Supersport hojar med elektronisk stypning via GPS

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det här kommer säkert. MotoGP hojarna har det ju redan.
Genom att anpassa tillgänglig motoreffekt efter var på banan MotoGP hojen är får ju Traction Control en lättare uppgift reglera vridmomentet på bakhjulet. Vilket gör att det går att köra ännu fortare.
I praktiken finns det ju redan. Fartkontrollen på bilar. Du ställer in t.ex. 120km/h. Och sedan håller bilen den hastigheten. Det enda som behövs är att via GPS sätta in motorvägshastighet när du är på motorväg. Du kan gasa upp till 120km/h och sedan är det stopp.
En intressant följd är att slå ut ett lands försvar kommer gå på några sekunder. Man ändrar bara maxhastigheten till t.ex. 0km/h, skjuter ner GPS satelliterna. Eller stör ut GPS-satelliterna. För utan GPS signal är max hastigheten kanske 6km/h. Gånghastighet.
Ett problem blir tunnlar utan GPS signal. Men det går att lösa. Med dödräkning från GPS signalen upphör.

Till sist:
Det som hejdar mig från att gå raka vägen in på en firma och inhandla en 2014 literdräpare är ju försäkringen. Att köra trafik har jag inte kulor till så att säga.

Slutsatsen är att du inte har råd köra en 2014 literdräpare. Det blir att jobba ihop mer pengar.
Och nöja dig med trafikförsäkring.
Eller köpa en äldre hoj. Ofta sjunker försäkringen drastiskt på hojar över 10års ålder. För dom är så billiga så när du kraschat den löser f-bolaget in den.
Med t.ex. 50% av vad du betalt för den.
Och en 11 år gammal 600, 750 eller 1000 kubikare räcker långt.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
...eller så är det så att allt kul kommer kosta pengar.

Det intressanta är väl om förskingringsbolagen får upp ögonen för att bus-klientelet shoppar nakenhojar i allt större utsträckning.
Premierna på en SD1290 hintar väl lite om det, men det verkar som Aprilia mutat/borrat någon, och fått in sin RSV4-tuono i vettig klassning.

Det är ju inte hojarna som är problemet, utan förarna...fel attityd och taskig pejl på vad man pysslar med - kaos oavsett om det är en dödsraket eller en versys.
Det är bara en tidsfråga innan streetfighterhojarna och liknande är minst lika dyra att försäkra.
Som du är inne på så flyr många dit och tar med sig risken dit. För det är ju liksom inte hojen som utgör risken utan föraren på den...
F-n med lite tur så...kåphojar blir billigare för att...nej vänta...alla hojar blir dyrare...f-n också...
Det finns väl inget hopp för att FB kommer att sänka premierna på sporthojarna även om skadorna flyttar...eller?
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
SUCK O STÖN!!!

givetvis ska hojen genom trycksensor mäta hur lång KUK ni har också! Sedan ladda upp det på Facebook..

GPS ska såklart bara ge information till hojens ECU on den är på allmän väg eller är på bana. Sedan en svart låda på hojen kan stå för informationen.. Vill någon spionera på er går den personen in på google eller motsvarande dör eran position kontinuerligt redan laddas upp frå eran jävla lur. Som ni med eran fria vilja har gått in i en affär och köpt och bär runt på 24/7

Den gräns ni är rädda för att korsa har ni redan gjort sen Iphone, Android kom eller första GPS bilen släpptes.


Ni är så kritiska att det är skrämmande. Ni förstår ju inte att har inte respektive märke inte gjort rätt med hur systemet funkar eller vilken form av sekretess så kommer ni precis som jag inte köpa den. Det vet du precis som jag.


