Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost.. vad har du för tips på portning när det gäller xr600? "2portan"
Bilder?
Jag har tänkt att bara porta toppen på insugningsidan. avgas är rättså stor från början tycker jag. ägaren ska bara åka is, gata, skog med den så vi vill inte ha nån högvarvs motor.

Jag har svårt att se att man skulle kunna göra några former på kanalerna annat än runda och ca:30mm grova, (orginalförgasarna ska hänga med)

Eller har jag fel?

Det går inte att få den motorn högvaravig i första taget, då måste man i med megacyklekam mod minst 266 dur 9+ lyft .. Har inga bilder på på nått liknande.
Går at göra fina former när det är dubbla gasare. försök krabba i mitterväggen (ibåde höger o vänster insug) rör inte ytterväggarna eller golvet, Akta så det inte går hål bara Gämmna styrningen med taket eller slipa den så smal som möjligt i färdriktningen. Utblåset får man göra vad man villi..händer inte mycket.. bara det inte blir större än krökanslut,, ska vara backpulsestopp! endera i taket/botten eller runtom går att styra dragregistret lite med det. Lite tråkigt att porta på orginalkamen händer inte mycket,,,,Den är för tråkig.

Jag hade aldrig köpt biltemafiltren, hittade ett sånt i bakluckan på min Bmw. Satan vilken skabbig kvalitet, såg inte ut att filtrera mycket. Jag kommer lägga mina pengar på KN kittet som Sommer i tyskland har, tillsammans med den lilla tratten ;)

Verkar som Rally kammen är det vettiga alternativet då. Hur stor skillnad är det mellan Mikuni TMR40 och Keihin FCR41MX fuggarna, märks det överhuvudtaget ?

Mikuni TM och TMR, är det något mer än accpumpen som skiljer ?

Frågan är om du känner det . I bänk blir det inte mer än 1hk över 6000v.
TMR tm läste senast i går om dom, men har redan glömmt:va
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Är det verkligen sån skillnad på att motera ett "öppet filter" på en stånka!?

Stor skillnad är det inte, om du har ett bra skumfilter, som är nytvättat och lagom inoljat. Men just på toppvarv får man bättre andning och luftflödet är mindre turbulent med ett bra högflödesfilter, plus att vissa filter dessutom är till formen optimerade för att ta in luften på rätt sätt i förgasaren.

Verkar som Rally kammen är det vettiga alternativet då. Hur stor skillnad är det mellan Mikuni TMR40 och Keihin FCR41MX fuggarna, märks det överhuvudtaget ?

Mikuni TM och TMR, är det något mer än accpumpen som skiljer ?

Skillnaden är väldigt liten. Mikuni gör fina fuggar de också (lätta att bestycka om). Men 40mm mot 41mm påverkar effektkurvan och hur mycket toppeffekt som kan plockas ut. Mikuni gör också 42mm och 45mm förgasare som man kan använda vid lite mer extrema effektbehov. TMR är mer påkostad än TM och man får bl.a. kullagrad trottel i TMR, samt att den är mycket lättare (känns som halva vikten om ens det om man bara håller dem i handen). Om du är ute efter bra bottenvrid så är en 40mm förgasare lämpligare och då är det valet mellan "bra budget" och "lyx" (TM/TMR).
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
bänkad xr tubo

Hittade ett bromspapper där jag försökte förgäves få upp laddtrycket över 0,8 bar, var helt omöjligt i bänken! Men ute på vägen laddade den tidigare, och lungt 1,1 bar!! Gissa effekten då:D
 

Bifogat

  • turbo_xr.jpg
    turbo_xr.jpg
    85.8 KB · Visningar: 360

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Ktm 660 -03

Detta är min erfarenhet av att trimma en 660.

Jag har prövat mig fram och lagt ut massor med pengar hit och dit och de jag har kommit fram till är att Det blir absolut inget bättre med K&N filter!

Och för er som tänker ja ja man måste ju ha det andra också kan jag säga att jag hade portad topp (ABP), annan kam (ABP), Akra helsystem mm.

En annan sak som jag kom fram till är att man inte behöver gå upp så mycket i munstycke storlek som många gör.

Jag har självklart lagt ner flera timmar i bänken också...

Får du ut +65 på bakhjulet så är det kannon!
 

