Stark Varg

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Borde ju rimligtvis ge bättre fäste i bänken än knotterdäck -ja med den attityden vinner man kunder va ?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kollat så att inte fotpinnarna är utfällda av misstag?
Nä....fan vad taskig jag var nu.....förlåt...

Kan ju inte spela någon större roll på en Svag Varg…? Bilder lite tidigare i tråden antyder ju att fotpinnarna går av av blotta fartvinden…
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
kommer ni ihåg min lilla utflykt till bromsbänken som visade på den massiva 2,96hk ökningen mellan 60 och 80hk lägena?

Ni som hade samma tanke som mig där att "Nu är det ju uppenbart att nåt är fel, Stark fixar det här!"
Ni hade lika jävla fel som mig.

Dom hävdar fortfarande att hojen är enligt spec.
Just, och så med kommentaren "Please note that the modifications done on your VARG also will affect performance, as this is not what it was designed for."

Motardhjul. Jag har satt dit motardhjul...

Så inte nog med att dom har sålt en hoj med ganska dålig byggkvalitet, dom har ljugit i marknadsföringen också.

Så hur är humöret idag i hushållet?
Jodå, vi är lite smått jävligt irriterade.

Jag skulle fråga ifall de har ingenjörer som verkligen tror att ett hjulbyte påverkar effekten.

Man kanske inte ska vara förvånad för det är väl samma ingenjörer som kommit fram till slutsatsen att batteriet skulle räcka för 6 timmars körning.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag skulle fråga ifall de har ingenjörer som verkligen tror att ett hjulbyte påverkar effekten.

När man Dynojet-bänkar fordon med betydligt högre effekt än 60 hk så har bakdäckets fäste mot rullen betydelse för resultatet. Vad jag minns så brukar man ju spänna ned bakhjulet mot rullen på de flesta hojar. Men någon på Stark menar alltså att ett slicks - som rimligtvis har betydligt bättre fäste än original knotterdäck - skulle producera MINDRE effekt...?

Jag tror inte att detta har något med ingenjörer hos Stark att göra. Detta kommer från någon slags reklamationsansvarig kundkontakt som bara följer protokollet, det vill säga att slå ned på allt som inte är original.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När man Dynojet-bänkar fordon med betydligt högre effekt än 60 hk så har bakdäckets fäste mot rullen betydelse för resultatet. Vad jag minns så brukar man ju spänna ned bakhjulet mot rullen på de flesta hojar. Men någon på Stark menar alltså att ett slicks - som rimligtvis har betydligt bättre fäste än original knotterdäck - skulle producera MINDRE effekt...?

Jag tror inte att detta har något med ingenjörer hos Stark att göra. Detta kommer från någon slags reklamationsansvarig kundkontakt som bara följer protokollet, det vill säga att slå ned på allt som inte är original.

Ingen kör med crossdäck i en bromsbänk, inte ens med en mopedmotor.

Jag tror inte heller att retoriken är förankrad hos deras ingenjörer. Frågan är om denne ens för en sekund diskuterat frågan med sina ingenjörer innan denna börjar hitta på sina egna bortförklaringar.

Vilket ju är något som skulle göra mig som kund extra irriterad. Och min fråga jag ville ställa om ingenjörerna är ju liksom för att denne reklamansvarige kanske ska förstå att hans sagor är genomskådad och att han snarare håller på att underminera förtroendet för sin egen arbetsgivare.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ingen kör med crossdäck i en bromsbänk, inte ens med en mopedmotor.

Jag tror inte heller att retoriken är förankrad hos deras ingenjörer. Frågan är om denne ens för en sekund diskuterat frågan med sina ingenjörer innan denna börjar hitta på sina egna bortförklaringar.

Vilket ju är något som skulle göra mig som kund extra irriterad. Och min fråga jag ville ställa om ingenjörerna är ju liksom för att denne reklamansvarige kanske ska förstå att hans sagor är genomskådad och att han snarare håller på att underminera förtroendet för sin egen arbetsgivare.
Någon kanske ska maila den här tråden till dom? Just idag kanske är en extra lämplig dag dessutom?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle inte vara förvånad om Starks gäng har bevakning på den här tråden. Dom skummar nog internet med jämna mellanrum för att se vad det pratas om.