för övrig så erbjuder vissa supersport hojar ombord lagring av broms och trottel logg för att senare kunna studera informationen. Vad hindrar tex polisen från att kolla upp den info vid en eventuell olyka?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det här kommer säkert. MotoGP hojarna har det ju redan.
Genom att anpassa tillgänglig motoreffekt efter var på banan MotoGP hojen är får ju Traction Control en lättare uppgift reglera vridmomentet på bakhjulet. Vilket gör att det går att köra ännu fortare.
I praktiken finns det ju redan. Fartkontrollen på bilar. Du ställer in t.ex. 120km/h. Och sedan håller bilen den hastigheten. Det enda som behövs är att via GPS sätta in motorvägshastighet när du är på motorväg. Du kan gasa upp till 120km/h och sedan är det stopp.
En intressant följd är att slå ut ett lands försvar kommer gå på några sekunder. Man ändrar bara maxhastigheten till t.ex. 0km/h, skjuter ner GPS satelliterna. Eller stör ut GPS-satelliterna. För utan GPS signal är max hastigheten kanske 6km/h. Gånghastighet.
Ett problem blir tunnlar utan GPS signal. Men det går att lösa. Med dödräkning från GPS signalen upphör.
Och man får/kan sannolikt då bara dödräkna ett visst antal maximerade sekunder innan maskinen går över i linka-hem-läget....kul?
Störscenariot är jäkligt intressant. F-n skitenkelt att ställa till det...
Bredbandig riktad störning mot någon under t.ex omkörning och hoppsan Kerstin en liten olycka...för GPS:n/Mjukvaran vet ju om att den inte är t.ex i en tunnel...och att få toppfarten begränsad till något mycket mindre än vad man behöver...är inte kul.
Underhållningsvärdet kan bli mycket stort på det här, inte.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Godtrogen eller överdrivet försiktig?

SUCK O STÖN!!!

givetvis ska hojen genom trycksensor mäta hur lång KUK ni har också! Sedan ladda upp det på Facebook..

GPS ska såklart bara ge information till hojens ECU on den är på allmän väg eller är på bana. Sedan en svart låda på hojen kan stå för informationen.. Vill någon spionera på er går den personen in på google eller motsvarande dör eran position kontinuerligt redan laddas upp frå eran jävla lur. Som ni med eran fria vilja har gått in i en affär och köpt och bär runt på 24/7

Den gräns ni är rädda för att korsa har ni redan gjort sen Iphone, Android kom eller första GPS bilen släpptes.


Ni är så kritiska att det är skrämmande. Ni förstår ju inte att har inte respektive märke inte gjort rätt med hur systemet funkar eller vilken form av sekretess så kommer ni precis som jag inte köpa den. Det vet du precis som jag.


för övrig så erbjuder vissa supersport hojar ombord lagring av broms och trottel logg för att senare kunna studera informationen. Vad hindrar tex polisen från att kolla upp den info vid en eventuell olyka?
Jag vet i alla fall att jag hellre är försiktig.
Du är sån kille som också tror att du kan avgöra och bestämma när du har rent mjöl i påsen?:rolleyes:
 
Last edited:

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Till sist:


Slutsatsen är att du inte har råd köra en 2014 literdräpare. Det blir att jobba ihop mer pengar.
Och nöja dig med trafikförsäkring.

jag har råd som det är nu men det kostar mer än det smakar och anledningen till det är för att vissa skaffat literklubbor och kör på allmän väg som man bör kör på bana.

helt enkelt vill jag kunna njuta av kanske ha två tre supersport hojar i garaget. Försäkringsvärlden är upp o ner redan men sådant är läget.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Jag vet i alla fall att jag hellre är försiktig.
Du är sån kille som också tror att du kan avgöra och bestämma när du har rent mjöl i påsen?:rolleyes:

Har inte påstår det heller. Ingen är utan fartsynden här inne. Men jag har kört så mycket hoj och framförallt olika hojar att jag vet att hojens toppeffekt och toppfart spelar liten roll mot vilken själ den har. Jag har kört allt från 5hk till 200hk och i slutet av dagen vid almänt bruk är effekten inte det viktigaste.