Bifogat

  • Blandat 040.jpg
    Blandat 040.jpg
    63.5 KB · Visningar: 180
  • Blandat 045.jpg
    Blandat 045.jpg
    61.1 KB · Visningar: 147
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Det går inte att få den motorn högvaravig i första taget, då måste man i med megacyklekam mod minst 266 dur 9+ lyft .. Har inga bilder på på nått liknande.
Går at göra fina former när det är dubbla gasare. försök krabba i mitterväggen (ibåde höger o vänster insug) rör inte ytterväggarna eller golvet, Akta så det inte går hål bara Gämmna styrningen med taket eller slipa den så smal som möjligt i färdriktningen. Utblåset får man göra vad man villi..händer inte mycket.. bara det inte blir större än krökanslut,, ska vara backpulsestopp! endera i taket/botten eller runtom går att styra dragregistret lite med det. Lite tråkigt att porta på orginalkamen händer inte mycket,,,,Den är för tråkig.

Vad är det jag kan porta hål till på en luftkyldtopp?
Olje kanal?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vad är det jag kan porta hål till på en luftkyldtopp?
Olje kanal?

Ut mellan flänsarna och upp i kamhuset. Men det är ju liten risk ,och är i så fall lätt att svetsa igen. oljekanalen går väl en bra bit ifrån:va På xl600 får man passa sig för dekompventilen som sitter mellan insugkanalerna!

Detta är min erfarenhet av att trimma en 660.

Jag har prövat mig fram och lagt ut massor med pengar hit och dit och de jag har kommit fram till är att Det blir absolut inget bättre med K&N filter!

Och för er som tänker ja ja man måste ju ha det andra också kan jag säga att jag hade portad topp (ABP), annan kam (ABP), Akra helsystem mm.

En annan sak som jag kom fram till är att man inte behöver gå upp så mycket i munstycke storlek som många gör.

Jag har självklart lagt ner flera timmar i bänken också...

Får du ut +65 på bakhjulet så är det kannon!

Om så vore fallet, så skulle f1 bilar moto gp maskiner och alla andra högprestandamaskiner ha skummfilter.
ABP Hur högt lyft och duration hade den? Hur drog den upp i registret.
 
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Ut mellan flänsarna och upp i kamhuset. Men det är ju liten risk ,och är i så fall lätt att svetsa igen. oljekanalen går väl en bra bit ifrån:va På xl600 får man passa sig för dekompventilen som sitter mellan insugkanalerna!

Om man skulle porta så grovt så skulle jag nog behöva plocka på dubbla FCR41:eek:r åt han:D
Risken för det är nästan lika med noll.

Det toppen skulle behöva nu är en rejäl uppfriskning på ventilsidan, då de gammla sätena är brutalt trötta!:gnissla
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Här kommer två bilder på en standard Dr-z topp, jämför de med den toppen jag portat!

//Johan
 

Bifogat

  • headpics001+nu.JPG
    headpics001+nu.JPG
    78.7 KB · Visningar: 158
  • headpics002+nu.JPG
    headpics002+nu.JPG
    61 KB · Visningar: 166

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Här kommer två bilder på en standard Dr-z topp, jämför de med den toppen jag portat!

//Johan

Insuget är snarlikt xr 650 ..... Har du sandblästrat insuget och utlåset eller glasblästrat. Det blir nästan för fint på insugsidan. Bör vara grövre yta ,typ jag andvänder 80 sandpapper och korsslipar de sista jag gör (endast insug) utblås ska ju vara helst tokpolerat/kromat
Man ser ju inte så mycket på sånna här bilder j-f värkligheten. Men din topp ser 7-reser smartare portad än jpm toppen så när på som att dom hade bra/grövre yta på insuget. Men lita inte på mig, Jag är ju så feg att jag fotar ur sådana vinklar så man inte ser det vitala/viktigaste med portningen:) Lite hemliga Arne är jag nog:D
 
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Den är sandblästrad efter portningen...
Ytan är tillräckligt grov för att det ska bli 100% ok:tummenupp
Det som är kul är att standard toppen pumpar ut 55bhp orörd!!!
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Vad är det du inte gillar med JPM toppen? kanalformerna?

Med min Z:a topp var målet att få så mycket "svanhals" form som möjligt för att bevara vridet och utnyttja hela vetilens yta. trotts en rejälportning (42mm Insugsdiameter):)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vad är det du inte gillar med JPM toppen? kanalformerna?

