Supermoto trimtråden!

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
fick tillbaks min topp idag.. har varit på puttsning hos JPmotorsport.

ska bli spännande o testköra :)
 

Bifogat

  • toppen.JPG
    toppen.JPG
    61.5 KB · Visningar: 150
  • insug.JPG
    insug.JPG
    54.5 KB · Visningar: 235
  • avgas.JPG
    avgas.JPG
    64.7 KB · Visningar: 215
  • förbränningsrum.JPG
    förbränningsrum.JPG
    53.1 KB · Visningar: 186

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
fick tillbaks min topp idag.. har varit på puttsning hos JPmotorsport.

ska bli spännande o testköra :)

Såg nästan bra ut....... På insuget skulle jag viljat ha mer D portat med större flöde mot mitten av toppen.. På utblåset har dom ju glömt/inte orkat slipa på varje sida av styrningen. Man tunnar ävnen styrngen en aning. Även taket var för ojämt. En sådan där portning kan jag göra för 200 kr:tummenupp Vill inte klaga eller vara märkvärldig på någe vis men det finns gubbar på turboforumet som kan porta!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Helt klart min favorit tråd på SH, mycket intressant även om man bara förstår hälften...

Hur börjar man med portning? Eller hur lär man sig?

Du börjar med radiostyrt Jet/fläkt flygplan och bygger planen själv.. När du åker fortast i världen på ett visst antal watt, så är du en grym portare.:tummenupp Väldigt svårt att få till effektiva insug utblås på sådana .... Eller lite enklare Läs allt du kan komma över om portning... titta på bilder av erkända bra portare.... Ju fler = bättre ... Lyssna på farbröder som snackar en massa goja om portning:) Bilda en egen uppfattning.. starta porta sönder en massa toppar.. Sen börjar det likna något:tummenupp
 
Last edited:

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Såg nästan bra ut....... På insuget skulle jag viljat ha mer D portat med större flöde mot mitten av toppen.. På utblåset har dom ju glömt/inte orkat slipa på varje sida av styrningen. Man tunnar ävnen styrngen en aning. Även taket var för ojämt. En sådan där portning kan jag göra för 200 kr:tummenupp Vill inte klaga eller vara märkvärldig på någe vis men det finns gubbar på turboforumet som kan porta!

hehe.. ungefär sånna svar jag vänta mej från dom som kan =) alla säger olika. hans teori var att själva kanalen inte är så viktig utan att det är vid ventilsätet och ca 10mm ner som man hittar den mesta effekten.
skrev inte att ventilsätena var nerfrästa och för o jämna ut kompet så var den plan´fräst lite.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
hehe.. ungefär sånna svar jag vänta mej från dom som kan =) alla säger olika. hans teori var att själva kanalen inte är så viktig utan att det är vid ventilsätet och ca 10mm ner som man hittar den mesta effekten.
skrev inte att ventilsätena var nerfrästa och för o jämna ut kompet så var den plan´fräst lite.

Storstånkor över 500cc är känliga på volymen/utformningen även på halsen, För dom drar så enorma halsbloss när dom väl öppnar , Till skillnad från en 600 raserspis som delar upp på 4 bloss! Det är skitviktigt på vilken sida av ventilen bränsleluftströmmarna träffar. Ja alla har en egen teori, därför är det bra att lyssna på så många som möjligt och bilda sig en egen uppfattning.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Storstånkor över 500cc är känliga på volymen/utformningen även på halsen, För dom drar så enorma halsbloss när dom väl öppnar , Till skillnad från en 600 raserspis som delar upp på 4 bloss! Det är skitviktigt på vilken sida av ventilen bränsleluftströmmarna träffar. Ja alla har en egen teori, därför är det bra att lyssna på så många som möjligt och bilda sig en egen uppfattning.

jo jag försöker samla på mej teorier :)

han hade portat några 525 toppar förut till nån snubbe som körde sm i cross. hade gett bra resultat då o lär göra det nu med.
 