Jag kan inte understryka vikten i sekritessen. GPS ska vara en fristående klient som endast du kan komma åt. Och juridisk ska inte kunna bindas för ven vet om du kör. Det är så inveklatså i slutet av dagen kan försäkringbolaget se två saker. Är hojen mixtrad med och vilken hastighet kolliderad du i. Tror att i flesta fall är det till din fördel. För om Astrid 93 hör din hoj så förutsätter hon att den kom farande i mycket hög fart för den lät mycket och hon har läst på Aftonbladet att unga pojkar tar knark och kör snabbt. Men i själva verket körde du 10km+

Som jag påpekade innan så är detta något som redan finns på exklusiva bilar och de hade inte hindrat mig eller många andra från att köpa dem. Men nu när jag förespråkar något liknande till en sporthoj som inte alls borde vara främmande så skriker SH kommittén rätt ut precis som de har sätt ett ufo.

jag säger dock inget annat än att detta kan vara en jätte bra ide men det kan också vara en usel, allt hänger på hur den utförs. Konceptet tror jag iaf på.

Ni ska också veta att jag är en person som noga väger för och nackdelar. Det finns inget gott som inte har något ont med sig, och det finns inget ont som inte har något gott med sig. Det är min livsfilosofi
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Problemet med denna typ av "övervakning" är att ändamålsglidning i stort sett alltid inträffar - se på nätövervakningen som ett varnande exempel. Folk ser den lägre försäkringskostnaden och tycker i det specifika fallet att det överväger eventuella integritetsproblem. Även för lagstiftarna går det alltid att ta ett litet steg på vägen utan att det verkar orimligt i någons ögon. Ingen lusläser villkor och reflekterar över vad informationen i förlängningen kan användas till och det finns ingen stark motpart (nåja, Datainspektionen kanske) som ser till att det inte går för långt. Varje litet steg åt det här hållet är så enkelt att ta, men det är väldigt svårt att ta ett steg tillbaka när man redan har gått för långt.

Så småningom finns tekniken överallt. När man sedan står inför ett "problem" som behöver lösas är lösningen så enkelt tillgänglig att man kan fråga sig varför man skulle låta bli? Om exempelvis media blåser upp fler exempel med galningar på "dödsmaskiner" som orsakar allvarliga olyckor och allmänheten kräver hårdare tag behöver man ju inte längre ta det kontroversiella beslutet att förbjuda motorcyklar. Det räcker att elektroniskt förvandla dem till mopeder och göra det omöjligt att framföra fordonen på ett olagligt sätt (dvs inom hastighetsgränsen eftersom det numera är enda riktmärket för om man kör olagligt eller ej). Vinn-vinn i mångas ögon. Försök hitta ett logiskt argument som motiverar varför man skall kunna framföra ett fordon över hastighetsgränsen?

Det stora problemet är att man steg för steg flyttar makten från att enskilda individer kan fatta egna beslut utifrån sitt omdöme till att en annan part skall göra det åt dem - staten, försäkringsbolaget, Google eller vem det nu är. Så länge dessa enbart är ute i goda syften borde det väl inte vara något problem, kan man väl tycka? Staten, Folksam och Google ser väl bara till allas vårt bästa? Har man inget att dölja har man inget att frukta, typ...

Vad som sker är att vi successivt och frivilligt går med på begränsningar i våra grundläggande fri- och rättigheter utan att någon ens reflekterar över att så sker. Istället för att bygga samhället enligt principen frihet under ansvar och att ens fri- och rättigheter begränsas först när man bevisligen brustit rejält i det ansvaret blir det då mer att man i förebyggande syfte begränsar friheten. Den dag samhället ser ut som i exemplet från Demolition Man eller 1984 kommer det kännas fullkomligt naturligt och vi reflekterar inte ens över att vi är där. Men är det detta samhälle vi vill skapa?
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Du vet precis som mig att när det kommer till bevakningssamhället så behöver knappast det fler instrument för att ta reda på våra innersta hemligheter.

att sitta och övervaka oss på våran motorcykel skulle vara ett steg tillbaka. Allt de kan tänkas vilja veta finns redan på våran telefon som vi säkert redan har med oss både på och av motorcykeln.


Tycker att detta hela har blivit komiskt. Jag och många andra här sitter med bilar som är styrpta till oftast 250km/h eller 300km/h.

