa oss till literklubbor? Jag tycker staten ska logga GPS från alla mobiltelefoner. Denna data kan sedan analyseras och fortkörningsböter kan med automatik skickas ut till ägarna av alla mobiltelefoner som färdats snabbare än lagstadgad hastighet.

Fast tillåten hastighet beror ju delvis på vad man kör också. Moped får inte köra så fort.
Polis, brandkår, ambulans under utryckning får köra fortare än skyltad hastighet.
Pilot behöver inte följa vägnätet och dess begränsningar överhuvudtaget.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Något ni kanske också ska tänka på om nu denna ideen är så skrämmande är att många av de senaste el motorcyklar har Ipade eller ett Android system som hjärnan i det hela. Jag har knappast föreslagit något nytt utan något som redan finna.

nu orkar jag inte fortsätta argumentera för majoriteten här vägra ta in ideen och se hur man skulle kunna bygga detta för win win. Det fins fördelar att hämta här utan att kompromissa ens personliga intrigitet.

vi får väl se vart framtiden har att ge. Men,skulle de släppa en sådan maskin så hade jag iaf köpt den om den uppfyller allt det jag tydligen inte starkt nog poängterad i mitt första inlägg. Att den inte ska bidrag till något för kontroll samhälle. Utan vara värst på bana men ändå gå äga som vilken 1000 streetfighter.

PS lycka ta kampen mot samhället att bevara era supersporthojar när knappt några hade råd att köpa dem och ni är enbart ett fåtal kvar av er som kan ta upp kampen.

god by :hej
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Något ni kanske också ska tänka på om nu denna ideen är så skrämmande är att många av de senaste el motorcyklar har Ipade eller ett Android system som hjärnan i det hela. Jag har knappast föreslagit något nytt utan något som redan finna.

nu orkar jag inte fortsätta argumentera för majoriteten här vägra ta in ideen och se hur man skulle kunna bygga detta för win win. Det fins fördelar att hämta här utan att kompromissa ens personliga intrigitet.

vi får väl se vart framtiden har att ge. Men,skulle de släppa en sådan maskin så hade jag iaf köpt den om den uppfyller allt det jag tydligen inte starkt nog poängterad i mitt första inlägg. Att den inte ska bidrag till något för kontroll samhälle. Utan vara värst på bana men ändå gå äga som vilken 1000 streetfighter.


god by :hej
Jag börjar smått tro att du känner Storebror! Hur skulle du annars kunna vara så övertygad om att inget ont skall kunna hända?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vem skulle köpa en 1liter SH hoj med strypning på 100hk? alla vill väl inte köra bana. Försäkringar styrs inte enbart av hur många hk en hoj har. Utan hur stor skadekostnad en viss modell har

Nä, men de borde fan fundera över sin inställning till det (fetstilt).
En litersportis på gatan är som alla sportbilar under tennisveckan.....

Jag hade nöjt mig med om tillverkarna gjorde banhojar istället. Och då till en prislapp utan exotisk ledbelysning,, emissionsrelaterade artiklar och annat fördyrande.. rc8track var ju en god idé, till en början.
 
Last edited:

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Och hur länge tror OP att det skulle ta innan det blev obligatoriskt för alla fordon i kombination med en mysig liten ändamålsglidning efter ett par år?

Politiker är maktsjuka och övervakningskåta, så fort en infrastruktur för övervakning finns på plats börjar man leta efter ursäkter att inte bara nyttja den fullt ut utan även vidga användningsområdet.

Tycker ni jag låter som en kille som bor i bergen i USA med en årsranson konserver så ja då tar jag det.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top