Med min Z:a topp var målet att få så mycket "svanhals" form som möjligt för att bevara vridet och utnyttja hela vetilens yta. trotts en rejälportning (42mm Insugsdiameter):)

Det är nog inte så stora fel på den toppen den är ju bevisligen bra orginal. (är nog bara avundsjuk på ktms raka fina insug) man har ju helt enkelt snöat in på en speciell portform och då ser ju nästan allt fel ut:rolleyes: Dom skulle bara ha slipat lite tilll runt styrningen på utblåset. Nu ska jag inte klaga någe mer funkar bättre än orginal ivf:tummenupp
Hur än bra vi portar xr650 och drz topparna så fattas säkert 2-3% mot ktm/husaberg MF som har rakt insug/utblås:huvet
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Det är nog inte så stora fel på den toppen den är ju bevisligen bra orginal. (är nog bara avundsjuk på ktms raka fina insug) man har ju helt enkelt snöat in på en speciell portform och då ser ju nästan allt fel ut:rolleyes: Dom skulle bara ha slipat lite tilll runt styrningen på utblåset. Nu ska jag inte klaga någe mer funkar bättre än orginal ivf:tummenupp
Hur än bra vi portar xr650 och drz topparna så fattas säkert 2-3% mot ktm/husaberg MF som har rakt insug/utblås:huvet

ääh.. du klagar ju inte.. bara säger din åsikt om hur det ska se ut.. som jag sagt tidigare.. alla som portar han nog en egen uppfatning om hur det ska göras.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jadu Boost avudsjuka:tungan
Det är säkert fina kanaler, men varför ger aldrig en ktm /husa hoj samma liter effekt trots fina kanler?
Jappsarna ligger ju alltid bättre!

Dr-z kanalen är väldigt rak i verkligheten!

Man kanske borde bänka Z:an iaf!

Chukabowa din topp kommer nog att gå toppen bra, allt annat än std som är bra gjort går mycket bättre än standard:yoparty
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu jäklar ska det bli pullver av!! Fick ett bra tipps att höra med mx compocites som gör vevstaken till nya husaberg.. Den är nämligen direktlagrad på vevtappen utan nållager!! Så nu är det bara att ställa upp turbon på med inercooler sänka kompet ladda 1,2 bar, trolig effekt minst 150hk:yoparty Ringde och pratade med dom ,verkar inte omöjligt att bli sponsrad om jag tar väldsrekord!! (pise av en kaka):tummenupp :tummenupp :D

Jadu Boost avudsjuka:tungan
Det är säkert fina kanaler, men varför ger aldrig en ktm /husa hoj samma liter effekt trots fina kanler?
Jappsarna ligger ju alltid bättre!

Dr-z kanalen är väldigt rak i verkligheten!

Man kanske borde bänka Z:an iaf!

Chukabowa din topp kommer nog att gå toppen bra, allt annat än std som är bra gjort går mycket bättre än standard:yoparty

Det beror på vilken kam/kompförh/ventilstorlek Helt enkelt vilket register dom satsat på. skulle man plocka in lika dana prylar i husan/ktm så skulle dom gå likadant,,,,Förutsatt att jappsarna har rakt insug,
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Nu jäklar ska det bli pullver av!! Fick ett bra tipps att höra med mx compocites som gör vevstaken till nya husaberg.. Den är nämligen direktlagrad på vevtappen utan nållager!! Så nu är det bara att ställa upp turbon på med inercooler sänka kompet ladda 1,2 bar, trolig effekt minst 150hk:yoparty Ringde och pratade med dom ,verkar inte omöjligt att bli sponsrad om jag tar väldsrekord!! (pise av en kaka):tummenupp :tummenupp :D

MX Composites gör specialstakar som man kan köpa, inget som sitter standard. Dyra (dvs mycket pengar [€600], prisvärdhet är en annan sak) men asbra :tummenupp

Kolla gärna viktjämförelserna de har på sidan med deras stakar vs. original. I vissa fall under 50% av original. Hojen får en underbar karaktär :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
MX Composites gör specialstakar som man kan köpa, inget som sitter standard. Dyra (dvs mycket pengar [€600], prisvärdhet är en annan sak) men asbra :tummenupp

Kolla gärna viktjämförelserna de har på sidan med deras stakar vs. original. I vissa fall under 50% av original. Hojen får en underbar karaktär :)