Roligt att så många satte i halsen när detta kom på tapeten. De kanske skulle gjort samma sak när de gick in och köpte ny mobil eller när telia ringde dem och ville ge dem internet haha.

och det finns nog en en skala här som också gärna postar ett youtube klipp där de kör lite enlig sina egna lagar.

där kom jag på en sak till. Undra hur många foljehatar i denna tråden som har kört runt med sin gopro? Snyggt att klota då och polisen tar den medans du kört till sjukhus?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Har inte påstår det heller. Ingen är utan fartsynden här inne. Men jag har kört så mycket hoj och framförallt olika hojar att jag vet att hojens toppeffekt och toppfart spelar liten roll mot vilken själ den har. Jag har kört allt från 5hk till 200hk och i slutet av dagen vid almänt bruk är effekten inte det viktigaste.

Jag kan inte understryka vikten i sekritessen. GPS ska vara en fristående klient som endast du kan komma åt. Och juridisk ska inte kunna bindas för ven vet om du kör. Det är så inveklatså i slutet av dagen kan försäkringbolaget se två saker. Är hojen mixtrad med och vilken hastighet kolliderad du i. Tror att i flesta fall är det till din fördel. För om Astrid 93 hör din hoj så förutsätter hon att den kom farande i mycket hög fart för den lät mycket och hon har läst på Aftonbladet att unga pojkar tar knark och kör snabbt. Men i själva verket körde du 10km+

Som jag påpekade innan så är detta något som redan finns på exklusiva bilar och de hade inte hindrat mig eller många andra från att köpa dem. Men nu när jag förespråkar något liknande till en sporthoj som inte alls borde vara främmande så skriker SH kommittén rätt ut precis som de har sätt ett ufo.

jag säger dock inget annat än att detta kan vara en jätte bra ide men det kan också vara en usel, allt hänger på hur den utförs. Konceptet tror jag iaf på.

Ni ska också veta att jag är en person som noga väger för och nackdelar. Det finns inget gott som inte har något ont med sig, och det finns inget ont som inte har något gott med sig. Det är min livsfilosofi
Du utgår, givet hur det faktiskt verkar fungera och vilka aktiviteter som är på gång t.ex Folksams, felaktigt från att du kommer tillåtas att ha full kontroll över den data som samlas in. När [fyll i lämplig sorts trafikrelaterad moralpanik här] har blivit det hetaste näst efter den senaste prinsessbäsisen...så får vi en lagstiftning snabbt som attan som kräver att du tillhandahåller data på på begäran från [olämplig och onödig myndighet här] och du och alla andra är rökta.
Ta t.ex den automatiska information om dina bankaffärer som numera skattemyndigheten inte längre behöver fråga efter...nästa gång du lämnar favoritfarkosten på service så tankar man ur ECU/Datainsamlingsenhet och vidarebefordrar informationen till olämpligt offentligt såll. Och den som inte samarbetar eller inte har en godkänd enhet får ett vitesföreläggande...
Allt motiverat med och ursäktat av kampen mot [brott|trafiksäkerhet|barnen|något godtyckligt oantastbart|*]och vem kan argumentera mot det?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Du vet precis som mig att när det kommer till bevakningssamhället så behöver knappast det fler instrument för att ta reda på våra innersta hemligheter.

att sitta och övervaka oss på våran motorcykel skulle vara ett steg tillbaka. Allt de kan tänkas vilja veta finns redan på våran telefon som vi säkert redan har med oss både på och av motorcykeln.


Tycker att detta hela har blivit komiskt. Jag och många andra här sitter med bilar som är styrpta till oftast 250km/h eller 300km/h.

Roligt att så många satte i halsen när detta kom på tapeten. De kanske skulle gjort samma sak när de gick in och köpte ny mobil eller när telia ringde dem och ville ge dem internet haha.

och det finns nog en en skala här som också gärna postar ett youtube klipp där de kör lite enlig sina egna lagar.

där kom jag på en sak till. Undra hur många foljehatar i denna tråden som har kört runt med sin gopro? Snyggt att klota då och polisen tar den medans du kört till sjukhus?

Att vi redan delvis har ett övervaknings- och förmyndarsamhälle talar inte för att vi skall ta ytterligare steg i den riktningen. Tro mig, det finns många motkrafter som inget hellre skulle vilja än att begränsa motorcyklisters frihet, bara de fick verktygen i sina händer. Glöm inte att SMC exempelvis på 70-talet lyckats stoppa förslag om att begränsa motorcyklars maxhastighet till 70 km/h samt att förbjuda alla motorcyklar över 250 kubik. Det finns mycket man kan hitta på i trafiksäkerhetens namn när man börjar få moralpanik.