speedbas

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Husqvarna 570te 01`
slipon Hva

Tjena!
Har precis läst igenom denna kanon tråd och måste genast börja modda lite!
Jag har en Hva 570 TE som jag tänkte göra en slip on till om jag får tag på nån beggad som man kan kapa lite i...Det jag funderar på är , det är två pipor på min hur gör jag inne i ljuddämparen för att komma ner till ETT perforerat rör? Helst vill jag inte plocka isär original burken för att kolla.Finns kanske nån som har gjort en? Det är säker hur simpelt som helst men den hjärncellen som var någorlunda kreativ har gått för dagen...:näsblod
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Omsvetsad ram och filtret monterat med 75mm avloppsrör från Bauhaus. Gummimuffen återanvänds för anslutningen http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/sebring_kn/IMG_0989.JPG

Nu vet jag vad jag ska göra i vinter. Men hur viktigt är det att man lägger pengar på filtret? Måste man klämma dit tex. ett KN-filter eller funkar det med biltemas för 149:-

Sportluftfilter, rostfritt och förkromat stål
Med täckt topp av rostfritt nät. Tillverkat och designat för att passa en stor bredd av både standard- och specialbilar. Sportluftfiltrets ekonomiska luftgenomsläpp ger ökad effekt och acceleration. Topp av rostfritt stål och bas av förkromat stål. Filtermaterial av högkvalitativ polyesterväv och rostbeständigt metallnät. Filtret är tvätt- och återanvändningsbart. Ø 76 mm (3").
http://www.biltema.se/Archive\Product_images\33\Large\33-234_l.jpg
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Nu vet jag vad jag ska göra i vinter. Men hur viktigt är det att man lägger pengar på filtret? Måste man klämma dit tex. ett KN-filter eller funkar det med biltemas för 149:-

Sportluftfilter, rostfritt och förkromat stål
Med täckt topp av rostfritt nät. Tillverkat och designat för att passa en stor bredd av både standard- och specialbilar. Sportluftfiltrets ekonomiska luftgenomsläpp ger ökad effekt och acceleration. Topp av rostfritt stål och bas av förkromat stål. Filtermaterial av högkvalitativ polyesterväv och rostbeständigt metallnät. Filtret är tvätt- och återanvändningsbart. Ø 76 mm (3").
http://www.biltema.se/Archive\Product_images\33\Large\33-234_l.jpg

Jo det är nog en stor skillnad då det kostar 5-10 gånger mer.
Sen är KN kända för lång livslängd.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu vet jag vad jag ska göra i vinter. Men hur viktigt är det att man lägger pengar på filtret? Måste man klämma dit tex. ett KN-filter eller funkar det med biltemas för 149:-

Sportluftfilter, rostfritt och förkromat stål
Med täckt topp av rostfritt nät. Tillverkat och designat för att passa en stor bredd av både standard- och specialbilar. Sportluftfiltrets ekonomiska luftgenomsläpp ger ökad effekt och acceleration. Topp av rostfritt stål och bas av förkromat stål. Filtermaterial av högkvalitativ polyesterväv och rostbeständigt metallnät. Filtret är tvätt- och återanvändningsbart. Ø 76 mm (3").
http://www.biltema.se/Archive\Product_images\33\Large\33-234_l.jpg

Ser åtminstonde bra ut.... mekonomen har ett som kostar 320kr som ser ännu bättre ut!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hittade inget med bild på Mekonomen, har du ngn länk till en bild kanske?