Har husa dom orginal än.? Vet att 09orna ska få den staken . Har du hört om dom håller bra?
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Nu jäklar ska det bli pullver av!! Fick ett bra tipps att höra med mx compocites som gör vevstaken till nya husaberg.. Den är nämligen direktlagrad på vevtappen utan nållager!! Så nu är det bara att ställa upp turbon på med inercooler sänka kompet ladda 1,2 bar, trolig effekt minst 150hk:yoparty Ringde och pratade med dom ,verkar inte omöjligt att bli sponsrad om jag tar väldsrekord!! (pise av en kaka):tummenupp :tummenupp :D
Den här gången ska modifieringarna och resultatet noga dokumenteras av mig!:mattias Får se det som en inledande manöver inför ingeniörsstudierna.. Firman vill nog ha lite text och bilder att visa upp för besväret..

Du får satsa på att göra ett ytterligare exemplar Boost3-XR 650 Turbo-edition signerad no2, som kan läggas ut för högstbjudande på Sporthoj el dyl som täcker in omkostanderna av den första... 150 hästars-XR dräller det ju inte av i världen... Vem vill ha en? Och hur mycket skulle folk vara villiga att betala för något så Überfränt? :yoparty

/GG
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Har husa dom orginal än.? Vet att 09orna ska få den staken . Har du hört om dom håller bra?

MMC-stakarna sitter inte original i nån hoj ännu.
Har även otroligt svårt att tro att de kommer sitta i 09orna men jag har jättehjärna fel eftersom de är tokbra.

Känner inte till ett enda haveri som orsakats av de stakarna förutom att Sörehalls bajk i år rasade ett par gånger pga tillverkningsfel.
I SM i år känner jag till minst sju hojjar som kört med dem (Husa, Sukka, Yamma, Highland). Hela Husa-VM-teamt och Lazarini (Yamma) har även kört med dem i VM i år och Martin Lind körde med dem de två åren han körde Husa i VM. Husas VM-team i Enduro har dessutom kört med dem ett par år nu.

Kolla gärna officiella referenslistan på hemsidan...

Enduro
Joakim Ljunggren (Husaberg FE450), World Champion WEC EJ, 2006 & 2007
Björne Carlsson (Husaberg FE501), 4th place in WEC E3, 2007

Motocross
Mats Nilsson (Yamaha YZF250/450 Rinaldi), Swedish Champion in MX2, 2007 Swedish Champion in MX3, 2007
Jonas Edberg (Honda CRF450), Swedish Champion Speedcross, 2007 Runner-up in Swedish MX1, 2007 3rd place in Swedish MX3, 2007

Supermoto
Joakim Engström (Husaberg FS650), Swedish Champion in S2, 2007
Henning Brockerud (Husaberg FS450), Swedish and Norwegian Champion in S1, 2007
Jochen Jasinski (Husaberg FS650), German Champion in S2, 2007
Martin Lind, Martin was the first Swede to compete in the Supermoto World Championships in 2005 and 2006. At that time competing with a Husaberg FS650 equipped with a con rod from us. Now he is working for Swedish based Highland competing in the Swedish Championships.
Johan Lennartsson (Yamaha YZF450), 7th place in Swedish S1
John Stambeck (Suzuki 493), 4th place in Swedish S2
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Nu jäklar ska det bli pullver av!! Fick ett bra tipps att höra med mx compocites som gör vevstaken till nya husaberg.. Den är nämligen direktlagrad på vevtappen utan nållager!! Så nu är det bara att ställa upp turbon på med inercooler sänka kompet ladda 1,2 bar, trolig effekt minst 150hk:yoparty Ringde och pratade med dom ,verkar inte omöjligt att bli sponsrad om jag tar väldsrekord!! (pise av en kaka):tummenupp :tummenupp :D
QUOTE]

Den här gången ska modifieringarna och resultatet noga dokumenteras av mig!:mattias Får se det som en inledande manöver inför ingeniörsstudierna..

Du får satsa på att göra ett ytterligare exemplar Boost3-XR 650 Turbo-edition signerad no2, som kan läggas ut för högstbjudande på Sporthoj el dyl som täcker in omkostanderna av den första... 150 hästars-XR dräller det ju inte av i världen...:hojraket Vem vill ha en? Och hur mycket skulle folk vara villiga att betala för något så Überfränt? :yoparty

/GG

Kommer nog bli jobbigt att köra hojen, men väldigt coolt
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top