Den som kör med GoPron på gör det frivilligt.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Du utgår, givet hur det faktiskt verkar fungera och vilka aktiviteter som är på gång t.ex Folksams, felaktigt från att du kommer tillåtas att ha full kontroll över den data som samlas in. När [fyll i lämplig sorts trafikrelaterad moralpanik här] har blivit det hetaste näst efter den senaste prinsessbäsisen...så får vi en lagstiftning snabbt som attan som kräver att du tillhandahåller data på på begäran från [olämplig och onödig myndighet här] och du och alla andra är rökta.
Ta t.ex den automatiska information om dina bankaffärer som numera skattemyndigheten inte längre behöver fråga efter...nästa gång du lämnar favoritfarkosten på service så tankar man ur ECU/Datainsamlingsenhet och vidarebefordrar informationen till olämpligt offentligt såll. Och den som inte samarbetar eller inte har en godkänd enhet får ett vitesföreläggande...
Allt motiverat med och ursäktat av kampen mot [brott|trafiksäkerhet|barnen|något godtyckligt oantastbart|*]och vem kan argumentera mot det?

hm tänk alla touring hojar med GPS nu förtiden. Och många av dem är sporttouringhojar... Illa de kryssar över 200km/h utan tveka. Samtidigt länkas gpsenehten till din telefon som spelar in samtalet som du har med någon politisk person där de snackar hemligheter. Samtalet spelas givetvis in för säkerhets själ. Samtidigt registreras din position och hastighet för du befinner dig i närheten av Boden.


Ser ni inte hur komiskt era argument är. Man kan säkert få special försäkring om man ansluter sig till Folksams gps implantat som bevakar ens hastighet, blodtryck och promillehalt.

Vad har ni hakat upp er på? 200km/h fartspärr? GPS som informera hojen om den är på allmän väg eller inte? Eller att hastighetsdatan råka finnas på hojen, din mobil och internet både på och av hojen?
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Att vi redan delvis har ett övervaknings- och förmyndarsamhälle talar inte för att vi skall ta ytterligare steg i den riktningen. Tro mig, det finns många motkrafter som inget hellre skulle vilja än att begränsa motorcyklisters frihet, bara de fick verktygen i sina händer. Glöm inte att SMC exempelvis på 70-talet lyckats stoppa förslag om att begränsa motorcyklars maxhastighet till 70 km/h samt att förbjuda alla motorcyklar över 250 kubik. Det finns mycket man kan hitta på i trafiksäkerhetens namn när man börjar få moralpanik.

Den som kör med GoPron på gör det frivilligt.

vänta bara. Miljöpartiet är på framfart!

jo vist vet jag det. Men jag har inte sakt något om att hojens hastighetsbegränsning skulle vara fjärstyrd på något sätt. Bara ett hojens sista motormapp skulle bli tillgänglig på bana? Datz It! Det är ni som dragit in det till någon politisk nivå snack som ni är sådär 10 år försent ute med. Fart data o sådant finns på många superhojar som är tilltänka för bana sen innan.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Problemet är just ändamålsglidningen och att ge politiker och andra beslutsfattare lättillgängliga verktyg som kommer begränsa möjligheterna rejält att köra motorcykel på något annat sätt än för ren transport från A till B.

Man behöver inte ta upp långsökta exempel om buggning av telefonsamtal och liknande. Det är inte vad det handlar om. Det handlar om olika "trafiksäkerhetshöjande åtgärder" med hjälp av elektroniska hjälpmedel. Diskussionerna är redan långt gångna inom EU och tekniken blir som sagt mer och mer tillgänglig.

Sedan handlar det om hur politiker och beslutsfattare väljer att nyttja dessa nya instrument. Läs gärna följande rapport som finansierats av VTI för att se exempel på hur argumentationen kan se ut: http://www.cajomaconsulting.se/Motkrafter.pdf

Där tas bland annat SMC:s arbete mot vajerräcken (och sporthoj.com!) upp som exempel på motkrafter i trafiksäkerhetsarbetet och man ger förslag på strategier (bl.a. införande av hårdare restriktioner tidigt i mandatperioden och att paketera det ihop med andra beslut) för att kunna hantera motkrafterna och ändå införa fler begränsningar.

