Stark Varg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Även Hasells hoj verkar ha inte riktigt öka i effekt lika mycket uppe vid de högsta effekterna som vid lägre effekt. Men den ökar ju ändå utan tvivel. Om inte 10 hk för varje steg så åtminstone 8-9 hk.

Rickens hoj tappar ju till och med effekt på lägre varvtal gentemot lägre effektinställningar. Särskilt tydligt är det ju hur 70hk-kurvan droppat ner vid varvtal under 40 kph.

Även 50hk-kurvan hoppar ju underligt nog ner under 40hk-kurvan vid ca 30 kph.

Sen kan vi ju kanske inte vara 100% säkra på att Haskells hoj är en ren produktionshoj, han kan ju mycket väl att fått en specialbyggd hoj just för att han är en känd vloggare.

Vilket leder mig in på tankarna om att Ricken borde kanske publicera sina bänkningar på youtube, det kanske sätter fart på Starks reklamationsavdelning.

Och andra sidan så ökar ju Rickens hoj i effekt ganska ordentligt mellan de lägre effektstegen, 10hk visar ju bara knappt 5hk för att i nästa steg hoppa upp till kanske 17 hk vid samma varvtal, alltså 12 hk.
Samma sak vid efterföljande 2 steg hoppar ju effekten upp med 15-17 hk vid varje steg.

Haskell.jpg


Ricken.png
 
Last edited:

Esi

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Jag drömmer fortfarande
I fredags bänkade vi igen.
3st 80hk Vargar har bänkats. Det är en liten skillnad i effekt mellan dom men den tillskriver vi variationer i drevning. Det som var intressant var att ökningen mellan 60-80hk är konsekvent mellan alla 3 hojar, procentuellt.

Så Stark har rätt, det är inget fel på min hoj.
Däremot så har dom sålt 80hk modeller som inte levererar 80hk.

Vi får väl se vart det här slutar, men det finns andra marknader än Sverige där man har mycket mindre tolerans för felaktig marknadsföring.
60-65hk på bakhjulet?
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
I fredags bänkade vi igen.
3st 80hk Vargar har bänkats. Det är en liten skillnad i effekt mellan dom men den tillskriver vi variationer i drevning. Det som var intressant var att ökningen mellan 60-80hk är konsekvent mellan alla 3 hojar, procentuellt.

Så Stark har rätt, det är inget fel på min hoj.
Däremot så har dom sålt 80hk modeller som inte levererar 80hk.

Vi får väl se vart det här slutar, men det finns andra marknader än Sverige där man har mycket mindre tolerans för felaktig marknadsföring.
Det är väl därför många snöskotertillverkare har blivit försiktiga med att ange några exakta effektsiffor på den Amerikanska marknaden , Arctic Cats egna C-tec2 800cc tvåtakt som kom 2019 som bara gav mellan 140-150hk i olika bänktest och dom hade sagt att den skulle vara i klass med Rotax 850 på 165hk .
Sen till året efter så ändra dom i sin marknadsföring och skrev bara att den var i ”160hk klassen” , vad det nu ska betyda
Stark kanske får skriva i sin reklam att den är i ”60hk klassen” och så kan dom kanske ta in nån konsult som tittar på hur dom anger sitt vridmoment också😃
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag skickade ett mail till Stark Sverige/Norden med det som vi lärde oss av senaste bänkningen. Jag beskrev hur det verkar som att det inte är nåt fel på min hoj gentemot dom andra men att det då är så att dom levererat en hoj som avviker från det jag har köpt.
Det tog några dagar men Oskar (nordiska rep) svarade i torsdags att han jobbade på att få ett svar och bad om ursäkt för att det dröjde.
I går, söndags, så fick jag ett mail där man nu insett att det faktiskt saknas effekt i alla 80hk modeller. Tydligen så har effekten sänkts i nån mjukvaruversion. Det var inget dom gjorde medvetet och ingen hade märkt det eftersom så få kör med full effekt.
Jag får eventuellt ett telefonsamtal ifrån dom idag också där dom vill se hur det här har gått till ur mitt perspektiv.
Mjukvaran ska dom uppdatera inom en par månader då deras nästa stora uppdatering kommer. Jag fick alternativet att få en äldre mjukvara inlagd med full effekt, men jag har ändå några månader kvar innan säsongen är igång. Så jag avvaktar.

Men det är väl rätt j-vla skönt att till slut fått gehör för att nåt inte stod rätt till.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag skickade ett mail till Stark Sverige/Norden med det som vi lärde oss av senaste bänkningen. Jag beskrev hur det verkar som att det inte är nåt fel på min hoj gentemot dom andra men att det då är så att dom levererat en hoj som avviker från det jag har köpt.
Det tog några dagar men Oskar (nordiska rep) svarade i torsdags att han jobbade på att få ett svar och bad om ursäkt för att det dröjde.
I går, söndags, så fick jag ett mail där man nu insett att det faktiskt saknas effekt i alla 80hk modeller. Tydligen så har effekten sänkts i nån mjukvaruversion. Det var inget dom gjorde medvetet och ingen hade märkt det eftersom så få kör med full effekt.
Jag får eventuellt ett telefonsamtal ifrån dom idag också där dom vill se hur det här har gått till ur mitt perspektiv.
Mjukvaran ska dom uppdatera inom en par månader då deras nästa stora uppdatering kommer. Jag fick alternativet att få en äldre mjukvara inlagd med full effekt, men jag har ändå några månader kvar innan säsongen är igång. Så jag avvaktar.