Nej ....Det finns evn bara på den här lokala mekonomen? Jag kör dessa filter i en v70 och en audi. mkt nöjd. Finns i tre olika rördim, Har mjuk radie inv som kn och luftinsläpp på även gavel:tummenupp

Vet nån om det är stor effektskillnad på billiga luftfilter typ Biltema jämfört med Kn? (när utseendet inte spelar nån roll... )

Känner ingenting med baken ivf, Och den är känslig (nyrakad) Frågan är hur mycket skit som åker in i motorn? KN filtret kostar runt900-1100 tror jag på lelles det som passar ktm. Kan ju vara dumsnålt att snika:va

Är det någon som vet om det går att fixa varvstopp tidigare än orginala 8200 på xr? skulle vilja sänka till 7000v när jag kör med turbo.
 
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Boost.. vad har du för tips på portning när det gäller xr600? "2portan"
Bilder?
Jag har tänkt att bara porta toppen på insugningsidan. avgas är rättså stor från början tycker jag. ägaren ska bara åka is, gata, skog med den så vi vill inte ha nån högvarvs motor.

Jag har svårt att se att man skulle kunna göra några former på kanalerna annat än runda och ca:30mm grova, (orginalförgasarna ska hänga med)

Eller har jag fel?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nu vet jag vad jag ska göra i vinter. Men hur viktigt är det att man lägger pengar på filtret? Måste man klämma dit tex. ett KN-filter eller funkar det med biltemas för 149:-

Biltemafiltret har en mindre insugsarea och annan utformning. Så det är inte lika optimerat för ändamålet som K&Ns. Men det släpper säkert igenom en massa luft ändå, fast så var det det där med hur mycket smuts som följer med luften in också.

K&N-filtret jag använt, kostar i vanliga fall 1200 kr och det är dyrt. Men det är ungefär så bra man kan få det med öppet filter. Man kan nog satsa på andra märkesfilter med rätt utformning, men som inte tar extra betalt bara för namnet (jfr t.ex. Dynojet med andra märken).
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Är det verkligen sån skillnad på att motera ett "öppet filter" på en stånka!?
Jag kör med ett hederligt Twin Air filter på min Z:a.:tummenupp

Varför tulla på säkerheten, när det finns så mycket annat kvar att göra på en stånka motor i regel.

Jag har kollat på bänk papper som en motorbyggare i USA har lagt ut och det skiljer inte mer än max 1bhp på toppvarv. Dr-z400 eller större:a

Obs. detta är ingen kritik utan bara en fråga.
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag vet inte hur det är på stånkorna, där kanske det spelar mindre roll, men på aprilian får du mest effekt om du tar bort luftburken. Och det är inte bara nån halv hästkraft hit å dit, man kan lägga dem på hög.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
I mitt fall är det inte mycket motstånd kvar i burken.
Den är totalt urtagen överallt!
Men tar man en standard luftburk skiljer det naturligtvis mycket mycket mer.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Nu vet jag vad jag ska göra i vinter. Men hur viktigt är det att man lägger pengar på filtret? Måste man klämma dit tex. ett KN-filter eller funkar det med biltemas för 149:-

Sportluftfilter, rostfritt och förkromat stål
Med täckt topp av rostfritt nät. Tillverkat och designat för att passa en stor bredd av både standard- och specialbilar. Sportluftfiltrets ekonomiska luftgenomsläpp ger ökad effekt och acceleration. Topp av rostfritt stål och bas av förkromat stål. Filtermaterial av högkvalitativ polyesterväv och rostbeständigt metallnät. Filtret är tvätt- och återanvändningsbart. Ø 76 mm (3").
http://www.biltema.se/Archive\Product_images\33\Large\33-234_l.jpg

Jag hade aldrig köpt biltemafiltren, hittade ett sånt i bakluckan på min Bmw. Satan vilken skabbig kvalitet, såg inte ut att filtrera mycket. Jag kommer lägga mina pengar på KN kittet som Sommer i tyskland har, tillsammans med den lilla tratten ;)

Verkar som Rally kammen är det vettiga alternativet då. Hur stor skillnad är det mellan Mikuni TMR40 och Keihin FCR41MX fuggarna, märks det överhuvudtaget ?

Mikuni TM och TMR, är det något mer än accpumpen som skiljer ?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top