Det enda positiva med den rapporten är att den skrevs 2007 och inte i år. Lyckligtvis har SMC gjort ett bra jobb med att bygga förtroende och sprida kunskap till politiker om trafiksäkerhet på MC för att få fokus att växla från att enbart ropa på mer övervakning och hårdare begränsningar till att se helheten och hur vi alla kan arbeta för att göra hojåkning säkrare. Men rapporten får tjäna som ett skrämmande exempel på vart utvecklingen kan ta vägen.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Varför logga data överhuvudtaget till permanent lagring?

hm tänk alla touring hojar med GPS nu förtiden. Och många av dem är sporttouringhojar... Illa de kryssar över 200km/h utan tveka. Samtidigt länkas gpsenehten till din telefon som spelar in samtalet som du har med någon politisk person där de snackar hemligheter. Samtalet spelas givetvis in för säkerhets själ. Samtidigt registreras din position och hastighet för du befinner dig i närheten av Boden.


Ser ni inte hur komiskt era argument är. Man kan säkert få special försäkring om man ansluter sig till Folksams gps implantat som bevakar ens hastighet, blodtryck och promillehalt.

Vad har ni hakat upp er på? 200km/h fartspärr? GPS som informera hojen om den är på allmän väg eller inte? Eller att hastighetsdatan råka finnas på hojen, din mobil och internet både på och av hojen?
Det de flesta till skillnad från dig då, hakar upp sig på är ändamålsglidning, feltolkningar.
Som några varit inne på att det redan är illa gör väl inte att det känns mer attraktivt att stoppa in armen ytterligare en bit in i brasan.

Och det är i slutändan inte du som kommer att kunna avgöra hur den insamlade datan tolkas. Det gör någon annan. Det finns ett antal just i detta nu, hypotetiska scenario som är tekniskt fullt möjliga där konsekvenserna kan bli riktigt trista. Så det allra bästa och enda säkra sättet att data inte missbrukas är att den inte samlas in alls. Överhuvudtaget.

För dig som-jag vet inte hur gammal du är-inte verkar komma ihåg eller känna till Erich Mielke så kanske det kan vara på sin plats att påminna om hans "valspråk" "Um sicher zu sein, muss mann alles wissen". Det är oroväckande vad folk i största allmänhet är historielösa och nutidens politiker i synnerhet. Det finns ingen hejd på hur mycket man vill veta eller hur man genom att spela ut kort som "Tänk-på barnen", "Rädda-liv-i-trafiken", kan tänka sig att inskränka både det ena och det andra. Du har inte heller förmodar jag hört det inspelade samtalet mellan Banhofs VD och representanter för SÄPO? Det är inte så att det är något vi kommer att behöva oroa oss för, utan det finns redan goda själ för att vara orolig redan nu för vart det är på väg.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Och då frågar jag dig. På vilket sätt är då en fullblods hoj som vet att det är Oki att växa från 600cc effekt till full 1000cc effekt?

det är ju ni som har omformulerat vad jag menar och tror att jag menar en övervakare. Läs mitt första inlägg igen trodde jag gjorde det klart nog med secritess funktionen för precis som du är jag emot sådan. Vill jag leva farligt så ska inte något hindra mig... Plus då skaffat jag en häst för de är livsfarliga både med och utan full effekt.

bilar har redan detta och där verka knappt någon bry sig mer än tycker det är porrigt. Här är det någon form av hot! Bilar har dessutom kamror i var vrå. De kan till och med parkera själv mm.

smarta hjälmar är typ ett halvår bort också. Vill samhället så sitter hela motorcykel hobbyn i skruvstädet. Därför måste man visa god vilja. Faktum är att 600cc 1000cc plastraketerna har banan som fokus. Vi ska vara glada att de får köras på allmän väg. De har varit nära döden flera gånger. Och vi har nog alla dragit ett strå ur den stacken.