Men det är väl rätt j-vla skönt att till slut fått gehör för att nåt inte stod rätt till.


Kul att ha varit den som saknade hästarna alla andra har hyllat och inte ens tillverkaren förstått att dom inte fanns i stallet längre.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Lite som med bregottpaketen. Gör försiktigt mindre och mindra paket så gör man större marginaler i vinst med samma försäljningspris.

Stark Varg sänker försiktigt effekten för att hojen ska gå längre och längre...

Bullshit att de inte visste om detta om ni frågar mig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lite som med bregottpaketen. Gör försiktigt mindre och mindra paket så gör man större marginaler i vinst med samma försäljningspris.

Stark Varg sänker försiktigt effekten för att hojen ska gå längre och längre...

Bullshit att de inte visste om detta om ni frågar mig.

Jag tror du har helt rätt.
Det faktum att effekten faller på lägre varvtal för att sedan öka lite mer på högre varvtal är antagligen också för att lura föraren och ge en illusion av att hojen fått mer effekten.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Lite som med bregottpaketen. Gör försiktigt mindre och mindra paket så gör man större marginaler i vinst med samma försäljningspris.

Stark Varg sänker försiktigt effekten för att hojen ska gå längre och längre...

Bullshit att de inte visste om detta om ni frågar mig.
Jag tror nog att dom inte visste om det.
Anton själv ringde mig i förra veckan.
Och utifrån konversationerna jag haft med support och svenska representanten så har jag inga problem med att tro att dom missat det här helt.
Det var nog nån som var tvungen att dubbelkolla när jag gjorde situationen lite obekväm.
 

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Lite som med bregottpaketen. Gör försiktigt mindre och mindra paket så gör man större marginaler i vinst med samma försäljningspris.

Stark Varg sänker försiktigt effekten för att hojen ska gå längre och längre...

Bullshit att de inte visste om detta om ni frågar mig.
Kilopriset på hyllan stiger ju.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
För kännedom. Jag lade klippet i El-hojar-tråden också. Denna intressanta 'yugge-hoj' mäter sig mycket bra mot Vargen:


Argumentet noterar vi främst är utvecklingskostnaden, dom jämför Vargens 50M mot Flux 50K. Men då kanske vi ska säga, till Vargens försvar, att den varit med längre och utvecklats under åren från en rätt så rudimentär el-teknik till mer raffinerad. Fluxen kan ju bara ha lärt sig av Vargens misstag och haft det lättare under sin ändå kortare utveckling. Eller (!) så jobbar bara juggar mer, för mindre pengar.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
För kännedom. Jag lade klippet i El-hojar-tråden också. Denna intressanta 'yugge-hoj' mäter sig mycket bra mot Vargen:


Argumentet noterar vi främst är utvecklingskostnaden, dom jämför Vargens 50M mot Flux 50K. Men då kanske vi ska säga, till Vargens försvar, att den varit med längre och utvecklats under åren från en rätt så rudimentär el-teknik till mer raffinerad. Fluxen kan ju bara ha lärt sig av Vargens misstag och haft det lättare under sin ändå kortare utveckling. Eller (!) så jobbar bara juggar mer, för mindre pengar.
Flux Utannonserade sin modell i april 2022. Då hade dom redan en bild på den.
Dom har nog bara valt att utveckla drivlinan först och sen chassiet. Vilket förmodligen är det som gör att den var snabbare runt banan. Bättre gasrespons som ger bättre möjligheter att använda effekten.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Dom har nog bara valt att utveckla drivlinan först och sen chassiet.
Ja, det är ju det som är grejen med elhojarna. Annars är det ju precis som vilken modern MX/Enduro som helst.

Men det där med koppling, drivläge och gas mm, dvs en vanlig motors funktion. Saknar dom inte det? Jag skulle börja gråta.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ja, det är ju det som är grejen med elhojarna. Annars är det ju precis som vilken modern MX/Enduro som helst.

Men det där med koppling, drivläge och gas mm, dvs en vanlig motors funktion. Saknar dom inte det? Jag skulle börja gråta.
Jag beställde ju min med den inställningen att det här kommer göra allting mycket enklare.
Man ska slippa att växla i inbromsning, växelval, slippa att leta dragläge i kurvan och sen bara gasa sig igenom rakan mot nästa kurva.

Men på Tuvängen så kan jag säga att den lilla rakan som är där räcker för att man ska sitta och bara vänta på att nåt ska hända. Det blev tråkigt att inte ha några växlar.
Jag är inte sån som vill ha en högljudd hoj, jag är inte ens manisk över effekt. Jag föredrar en hoj som svänger som jag vill och hamnar dit jag siktat.

Men Vargen blev tråkig att köra. Könlös.

Vi får se i vår om 80hk faktiskt gör att körglädjen kommer tillbaka.
Men jag är skeptisk. Det är fler saker som talar mot den här hojen än för i just mitt fall.
För mysenduro kan jag tänka mig att den är rätt trevlig.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag förstår. Fasen, tråkigt. Men om du nu har en varg, går den inte att uppgradera senare med annan ECU så att den reagerar annorlunda?

Tuvängen? Hahaha. Då har vi kanske redan setts där?
Tuvängen gokart, motard.
Den där grushögen där borta är inget som intresserar mig. :)
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top