Ja, dom borde ju ha någon som scannar av nätet regelbundet, eller egentligen en bot som samlar in och vidarebefordrar sånt som har många läsare.
Men vill dom göra det på budgetnivå så väljer dom väl att hålla sig till engelsk text.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Försök att ring dem. Personlig kontakt är oftast överlägsen maiväxling. Många gånger svårt att komma genom växeln, men försök få tag på en tekniker.
Om det inte lyckas, försök få kontakt med kvalitetsansvarig eller VD.
Det är ju inget jättebolag och man är nog ganska mån om sitt rykte.
Håll en trevlig ton så är chansen till en bra uppgörelse stor.
Lycka till!
 

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
Det skulle vara trevligt om dom kunde presentera sina 900+nm i vrid på en graf ihop med 80hk? Har inte hittat någon dyno körning där dom presenterar vridet ihop med hk än??
Jag kontaktade Stark Varg första gången jag såg vridmoment siffrorna publicerade i flera tidningar och undrade om det hade blivit fel men dom hävdade att det var rätt?
Men bara gratulera då eftersom dom lyckats få mer vrid än i många eldrivna personbilar!?
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Det skulle vara trevligt om dom kunde presentera sina 900+nm i vrid på en graf ihop med 80hk? Har inte hittat någon dyno körning där dom presenterar vridet ihop med hk än??
Jag kontaktade Stark Varg första gången jag såg vridmoment siffrorna publicerade i flera tidningar och undrade om det hade blivit fel men dom hävdade att det var rätt?
Men bara gratulera då eftersom dom lyckats få mer vrid än i många eldrivna personbilar!?
Antar att man avser moment på bakhjulen. Är dock ganska svårsmält information då åtminstone jag inte har någon referens till siffran.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror nog att vridmomentet är på motorn precis som de flesta andra redovisar vridmomentet på vevaxeln. Vilket på en elmotor också är en totalt ointressant siffra eftersom man via valet av utväxling kan få nästan vilket vridmoment som helst på bakhjulet.

Om man negligerar hur utväxlingen även påverkar hastigheten.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Jag tror nog att vridmomentet är på motorn precis som de flesta andra redovisar vridmomentet på vevaxeln. Vilket på en elmotor också är en totalt ointressant siffra eftersom man via valet av utväxling kan få nästan vilket vridmoment som helst på bakhjulet.

Om man negligerar hur utväxlingen även påverkar hastigheten.
När men tittar på deras hemsida så står det faktiskt i den löpande texten att moment är på bakhjulet och att elmotorn har ett maxvarvtal på 14200rpm.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det skulle vara trevligt om dom kunde presentera sina 900+nm i vrid på en graf ihop med 80hk? Har inte hittat någon dyno körning där dom presenterar vridet ihop med hk än??
Jag kontaktade Stark Varg första gången jag såg vridmoment siffrorna publicerade i flera tidningar och undrade om det hade blivit fel men dom hävdade att det var rätt?
Men bara gratulera då eftersom dom lyckats få mer vrid än i många eldrivna personbilar!?
Det är vrid i motorn.
Runt 80Nm på bakhjulet, 3,23:1 utväxling i reduktion i motorn, 14/45 drev, några procent förluster i drivlinan.
Vi mätte 34hk vid 30km/h. Ungefär 2850rpm.
Det ger ~80-85Nm på bakhjulet.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, när 40 av hästkrafterna istället försvinner i form av ett moln gummirök.
Man måste ju inte köra med knotterddäck, det går ju att sätta ett landsvägsdäck på 19" fälgen, det är ju så man normalt bänkar crosshojar...
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Det är vrid i motorn.
Runt 80Nm på bakhjulet, 3,23:1 utväxling i reduktion i motorn, 14/45 drev, några procent förluster i drivlinan.
Vi mätte 34hk vid 30km/h. Ungefär 2850rpm.
Det ger ~80-85Nm på bakhjulet.
Räknar du inte utväxlingen åt fel håll?
Om du har 80Nm på bakhjulet, och låt oss anta att radien på bakhjulet är 0,5m, så skulle ju framdrivningskraften bara bli 160N.
Jag är ingen expert på kraftelektronik, men när jag tittar på dina Dynojetmätningar så tycker jag att effektkurvorna ser konstiga ut även vid låga effektinställningar. Misstänker fel i drivelektroniken.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top