så tänk om och sluta se negativt på det. Se läget som det är och se över ideen jag har lagt fram och hur man skulle kunna få det att funka utan att göra det till ett korståg för personlig integritet.

bara för att du har en kniv i handen betyder det inte att du ska mörda någan. Du kan också tälja dig en framtid du vill leva i. Det är inte verktyget som är ont utan det är helt och hållet upp till den som håller i det
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Och då frågar jag dig. På vilket sätt är då en fullblods hoj som vet att det är Oki att växa från 600cc effekt till full 1000cc effekt?

det är ju ni som har omformulerat vad jag menar och tror att jag menar en övervakare. Läs mitt första inlägg igen trodde jag gjorde det klart nog med secritess funktionen för precis som du är jag emot sådan. Vill jag leva farligt så ska inte något hindra mig... Plus då skaffat jag en häst för de är livsfarliga både med och utan full effekt.

bilar har redan detta och där verka knappt någon bry sig mer än tycker det är porrigt. Här är det någon form av hot! Bilar har dessutom kamror i var vrå. De kan till och med parkera själv mm.

smarta hjälmar är typ ett halvår bort också. Vill samhället så sitter hela motorcykel hobbyn i skruvstädet. Därför måste man visa god vilja. Faktum är att 600cc 1000cc plastraketerna har banan som fokus. Vi ska vara glada att de får köras på allmän väg. De har varit nära döden flera gånger. Och vi har nog alla dragit ett strå ur den stacken.

så tänk om och sluta se negativt på det. Se läget som det är och se över ideen jag har lagt fram och hur man skulle kunna få det att funka utan att göra det till ett korståg för personlig integritet.

bara för att du har en kniv i handen betyder det inte att du ska mörda någan. Du kan också tälja dig en framtid du vill leva i. Det är inte verktyget som är ont utan det är helt och hållet upp till den som håller i det
Nån jag känner har en MZ 250 med 19 friska i....den behöver ingen via GPS styrd strypning. Skaffa en sån för att åka gata med så är ditt problem löst utan datainsamling...:fakta
Vad gäller kniven så är det inte vi som kommer att få hålla i den....tyvärr. Det finns många intressanta saker som skulle kunna göras med den.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
hm tänk alla touring hojar med GPS nu förtiden. Och många av dem är sporttouringhojar... Illa de kryssar över 200km/h utan tveka. Samtidigt länkas gpsenehten till din telefon som spelar in samtalet som du har med någon politisk person där de snackar hemligheter. Samtalet spelas givetvis in för säkerhets själ. Samtidigt registreras din position och hastighet för du befinner dig i närheten av Boden.
Redan i det första GSM-nätet höll mobilnäten reda på var mobilerna var, eftersom det är en del av att kunna byta basstationer utan att boota om mobilen. Dessutom loggas den informationen, och den är väldigt exakt.

bilar har redan detta och där verka knappt någon bry sig mer än tycker det är porrigt. Här är det någon form av hot! Bilar har dessutom kamror i var vrå. De kan till och med parkera själv mm.
Bilarna har inga kameror i den bemärkelsen, det är avståndsmätare, parkeringssensorerna kan inte ta bilder, dom kan bara säga hur långt bort ett visst föremål är.

Faktum är att 600cc 1000cc plastraketerna har banan som fokus. Vi ska vara glada att de får köras på allmän väg. De har varit nära döden flera gånger. Och vi har nog alla dragit ett strå ur den stacken.
Faktum är att sporthojar är de säkraste hojarna, dom har överlägset bäst chassi, bäst bromsar och bäst manöverbarhet, milsvitt från ER6'or och krompråmar. Dock är förarkategorin som dras till den typen av hojar mer risksökande. Fanns det inga sporthojar skulle dom köra likadant med något annat fordon, spela rysk roulett eller hoppa bungyjump med rep istället.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Och då frågar jag dig. På vilket sätt är då en fullblods hoj som vet att det är Oki att växa från 600cc effekt till full 1000cc effekt?

det är ju ni som har omformulerat vad jag menar och tror att jag menar en övervakare. Läs mitt första inlägg igen trodde jag gjorde det klart nog med secritess funktionen för precis som du är jag emot sådan. Vill jag leva farligt så ska inte något hindra mig... Plus då skaffat jag en häst för de är livsfarliga både med och utan full effekt.

bilar har redan detta och där verka knappt någon bry sig mer än tycker det är porrigt. Här är det någon form av hot! Bilar har dessutom kamror i var vrå. De kan till och med parkera själv mm.

smarta hjälmar är typ ett halvår bort också. Vill samhället så sitter hela motorcykel hobbyn i skruvstädet. Därför måste man visa god vilja. Faktum är att 600cc 1000cc plastraketerna har banan som fokus. Vi ska vara glada att de får köras på allmän väg. De har varit nära döden flera gånger. Och vi har nog alla dragit ett strå ur den stacken.

så tänk om och sluta se negativt på det. Se läget som det är och se över ideen jag har lagt fram och hur man skulle kunna få det att funka utan att göra det till ett korståg för personlig integritet.

bara för att du har en kniv i handen betyder det inte att du ska mörda någan. Du kan också tälja dig en framtid du vill leva i. Det är inte verktyget som är ont utan det är helt och hållet upp till den som håller i det

Jag kan mycket väl förstå dig i dina argument och förstår att du vill hitta sätt att få en överkomlig försäkringspremie för en sporthoj även om du är lite yngre, även om jag inte håller helt med dig om att detta är rätt väg att gå. Ett scenario skulle förstås kunna vara att man har en styrenhet med GPS som inte lagrar någon som helst information, utan enbart styr om fulla effekten är tillgänglig beroende på om du är på bana eller ej. Inte så kontroversiellt, kan tyckas... Problemet är att jag inte tror att lösningen kommer se ut på det sättet, i alla fall inte i förlängningen.

I och med att försäkringsbolagen behöver vara involverade i denna diskussion och att vissa bolag redan har lösningar för att basera premie på hastighetsefterlevnad finns det ett stort intresse från deras håll att även samla in data. Om tekniken sedan blir standard i våra hojar (för att kunna teckna försäkring) är vi sedan bara en lagändring ifrån att även kunna använda den till betydligt fler syften. Det är därför jag tycker det är så viktigt att se till datan aldrig kan bli tillgänglig för någon annan part än dig själv från början. Alternativet är ett aktivt arbete med lagstiftning som väldigt tydligt och hårt reglerar att det är förbjudet för exempelvis försäkringsbolag att begära tillgång till sådan data, oavsett syftet. I annat fall kan de annars indirekt tvinga in människor i "övervakningen" genom premier och självrisker. Motsvarande problematik finns även för exempelvis sjukförsäkringar och möjligheterna att förutspå folks risk för sjukdom osv. genom ett enkelt blodprov.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Skall vi köra motorcykeln eller skall motorcykeln köra oss?


Jag vill inte att min motorcykel skall ha en massa självstyrande elektronik, jag vill ha kontroll över den själv. Jag är helt nöjd med att kunna ställa motoreffekten i tre lägen. Själv. Att kunna ställa in traction control i sju lägen. Själv. Och att kunna köra utan Amateur Braking System.

Du lägger fram olika argument som alla faller platt.

Vill du ha en eller flera sporthojar i garaget?
Köp alla du vill, teckna garageförsäkringar och ha dem avställda.

Vill du köra sporthoj på allmän väg?
Bit ihop och betala den försäkring du har råd med.

Vill du köra sporthoj på bana?
Köp den dyraste sporthoj du har råd att kasta ut i lecakulorna och kör järnet.


Personligen skulle jag gärna se att försäkringspremien var lägre, men nu är det som det är och det beror på att för många kastat ut sig själva i terränglådan på sporthojar. Men jag betalar ändå för jag älskar min hoj och tycker att det är värt det för att få fisa runt i skyltad fart plus 10%. När jag vill gasa av mig så lastar jag min banhoj i racebussen och kör oförsäkrat på bana istället.

Du säger själv att "Det är inte verktyget som är ont utan det är helt och hållet upp till den som håller i det". Satsa kraften på utbildning istället, det kommer att ge bättre resultat än att sätta in GPS-strypningar. De som klotar gör det lika bra i 50 som i 250.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top